logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Od 1. března zastává Zdeněk Kubena pozici ředitele výzkumu v české komunikační skupině...
  • Podobu systému vratných záloh na nápojové obaly českému trhu na míru navrhl tým poradenské...
  • Z historie, ale i z mé vlastní praxe je známo, že prosazovat byť dobře míněná rozhodnutí či...
  • Jednota, obchodní družstvo Tábor se domluvila se správcem družstevního řetězce Coop Terno a do...

Rok 2020 proměnil životy spotřebitelů i obchodů

29. ledna 2021
Moderní trh 0
338
Rok 2020 proměnil životy spotřebitelů i obchodů

Loni na jaře začala série změn, které se děly nezřídka ze dne na den a Češi se jim museli přizpůsobit. Stejně tak obchody, jež zůstaly otevřené, musely plnit náročné úkoly, aby zachovaly bezpečí pro své zákazníky. Jak se do životů promítly změny způsobené koronavirovou pandemií optikou maloobchodu? Hovoří o tom data hypermarketů Globus v porovnání roků 2019 a 2020.

Úkolem číslo jedna bylo pro řetězce postarat se o hygienickou bezpečnost svých pracovníků i zákazníků. „Spotřebovali jsme hektolitry dezinfekce, ustanovili týmy pracovníků, co hlídají rozestupy i počty zákazníků na ploše. Zvykli jsme si na každodenní změny, aby byla splněna nová vládní opatření platná už další den,“ říká Lutfia Volfová, mluvčí hypermarketů Globus, a pokračuje: „Na druhou stranu máme radost z toho, že zákazníci objevili kouzlo bezkontaktních nakupovací technologií a upřednostňují bezpečné nákupy bez front.“ Během roku 2020 se například počet nákupů se skenery Scan&Go a aplikací Můj Globus výrazně zvýšil, jen prostřednictvím mobilu to bylo o celých 400 %.

Jak Covid-19 zamával s běžným životem?

Děti i dospělí museli začít pracovat z domova. Zatímco si doba distanční a home office vyžádaly okamžité technologické vybavení, tak školní batohy a aktovky „letěly do kouta“ a čtvrtina nových zůstala v obchodech, protože je nikdo nepotřeboval.

webkamery +648 %
notebooky +186 %
tiskárny +112 %
školní aktovky, batohy -24 %

 

Doba donutila lidi doma víc vařit a péct. Renesanci zažily některé domácí spotřebiče. Mnozí objevili znovu šicí stroje. Například v měsíci dubnu minulého roku se zdvojnásobil prodej sáčků do vysavačů. Lidé si z nich vyráběli tehdy kriticky nedostupné roušky.

domácí pekárny +372 %
fritézy +145 %
ruční mixéry +56 %
šicí stroje +51 %
mikrovlnné trouby +33 %

 

Covid-19 mnoho rodin uzavřel doma a lidé si začali spolu – a především se svými dětmi – častěji hrát.

společenské hry +31 %
stavebnice +21 %
modely a figurky +44 %

 

Doba změnila domovy v kanceláře, a tak nebylo potřeba byznys a společenského oblečení. Lodičky, kabelky, společenské oblečení zůstaly ladem v regálech obchodů. „Dress codem“ se staly legíny a mikiny. Někdy jsme možná úřadovali i v pyžamu. A snažili jsme se sportovat venku i doma.

SPOLEČENSKÁ MÓDA

Móda celkem

 

-43 %

dámské kabelky -27 %
punčochy -23 %
halenky, sukně, kalhoty -20 %
lodičky, pánské sandále -10 %

 

DOMÁCÍ MÓDA
módní multifunkční šátky +380 %
legíny +140 %
mikiny +130 %
sportovní obuv +96 %
turistická obuv +84 %
pantofle, bačkory +30 %
pyžama +25 %

 

SPORT
malé fitness nářadí +76 %
jízdní kola +33 %
výbava k rybaření +42 %

 

Víc jsme myli nádobí a nezbytností se staly dezinfekční gely. Byli jsme opět nuceni, jako kdysi, k domácímu barvení vlasů, protože kadeřnictví se uzavřela. Bez potíží jsme na druhou stranu postrádali parfémy a deodoranty. 

DROGERIE
prací prostředky -0,7 %
čistící prostředky včetně myčky 16,6 %
úklidové potřeby 10 %
 
KOSMETIKA
dekorativní kosmetika -8,5 %
deodoranty -19,3 %
parfémy, toaletní vody -13,3 %
vlasový styling -19,5 %
mýdla a dezinfekční gely 52,6 %
vlasové barvy 14,2 %
krémy na ruce 15 %

 

Rok 2020 nenahrával cestování, nepotřebovali jsme například cestovní kufry. Mohutně jsme ale rekonstruovali byty, domy a zvelebovali zahrady.

potřeby k úpravám zahrad +23,6 %
hnojiva a substráty +23 %
venkovní rostliny +10 %
nářadí +30 %
elektrické nářadí a příslušenství +15 %
ochranné prostředky k práci +38 %
cestovní kufry -53 %

 

Poznámka: ve všech případech jde o meziroční srovnání 2019/2020 v hypermarketech Globus.

 

Související články:

Zboží&Prodej 3/2020: Praní jede na tekuté vlně Zboží&Prodej 4/2020: Školní potřeby: Škola žádá pestrý design Zboží&Prodej 8/2020: Účinnou sílu přípravků na mytí nádobí musí doplnit příjemná vůně

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Kalendář akcí

12. 3. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Lenka Dušková, director business controlling, Albert ČR: Když se mi něco nelíbí, nejdřív hledám příčinu

18. února 2021

Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod velkoobchodu Makro Cash & Carry ČR: Obchodníci mají čas hlavně na své zákazníky

17. února 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required