logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Ke stávající odpovědnosti za veškerý obchod s retailovými zákazníky ve východní Evropě ve...
  • Které snídaňové produkty jsou jedničkami v promoci? Přehled exkluzivně pro Zboží a Prodej...
  • Možnost objednat na dvě ťuknutí, rychlé reklamace i funkce pro ty, kdo si chtějí k nákupu...
  • Trendy, které jsou v kategorii dámské hygieny patrné již několik let, pokračují a posilují. I...

Zboží&Prodej 11-12/2020: Mezinárodní kuchyně Čechům prostě chutná

3. prosince 2020
CatScan 0
864
Zboží&Prodej 11-12/2020: Mezinárodní kuchyně Čechům prostě chutná

Poptávka po exotických potravinách, ingrediencích, ale konečně i hotových jídlech či polotovarech roste s tím, jak lidé více cestují, poznávají nové chutě a nabytou zkušenost pak v domácím prostředí promítají do svého jídelníčku.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 277 (11-12/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

V dubnu roku 2019 zveřejnila rozvážková společnost UberEats statistiku nejoblíbenějších restaurací a pokrmů a výsledky ukázaly dominanci asijské kuchyně a celkově oblibu zdravé stravy. K nejoblíbenějším restauracím patřily Chilli & Lime, Poke Haus, Comebuy, Puzzle Salads nebo Bami. Do TOP 10 se dostaly také restaurace Taj Mahal Express, Bánh Mi Makers nebo Arm Tasty Food. Ačkoli UberEats na českém trhu letos v červnu skončil, trendy se příliš nemění. Češi už dávno nelpí jen na české, mnohdy poněkud méně zdravé kuchyni.

Domácí i mezinárodní gastronomie vyžaduje kvalitní koření

Dlouhodobě se zvyšuje zájem o národní kuchyně, které svými pokrmy více vyhovují zdravému životnímu stylu. „V minulosti zákazníci hledali inspiraci především v Itálii, Francii, Španělsku a Řecku a pizza a těstovinové pokrmy, tiramisu, gyros nebo tzatziki už jsou v českém jídelníčku celkem běžné,“ uvádí Hana Olšerová, brand managerka společnosti Pěkný – Unimex, která pod značkou Avokádo a It’s Natural na českém trhu nabízí široký sortiment koření a kořenicích směsí. Zájem o středomořská jídla dokazuje i fakt, že mezi nejprodávanější výrobky značky Avokádo patří právě kořenicí směsi Gyros, Špagety, Pizza, Tzatziky, Provensálské nebo Italské bylinky.

„Zdravý životní styl jsou také saláty, při jejichž přípravě si zákazníci mohou vybrat z francouzské, italské či řecké salátové zálivky, kterou doplňuje šopská nebo tzatziki,“ přibližuje nabídku sortimentu Hana Olšerová. Dobře si ale také stále vedou i kořenicí směsi Čubrica (balkánská kuchyně) a Adžika (Kavkaz). V současnosti velmi oblíbené chutě východní Asie přinášejí výrobky Kari indické a Čína, latinskoamerická kuchyně je zastoupena Mexickou směsí. V jednodruhovém koření se v posledních letech daří kurkumě, kterou firma nabízí také v biokvalitě pod značkou It’s Natural. Nová značka obsahuje i směsi pro mezinárodní kuchyni, třeba Koření do italské kuchyně nebo Provensálské koření. Jejich předností je, že neobsahují žádnou přidanou sůl, konzervanty, barviva či látky zvýrazňující chuť a vůni. „Spotřebitelé, kteří teď nemohou cestovat ani si zajít na jídlo do oblíbené restaurace, často vyhledávají ingredience, ze kterých si doma oblíbené pokrmy mohou uvařit. Pro obchodní řetězce i prodejny tradičního trhu je to příležitost, jak současnou těžkou situaci spojenou s pandemií využít a nabídnout spotřebitelům ingredience pro domácí gastro zážitky,“ doplňuje Hana Olšerová.

Asijské speciality bodují on-line

Oblibu výrobků mezinárodní kuchyně přiživuje nejen cestování, ale také širší nabídka restaurací, které v tuzemsku nabízejí speciality jak evropské, tak i světové kuchyně. Současná situace s omezeným provozem restauračních zařízení tak spotřebitele přivádí stále častěji k nákupu polotovarů, ze kterých si mohou svá oblíbená jídla připravit. „Fakt, že lidé nemohou plnohodnotně cestovat ani si zajít třeba do oblíbené asijské restaurace, vede k tomu, že si lidé své oblíbené jídlo alespoň uvaří doma,“ popisuje Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. Zájem o asijskou kuchyni roste dlouhodobě nejen s populárními pořady o vaření, ale také s prodlužující se grilovací sezonou, která začíná mnohdy už v polovině dubna a končí v říjnu. Pro některé spotřebitele, kteří vlastní kvalitní domácí grily, jde ale prakticky o sezonu celoroční. Daří se tak různým asijským omáčkám, které se hodí k masu i zelenině. „Velmi dobře se teď prodávají také polotovary, například indické kari omáčky britské značky Patak´s,“ dokládá Adriana Matýsková.

Koronavirovou pandemii firma pocítila hlavně v nárůstu zájmu o své produkty v on-line kanálech. „Lidé jsou nuceni kvůli různým omezením doma vařit a více utrácet v supermarketech. Řada z nich ale začala nakupovat on-line. Jednoznačně to vidíme na obrovském nárůstu tržeb na Rohlík.cz a iTesco.cz. Je ale otázka, zda se nový způsob chování zákazníků projeví i v nárůstu tržeb také příští rok,“ komentuje aktuální situaci Adriana Matýsková. Obrovský zájem firma zaznamenala hlavně u jasmínové a basmati rýže, rýžových těstovin, těstovin shirataki a marinovací omáčky, kde je hitem sladká chilli omáčka Exotic Food 725 ml. Koronavirová pandemie příliš nesvědčí uvádění novinek na trh. „Většina odběratelů má pozastavené zalistování nových produktů a my pevně věříme, že se situace zlepší. Mezi letošní novinky patří třeba Kimchi Donghwon, rýžový ocet černý Hengshun nebo wasabi prášek Kinjirushi,“ dodává Adriana Matýsková.

Pomáhá také ulice

Chutě mezinárodní kuchyně v tuzemsku pomohly rozšířit také street food festivaly, které se ještě před koronavirovou pandemií konaly v tuzemsku téměř v každém větším městě a spotřebitelé si mohli vybírat, které kuchyni dají přednost. Pražský Karlín Market uspořádal letos v červnu Festival mezinárodní kuchyně, kde si mohli spotřebitelé vychutnat už téměř „klasickou“ americkou, jamajskou či indonéskou kuchyni, nechybělo ale třeba ani Maďarsko nebo Arménie.

Na oblíbený trend zareagovala i značka McCain, která na trh uvedla tři druhy hranolků, jež zákazníci běžně znají právě ze street food festivalů či food tracků a restaurací. Street food trend nabírá na síle a z ulic proniká i do domácností. A spotřebitelé hledají produkty, které jim přinesou jejich oblíbené jídlo domů. „Nová street food řada je zaměřená hlavně na mladší cílovou skupinu, která ráda objevuje nové chutě a zkouší nová jídla a produkty. A právě teď, když doba nepřeje gastronomii venku, hledá produkty, které jí umožní přenést street food do pohodlí domova,“ vysvětluje Svetlana Gálová, national key account manager společnosti McCain Retail Slovakia and Czech Republic. Nová řada zahrnuje tři produkty – extra křupavé hranolky Crispers ve tvaru V s vroubkovaným řezem a bramborovou slupkou na okrajích, hranolky s bramborovou slupkou Skin on Fries a hranolky Fri’Style ve tvaru U, které mezi spotřebiteli zlidověly pod názvem lžičky. Jejich tvar se totiž hodí k jednoduché konzumaci s dipy a omáčkami. I samotné obaly nové řady odrážejí prvky street food kultury a moderní gastronomie v podobě přitažlivého vyobrazení hotových hranolků. „Na přípravě hranolků spotřebitelé ocení hlavně rychlost, ale také fakt, že se hranolky pečou bez oleje,“ dodává Svetlana Gálová.

Pestrobarevná paleta chutí snadno a rychle na stole

Oblibu mezinárodní kuchyně, a to i v kategorii dehydratovaných jídel, potvrzuje Milan Linka, PR manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko: „Výrobky světové kuchyně mají v oblibě zejména mladší spotřebitelé, kteří si tak rádi připomínají chutě ze svých cest po světě.“ Pod značkou Vitana uvedla firma letos v červenci ucelenou řadu Streetfood cups, která zahrnuje inspirace z několika mezinárodních kuchyní – Italian style Fusilli & pomodori, American style Macaroni & cheese a Thai style Noodles & curry. Letní launch nebyl náhodný, v té době tráví lidé svůj čas hodně mimo domov a v kuchyni chtějí trávit minimum času. To je hlavní důvod, proč jsou výrobky oblíbené hlavně u studentů a mladých lidí bez dětí, kteří ocení fakt, že si jídlo mohou vychutnat kdekoliv a kdykoliv.

Oblibu kategorie instantních jídel v kelímcích, které šetří spotřebitelům čas na přípravu a jsou vždy k dispozici, posílila i situace kolem koronavirové pandemie a zavřených restaurací. „Mnozí spotřebitelé jsou rádi, že nemusejí každý den vařit a připraví si řadu StreetFood za pět minut – stačí obsah kelímku zalít horkou vodou,“ přibližuje snadnost přípravy Milan Linka. Velmi dobře se prozatím daří americké inspiraci a také té italské. Tradičně se však pro mezinárodní kuchyni nejlépe prodává výrobek z kategorie základů jídel – Vitana Čína – na přípravu oblíbených čínských jídel.

Roste kurkuma a oblíbená je curry směs

Mezinárodní novinky v řadě StreetFood Vitana podpořila v on-line kanálech a na sociálních sítích. S jejich podporou počítá i pro příští rok. „Zároveň budeme mít od ledna v nových obalech dehydratovaná hotová jídla pod značkou Vitana, kde více zvýrazníme výrobky inspirované italskou kuchyní pod řadou Inspirováno Itálií. Také uvedeme dvě novinky pod řadou Inspirováno Asií. Na regálech se začnou objevovat od ledna. Plánujeme je podpořit on-line kampaní a posty na Facebooku a Instagramu,“ přibližuje novinky, které by neměly chybět v regálech obchodníků, Milan Linka.

V koření vede u Vitany podle Milana Linky jednodruhová, spíše česká klasika (paprika, kmín, majoránka). Ročně ale roste o 30 % kurkuma a v oblibě jsou i další exotičtější druhy.

Zákazníci společnosti Sonnentor mají v oblibě hlavně jednodruhová koření, v TOP 10 jsou ale dvě směsi koření, které voní exotikou. „Jde o curry směs původem z exotické Indie. Na rostoucích prodejích je oblíbenost indické kuchyně znát,“ uvádí obchodní ředitel Martin Novák. Druhou směsí je Dobrá nálada, která spíše míří k jadranské či italské kuchyni.

Češi rádi experimentují

Oblibu experimentování potvrzuje obchodní ředitel společnosti Spak Foods Michal Neškera. „Každý rok se snažíme na trh přinést kromě různých inovací i trendy z jiných zemí. Chceme zákazníky neustále překvapovat. Naší stálicí je například Curry omáčka, která si vede velmi dobře. Dále je to řada dressingů, jež jsou vyvinuté podle světových receptur – Americký, který je jemně pikantní, s dominantní chutí rajčat či Francouzský s chutí hořčice francouzského typu a také klasický Caesar dressing s typickou chutí parmezánu a česneku,“ přibližuje produkty, které si zákazníci oblíbili. K salátům podle něj nepatří tučné omáčky, ideální je jogurtový základ, Spak proto vyrábí Spak dressing z prémiového bílého jogurtu. V letošním roce se na trhu objevily novinky v podobě kostarické omáčky z originálních papriček Tabasco, Jalapeño a Chipottle.

