
Z výsledků aktuálního průzkumu společnosti CBRE mezi zákazníky obchodních center vyplývá, že 42 % z nich čekalo s pořízením dárků na znovuotevření kamenných prodejen. Necelá třetina lidí plánuje nakoupit dárky on-line a přibližně stejný podíl zákazníků je nakoupil již během lockdownu. Pozitivním signálem pro maloobchod je, že téměř 70 % Čechů plánuje za vánoční nákupy utratit zhruba stejně vysokou částku jako minulý rok. Naopak šetřit na dárcích bude zhruba čtvrtina dotázaných.
„Až 37 procent zákazníků chce ještě letos pořídit vánoční dárky v obchodních centrech či outletech a dalších 5 procent v samostatných kamenných prodejnách. Hlavní motivací lidí pro nákup v obchodním centru jsou nejen speciální nabídky a akce obchodů (oceňuje je 78 procent respondentů), ale i dostupnost širokého spektra prodejen na jednom místě (to potvrdilo 64 procent dotazovaných). Polovina zákazníků přiznává, že míří do obchodních center za inspirací a hledá vhodné tipy na dárky ve vystaveném zboží. Nadpoloviční většinu také láká vánoční atmosféra a tematická výzdoba center,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.
Zákazníci podle průzkumu vnímají jako překážku pro nákup vánočních dárků v obchodních centrech větší koncentraci lidí na jednom místě, což uvedlo přes 70 % dotázaných. Necelé třetině respondentů brání osobní nepohodlí v souvislosti s dodržováním zavedených opatření a také obava ze šíření nemoci. Tuto domněnku však mírní Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE: „Obchodní centra se ve spolupráci s jednotlivými obchody poslední týdny důkladně připravovala na znovuotevření a intenzivně pracovala na tom, aby byla dostatečně technologicky, personálně i prostorově přizpůsobena k zajištění maximální bezpečnosti svých návštěvníků. Jsou nastavená taková opatření – ať už jde o nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů, regulaci počtu zákazníků v obchodech či pravidelnou dezinfekci prostor – že se z pohledu dodržování protikoronavirových opatření nákupní centra řadí k nejbezpečnějším veřejným místům v ČR.“ Dle výsledků průzkumu navíc část zákazníků již nakoupila vánoční dárky on-line, takže letošní očekávaná návštěvnost obchodních center bude o zhruba 20 až 30 procent nižší než loni. To jejich provozovatelům umožní koordinovat návštěvníky tak, aby nedocházelo k vyšší koncentraci lidí v určitých částech centra.
Řada zákazníků se naučila nakupovat v e-shopech, ale osobní zkušenost stále vítězí
Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že zhruba 40 % zákazníků se během uzavření kamenných obchodů naučilo nakupovat určitý sortiment ve větší míře online: konkrétně 52 % módu a obuv, 42 % elektroniku, 38 % hračky nebo knihy 31 % knihy. Částečně v tom chtějí pokračovat i nadále, ovšem současně si stále více uvědomují limity e-commerce – ať už jde o absenci osobní zkušenosti, možnosti si zboží vyzkoušet či zážitku z nakupování. Lidé, kteří s pořízením vánočních dárků počkali na prosinec a mají tudíž na výběr z obou možností nakupování, preferují osobní výběr na kamenné prodejně u drogistického zboží (77 %), oblečení, obuvi a doplňků (58 %) i sportovního vybavení (53 %). Vysokých hodnot kolem 80 % dosahují i nákupy vánočních zásob potravin a nápojů. Naopak u sortimentu elektroniky převažuje nákup na e-shopech (38 %). Zde mají významný podíl i hračky (29 %) a knihy (27 %).
„Z výsledků průzkumu vyplývá ještě perlička na závěr: to, že muži odkládají vánoční nákupy na poslední chvíli. Pouze 17 procent mužů mělo začátkem prosince dárky nakoupené. Obdobně nízké číslo (pouhých 13 procent) se ukázalo i u seniorů, nicméně v jejich případě sehrála hlavní roli menší ochota nakupovat on-line formou než záměr shánět dárky na poslední chvíli,“ uzavírá Klára Bejblová.