logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Vánoční nákupy jsou stále častějším tématem i na sociálních sítích

15. prosince 2020
Zprávy 0
1077
Vánoční nákupy jsou stále častějším tématem i na sociálních sítích

Téma nakupování vánočních dárků letos významným způsobem rezonuje na sociálních médiích. Za poslední tři měsíce se vánočního nakupování týkalo bezmála 120 000 zmínek na českých sítích. To je třikrát více příspěvků než v loňském roce. Z obsahové analýzy společnosti Newton Media dále vyplývá, že se Češi často chystají nakupovat pouze on-line a raději s předstihem.

Analýza vychází z obsahového rozboru 10% vzorku 117 029 zmínek mezi českými uživateli Facebooku, Twitteru, Instagramu a v diskusích pod články v médiích a na on-line fórech v časovém období 5. 10. až 5. 12. 2020. Rozsah diskusí na toto téma koreluje s aktuálními vládními nařízeními. Prvotní nárůst debat vyvolal zákaz maloobchodního prodeje od 22. října, značně větší odezvu mělo mezi uživateli opětovné otevření prodejen 3. prosince.

Přečtěte si také
Kdo personalizuje, ten jede

E-commerce v Česku roste víc, než se čekalo

Reakce na uzavření prodejen nebyly tak negativního charakteru, jak by se mohlo předpokládat. Řada uživatelů sděluje, že bude letos nakupovat dárky výhradně online. Téma e-commerce neboli on-line nakupování letos v diskusích narostlo oproti loňskému roku o 28 %. „Zde je zřetelný vliv pandemie covidu, protože 27 procent všech zmínek týkajících se e-commerce a publikovaných v období od poloviny srpna do půlky listopadu obsahovalo výslovnou či kontextovou souvislost s epidemickou situací,“ upřesňuje Kristýna Jiroutová, analytička sociálních médií z Newton Media, podle které se pouhých 9 % zmínek týkalo přímo Vánoc nebo nakupování vánočních dárků.

Slova Jiroutové potvrzuje také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK): „E-commerce v ČR zaznamenala oproti roku 2019 meziroční nárůst prodejů zboží o více než 25 procent, zatímco původní odhady byly zhruba 15 procent. Většinu dárků letos objedná na síti více než polovina uživatelů internetu, úplně všechny pak 11,3 procenta.“ Nakupování přes e-shopy má dle diskutujících řadu benefitů, je bez front, bez rizika nákazy covidem a je pohodlné. Obavy vyjadřují uživatelé sítí z náporu na přepravní společnosti, proto často uvádí, že letos nakupují dárky s předstihem. I odpůrci nákupů on-line přiznávají, že si na tuto formu prodeje zboží musí zvyknout a přizpůsobit se situaci. Uživatelé si žádali především otevření prodejen se zbožím, které vyžaduje zkoušení. Týkalo se to především diskusí o oblečení a obuvi pro děti. Kritika mířila na zahraniční řetězce, které na rozdíl od českých maloobchodů mohou být otevřené.

Opětovné otevření obchodů na začátku prosince pak vyvolalo vlnu negativních reakcí. V diskusích nejčastěji zaznívá, že se jedná o krátkodobé a neopodstatněné řešení. Uživatelé se obávají, že počet nakažených rapidně vzroste a v lednu nastane třetí vlna s dalšími omezeními. Uživatelé sociálních sítích také sdílejí postřehy o počtu nakupujících v obchodních centrech. Většina z nich informuje, že významné fronty v obchodech nezaznamenala. Uvádí však několik výjimek, jedná se často o obchody s vánočními dekoracemi jako Pepco nebo Nanu Nana. Nejčastěji sdílejí fotografie front před obchodní sítí Pepco a zaznívají názory, že se tento obchod stal letošní Pandorou, před jejímiž prodejnami se před Vánoci stály v minulosti dlouhé fronty.

Hračky, knihy a tak dále

Podle Jana Vetyšky nejvíce nakupujících letos na Vánoce objedná v e-shopech tradičně hračky. Velmi populární jsou ale také knihy, produkty pro zdraví a krásu či oblečení a obuv. Z dražších kategorií jsou oblíbené mobilní telefony, šperky a hodinky nebo bílé zboží. „Humorné komentáře na sítích uvádí, že místo barevných ponožek letos lidé nakoupí vzorované roušky pro své blízké, vitamíny na podporu imunity nebo bylinkové čaje. Většina uživatelů se však staví kriticky k dárkům spojeným s koronavirem, nechtějí si tím kazit atmosféru u stromečku,“ uvádí Martina Maňhalová, analytička sociálních médií ze společnosti Newton Media.

Řada diskutujících řeší dárky formou voucherů nebo poukázek do oblíbených obchodů a podniků a také se raději vyhnou nákupům dovolených kvůli nejasné situaci. Často skloňovanými dárky jsou také pomůcky na cvičení jako reakce na nedostatečný pohyb během lockdownu.

 

Související články:

Kdo personalizuje, ten jede

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required