logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Kateřina Rédová nastoupila na pozici senior retail specialist v outletovém nákupním centru...
  • Nejlepším obchodníkem s českými jablky, cibulí i bramborami se letos stal řetězec Kaufland....
  • V rámci rotace na manažerských pozicích přichází do vedení Penny Česká republika Florian Jens...
  • Od prvního června se prodlužuje otevírací doba u více než 250 z celkových 316 prodejen Lidl....

Miloš Toman: Proč si povídat se zákazníky

15. září 2020
Blog 0
1828
Miloš Toman: Proč si povídat se zákazníky

Ve Švédsku se šíří nový obchodní model pro venkov. Jde o bezobslužné prodejny umístěné v kontejneru. Mají nízké náklady, a když se přece jen v místě neuživí, dají se snadno převézt jinam. Zákazníci si je chválí, i když ne zcela. Nespokojenost se kupodivu netýká omezeného sortimentu, ale scházející možnosti popovídat si s prodavačkou.

Nevím, jestli by to bylo řešení i pro náš venkov, který se potýká se zavíráním prodejen. Ale jisté je, že tradiční obchodník má v rukou velmi důležitý nástroj, věc, kterou zákazníci vyžadují a na níž se těší. Rozhovor s prodavači. Bohužel řadě podnikatelů připadá příliš nemoderní a zbytečný, takže dělají všechno pro to, aby se s nakupujícími bavit nemuseli. Jejich prodejny pak připomínají švédské kontejnery, i když v nich prodavači jsou.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost

Měl bych říct, že je to otázka strategie. Ale tento termín nenachází mezi menšími obchodníky mnoho pochopení, proto raději mluvme o volbě. Můžete si zvolit, jestli váš obchod bude automat na prodej, nebo jestli se jeho základem stane komunikace se zákazníky. První model se soustředí na zásadu „dobré zboží za dobré ceny“, i když jde většinou spíš o průměrné zboží za průměrné ceny. Hlavním přesvědčovacím faktorem jsou slevy. Ty také fungují jen průměrně, protože je používá většina vaší konkurence.

Druhý model staví na komunikaci se zákazníkem, a to nejen naživo. Stejně tak do něj patří i e-maily či newslettery, SMS zprávy, sociální sítě. Cílem je u zákazníků dosáhnout pocitu, že na ně neustále myslíte a jste s nimi. Na prvním místě je ale přece jen osobní rozhovor. V pultovém prodeji to znamená především prodejní dialog. Ten se dnes omezuje jen na „Co to bude?“ a „Co ještě?“. I jeho malé rozšíření může přinést zvýšení tržeb až na dvojnásobek, jak jsme se přesvědčili v jedné ostravské prodejně.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok

Zdálo by se, že na ploše samoobsluhy moc příležitostí k rozhovorům není. Ale když se na ně zaměříte, najdete je. Často vídám někde v koutě dvě, tři prodavačky, probírající své zážitky z víkendu, zatímco zákazník bloudí a marně hledá své zboží. I tady by se tedy měl někdo z personálu pohybovat mezi regály a pomáhat nakupujícím, radit jim, doporučovat. Samozřejmě ne tak, jak to někde dělají příslušníci ochranky, sledující zákazníky podezřívavým pohledem. Musí jít o přirozené, nenucené chování.

A také pokladní k tomu mohou přispět. Samozřejmě ne dlouhým vybavováním se známými, zatímco fronta narůstá, jak to někdy můžeme vidět. Ale příjemný pozdrav s úsměvem a stejně příjemné rozloučení a popřání pěkného dne dokáže nakupujícího dobře naladit. A prozradím vám jedno tajemství obchodu: O tom, jestli se zákazník příště vrátí, se nejvíc rozhoduje právě v tuto chvíli. Tu si zapamatuje z celého nákupu nejlépe. Takže to nepodceňujte.

Oba modely jsou použitelné. Je ovšem potřeba si všimnout, že ten první, samoobslužný, berou zákazníci často jako východisko z nouze, když není nic jiného. Jako v případě švédských kontejnerů. Kdežto po druhém touží, protože si chtějí povídat. První používá většina vaší konkurence, včetně diskontů (a také e-shopů). Druhý dokážou využít jen tradiční obchodníci a můžete tím pádem předhonit konkurenci i bez likvidačních slev.

Miloš Toman

 

Související články:

Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok Miloš Toman: Jak v době digitální pracovat s letáky

Doporučujeme

Komerční sdělení

QSL pomáhá firmám zajistit bezpečnost i kvalitu potravin

Legislativní požadavky na výrobce potravin, obchod a stravovací zařízení se neustále mění, a proto je dobré mít po boku zkušeného partnera. Kvalitou potravin, jejich bezpečností a právními aspekty se už 10 let zabývá společnost QSL. Kromě poskytování komplexních poradenských služeb pro tento segment se firma také intenzivně věnuje inovacím. Vyvinula například online aplikaci Etiketomat, www.etiketomat.cz, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

31. 5. 2023, seminář Digitální komunikace podporuje a mění retail, Praha

7.–⁠8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

15. 6. 2023, společenské setkání Coop Centra družstva

15. 6. 2023, Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2023 a Retail Business Mixer, Praha

Profily

Jsme prostě Ovoce a zelenina ve Štěchovicích

31. května 2023

Lukáš Cingr: Zákazníci od velkých firem čekají hodně, proto je zklamou i menší problémy

31. května 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required