
Loni na jaře začala série změn, které se děly nezřídka ze dne na den a Češi se jim museli přizpůsobit. Stejně tak obchody, jež zůstaly otevřené, musely plnit náročné úkoly, aby zachovaly bezpečí pro své zákazníky. Jak se do životů promítly změny způsobené koronavirovou pandemií optikou maloobchodu? Hovoří o tom data hypermarketů Globus v porovnání roků 2019 a 2020.
Úkolem číslo jedna bylo pro řetězce postarat se o hygienickou bezpečnost svých pracovníků i zákazníků. „Spotřebovali jsme hektolitry dezinfekce, ustanovili týmy pracovníků, co hlídají rozestupy i počty zákazníků na ploše. Zvykli jsme si na každodenní změny, aby byla splněna nová vládní opatření platná už další den,“ říká Lutfia Volfová, mluvčí hypermarketů Globus, a pokračuje: „Na druhou stranu máme radost z toho, že zákazníci objevili kouzlo bezkontaktních nakupovací technologií a upřednostňují bezpečné nákupy bez front.“ Během roku 2020 se například počet nákupů se skenery Scan&Go a aplikací Můj Globus výrazně zvýšil, jen prostřednictvím mobilu to bylo o celých 400 %.
Jak Covid-19 zamával s běžným životem?
Děti i dospělí museli začít pracovat z domova. Zatímco si doba distanční a home office vyžádaly okamžité technologické vybavení, tak školní batohy a aktovky „letěly do kouta“ a čtvrtina nových zůstala v obchodech, protože je nikdo nepotřeboval.
webkamery | +648 % |
notebooky | +186 % |
tiskárny | +112 % |
školní aktovky, batohy | -24 % |
Doba donutila lidi doma víc vařit a péct. Renesanci zažily některé domácí spotřebiče. Mnozí objevili znovu šicí stroje. Například v měsíci dubnu minulého roku se zdvojnásobil prodej sáčků do vysavačů. Lidé si z nich vyráběli tehdy kriticky nedostupné roušky.
domácí pekárny | +372 % |
fritézy | +145 % |
ruční mixéry | +56 % |
šicí stroje | +51 % |
mikrovlnné trouby | +33 % |
Covid-19 mnoho rodin uzavřel doma a lidé si začali spolu – a především se svými dětmi – častěji hrát.
společenské hry | +31 % |
stavebnice | +21 % |
modely a figurky | +44 % |
Doba změnila domovy v kanceláře, a tak nebylo potřeba byznys a společenského oblečení. Lodičky, kabelky, společenské oblečení zůstaly ladem v regálech obchodů. „Dress codem“ se staly legíny a mikiny. Někdy jsme možná úřadovali i v pyžamu. A snažili jsme se sportovat venku i doma.
SPOLEČENSKÁ MÓDA
Móda celkem |
-43 % |
dámské kabelky | -27 % |
punčochy | -23 % |
halenky, sukně, kalhoty | -20 % |
lodičky, pánské sandále | -10 % |
DOMÁCÍ MÓDA | |
módní multifunkční šátky | +380 % |
legíny | +140 % |
mikiny | +130 % |
sportovní obuv | +96 % |
turistická obuv | +84 % |
pantofle, bačkory | +30 % |
pyžama | +25 % |
SPORT | |
malé fitness nářadí | +76 % |
jízdní kola | +33 % |
výbava k rybaření | +42 % |
Víc jsme myli nádobí a nezbytností se staly dezinfekční gely. Byli jsme opět nuceni, jako kdysi, k domácímu barvení vlasů, protože kadeřnictví se uzavřela. Bez potíží jsme na druhou stranu postrádali parfémy a deodoranty.
DROGERIE | |
prací prostředky | -0,7 % |
čistící prostředky včetně myčky | 16,6 % |
úklidové potřeby | 10 % |
KOSMETIKA | |
dekorativní kosmetika | -8,5 % |
deodoranty | -19,3 % |
parfémy, toaletní vody | -13,3 % |
vlasový styling | -19,5 % |
mýdla a dezinfekční gely | 52,6 % |
vlasové barvy | 14,2 % |
krémy na ruce | 15 % |
Rok 2020 nenahrával cestování, nepotřebovali jsme například cestovní kufry. Mohutně jsme ale rekonstruovali byty, domy a zvelebovali zahrady.
potřeby k úpravám zahrad | +23,6 % |
hnojiva a substráty | +23 % |
venkovní rostliny | +10 % |
nářadí | +30 % |
elektrické nářadí a příslušenství | +15 % |
ochranné prostředky k práci | +38 % |
cestovní kufry | -53 % |
Poznámka: ve všech případech jde o meziroční srovnání 2019/2020 v hypermarketech Globus.