Podle Michala Neškery je nejsilnějším trendem s mezinárodním akcentem americká omáčka s nasládlou chutí a kouřovým aroma, která je známá pod názvem Barbecue neboli BBQ. Firma nabízí Spak Barbecue omáčku, limitovanou edici Barbecue s papričkami Jalapeño, letos je následovaly novinky – Barbecue Whiskey a také omáčka Mexico Tequilla. „Na českém trhu v našem segmentu stále dominuje americký street food – hamburgery, hot dogy a podobně. Dalším novým trendem v kategorii jsou ale také veganské a bio produkty a také důraz na původ surovin, jako například vejce z volného chovu,“ přibližuje trendy Michal Neškera. Připomíná, že tyto segmenty mají dlouhodobě velký potenciál a na českém trhu tyto výrobky tvoří zatím výrazně menší podíl, než je tomu v západní Evropě. Značka Spak kromě veganských majonéz a tatarských omáček rozšiřuje také právě biosortiment. V biokvalitě už je nyní nejen kečup, dressingy a BBQ omáčka, ale také hořčice a majonéza. V inovacích se ve Spaku zaměřují hlavně na prémiový segment. I v příštím roce se tak na trhu objeví několik novinek, které firma aktivně podpoří prostřednictvím klasických a digitálních médií.

V retailu se mezinárodní kuchyni prostě daří

Zájem o mezinárodní kuchyni je znát také v kategorii hotových jídel. „Sortiment hotovek pod vlastní značkou jsme výrazně rozšířili před rokem. Od té doby jsme nabídku jen drobně doplnily o wrapy. Za současné situace, kdy jsou zavřené restaurace, je o tyto produkty velký zájem. Mezi nejprodávanější položky patří lassagne bolognese, tagliatele, cheesburger, kung pao a chilli con carne,“ přibližuje nabídku Václav Koukolíček, manažer externí komunikace společnosti Tesco Stores ČR.

On-line supermarket Rohlík.cz prostřednictvím svého konceptu Rohlík Bistro nabízí hotová či ke snadné přípravě přichystaná jídla od jara letošního roku (více o tom v rozhovoru s Tomášem Čuprem a Petrem Pavlíkem na str. 14). V nabídce jsou jídla restaurací zvučných jmen, jako je například Alcron, Aureole, Café Buddha, Čestr či Chateau St. Havel. Ačkoli statistika potvrzuje převahu nabídky české kuchyně (70 %), podle tiskové mluvčí Zdeňky Svobodové je zájem hlavně o italská (16 %) a asijská jídla (11 %).

Specialistou na edukaci na poli mezinárodní kuchyně je v kamenném retailu společnost Lidl Česká republika, která spotřebitele láká do svých obchodů svými mezinárodními týdny, v rámci kterých představuje speciality dané kuchyně. „Mezi nejoblíbenější tematické týdny patří Pestré chutě Itálie, Delikatesy s francouzským šarmem a Vyrobeno v České republice,“ říká tiskový mluvčí Tomáš Myler. Dodává, že produkty typické pro Itálii už retailer v tomto roce nabídl třikrát a vybrané produkty zařadil do stálé nabídky. „Zákazníci tak v prodejnách najdou tyto produkty napříč sortimentem přímo pod značkou Italiamo, používanou právě pro tento tematický týden. V nabídce je například mascarpone, ricotta, italské sýry i pesto, rajčatová omáčka, ale také italské předkrmy,“ popisuje Tomáš Myler. V rámci tematických nabídek je velký zájem především o těstoviny, pesta a omáčky, francouzské sýry a cukrovinky, jako jsou například makronky. Osvědčené tematické týdny řetězec čas od času doplní novinkou. Tento rok to byly například skandinávské speciality.

 

Názory odborníků:

 

„On-line se daří, propadlo gastro.“

Firemní e-shop je především forma marketingové podpory našeho velkoobchodního prodeje a jeho zvýšená návštěvnost kopíruje stav v řetězcích a velkoobchodech. Největší propad teď zažívá kanál gastro velkoobchodů, které bojují o přežití. Zde obraty poklesly meziročně až o 60 procent.

Adriana Matýsková, obchodní zástupce, F. W. Tandoori

 

„V koření vede klasika, skoro o třetinu vzrostl prodej kurkumy.“

Vitana je tradiční značkou koření. A ačkoli v prodejích dlouhodobě stále vede klasika na česká jídla, jako je paprika, kmín či majoránka, v poslední době jednoznačně roste obliba exotičtějších variant. Například prodej kurkumy roste ročně o 30 procent. Prodeje se meziročně zvedají i u dalších druhů, bez kterých se neobejdou jídla mezinárodní kuchyně, například římský kmín, koriandr či zelený pepř.

Milan Linka, PR manager, Orkla Foods Česko a Slovensko

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2020.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

24. 11. 2022, Konference POPAI Fórum 2022

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required