
Jedním z faktorů, které hrají čím dál větší roli při rozhodování uchazečů, zda pracovat v určité firmě, je i to, jak mohou dále profesně růst. Do Alzy se v tyto dny hlásí denně přes 1400 kandidátů a z toho 700 do oddělení Prodejní sítě. Jedním z benefitů práce v tomto oddělení jsou právě od prvních kroků ve firmě jasně komunikované možnosti růstu. Pojďme se na ně podívat s autorkou článku, kterou je Jana Petruželová, HR business partner pro prodejní síť ve společnosti Alza.cz.
Bez ohledu na to, zda uchazeči práci v Alze doporučil známý nebo našel svou vysněnou pozici na kariérních stránkách či placených portálech, pokud je kandidát zajímavý a relevantní, ozve se mu HR oddělení do dvou pracovních dní a domluví se na pohovoru. Ten se v případě pozice konzultant prodeje může konat přímo na prodejně nebo formou hromadného výběrového řízení, tzv. Assessment Centra. Když kandidát ve výběrovém řízení uspěje a personalista i manažer prodejny jsou s ním spokojení, dostane pracovní nabídku.
Jednou z osobnostních charakteristik, na které klademe v Alze důraz a snažíme se otestovat již během výběrových řízení, je rozhodně chuť učit se a kariérně růst. Pro každou pozici máme totiž připravené kariérní mapy, kterým interně říkáme „badges“. Každý zaměstnanec tak od samotného začátku ví, kam se může dále posouvat po nastavených úrovních pozicích (kariérních schodech), jak může růst a rozvíjet své dovednosti. To je jednou z našich výhod při samotném výběrovém řízení, kdy dokážeme snadno tyto možnosti předem uchazeči popsat, což poté vede ke spokojenosti našich zaměstnanců.
Ukažme si to konkrétně na kariérní mapě konzultanta prodeje:
Pokud si potvrdíme pracovní nabídku a nováček nastoupí, začíná na pozici konzultant prodeje junior. V prvních třech týdnech absolvuje s týmem rozvoje adaptační proces. Během něj se naučí své povinnosti, dozví se, jaká školení jsou pro něj připravena a která je potřeba splnit během tříměsíční zkušební doby. Když se na konci zkušební doby finálně certifikuje, může se tento zaměstnanec kariérně posunout na pozici konzultant prodeje standard. Pro toto povýšení je potřeba úspěšné procentuální absolvování adaptačního procesu, samostudium, splnění testů a samozřejmě praxe na prodejně. Je pro nás velmi důležité, aby nováček v prvních třech měsících nasál prostředí firmy a s tím spojené procesy, jako jsou například reklamace na prodejně, logistické služby, schopnost zákazníkovi doporučit produkt a nabídnout zajímavou službu a mnoho dalšího.
S novou pozicí je spojeno i vyšší mzdové ohodnocení a samozřejmě také větší znalost firmy a samotné pozice. Tím ale možnosti kariérního růstu nekončí. Další metou může být například povýšení na pozici Zástupce manažera a do budoucna manažera prodejny. V Alze se navíc nebráníme ani rotaci zaměstnanců na další oddělení, takže pokud si chce zaměstnanec zkusit pracovat jinde, rádi mu to umožníme.
Pro nás náboráře není nic lákavějšího a víc motivujícího, než být u toho, mít možnost nabídnout potenciálnímu zaměstnanci kariéru, o kterou usiloval, když se k nám přihlásil. A nejvíc nás těší, když díky propracovaným kariérním mapám dál profesně roste a pracuje na svých schopnostech. Mnoho z našich současných manažerů prodejen a jejich zástupců začínalo právě na pozici konzultanta prodeje a procházejí úspěšně kariérní cestou, kterou jsme pro ně měli v Alze připravenou. Když víte, kam jdete, kráčí se vám podstatně snáz, proto velmi doporučuji, aby zaměstnanci věděli, kam na své cestě u vás ve firmě mohou směřovat.
Jana Petruželová