
Maloobchodní síť Coop spustila e-shop a začala budovat výdejní boxy. I tato poměrně konzervativní skupina tedy začíná měnit přístup. Události kolem covidu totiž jasně ukazují, že internet nabývá na významu. Na chvostu teď zůstávají především tradiční prodejny, jejichž majitelé ho pořád považují za nástroj k nedělnímu postování fotek z grilovačky.
Neříkám, že byste si museli hned budovat vlastní e-shop. Ale jsou zde i další funkce, které menší obchodníci zatím zanedbávají. Web není jen hračkou pro ty, co na něj mají čas. Zveřejnit základní informace a otevírací dobu na Seznamu už opravdu nestačí.
V první řadě musíte mít obrázky z prodejny, ne jednu fotku průčelí. Potřebujete přilákat i zákazníky, kteří k vám zatím nechodí. Zdeněk Skála, odborník nad jiné povolaný, zjistil, že v tradičních prodejnách se nakupuje hlavně ze zvyku. To ovšem znamená, že když takový zvyk nevyvoláte u mladší generace, za chvíli nebudete mít komu prodávat.
Jedině na svůj web můžete také dávat recepty. Proč byste to měli dělat? Protože inspirovaný nákup je dnes největším zdrojem zvyšování tržeb. Jednoduše řečeno, když zákazník neví, co uvařit, pak také nic nekoupí, nebo jen to nejnutnější.
Stejně tak může web sloužit ke zveřejňování akcí. Že vám stačí papírové letáky? Ty vyhovují nakupujícím ze zvyku, hlavně starší generaci. Mladí je chtějí on-line.
Nechcete-li se spokojit se zákazníky, které už máte a kteří si už zvykli, je potřeba dělat reklamu. Ta klasická je však drahá. Ale můžete využít sociální sítě. Vaši zákazníci jsou na nich jako doma, včetně starších generací. Ovšem pozor, sto příspěvků o aktuálních akcích za sebou spolehlivě zabije každou pozornost. Na sociálních sítích potřebujete zákazníkovi především odpovědět na otázku: „Proč bych měl navštívit tuto prodejnu, a ne nakoupit v e-shopu?“ Jak jistě uznáte, slevy tím jedinečným důvodem nebudou.
Chcete-li přece jen mít i vlastní internetovou prodejnu, můžete začít zvolna. Například prodejna U Sedláčků na Brněnsku nabízí v e-shopu zatím jen zdravou výživu. S tím, že zákazníci si objednané zboží vyzvednou v obchodě. Výhodou takového řešení je, že si prodejny všimnou i lidé, kteří o ní zatím ani nevěděli, nebo chodili nakupovat do diskontu. A že ji opravdu navštíví. Pro vás to není moc práce ani nákladů navíc.
Jestliže tedy na věrnost a zvyk zákazníků působí především to, jak se k nim v prodejně chováte, pak nové zákazníky musíte nejdříve přivést. A k tomu je internet nejvhodnějším nástrojem. Pokud ho včas nevyužijete, budou vám zákazníci ubývat. Pro mladší generace je už nezbytnou součástí života, a kdo to nepochopí, má u nich utrum.
Miloš Toman