
Krize způsobená koronavirem vyústila v řadu inovací. Jedna z nich představuje spojení japonské tvořivosti a technologie, jehož výsledkem je větší bezpečnost i spolehlivost. Do jaké míry se může uplatnit v maloobchodním prodeji, ukáže probíhající pilotní projekt technologické firmy Telexistence a provozovatele sítě convenience obchodů FamilyMart.
Společnosti FamilyMart a Telexistence (TX) aktuálně testují robotický TX Model-T a rozšířenou pracovní platformu (AWP). Cílem je vybudovat nový model provozu obchodu pomocí robotů na dálkové ovládání. Při tomto zkušebním projektu se pracovník pomocí terminálu, jež využívá virtuální realitu, v kanceláři TX v tokijské čtvrti Toranomon dálkově spojuje a ovládá Model-T instalovaný v obchodě retailera, který se nachází v části Tokia zvané Ecomusee Town. Uvedené firmy tak usilují o zajištění zcela nového typu fungování obchodu, a to prostřednictvím dálkového ovládání a automatizovaného doplňování zboží, jež vyžaduje velký počet pracovních hodin. V důsledku toho mohou obchody fungovat s menším počtem pracovníků a přijímat zaměstnance bez ohledu na polohu prodejny.
Dálkově ovládané doplňování zboží uleví zaměstnancům
V prvním kroku začala TX na dálku doplňovat nápoje v PET lahví umístěných v zadním skladu obchodu, což tvoří poměrně velkou část pracovní zátěže zaměstnanců. Ověřuje přitom rychlost doplňování a přesnost robota. Firmy budou postupně rozšiřovat položky doplňované robotem na další kategorie výrobků, jako jsou rýžové kuličky, sendviče či svačinové a obědové boxy. Do roku 2022 chtějí Model-T nasadit až do 20 franšízových obchodů. Mezitím bude TX pokračovat v zavádění Modelu-T do širší franšízové sítě a postupně tímto způsobem pokrýt všechny prodejny FamilyMart.
Méně kontaktů, práce a zaměstnanců
Zavedením Modelu-T do míst prodeje budou moci zaměstnanci FamilyMartu pracovat ve více obchodech ze vzdáleného místa, což pomůže vyřešit problémy spojené s nedostatkem pracovních sil a vytvořit nové pracovní příležitosti. Povede to také ke snížení kontaktů mezi lidmi, aby se zabránilo šíření covidu-19. Prostřednictvím této aliance se bude FamilyMart snažit dále zvětšovat pohodlí svých zákazníků, snižovat pracovní zátěž zaměstnanců a směřovat k zavedení inovativního modelu provozu prodejen budoucnosti.
Robota v akci můžete vidět zde: