logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Zboží&Prodej 1/2021: Oleje a tuky prodává cena a benefity

22. ledna 2021
CatScan 0
1600
Zboží&Prodej 1/2021: Oleje a tuky prodává cena a benefity

Oleje a tuky jsou součástí české kuchyně a podle Spotřebitelského panelu GfK je minimálně jednou ročně koupí všechny české domácnosti. Jejich hlavní sezona přichází s koncem roku, kdy se domácnosti připravují na největší svátky v roce – Vánoce. Nejenom tehdy o nákupu těchto produktů rozhoduje cena a množství benefitů, které nabízejí.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 278 (1/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Spotřebitelský panel GfK (8/19–7/20) uvádí, že se jedna domácnost vydá na nákup olejů a tuků téměř třikrát za měsíc a za kategorii ročně utratí více než 1930 korun. Hlavní prodejní sezonu pro oleje a tuky představují měsíce listopad a prosinec, naopak nejméně se jich prodá v letních měsících.

„Nejvíce nakupují domácnosti rostlinné oleje, 94 procent, mezi kterými jsou nejpopulárnější slunečnicový, řepkový a olivový,“ přibližuje detaily z panelu GfK Kateřina Králová, konzultantka společnosti GfK Czech. Slunečnicový olej domácnosti kupují každé dva měsíce, jeho specifikem je nejnižší průměrná cena za jeden litr, která se pohybuje kolem 25 korun.

Nejoblíbenější jsou stále slunečnice

Podle čísel z trhu monitorovaného společností Nielsen se za posledních dvanáct měsíců spotřebovalo v kanále hyper- a supermarketů více než 61,5 milionu litrů kuchyňských olejů. Výrobkům z této kategorie se na českém trhu velmi daří, hodnota prodaného zboží za poslední sledované období (10/19–9/20) vzrostla o 7,9 % a na trhu se utratilo více než 2,2 mld. korun. Průměrná cena kuchyňských olejů vzrostla o 6,9 % na 35,90 Kč, přesto byl zaznamenán mírný nárůst v prodaném objemu (0,9 %) i kusech (0,7 %). „Téměř 57 procent tržeb putuje za privátními značkami, zbývajících 43 procent připadá na značkové výrobky,“ přibližuje tržní data konzultantka Barbora Chmelařová. Privátní značky podle ní rostou v hodnotě pomaleji (2,8 %) než ty značkové (12,1 %).

Oblibu slunečnicového prodeje potvrzuje Dana Bratánková, tisková mluvčí Rewe Group Česká republika, která v tuzemsku provozuje maloobchodní síť Billa: „Nejprodávanější je slunečnicový olej, a to i přes to, že třeba ten řepkový je vhodnější na smažení.“ Zákazníci podle ní už dávno nekupují výhradně značkové produkty – zejména proto, že privátní značky jsou na stejné kvalitativní úrovni, mnohdy jsou i výš. „Rozhodujícím prvkem je stále cena, pak množství benefitů, které mohou oleje mít,“ přibližuje chování zákazníka a dodává: „Například slunečnicový olej privátní značky Billa se pyšní logem Česká potravina, protože je vyroben v tuzemsku, a navíc je do něj přidáván vitamin D. V nabídce máme aktuálně několik druhů řepkových, slunečnicových i olivových olejů privátní značky a další rozšíření plánujeme.“

Vitamin D jako hrdina rozpustný v tucích

Právě vitamin D se stal v posledním roce často skloňovaným v souvislosti s pandemií koronaviru. Některé studie uvádějí, že jeho užívání má pozitivní účinky v průběhu onemocnění. Ačkoli zákazníci vzali útokem hlavně lékárny, aby si vitamin D zajistili, úspěšný by mohl být také v potravinách.

„Vitamin D podporuje správné fungování imunitního systému a má pozitivní vliv na celou řadu tělesných funkcí – od udržení zdravých kostí a zubů až po správné vstřebávání a využití důležitých minerálů, kterými jsou vápník a fosfor,“ vysvětluje Jana Jenčková, spolumajitelka a obchodní ředitelka rodinné společnosti Fabio Jičín, která na tuzemský trh dodává širokou škálu rostlinných olejů. Novinkou v sortimentu je řepkový olej Manka s vitaminem D. Jana Jenčková připomíná, že vitamin D je rozpustný pouze v tucích a olejích a spotřebitelé mohou jeho denní dávku lehce konzumovat – v 50 ml oleje je obsažena jeho doporučená denní dávka. Kromě tohoto oleje nabízí společnost širokou škálu za studena lisovaných olejů, které si díky použité technologii zachovávají přírodní antioxidanty a vitaminy i vůni po použité surovině. Kromě klasických řepkových a slunečnicových olejů, které jsou vhodné k běžnému užití, nabízí i netradiční oleje, jako je například Manka Máslová, která je obohacena o přírodně identické máslové aroma. K dostání jsou i ochucené řepkové oleje s bylinkami, které se hodí na přípravu zálivek, salátů, majonéz či marinování masa.

