logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Prodejce brýlí a kontaktních čoček Lentiamo.cz spouští službu Virtuální stylista, založenou na...
  • On-line supermarket Košík.cz spouští novou privátní značku Čerstvě nakrájeno, která rozšíří...
  • Do obchodu pro koření, bylinky a sůl chodí téměř všechny české domácnosti. Až 95 % nakoupí...
  • Společnost Tesco Stores ČR zveřejnila již devátou výroční zprávu o plýtvání potravinami. V ní...

Zdeněk Juračka: Nedělní uzavření prodejen? Všechno zlé je k něčemu dobré

6. listopadu 2020
Tradiční trh 0
2472
Zdeněk Juračka: Nedělní uzavření prodejen? Všechno zlé je k něčemu dobré

Více než dvacet let se vedou spory o zavírací době v prodejnách potravin ve svátky či o nedělích. Argumentů pro i proti je hodně. Dnes je naprosto zřejmé, že argumentace směřovala a směřuje vždy ke zvýhodnění těch, kteří mají, respektive nemají zájem a potřebu o svátcích prodávat, a to převážně z důvodu efektivnosti takového způsobu prodeje.

Ještě před rokem se zdálo, že tyto otevřené spory uvízly na mrtvém bodě a tím pádem se jejich řešení většinou přeneslo do sféry politických sporů. A co se nestalo? Došlo k pro mě málo pochopitelné skutečnosti, že se bude o tomto pro občana triviálním problému rozhodovat prostřednictvím zákonné iniciativy předkládané střídavě ze strany podporovatelů a odpůrců svátečního prodeje. Jako by nebylo účelnější věnovat čas ve sněmovně tolik potřebné zákonné iniciativě, která by sloužila k podpoře podnikatelů v maloobchodě a v zájmu spokojenosti se službami obchodu přeneseně tedy i zákazníkům. U tohoto politiky vyvolaného problému jsem nikdy nepodporoval řešení zákonem a v různých parlamentních i mediálních diskusích jsem dlouhé roky prosazoval a tvrdím dodnes, že o otevírací době má rozhodovat zákazník, nikoliv zákon. Pokud si zákazník přeje mít otevřeno v neděli a obchodník má dostatek kapacit a prostředků, aby mu to umožnil, nechť se tak stane a zákonodárci si myslí, co chtějí.

Je pravdou, že při hledání konečného řešení se za celou dobu vedení sporů nikomu nepodařilo shromáždit hodnověrné argumenty pro a proti. Stejně tak neproběhl mezi spotřebiteli žádný průzkum, který by zkoumal do jaké míry je prodej o svátcích rozhodujícím faktorem pro spokojenost zákazníka. A nyní, bohužel, přišlo nikým nečekané a nevítané zlo v podobě pandemie, s níž bohužel souvisí i omezení služeb občanům, včetně prodeje potravin.

Co nevyžádaná zkušenost přinesla

Zcela jasně se ukázalo, že nabídka služeb maloobchodu s potravinami je v naší republice nejen z pohledu podílu prodejní plochy na obyvatele, ale i z praktické zkušenosti z hlediska kapacity prodejen dostatečná. I když se samozřejmě krajově liší. Maloobchodní prodej potravin ještě navíc absolvoval vynucený a velmi nesmlouvavý test, totiž zabezpečit potřebu omezení migrace obyvatelstva a tím i šíření pandemie, dosud nevídané a nedoceněné rány osudu, která nás postihla.

Jak už jsem ale uvedl, v mnoha ohledech lze z této situace vyvodit i prokazatelně pozitivní zkušenost. Zákazník se pod tlakem okolností začal více řídit rozumem než intuicí. Dovolím si v této souvislosti citovat klasické: Užívej dne, neb hodina mizí. Proč? Zákazník se při využívání služeb maloobchodu naučil více plánovat tak, aby se nedostal do sporu s předpisy, zbytečně se nevystavoval nebezpečí nákazy a zároveň v pohodě a s chutí nakoupil. Doba ho naučila nákup naplánovat na dobu a místo, které mu přinese co nejméně problémů a zároveň naplní dostatečně jeho nákupní potřeby a zvyklosti. A v tom je také jádro pudla.

Český zákazník začne užívat dne

Ukazuje se a budoucnost to jistě potvrdí, že moderní a tím myslím i náročný zákazník se obejde bez nákupu ve svátek i o nedělích. Svou potřebu uspokojí bez větších problémů jak z hlediska množství, tak i kvality nákupu bez této řekněme mimořádné nabídky. Postavme se tedy jako znalci českého maloobchodu na stranu těch, co propagují neděli jako uzavírací den. Ti, kteří mě budou podezřívat ze snahy podpořit ryze český maloobchod, budou mít pouze částečnou pravdu.  Jsem přesvědčen o tom, že zlá životní zkušenost přivede českého zákazníka k tomu, že skutečně začne užívat dne, protože mu pomalu, ale jistě hodina života rychle mizí. To prosím neberte jako katastrofický výhled, ale jako životní zkušenost, která stojí za zamyšlení.

Autor: Zdeněk Juračka, čestný předseda, Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

4. 9. 2025, veletrh Reshoper, Praha

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required