
Které značky považují čeští spotřebitelé v roce 2020 za nejdůvěryhodnější? Výsledky 6. ročníku marketingového programu Důvěryhodné značky byly ve čtvrtek 5. listopadu vyhlášeny on-line. V rozsáhlé spotřebitelské anketě se o úspěch ucházelo bezmála 700 značek. Ve svých kategoriích zvítězily například řetězec Lidl, on-line supermarket Rohlik.cz či prodejny dm drogerie. Časopis Zboží&Prodej je mediálním partnerem programu.
Třemi hlavními vítězi napříč celým průzkumem se staly značky Jar, IQOS a Dr. Max. Skokanem roku je značka PPL, která měla největší procentuální nárůst oproti loňskému roku. Průzkum poukázal na skutečnost, že čeští spotřebitelé jsou velmi konzervativní. Zvolili zhruba 75 % shodných vítězů jako před rokem, z toho šest „stálic“ ve všech dosavadních ročnících. Jde o značky Kofola, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl.
V anketě hlasoval reprezentativní vzorek 4000 spotřebitelů, kteří hodnotili téměř 700 značek v 76 kategoriích. Výsledky ukázaly, že pandemie koronaviru změnila výrazným způsobem nakupování českých spotřebitelů. Deklarují to tři ze čtyř dotazovaných nakupujících. Pandemie měla negativní vliv na frekvenci nakupování jak v hypermarketech a supermarketech, a to pro 44 % nakupujících, tak i v obchodech typu večerek a convenience u 38 % nakupujících. Naopak více než čtvrtina dotazovaných nakupujících deklarovala, že kvůli pandemii realizovala nákupy on-line častěji než obvykle.
Nákupní koš se rozšířil
V rámci nákupního koše se výrazně změnil způsob nakupování, a to z pohledu množství i výběru značek. Téměř 40 % dotazovaných souhlasí s faktem, že od vypuknutí pandemie nakupují větší balení. 30% nakupujících pak své značky vyměnilo za levnější alternativu. Kategoriemi, které se se od vypuknutí pandemie prodávaly více, byly čerstvé potraviny, hotová jídla a konzervy, trvanlivé potraviny, dále pak mražená jídla. Z drogistických kategorií pak kromě dezinfekčních prostředků a čištění domácnosti i péče o tělo a ruce a papírové výrobky. Co se týká trendu u nákupu potravinových a drogistických kategorií v kamenných obchodech a on-line, zde se nakupující vyjádřili, že po odeznění pandemie covid-19 budou využívat oba kanály více než před jejím vypuknutím v oblasti péče o domácnost, osobní péče, výrobků pro krásu a zdraví, ale také například u alkoholu.
Marketingová podpora vítězných značek se v příštích měsících odehraje v tištěných i on-line médiích, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také mediální podpora vybraných značek formou různých promočních soutěží.
Kompletní přehled vítězů najdete zde: www.duveryhodneznacky.cz/nejduveryhodnejsi-znacky-2020