
Prodej baterií v tuzemsku roste. Podle společnosti NielsenIQ narostly tržby v maloobchodě meziročně o 12 % a dosáhly tak hodnoty téměř 600 milionů korun, což představuje více než 60 milionů prodaných kusů. Spotřebitelé si přitom začínají uvědomovat jednotlivé druhy baterií a také k čemu slouží. K tomu pomáhá lepší informovanost i znalost celé kategorie. V budoucnu se hodně sází na dobíjecí varianty.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 279 (2/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Podle studie agentury Median, Market & Media & Lifestyle – TGI, 2. a 3. kvartál 2020, nakoupilo v tomto období nějaké baterie standardního typu, včetně těch nabíjecích, 57,7 % domácností. Spotřeba každým rokem roste, což jde na vrub stále větší penetraci přístrojů vyžadující pro svoji funkčnost baterie. Mezi deset nejčastěji uváděných zakoupených značek patří: Varta (39,9 %) Energizer (36,2 %), Duracell (32,5 %), Panasonic (23,2 %), Philips (18,2 %), privátní značky prodejen (17,3 %), GP (15,5 %), Sony (14,7 %), Bateria (10,8 %) a IKEA (10,4 %). „Kategorie článkových baterií na portálu Zboží.cz ve srovnání let 2019 a 2020 zaznamenala o více než dvě pětiny vyšší návštěvnost. Největší nárůst proběhl v posledním čtvrtletí, kdy se zájem meziročně zvýšil dokonce o 70 procent,“ sděluje Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz. A podle údajů společnosti Ecobat je na český trh ročně uvedeno okolo 170 milionů kusů spotřebních baterií, v čemž je započítána i spotřeba v průmyslových a dalších odvětvích.
Růst tržeb táhne březen, duben a listopad
V minulém roce narostly maloobchodní tržby v kategorii baterií meziročně o 12 % a dosáhly tak hodnoty téměř 600 milionů korun, což představuje více než 60 milionů prodaných kusů. Vyplývá to z dat společnosti NielsenIQ za posledních 12 měsíců (12/2019–11/2020). Nárůst byl tažen hlavně měsíci březen, duben a listopad. „V březnu a dubnu tržby rostly dynamickým dvouciferným tempem, a to až 31 procent v každém měsíci. Tržby v listopadu, které ovlivnily blížící se Vánoce, pomohly kategorii v dalším růstu a tempo se proti minulému roku zvýšilo o 44 procent,“ deklaruje Miriam Brynzová, konzultantka společnosti NielsenIQ. V listopadu Češi utratili za baterie více než 77 milionů korun, což představuje 15 % celoročních tržeb, které se téměř vyrovnají loňskému nejsilnějšímu prosinci. Mezi českými spotřebiteli jsou dlouhodobě nejoblíbenější alkalické baterie, kterým v hodnotě patří tři čtvrtiny trhu. Jejich tržby se meziročně vyšplhaly na úroveň více než 455 milionů korun a druhý rok po sobě rostou více než 10% tempem. Druhým nejoblíbenějším segmentem jsou zinkové baterie, které dosahují významnosti 21 % s tržbami na úrovni více než 126 milionů korun. Další v pořadí jsou nejmenší segmenty, a to baterie dobíjecí a lithiové, jejichž společná významnost je sice pouze 2%, avšak meziročně rostou nejrychlejším tempem (o 22 %).
