
Trh s léčivy, tedy s doplňky stravy, léčivými čaji a podobně, roste již několik let ruku v ruce s trendem stále většího zájmu a péče o zdraví. Koronavirová pandemie měla na tuto tendenci výrazný vliv. Zákazníci investovali do svého zdraví a svými nákupy výrazně podpořili zejména kategorii doplňků stravy na imunitu, vitaminy C a D a také léčivé čaje.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 278 (1/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Podle České a slovenské asociace pro speciální potraviny měl vliv pandemie na trh doplňků stravy jiný průběh během jarní a podzimní vlny. Výkonný ředitel Bohumil Hlavatý uvádí, že na jejím počátku došlo k zastavení kompletní distribuce doplňků stravy do lékáren, kdy farmaceutické velkoobchody omezily sortiment pouze na nezbytné léky a ochranné pomůcky. V horizontu několika týdnů se postupně začaly distribuovat doplňky stravy související s imunitou, hlavně vitaminy. „Do šesti týdnů byl prodej zcela obnoven a v březnu a dubnu došlo k prudkému navýšení poptávky po výrobcích na podporu imunity, zejména po vitaminu C, který byl určitou dobu zcela vyprodán,“ popisuje situaci.
Na výběr je vždy nějaká alternativa
Výrobci na situaci reagovali snahou o rychlé uvedení nových produktů s vitaminem C, v rámci celé Evropy však nebyl k dispozici dostatek hotových výrobků ani surovin. To potvrzuje také Ondřej Janů, vedoucí retailového marketingu společnosti Vitar: „Poptávka po výrobcích s obsahem vitaminu C mnohdy převyšovala skladové zásoby a výrobní kapacity jednotlivých výrobních podniků.“
„Konec dubna a květen se naopak nesly ve znamení minimálních prodejů tohoto sortimentu, což bylo způsobeno několika faktory. Zákazníci se předzásobili jak léky, tak doplňky stravy, a navíc pokračoval lockdown,“ přibližuje situaci před létem loňského roku Bohumil Hlavatý.
Během léta se situace normalizovala a prodeje se svou strukturou i objemem vrátily k normálu. Tento stav trval do druhé poloviny září, zájem o produkty na podporu imunity byl relativně malý. „To se dramaticky změnilo s příchodem druhé vlny počátkem října, kdy prodej těchto přípravků začal opět prudce růst,“ vysvětluje Bohumil Hlavatý. Producenti se již nepotýkali s výpadkem surovin, ale s nedostatkem pracovníků, z nichž mnohé pandemie uvěznila v karanténě. „Řada výrobců tak rozdělila výrobní týmy, aby se snížilo riziko karantény celé produkce. Výrobní kapacita tak poklesla a je možné, že u některých produktů může docházet k výpadkům. Zákazníci by ale měli mít vždy na výběr nějaký alternativní produkt,“ je přesvědčen Bohumil Hlavatý.
Koronavirová abeceda – na jaře C, na podzim D
Zatímco v jarních měsících měli zákazníci zájem hlavně o céčko, podzimním vítězem byl určitě vitamin D. Potvrzuje to nejen Bohumil Hlavatý, ale také výrobci a prodejci. „Nárůst prodeje produktů z kategorie doplňků stravy byl oproti stejnému období předešlého roku téměř stoprocentní. Prodeje vitaminu D na podzim ovlivnily články v médiích, které připomínaly vliv tohoto vitaminu v prevenci proti nákaze koronavirem,“ sdílí zkušenosti Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt. Podobně to vidí také Ondřej Janů, který kvituje fakt, že si zákazníci uvědomili, že investice do vlastního zdraví je důležitá: „Poptávka po vitaminu D₃ vzrostla i díky velké mediální podpoře. Dobře se ale dařilo všem výrobkům na podporu imunity.“
Zájem o vitamin D a různé specializované přípravky na imunitu na trhu nadále trvá. „Nejprodávanější subkategorií jsou jednoznačně doplňky na podporu imunity, tedy výrobky obsahující vitamin C, vitaminy skupiny B, vitamin D, zinek, rakytník, šípek nebo echinaceu,“ přibližuje Ondřej Janů. Firma chce i letos posílit vybrané produktové řady, které obsahují základní vitaminy a minerální látky. Půjde o nové výrobky i posílení výrobní kapacity. Pro podporu prodeje pracuje s umístěním v pokladních zónách i druhotným umístěním. „V retailu jde hlavně o impulzní nákupy, produkty tedy musí zaujmout zákazníka na první pohled. K rozhodnutí o nákupu má obvykle jen pár sekund,“ vysvětluje Ondřej Janů.
