
Vůně vanilkových rohlíčků, klid a rodinná atmosféra. S tímto má většina z nás spojeny Vánoce a přípravy na ně. Pro nás v Alze je to období, na které se celý rok všechna oddělení pečlivě připravují. Koncem listopadu, když se Vánoce pomalu a jistě blíží, začínáme „testovat“, zda byly přípravy dostatečné. Ačkoliv jsme momentálně uprostřed probíhající sezony roku 2020, už se zabýváme plány na tu nadcházející.
Také proto je pro nás důležité vědět, jak aktuální situaci zvládáme a co bychom mohli do příště zlepšit. Pojďme se tedy společně podívat, jak takové přípravy na vánoční sezonu v Alze probíhají.
Společně s řediteli jednotlivých oddělení máme stanovené jasné akční kroky, jedním z nich může být například plán náboru. Ten musíme mít pro následující rok hotový nejpozději do konce listopadu, abychom věděli, co nás v novém roce čeká z hlediska náboru a mezd. V takovém plánu je proto uvedený konkrétní počet zaměstnanců, které je potřeba najmout na jednotlivé pozice, včetně měsíců, kdy už je potřeba s náborem začít. Časový harmonogram je pro nás důležitý, jelikož na hlavní vánoční sezonu se nám počet zaměstnanců navýší o stovky nových pracovníků (na hlavní pracovní poměr či brigádu), ať už do provozu či na kancelářské pozice. Plán nám pomáhá udržet maximální spokojenost zákazníků i zaměstnanců.
Nábory na hlavní sezonu začínají pro Alzu už od druhé poloviny roku. Nejvíce nabíráme do oddělení logistiky, na call centrum a do prodejní sítě. Aktuálně evidujeme největší zájem o práci v Alze za posledních pět let. Letos budeme atakovat okolo sta tisíce kandidátů, se kterými jsme byli ve spojení. Před sezonou se jedná o cca 900 kandidátů denně, kterým chceme dát tu nejlepší HR službu, od náboru po podepsání smlouvy a následnou adaptaci na odděleních. Za poslední dva měsíce jsme přivítali více než 500 nových zaměstnanců a brigádníků ve všech zemích, ve kterých Alza působí. Pro rychlou výpomoc během sezony na provozní oddělení využíváme i rychlejší variantu, a to naši aplikaci zvanou Mikrozaměstnání. Zde si může každý uživatel mobilního telefonu nebo tabletu vybrat z nabídky jednorázových směn podle vlastních časových preferencí, nástup je možný prakticky ihned. Odměna je vyplácena ihned ve formě Alzáků, které je možné ihned převést na bankovní účet nebo jej využít na nákup produktů na našem e-shopu.
Předtím, než s náborem začneme, přemýšlíme, jaké zdroje jsou ideální a zároveň kolik nás nábor na jednotlivé pozice stojí (placená inzerce, čas strávený výběrovým řízením). Podporujeme náš program Wanted, který umožňuje stávajícím zaměstnancům doporučit známého do Alzy, a získat za doporučení finanční odměnu.
Celé toto období je pro oddělení HR velká výzva. Nejedná se pouze o nábor nových zaměstnanců na svěřených odděleních, ale musíme být personálně silní i my. Tudíž posilujeme i naše HR týmy.
Sezona na HR s sebou totiž nenese jenom nábor, ale také například zvýšené množství pracovně-právních dokumentů, vyplacených mezd, přípravu, výběr a distribuci vánočních dárků, občerstvení pro naše zaměstnance, adaptaci nových zaměstnanců, plánování strategií a režijních nákladů na následující rok a mnoho dalšího.
Náš cíl je naprosto jasný, být kvalitní podporou pro naše svěřená oddělení a udělat maximum, abychom to všichni zvládli, pomohli si navzájem. Na konci je totiž náš spokojený zákazník, který v nás věřil na Vánoce. I proto v prosinci chodíme z kancelářských oddělení vypomáhat do skladů, call centra, či na prodejny. Chceme pomoci a podpořit naše kolegy v posledních dnech sezony. Není proto neobvyklé, že před Vánoci například personalisté vydávají zboží v holešovickém showroomu.
Jana Petruželová, HR business partner, Alza.cz