Průměrná cena dlouhodobě klesá
V souvislosti s typem baterií si dlouhodobě drží nejvýznamnější postavení nedobíjecí baterie s až 98 % a tržbami na úrovni více než 585 milionů korun, které zaznamenávají dlouhodobý růst. Pro Čechy jsou nejpreferovanější balení po čtyřech kusech, jejichž tržby tvoří 44 % prodejů všech baterii. Následují balení po osmi kusech s významností tržeb 24 % a třetí v pořadí jsou balení po dvou kusech. Průměrná cena dlouhodobě klesá a souvisí s tím, že 8ks a 10ks balení rostou rychleji než 4ks balení, jejichž cena je o 40 % vyšší. „Nejvýznamnějším prodejním kanálem jsou pro baterie hyper- a supermarkety, ve kterých se zrealizuje až 72 procent tržeb celé kategorie. Meziročně se vyšplhaly na úroveň více než 428 milionů korun,“ vypočítává Miriam Brynzová. Čeští spotřebitelé kupují baterie více v hypermarketech, ve kterých se zrealizuje 44 % prodejů kategorie. Na druhou stranu v supermarketech se prodá 28 %, avšak v porovnání s hypermarkety zde tržby meziročně nerostou tak rychle.
Druhým významným obdobím jsou letní prázdniny
Z dostupných informací a průzkumů je zřejmé, že trh s bateriemi neustále roste. Denně se v tuzemsku prodá přibližně 400 tisíc AA baterií. Nově však získávají na oblibě i velikosti baterie AAA. „Třetina z celkového počtu baterií se prodá především před Vánocemi. Je to logické, protože je to období, kdy spotřebitelé nakupují elektrospotřebiče na baterie a s tím souvisí i zvýšený prodej. Tato poptávka pokračuje i v lednu, kdy si spotřebitelé pro svoje nové přístroje kupují buď nové baterie, nebo už další,“ vysvětluje Petr Dobrý, key account manager společnosti Maresi Foodbroker. Zvýšenou poptávku v tomto období pozoruje také řetězec Lidl. Podle jeho údajů jsou baterie vyhledávané i kvůli nejrůznějšímu vánočnímu osvětlení a dekoracím. Druhým významným obdobím jsou letní prázdniny. V tuto dobu probíhají dovolené a rodiny se vybavují přenosnými přístroji. I mimo dovolené v tomto období spotřebitelé ve větší míře obnovují používání zařízení vyžadujících baterie. Každým rokem se zvyšuje také podíl akumulátorů – dobíjecích baterií.
Poptávka však roste také z důvodu aktuální pandemické situace. „Covid-19 zapříčinil to, že spotřebitelé tráví více času doma. Tím logicky roste také spotřeba baterií, protože ne všechna zařízení pracují na akumulátor. Ostatně i to je následně důvodem vzniku nedostatku zboží v dodavatelském řetězci nebo jejich zdražování. Nahrává to nejsilnějším hráčům s dobrými zásobami či flexibilně zajištěným tokem zboží,“ míní Josef Zavřel, produktový manažer společnosti Emos. Podle něj specifika a odlišnosti mezi zeměmi napříč Evropou nejsou nijak zásadní. „Jsme středně velká země, a tak u nás zásadně nedominují ani velké značky, ani například přímý čínský import,“ dodává. Podobného názoru jsou také v Lidlu, kde žádné významné odlišnosti oproti jiným trhům, kde působí, nepozorují.
Akce přebijí kapacita, životnost a ekologický aspekt
Český trh zcela kopíruje chování ve všech vyspělých zemích. „Před lety se zdálo, že nabíjecí baterie vytlačí ty jednorázové z trhu. Časem se ukázalo, že pokud má spotřebitel volbu, raději sáhne k primárním bateriím a nabíjecí jsou pouze okrajově užívaným řešením. Proto je nezbytné trvale komunikovat, že primární baterie patří po použití do speciálních sběrných boxů, nikoliv do komunálního odpadu,“ zdůrazňuje David Kania, CEO společnosti Tesla Batteries. Jen takto dochází k ekologické recyklaci bez negativního dopadu na životní prostředí.