V síti prodejen dm drogerie markt se kromě prostředků na podporu imunity daří také přípravkům s CBD olejem. „Ten se získává z technického konopí a nemá psychotropní účinky. Jeho využití je velice široké, od kosmetiky po doplňky stravy,“ vysvětluje Jiří Peroutka. I dm drogerie markt bude letos nabídku doplňků stravy, bylinných čajů i vyhrazených léčivých přípravků rozšiřovat.
Rychlý růst v kategorii doplňků stravy díky pandemii koronaviru vnímají také v síti drogerií Rossmann, která nabízí pestré portfolio od běžných vitaminů po doplňky stravy podle ájurvédské medicíny. Podle manažerky komunikace Olgy Stanley se zájem točil kromě vitaminů C a D také kolem zinku, v beauty kategorii je zájem o přípravky s kolagenem. „I letos si budou chtít lidé uchovat své zdraví a podpořit imunitu. Věřím, že ještě vyšší oblibu také získají takzvané superpotraviny, jako je zelený ječmen nebo spirulina. V kategorii čajů se daří hlavně druhům s antioxidačními účinky, například čaji matcha,“ přibližuje. Z hlediska formy potravinových doplňků vnímají rostoucí nabídku vitaminů a minerálů v tekuté formě. „Jsou lépe vstřebatelné, vyznačují se lepší kvalitou, zároveň i mnohem vyšší cenou. Je otázkou, jestli budou zákazníci tyto novinky vyhledávat a jestli pro ně bude cena přijatelná,“ doplňuje Olga Stanley.
U léčivých čajů se zákazníci dívají i na biopůvod
Léčivé čaje, tedy čaje s příměsí bylinek, kam patří také funkční čaje například pro podporu imunity či redukci hmotnosti, nakupuje podle Spotřebitelského panelu GfK (10/19–9/20) celkem 66 % českých domácností. „Pokud bychom se zaměřili na frekvenci nákupů, léčivé čaje domácnosti nakupují zhruba jednou za dva měsíce,“ specifikuje konzultantka Spotřebitelského panelu GfK Julia To. Dodává, že v čajích panuje velká sezonnost: „Ta trvá od listopadu do března, kdy si jednou za měsíc zakoupí alespoň jeden léčivý čaj každá čtvrtá domácnost.“
Z hlediska konzistence vedou v nákupech léčivé čaje v sáčcích, v porovnání s předchozím obdobím roste podíl bio léčivých čajů. „Biokvalita a s ní úzce související původ surovin jsou pro nás důležité. Stavíme na lokálních pěstitelích,“ říká Martin Novák, obchodní ředitel společnosti Sonnentor. Věří, že trh se bude stále více přiklánět k bioproduktům a že lidé význam biozemědělství a udržitelného zemědělství budou stále více chápat: „Vidíme to na meziročních nárůstech prodejů, celá kategorie bio roste.“ Nabídka v retailu ale podle něho není dostatečná jak z hlediska pestrosti, tak i prezentace biosortimentu.
Proto se Sonnentor zaměřuje na spolupráci hlavně s nezávislými partnerskými prodejci. „Prezentace produktů, šíře sortimentu, ale také komunikace se zákazníkem v duchu našich hodnot je tu daleko vyšší,“ přibližuje Martin Novák obchodní strategii. V rámci ní je důležité budování důvěry v B2C i B2B segmentu. Firma tedy zve zákazníky třeba do svých bylinkových zahrad, kde mohou vidět zpracování bylin, výrobu i balení na vlastní oči. V nabídce bylinných čajů sklidila u zákazníků ohlas zázvorová řada rozšířená o kombinaci Zázvor Kurkuma, daří se i jemnější verzi s bylinkami Zázvor Pohoda. V letošním roce chystá společnost uvést na trh například porcovaný pampeliškový list a nové bylinné a ovocné směsi pro nejmenší pod názvem Biorarášci.
Příspěvek k zájmu o přírodní a bylinné produkty
„V posledních letech se lidé více obracejí k přírodním produktům, protože předpokládají, že jim hlavně preventivně pomohou při stabilizaci a zlepšení zdravotního stavu,“ shrnuje bylinkářka Jarmila Podhorná, která na trhu nabízí produkty pod značkou Naděje. V posledním roce podle ní vzrostly nejen produkty podporující imunitu, ale také prostředky antibakteriální a protivirové. „Lidé přehodnocují své životní hodnoty a přemýšlejí nad tím, jak si mohou aktivně své zdraví zlepšit sami. Věřím, že pandemie přispěje k zájmu o přírodní a hlavně bylinné produkty,“ dodává. V letošním roce firma chystá na trh bylinný prostředek Mukoben k rozpouštění hlenů a zaměří se i na další prostředky na posílení imunity.
Ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček uvádí, že zájem o funkční čaje, zejména se zaměřením na dýchací cesty a imunitu, stoupal, přičemž meziročně narostl nejvíce právě segment bylinných a funkčních čajů. „Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i letos. Výrobci rozšiřují nabídku biočajů a funkčních čajů, čímž reagují na zvýšenou poptávku vyvolanou pandemií, ale lidé také tráví více času doma, takže spotřeba čajů rostla napříč všemi kategoriemi,“ dodává.
Proti stresu a k uklidnění i levněji a účinně
Vzhledem k vypjaté situaci kolem pandemie neroste zájem jen o prostředky na podporu imunity, ale také protistresové výrobky určené k uklidnění. Uvádí to Pavel Popov, majitel české společnosti Dr. Popov, která už téměř tři desítky let vyrábí bylinné produkty a potravinové doplňky. Mnoho výrobců podle něj na pandemii zareagovalo pestrou nabídkou výrobků na imunitu, často jsou však šité horkou jehlou. „Někdy mi to připomíná pohádku o pejskovi a kočičce, jak dělali dort. Čím více druhů bylin nebo účinných látek, tím lépe. Ale tak to nefunguje. Aby byliny působily synergicky, musíte je velmi dobře znát a nejde míchat cokoli s čímkoli,“ upozorňuje.
Firma vnímá zvýšený zájem zákazníků, kteří oceňují známé a léty prověřené značky a produkty. A právě na dobré jméno a osvědčenou značku sází Pavel Popov pro další období. V letošním roce totiž očekává zhoršení ekonomického stavu i koupěschopnosti obyvatel. Na trh tak chystá nové produkty, které budou i tyto potřeby zákazníků reflektovat. „Vycházím z faktu, že zákazníci chtějí spíše levnější účinné produkty, které se snadno užívají, jsou přírodní a rychle působí. Problém je ale v tom, že většina zákazníků by ráda viděla okamžitý účinek. U bylin to ale nějakou dobu trvá, než se efekt, který je pak ale dlouhodobý, projeví,“ uzavírá téma Pavel Popov.
Názory odborníků:
„Daří se hlavně přípravkům na imunitu.“
Koronavirová krize přispěla k nárůstu trhu doplňků stravy. Změnila se ovšem jeho struktura – dramaticky narostla spotřeba přípravků na imunitu. Naproti tomu poklesl trh se sportovní výživou a doplňky stravy pro sportovce, což souvisí s uzavřením fitness a sportovních center. Částečně poklesly také doplňky stravy na krásu, vlasy a pokožku.
Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel, Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
„Poptávka mnohdy převyšovala skladové zásoby.“
Segment doplňků stravy loni velmi posílil. Zvýšil se hlavně zájem o výrobky na podporu imunity, poptávka po výrobcích s obsahem vitaminu C mnohdy převyšovala skladové zásoby a výrobní kapacity jednotlivých výrobních podniků. Kromě výrobků obsahujících vitaminy C, B a D jsou oblíbené ty se zinkem, rakytníkem, šípkem nebo echinaceou.
Ondřej Janů, vedoucí retailového marketingu, Vitar
„Aby byliny působily synergicky, je třeba je dobře znát.“
Pandemie přinesla na trh řadu výrobků na imunitu tak trochu šitých horkou jehlou ve stylu čím víc bylin a účinných látek, tím lépe. Nelze ale míchat cokoli s čímkoli. Dlouhodobě však sledujeme, že zákazníci dávají přednost kvalitním bylinným produktům prověřených značek, které jsou na trhu už zavedené.
Pavel Popov, majitel, Dr. Popov
Data:
66 %
českých domácností nakupuje léčivé a funkční čaje.
Zdroj: Spotřebitelský panel GfK Czech, 10/2019–9/2020
Mírně stoupá podíl léčivých čajů privátních značek
Nejdůležitějším nákupním místem pro léčivé čaje jsou podle dat Spotřebitelského panelu společnosti GfK Czech hypermarkety. „Podíl hypermarketů ale na výdajích domácností za léčivé čaje mírně klesá. Nejvýraznější nárůst podílu prezentovaly lékárny, které oslovují zhruba pětinu českých domácností,“ přibližuje data konzultantka Spotřebitelského panelu GfK Julia To. Až na třetím místě se pak umístily diskonty se zhruba 15% podílem na výdajích domácností. I u nich se podíl na výdajích domácností lehce zvyšuje. Pokud se na léčivé čaje podíváme optikou promočních nákupů, vidíme zde pouze 28 % výdajů na tuto kategorii v akčních nákupech. „Zmíněný poměr je výrazně nižší než průměr na celkovém trhu rychloobrátkového zboží,“ upozorňuje Julia To. Zhruba 61 % českých domácností si zakoupilo za období od listopadu 2019 do října 2020 alespoň jednou značkový léčivý čaj. Podíl nákupů léčivých čajů od privátních značek řetězců v porovnání s minulým obdobím mírně stoupá.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 1/2021.