
Projekt Rostlinně spouští třetí ročník ankety o nejlepší rostlinný produkt roku 2020. Češi mohou na webových stránkách projektu volit svého favorita z celkem deseti nominovaných výrobků, které se na pultech českých obchodů poprvé objevily v loňském roce. Kromě různých alternativ k masným výrobkům jako jsou řízky, rybí prsty nebo klobásy, mezi vybranými najdeme také rostlinné nápoje či bonbony z rostlinného želé. Organizátoři ankety upozorňují na rychle se rozšiřující sortiment rostlinných potravin a nápojů.
Obliba rostlinného stravování a s ní ruku v ruce i nabídka rostlinných produktů po celém světě rychle roste. Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos 68 % Čechů v loňském roce zaznamenalo, že se zvýšila nabídka rostlinných alternativ v obchodech a téměř třetina české populace plánuje zařadit těchto výrobků do svého jídelníčku více.
Čeští spotřebitelé dostanou i letos možnost během následujícího měsíce zvolit ze stále se rozšiřující nabídky ten nejlepší rostlinný produkt, který byl na trh uveden v loňském roce. V nominaci se přitom objevují výrobky od potravinářů zaměřených čistě na rostlinnou stravu jako Next Level Meat nebo Vivera, ale také od producentů, kteří do nedávné doby podobný sortiment vůbec nenabízeli. Patří mezi ně například Olma nebo tradiční český masokombinát Uzeniny Příbram se svým 100% bezmasým mletým.
„Rostlinné stravování je nezadržitelný trend. Přesvědčujeme se o tom dnes a denně, u nás i v zahraničí. Začínají to vnímat i tradiční firmy, a tak se třeba původně mlékárenská polská společnost Jogurty Magda rozhodla transformovat na čistě rostlinnou výrobu. I u nás si tradiční producenti začínají všímat rostlinného trendu a svůj sortiment rozšiřují o rostlinné alternativy,“ říká koordinátorka projektu Rostlinně Marianna Slováková a dodává: „Během několika posledních let vzrostly prodeje rostlinných nápojů u nás o 331 procent, co se týká rostlinných jogurtů, je to dokonce nárůst o 900 procent.“
Zda letos vyhraje anketu Rostlinný produkt roku ovesný jogurt od Olmy, rostlinný nápoj Harvest Moon nebo nějaká rostlinná varianta masového produktu, bude jasné ve středu 17. března. Anketa se uzavře ten den v 18 hodin a poté organizátoři vyhlásí výsledky. Zatímco před dvěma roky spotřebitelé ocenili hlavně novou rostlinnou variantu nanuku populární značky Magnum, loňským vítězem ankety se stalo tzv. veganské mleté Next Level Hack, které prodává řetězec Lidl.