Je zajímavé, že oproti západním trhům se u nás a na Slovensku stále velmi dobře prodávají zinkové baterie. „Na českém trhu se každoročně prodá velké množství těchto baterií. A i když jejich popularita každým rokem klesá, tradiční zinkové baterie si drží na trhu stále výrazný podíl,“ odhaluje Petr Uher, manažer kvality sítě prodejen Planeo Elektro. To je silně ovlivněno nabídkami distributorů i prodejců, a především ochotou tuzemských zákazníků nakupovat „levné akční zboží“. Navzdory dlouhodobě populárnímu českému trendu akčního nakupování se ale čím dál častěji objevují zákazníci (převážně ti s vyššími disponibilními příjmy), kteří při výběru zohledňují kapacitu baterií, jejich životnost i ekologický aspekt. „Proto u nich zase sílí zájem o nakupování dobíjecích baterií, kterým zákazník předejde spotřebě velkého množství klasických zinkových baterií,“ informuje Petr Uher. Některé značky dobíjecích baterií, jako například Panasonic eneloop, dokonce nabízejí modely s životností až 2 000 nabití.
Dobíjecí varianty jsou šetrnější k životnímu prostředí
Společnost IKEA si nedávno dala závazek, že bude nakupující inspirovat a pomáhat jim žít zdravějším a udržitelnějším způsobem. Proto do října 2021 vyřadí ze své nabídky všechny jednorázové alkalické baterie. Tímto rozhodnutím chce celosvětově motivovat spotřebitele, kteří používají baterie často, aby přešli na ty dobíjecí. Jejich pravidelným a dlouhodobým používáním mohou zákazníci ušetřit i snížit množství odpadu v domácnosti. „Hned několik současných srovnávacích studií, které posuzují životní cyklus baterií, ukazuje, že dopad alkalických baterií na životní prostředí je vyšší ve srovnání s dobíjecími nikl-metal hydridními bateriemi (NiMH). Platí to v případě, že se používají v běžných domácích zařízeních, která mají vysokou spotřebu energie, a proto je potřeba je pravidelně nabíjet,“ prozrazuje Emelie Knoesterová, manažerka IKEA Range & Supply. Jde například o hračky, svítilny, přenosné reproduktory nebo fotoaparáty.
Již po deseti nabitích jsou v případě NiMH baterií emise skleníkových plynů nižší než emise alkalických baterií potřebných na poskytnutí stejného množství energie. Po 50 dobitích je celková zátěž na životní prostředí NiMH baterie stejná nebo nižší než zátěž, která by vznikla používáním alkalických baterií. „Pro spotřebitele, kteří používají baterie často, může být přechod z alkalických na dobíjecí baterie výhodný. Časem lze dosáhnout podstatných finančních úspor a ochrany životního prostředí. V loňském roce jsme celosvětově prodali přibližně 300 milionů alkalických baterií. Vidíme tedy velký potenciál v tom, abychom naše zákazníky inspirovali, aby si osvojili nové způsoby chování a plně využívali potenciál dobíjecích baterií,“ uvádí Emelie Knoesterová. Tento závazek má celosvětovou platnost a vztahuje se na sérii alkalických baterií Alkalisk. Lithium-iontová knoflíková baterie s názvem Plattboj zůstává prozatím v nabídce, protože některé výrobky IKEA, které jsou aktuálně v prodeji, vyžadují pro své fungování právě tento typ baterie.
Roste spotřeba novějších a silnějších druhů
Ač byl český trh do nedávna trhem základních zinkochloridových baterií, neustále se zvyšuje podíl baterií alkalických. „V posledním období nelze hovořit o revolučních změnách v chování spotřebitele. Viditelná je lepší informovanost i znalost celé kategorie pro spotřebitele. Snižuje se akceptace výhodných cenových nabídek neznačkových hráčů. A v neposlední řadě se zvýšila penetrace nabíjecích článků v českých domácnostech,“ dokládá Petr Dobrý. Není překvapující, že spotřebitelé z důvodu koronakrize objevují možnosti nákupů baterií také v on-line prostředí. „Zboží, které nabízíme, a to včetně našeho e-shopu, prošlo náročným testovacím procesem. Samozřejmě je třeba se při používání vždy striktně držet návodu,“ vzkazuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika. U klasických baterií je pak důležité vybírat i podle jejich kapacity.
