
Na konci krize vždycky říkáme, že se vracíme k normálu. Ve skutečnosti se o žádném návratu nedá mluvit, protože největší změny se odehrávají právě v problémových časech. Bylo by tedy chybou čekat, až bude zase všechno, jak má být.
„Bylo by dobré mít kontakty na zákazníky,“ řekla mi na jaře majitelka prodejny, když musela zavřít a neměla se jak se zákazníky spojit. „Už je nepotřebuji,“ hlásila mi, sotva karanténa skončila. „Přece jen jsem si je měla pořídit,“ dumala, když znovu musela zavřít. Zatím ještě nepřišla na to, že mít spojení na zákazníky je výhodné vždycky.
Současná situace nahrává digitálnímu obchodování. Objevují se nové aplikace a řešení, které ovšem nahrávají spíš velkým. Internetové prodejny už omezily reklamu, protože tak tak stíhají obsluhovat a doplňovat zboží. Zatímco před vaší prodejnou možná stojí fronta, zákazníci míří do hypermarketů a e-shopů, kam se jich vejde víc. To všechno s ukončením omezení nezmizí. Lidé si zvyknou na nové věci a nebudou mít chuť se vracet k minulým návykům.
Pro tradičního obchodníka to znamená jednak držet krok s digitalizací a on-line prostředím, jednak sázet na to, co ho odliší od větší konkurence a e-shopů. A to je, ať se to komu líbí nebo ne, bezprostřední osobní komunikace se zákazníkem a aktivní prodej.
Ano, je pravda, že při současných omezeních máte co dělat, aby nakupující nemuseli dlouho čekat. Na nějaké povídání si s nimi a nabízení zboží navíc není čas ani prostor. Ale pokud se nezačnete teď hned připravovat na dobu, kdy to zase bude možné a potřebné, budete pak jen marně čekat na návrat k normálu. A ten, jak už jsme si řekli, nikdy nepřijde. To samé platí pro používání internetu. Bycha je potřeba chytit hned, jinak ho už nedohoníte.
Miloš Toman