„Tuky jsou nepostradatelnou součástí našeho jídelníčku a kvalitní oleje mají vysoký obsah blahodárných látek,“ říká Jana Jenčková. Produkty firma prodává samostatně i v dárkových baleních na e-shopu a v síti kamenných obchodů Ochutnejte region. Podle Jany Jenčkové se ale lepší i situace ve velkých řetězcích, které své masové privátky obohacují nabídkou lokálních značek. „Nevýhodou je však tvorba konečných cen na regálech, kde privátní značky nejsou zatížené takovou provizí řetězců jako značkové a lokální oleje,“ míní Jana Jenčková. Lokální produkty jsou pak na regálech obchodů výrazně dražší.

Alternativám vévodí kokos a lanýže

K nejvíce kupovaným druhům olejů patří podle společnosti Nielsen olej slunečnicový (45,6 %), olivový (27,3 %) a řepkový (20,4 %). O zbylá procenta (6,7 %) se dělí oleje kokosové, dýňové, rýžové či sezamové. A právě ten kokosový patří k největším skokanům trhu s růstem 43,4 %. Za posledních 12 měsíců se ho prodalo za více než 38 mil. Kč. Za více než šest milionů korun se prodalo oleje z rýžových otrub (růst o 43,1 %) a za téměř tři miliony korun oleje konopného (růst o 67,6 %). Olej s nejvyšším růstem, o 461 %, je olej lanýžový, za který utratili spotřebitelé podle společnosti Nielsen v posledním roce více než sto tisíc korun.

„Pokud se podíváme na meziroční růst nejprodávanějších olejů, pak rostly všechny druhy, nejvíce řepkový o 15,6 procenta, slunečnicový o 8,5 procenta a olivový o 4,9 procenta,“ přibližuje Barbora Chmelařová. Více než tři čtvrtiny všech olejů jsou kupovány v litrových baleních (75,4 %), pětinu si pak lidé koupí v balení 500–999 ml (20,1 %). U olivových olejů jsou hodnoty opačné: 67,5 % se kupuje v baleních 500–999 ml, 26,5 % pak v jednolitrových lahvích.

Za máslo víc než tisíc korun ročně

Margaríny a melanže kupuje osm z deseti domácností v průměru jednou za měsíc. „Populárnější jsou margaríny, kterých jedna domácnost nakoupí 6,2 kilogramu za rok. Útrata za jeden jejich nákup je necelých 40 korun. Melanží pak domácnost nakoupí 2,3 kilogramu,“ přibližuje Kateřina Králová. Bílé tuky, mezi které patří bílé rostlinné tuky a sádlo, vloží minimálně jednou ročně do košíku šest z deseti domácností. Za sádlo kupující domácnost utratí ročně 175 Kč. Rostlinné bílé tuky si najdou cestu do nákupního košíku jedné čtvrtiny domácností. A pak je tu máslo. To je mezi českými domácnostmi velmi populární, kupuje ho více než 90 % z nich, v průměru 17× ročně. „Roční výdaje jedné domácnosti na máslo jsou vyšší než 1000 korun. A nejvíce másla domácnosti nakoupí v říjnu a listopadu,“ dodává Kateřina Králová.

Podíl promocí v kategorii tuků a olejů je vysoký, více než dvě třetiny výdajů utratí domácnosti za zboží v akci. U másla se jedná o ještě vyšší podíl, naopak u sádla a bílých tuků je promoční podíl nižší, kolem 30 %. „Jihočeské máslo je jedním z nejsilnějších produktů na trhu v tomto segmentu, což konsekvenčně znamená, že je zároveň nejsilnější akční položkou. Co se týče marketingové podpory, je standardní – opakování klasických a dobrých receptů, a to v tištěných nebo on-line médiích, a promoční akce,“ přibližuje úspěšnou strategii Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta.

Zákazníci od produktu očekávají především to, aby se na jeho kvalitu mohli spolehnout. „Možná tato potřeba jistoty, bezpečí a opravdovosti, aby se nic neměnilo a výrobek byl takový, jak je popsán na obale, souvisí i se současnou krizí,“ míní Jan Teplý. Z hlediska inovací v kategorii by ale nic podstatného neměnil: „A pokud inovace, pak vnitřní, tedy šetrnější způsoby zpracování, dosahování vyšší kvality a čistoty tuku. Tuk je nositelem chuti i vůně a způsob výroby a skladování velmi ovlivňuje, jak je dobrý, zda nabírá okolní pachy a chutě. My v Madetě dlouhodobě pracujeme na šetrnosti výroby a čistoty, proto neustále investujeme do nejšpičkovějších technologií.“

Kulináři ocení éterické oleje

Ačkoli éterické oleje představují mikrosegment, kulinářští specialisté si na netradiční novinky potrpí. A trend, který k nám přichází ze zahraničí, si může do budoucna rychle najít svého zákazníka. „Jde o novinku letošního roku, éterické oleje pro kulinářské účely mají široké spektrum použití,“ přibližuje nový segment obchodní ředitel společnosti Sonnentor Martin Novák. Tyto produkty lze využít do vánočního pečiva, dezertů, exotické kuchyně, ale i do nápojů či salátů, kterým dodají zajímavé aroma. Navíc se s nimi výborně pracuje, protože jsou v malé lahvičce s pipetou, která umožňuje snadné dávkování. V nabídce firmy jsou například zázvor, citron, pomeranč a vanilka, ale také keksy a punč, bazalka či směs éterických olejů na saláty a dipy.

