logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Pavel Březina: V podpoře krátkých dodavatelských řetězců vidím prostor pro tradiční obchod

21. ledna 2021
Tradiční trh 0
1336
Pavel Březina: V podpoře krátkých dodavatelských řetězců vidím prostor pro tradiční obchod

Za jednotlivé členy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) očekáváme za rok 2020 nárůst maloobchodního obratu. Nebude však příliš dynamický. Dá se říct, že celkové číslo se bude pohybovat v řádu jednotek procent oproti vývoji v posledních letech.

Růst obratu za rok 2020 ovlivnilo především omezení pro restaurace a školní jídelny a v jarních měsících i panické nákupy obyvatel ze strachu z pandemie. Na druhou stranu proti růstu obratu některých prodejen působila snížená mobilita obyvatelstva, strach nakupujících, kteří realizovali méně nákupů, ale s větším objemem průměrného nákupu. Ani letní sezona nebyla vlivem počasí a nepřítomnosti zahraničních zákazníků příliš úspěšná. Velmi se proměnila struktura nákupního koše. Kvůli zmíněnému předzásobení vloni na jaře obrovsky vzrostl prodej trvanlivých potravin a poklesl prodej čerstvého zboží. Za minulý rok došlo k významnému nárůstu prodejů v sortimentu alkoholu, který je způsoben omezením pro restaurace.

Maloobchod sice za rok 2020 vykáže růst obratu, ale zaznamenali jsme obrovské výkyvy u jednotlivých míst prodeje. Značný propad se týká obratů prodejen u office parků, škol a podobně, naopak nárůst obratu bude u prodejen v menších obcích a na sídlištích větších měst. Růst maloobchodního obratu nebude doprovázen růstem zisku. Důvodem jsou obrovské náklady na provoz prodejen v souladu s opatřeními proti covidu-19, které podle údajů Skupiny Coop, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a AČTO v uplynulém roce přesáhly pět miliard korun. Na splnění těchto opatření jsme nežádali kompenzace od státu, ale hradili jsme je ze zisků jednotlivých obchodníků. Covid-19 naopak napomohl rychlejšímu rozjezdu e-shopů i u subjektů českého tradičního obchodu. Například Skupina Coop provozuje e-shop ve zhruba 500 prodejnách a s několika chladicími boxy.

V roce 2021 předpokládám větší diskusi kolem soběstačnosti ČR a větší podpory krátkých dodavatelských řetězců, tedy co se kde vypěstuje, tam se také zpracuje a prodá. Zde vidím velký prostor pro český tradiční obchod. Celkový vývoj bude závislý na vývoji epidemie a vakcíny, počtu nezaměstnaných a celkovém vývoji hospodářství, což se ale nedá v aktuální situaci předpovídat.

Autor: Pavel Březina, předseda představenstva, Skupina Coop, a předseda, AČTO

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required