V budoucnu by však měl být kladen větší důraz na dobíjecí segment. „Konkrétně NiMH verze výrazně šetří životní prostředí. Již zmiňované silnější zaměření zákazníků na ekologii má čím dál větší vliv na chování bateriového segmentu. Projevuje se to například i ve volbě prodejního balení, kdy je tradiční plastový blistr nahrazován recyklátem,“ naznačuje Petr Uher. To však přináší z hlediska prodeje i svá úskalí, zákazník například baterii nevidí naživo, jak byl doposud zvyklý. „Z hlediska zabudovaných akumulátorů u nás jasně dominují Li-Ion akumulátory. Zákazníci u nich oceňují především chybějící paměťový efekt,“ reaguje Tomáš Myler. Tam, kde to dává smysl, lze pozorovat postupný růst kapacity akumulátorů. „Co se týče výkonnosti baterií, obecně v branži spotřebních baterií nedochází k zásadním vylepšení,“ doplňuje Josef Zavřel. Pouze roste spotřeba novějších a silnějších druhů baterií, jako jsou například lithiové.
Ověřené a zavedené značky se vyplatí
Při nákupu spousta spotřebitelů stále jednoznačně nechápe a nerozezná rozdíl mezi zinkovými a alkalickými bateriemi. „S běžnými cenami na trhu se v dnešní době již téměř vždy vyplatí investovat do alkalických baterií, přičemž se vyplatí nakupovat ověřené a zavedené značky baterií na trhu,“ radí Josef Zavřel. Kromě toho je podle výrobců baterií vhodné se při výběru soustředit také na zemi původu. „Bývá totiž poměrně zásadní rozdíl v jakosti baterií vyrobených v Evropské unii oproti Číně, přičemž ty vyrobené v EU bývají kvalitnější. Při nákupu by měl zákazník rovněž zohlednit požadavky výrobce zařízení, do kterého baterie hodlá použít. Především si musí pohlídat velikost a výkon baterií,“ uvádí Petr Uher. V neposlední řadě by měl zákazník vzít v potaz značku výrobce – zárukou kvality bývají tradiční výrobci.
Ještě na jednu věc upozorňuje David Kania: „Při výběru správné baterie je nezbytné rozlišit, jakou spotřebu a v jakém čase zařízení má. Zařízení s malým odběrem v dlouhém čase, například nástěnné hodiny, si vystačí s nejlevnějšími zinko-uhlíkovými bateriemi. Naproti tomu hračky, jako jsou roboti a autíčka, mají velké odběry v krátkých časových úsecích. Pro ně doporučujeme nejkvalitnější alkalické baterie. Toto ale často spotřebitelé nevnímají.“ Zajímají se pouze o správnou velikost baterie, například AA nebo AAA, ale chemické složení a s ním i kapacitu, při výběru neřeší.
Tužkovky se objevují v akčních nabídkách
Převratné novinky či inovace se v roce 2021 u baterií pro domácnosti nechystají. „Očekávám ale, že některé trendy z minulého roku budou letos ještě výraznější. Například v oblasti obalů budou výrobci pokračovat ve snižování objemu plastu na úkor výrazně udržitelnějšího materiálu, kterým je papír,“ poodkrývá Petr Uher. Řetězec Lidl má ve stálé nabídce AA a AAA baterie a nabídku plánuje rozšířit i o knoflíkové. „Tužkové baterie jsou spotřebiteli žádané i v rámci akčních nabídek. Dlouhodobě velmi oblíbené jsou také dobíjecí baterie, které nabízíme v rámci akcí a na lidl-shop.cz, jež se díky barevnému odlišení jen tak nepomíchají,“ dodává Tomáš Myler. Podle něho jsou pojmem také jejich 12V a 20V rodiny akumulátorů, které jsou kompatibilní se stále větší počtem přístrojů od klasického akušroubováku až po vysokotlaký čistič nebo sekačku.