 

Názory odborníků:

 

„Olejům se daří v supermarketech.“

Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro kuchyňské oleje stále zůstávají supermarkety, kde bylo v posledních dvanácti měsících realizováno bezmála 52 procent hodnoty prodejů. Hypermarketům patří zbylých 48 procent.

Barbora Chmelařová, konzultantka, Nielsen

 

 

„Roste zájem o kvalitu a lokálnost.“

Olej je vnímán jako komodita, základní potravina, která ale ve své kvalitě nebo druhu může mít velmi rozdílné vlastnosti. Je obtížné zákazníky naučit, aby podle typu použití nakupovali více druhů. Na druhou stranu ale vnímáme, že s tím, jak se lidé více zajímají o zdravý životní styl a sledují, co konzumují, roste zájem o kvalitnější potraviny včetně lokálních olejů. O ty mají zájem i obchodní řetězce, které tak zákazníkům zpestřují šíři nabídky.

Jana Jenčková, spolumajitelka, obchodní ředitelka, Fabio Jičín

 

„Zákazníci se vracejí k přirozeným a tradičním tukům.“

Nejpodstatnějším trendem, na rozdíl třeba od 90. let minulého století, je jednoznačný návrat k přirozeným a tradičním tukům, jako jsou máslo a sádlo. V Česku se pak také zvyšuje popularita přepuštěného másla neboli ghí, které se nepřepaluje, a je proto skvělé na smažení. To ale není žádná novinka, používá se už dlouhá desetiletí. I když název ghí je relativní novotvar.

Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu, Madeta

 

Jak na recyklovatelný obal:

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů olejů a tuků, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

Plastové obaly – kelímky a vaničky

  • nejčastěji polystyren a polypropylen – dobře recyklovatelný jednodruhový materiál
  • problematické jsou PVC sleeves na kelímcích (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)
  • obaly z více materiálů, pokud jsou dobře oddělitelné (papírový přebal)
  • obaly by měly být dobře vyprázdnitelné

Na obalech by spotřebitelům pomohly podrobnější a názorné informace o tom, kam použitý obal odložit.

PET láhve

  • vhodné jsou zejména transparentní lahve
  • problematické jsou PVC sleeves na lahvích (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)

Skleněné lahve

  • vhodné jsou standardní barvy: transparentní, zelená nebo hnědá
  • použité lepicí pásky a etikety by měly být rozpustné a omyvatelné

Plechovky Fe

  • vhodné jsou feromagnetické (slitinové) kovy, ostatní kovy kontaminují recyklaci
  • nátěry jsou povoleny, protože nepředstavují žádné rušivé látky v procesu recyklace
  • plastové uzávěry by měly být navrženy tak, aby je bylo možné před recyklací odtrhnout

 

Data:

téměř 57 %

tržeb v kategorii kuchyňských olejů putuje za privátními značkami, číslo navíc meziročně roste o 12,1 %.

 

Nejvíce kupované druhy olejů

Slunečnicový olej       45,6 %

Olivový olej    27,3 %

Řepkový olej  20,4 %

Ostatní (kokosový, rýžový, dýňový, sezamový atd.)           6,7 %

Zdroj: Nielsen, 10/19–9/20

 

Aktuálně z trhu:

Z Glencore Agriculture je nově Viterra

Společnost Glencore Agriculture oznámila změnu obchodního názvu na Viterra. S účinností od 30. listopadu 2020 zahájila implementaci značky Viterra v zemích, ve kterých působí.

Společnost Viterra působí ve 37 zemích a má plně integrovanou zemědělskou síť spojující výrobce a spotřebitele s dodávkami udržitelných, sledovatelných a kvalitativně kontrolovaných zemědělských produktů. „Naši talentovaní lidé spolu s naší sítí aktiv nám dovolují nabízet širokou škálu služeb a produktů, což nám umožňuje vytvářet úspěšné a dlouhodobé vztahy s našimi farmáři a koncovými zákazníky. Společně se těšíme na další růst a investice do naší sítě a budeme pokračovat v propojování zemědělského průmyslu,“ uvádí David Mattiske, CEO společnosti Viterra.

Značky Oleana a Olea Gastro navazují na Lukanu, Vegetol a Ceresol

Společnost Viterra Czech je obchodníkem a zpracovatelem rostlinných olejů. Je také jedním z největších dodavatelů olejů, které jsou k dispozici v různých spotřebitelských obalech. V roce 2020 začala na trh dodávat řadu rostlinných olejů pod značkou Oleana. Ty splňují požadavky na přípravu nejrůznějších pokrmů pro domácnost. Značka Olea Gastro je pak určena pro stravovací a pohostinský průmysl. Obě značky, Oleana i Olea Gastro, navazují na zkušenosti s výrobou a prodejem tradičních značek Lukana, Vegetol a Ceresol.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 1/2021.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required