
Služby jako Netflix a sociální sítě mají zlaté časy. Dokonce vznikají nové, třeba Clubhouse. Lidé sedí doma a nudí se. Ptáte se, co to má společného s vaší prodejnou? Právě že nic. Nejste u toho, když se vaši zákazníci shánějí po nějakém rozptýlení. A to je chyba.
„Neumím si představit, že bych zákazníkům posílal newsletter,“ stojí v žebříčku nepředstavitelných aktivit hodně vysoko. Představa, že tohle se možná hodí pro e-shopy, ale ne pro kamennou prodejnu, je silně zakotvená. Jenže ještě před pár lety jsme si neuměli představit, že by si někdo kupoval potraviny na internetu. A dnes e-shopy pořádně ukrajují z tržeb zejména tradičních obchodníků.
Změňte tedy své představy. Jednak o tom, že posílat newslettery se nehodí, jednak o jejich náplni. Oznámení o akční nabídce zcela jistě Netflixu konkurovat nebude. Čtenář se chce bavit, ne nakupovat. Co by tam tedy mělo být? Pro inspiraci běžte do supermarketu a kupte si tam jejich časopis. Najdete v něm hlavně recepty, články o potravinách, rozhovor…
Nejste řetězec a asi ani psavec, takže vaše informace budou jistě skromnější. Ale sepsat nějaký recept (včetně seznamu ingrediencí, které čtenář nakoupí ve vaší prodejně) není zase tak velký problém. Přidejte k tomu osobní zkušenost s tím či oním zbožím a newsletter může putovat ke čtenářům.
Restaurace dnes marně přemýšlejí, jak informovat zákazníky o otevřeném okýnku a připomínat se. Kdyby už dříve posílaly newslettery, nebyl by to žádný problém. Stejně ale i obchodníci, kteří mají otevřeno, potřebují lidem dávat najevo, že zde jsou a čekají na jejich návštěvu. Jinak zákazníci podlehnou pokušení a zamíří do internetové prodejny.
Bylo by jistě pohodlné, kdybychom mohli všechno dělat stejně, jako tomu bylo dřív. Jenže svět se právě teď zásadně a rychle mění. Podnikatelé, kteří nepůjdou s dobou, mu zanedlouho přestanou rozumět. A zákazníci zase jim. Je tedy potřeba začít dělat podnikání jinak, než jsme si dosud uměli představit.
Miloš Toman