„Abychom omezili nesprávný výběr baterií pro energeticky náročné hračky, uvedli jsme na trh baterie Kids+. Jedná se o špičkové alkalické baterie, které jsme připravili přímo pro holky a kluky do prodejen hraček. Tyto baterie děti při použití nezklamou a nezkazí požitek při hraní častou výměnou baterií,“ konstatuje David Kania. Také společnost Emos kontinuálně vylepšuje své portfolio a nově do prodeje zařadila nabíjecí NiMH baterie a nabíječky, nové balení lithiových knoflíkových baterií a baterií do naslouchadel či výhodné akční multipacky a Li-Ion nabíjecí baterie.
Použité technologie baterií
NiCd – nikl-kadmiové články se už skoro nevyskytují. Mají nízkou kapacitu, trpí paměťovým efektem i samovybíjením, a ještě se dlouho nabíjí. Jedinými výhodami je prakticky jen cena a schopnost práce za nízkých teplot.
NiMH – nikl-metal hydridové články jsou nejrozšířenější. Nahradily starší nikl-kadmiové, protože neobsahují toxické prvky a mají vyšší kapacitu.
Li-Ion – lithiové baterie řeší některé nedostatky NiMH baterií. Samovybíjení je u nich řádově menší, dosahuje 2–3 % měsíčně, a nedochází k paměťovému efektu. Nevýhodou je však stárnutí baterie způsobené vysokou reaktivností lithia. Stačí si pamatovat, že Li-Ion baterie nemají rády extrémy, ať už teplotní nebo nadměrné vybíjení či naopak udržování na 100 % nabití.
Li-pol – lithium-polymerové akumulátory jsou velmi podobné typu Li-Ion. Stárnou o něco rychleji, ale jsou lehčí a lépe se tvarují. Co však získají na hmotnosti, ztratí na objemu.
Zdroj: Datart, 2021
Jak na recyklovatelný obal
Ve spolupráci se zpracovateli odpadů připravila společnost Eko-Kom doporučení pro konstrukci a design obalů v kategorii baterie, aby byla zajištěna jejich maximální recyklovatelnost.
Blistry
Jsou složeny z papírové a plastové části. Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, že mají obal rozdělit a odložit do kontejneru na papír a na plasty.
Papírové obaly
recyklovatelné: celulózová vlákna z dřevin; bez coatingu a laminace; nebarvené; co nejmenší potisk doporučenými, vodou ředitelnými barvami; standardní plniva (kaolín, mastek, CaCO3, škrob)
zhoršují recyklovatelnost: vlákna z jednoletých rostlin (tráva, bavlna, třtina); průhledová okénka, kovové svorky
obtížně recyklovatelné: oboustranný plastový coating, voskové, silikonové a metalické povlaky; plastové lamináty; neoddělitelné nepapírové součásti; krvácející barvy, barvy s migrujícími látkami, metalické barvy; velkoplošné plastové etikety
Technologie a podmínky pro recyklaci odpadů se stále rozvíjejí. Na trhu se objevují nové způsoby materiálového využití dosud obtížně recyklovatelných odpadů. Přestože Eko-Kom vynakládá značné úsilí, aby poskytované konzultace, informace a doporučení byly aktuální a přesné, nemůže to jakkoli zaručit. Budete-li mít zájem, pracovníci autorizované obalové společnosti Eko-Kom vám pomohou s podrobnějším posouzením: vaše konkrétní obaly mohou konzultovat přímo se zpracovateli odpadů.
Data:
57,7 %
spotřebitelů v posledních 12 měsících zakoupilo baterie.
Zdroj: Median, MML-TGI, 20/II–20/III
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 2/2021.