
Letošní rok se na trhu s drogistickým zbožím nesl ve znamení řady změn. Snaha nakoupit vše na jednom místě, s cílem omezit kontakt s ostatními zákazníky, přesunula prodeje do větších supermarketů a hypermarketů. Více času stráveného doma se projevilo také snížením spotřeby produktů péče o krásu. I přes tyto a další nepříznivé důsledky pandemie koronaviru se společnosti dm dařilo, což dokládá i nárůst obratu o 8,49 % na 11,48 miliardy korun za obchodní rok 2019/2020, který trval od 1. října 2019 do 30. září 2020.
„Prodejci potravin a drogerie mohli na rozdíl od mnoha jiných obchodníků i během nejpřísnějších vládních opatření dál nabízet zboží každodenní potřeby. Agilita a velká soudržnost spolupracovníků naší společnosti umožnily velmi rychle prozákaznicky reagovat s ohledem na nové, neustále se měnící podmínky. K úspěšnému překonání tohoto nelehkého období přispělo i to, že jsme v průběhu krize mohli sáhnout na vytvořené rezervy a těžit z prozíravých investic, ať už do vybavení prodejen, výpočetní techniky nebo do kvalifikace a samostatnosti spolupracovníků,“ ohlíží se za uplynulým náročným rokem Gerhard Fischer, jednatel společnosti dm drogerie markt Česká republika. A dodává, že firmě pomohla rovněž důvěra a loajalita zákazníků.
Rostoucí zájem o on-line nakupování
Propojování nákupu a služeb mezi kamennými prodejnami a digitálním světem se razantně rozvíjí. Zákazníci zejména s ohledem na aktuální situaci více využívají možnost bezpečného a pohodlného nákupu přímo z domova. Za období od 1. října 2019 do 30. září 2020 vzrostl v porovnání s předchozím rokem obrat dm on-line shopu o více než 88 %. Stávající přepravní kapacity on-line shopu dosáhly svého vrcholu již na počátku pandemie. Jako alternativní řešení byla proto rychle spuštěna expedice objednávek přímo z 27 vybraných prodejen. Tímto způsobem pracovníci prodejen zpracovali přibližně každou čtvrtou objednávku z on-line shopu.
Pokračující investice do modernizace prodejní sítě
Do pokračující expanze a modernizace vzhledu svých prodejen investovala společnost dm 152,2 milionu korun, díky kterým prošlo regenerací či refreshingem 20 prodejen a 7 prodejen bylo nově otevřeno. Počet prodejen tak vzrostl na celkových 239. Rozšířením prodejní sítě bylo za uplynulý obchodní rok vytvořeno 141 nových pracovních míst, počet spolupracovníků vzrostl z původních 3393 na konečných 3534 spolupracovníků.
Vzhledem k rostoucímu obratu investovala společnost dm i do navýšení logistických kapacit. Nový sklad na velkoobjemové zboží, který v říjnu 2019 zahájil svůj provoz v Divišově, představoval investici v hodnotě 6,51 milionu korun.
Prodejny dm v novém
S cílem nabídnout zákazníkům co nejpříjemnější nákupní zážitek prošly prodejny dm na začátku roku 2020 velkou layoutovou přestavbou. Jejím cílem bylo vytvořit atraktivní, přehlednou a aktuální nabídku sortimentu, ve které se bude zákazník snadno orientovat a která může přispět k zušlechtění jeho potřeb. Klíčovým bylo rozšíření sortimentní nabídky v profilujících sortimentních kategoriích.
V rámci layoutové přestavby došlo i k rozšíření sítě plnicích stanic na stáčenou ekodrogerii české značky Yellow & Blue. Plnicí stanice byly instalovány v pilotním provozu na dvou pražských prodejnách již v dubnu 2019. Díky pozitivnímu ohlasu ze strany zákazníků i výsledkům testování jsou po layoutové přestavbě plnicí stanice dostupné již v 16 prodejnách dm, tedy v každém krajském městě.
Inovace věrnostního programu dm active beauty
O úspěšnosti společnosti dm svědčí i počet jejích věrných zákazníků. Výhody věrnostního programu dm active beauty využívá již více než 1,9 milionu zákazníků a jejich počet neustále roste. Od ledna 2020 mají zákazníci možnost sbírat body i při nákupu na dm on-line shopu. Za každých 25 korun nákupu získá zákazník jeden bod.
O tom, že být členem věrnostního programu společnosti dm se vyplácí, se mohli zákazníci přesvědčit i v lednu 2020, kdy dm připravila pro své zákazníky soutěž o 1 000 000 bodů. Účast v soutěži byla podmíněna aktivací jakéhokoliv eKuponu v on-line zákaznickém kontě a jeho následným uplatněním. Vylosovaný výherce se mohl radovat ze slevy na nákupy ve výši 250 000 korun. Přesně takovou částku totiž představuje 1 000 000 získaných bodů.
Od 1. září je v App Store a Google Play k dispozici ke stažení nová mobilní aplikace dm active beauty, díky níž se zákazníci jednoduše a rychle přihlásí do svého zákaznického konta s nahranými eKupony.
Úspěch ve 13 zemích
Mateřské společnosti dm Rakousko a všem jejím dceřiným společnostem (mezi ně patří Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Rumunsko, Bulharsko, Severní Makedonie a Itálie) se i nadále daří: Při meziročním růstu +5,28 % dosáhl celkový obrat v loňském obchodním roce 2,98 miliardy eur (kurzově neočištěno; kurzově očištěno: 2,94 miliardy eur, +6,52 %). Toto ekonomické společenství přitom zahrnuje 22 170 spolupracovníků (+763) a provozuje 1741 prodejen (+70) ve 12 zemích.
Celá skupina dm včetně dm Německo dosáhla obratu 11,52 miliardy eur (+2,9 %), zaměstnává 62 606 spolupracovníků a provozuje 3765 prodejen ve 13 zemích (+97 prodejen, +2,6 %).