
Mezinárodní konference PLMA u kulatého stolu, která se konala 17.–18. února 2021, proběhla on-line a podle zástupců asociace zaznamenala velký úspěch. Zaregistrovalo se více než 150 vedoucích pracovníků výroby a maloobchodu z 36 zemí ze všech kontinentů. Společně diskutovali o obchodních řešeních pro budoucnost.
Letošní mezinárodní konference PLMA u kulatého stolu se uskutečnila on-line 17. a 18. února 2021. Peggy Daviesová, prezidentka PLMA, komentuje: „Vzhledem k tomu, že se přesouváme do nového prostoru, kde jsou internetové platformy přidanou hodnotou pro B2B i budoucí podnikání, PLMA prokázala, že je schopná využívat on-line příležitosti k propojení oboru privátních značek v rámci celého světa.“ Tématem akce bylo Partnerství nyní a v budoucnosti a jednotliví řečníci poskytli účastníkům náhled na aktuální výzvy a nové obchodní příležitosti.
Základ strategie tvoří kvalita, cena a inovace
Podle Richarda Copea, senior konzultanta společnosti Mintel zaměřeného na trendy, pro maloobchodníky a výrobce vlastních značek představuje obrovskou příležitost tzv. generace Z, kterou tvoří 2,6 miliardy nakupujících. Tato skupina spotřebitelů se řídí především potřebou a zájmem o pohodlí, zdraví a udržitelnost. Více než ostatní vnímají společenskou odpovědnost, čistější planetu a svoje zdraví. Zástupci této generace budou s největší pravděpodobností vyhledávat a od maloobchodníků očekávat pomoc v oblasti zdravějšího životního stylu. Zároveň se ale také zaměřují na cenu a hodnotu.
Případová studie maloobchodního prodeje, kterou vypracovala Ana Cristina Amaralová, ředitelka privátních značek skupiny Sonae, představila sortiment vlastní značky Continente vytvořený pro významné hypermarkety a convenience supermarkety Sonae v Portugalsku. Prezentace zdůraznila rychlou reakci maloobchodníka na změny v rámci trhu během pandemie a potvrdila rovněž význam udržitelnosti jako základní hodnoty jeho tří strategických pilířů: kvalita, cena a inovace. Ana Cristina Amaralová také uvedla, že se tato retailová skupina chce spojit s dodavateli, kteří sdílejí její oddanost těmto hodnotám.
Důvěra a sdílení informací pouze v pevném a trvalém vztahu
Prodejci a výrobci také sledovali živou panelovou diskusi, v níž vystoupili: Nils Clement, generální ředitel a majitel společnosti Euro-Caps, Sanne Strandskov, ředitel marketingu společnosti Nopa Nordic, Jaap van Vreden, sourcing a procurement director ruské společnosti Lenta, a Alexander Deopito, seniorní poradce společnosti BCG a bývalý ředitel Lidlu. Účastníci se shodli na několika klíčových bodech. K inovacím a kvalitě povedou pouze dlouhodobé vztahy. Výrobci i maloobchodníci se navzájem potřebují, aby uspokojili poptávku spotřebitelů. Jeden bez druhého to prostě nezvládnou. Podnikání založené pouze na ceně není základem pro úspěšný trvalý vztah. Stejně jako manželství lze důvěru a sdílení informací, které jsou klíčovými hnacími silami inovací a vývoje nových produktů, stavět pouze na pevném a trvalém vztahu, do něhož chtějí oba investovat.
Druhý den kulatého stolu PLMA tvořila řada workshopů společnosti IGD věnovaných zkoumání dnešního i budoucího maloobchodu. Některé semináře se zaměřily na slabá místa a silné stránky maloobchodního dodavatelského řetězce, zrychlený růst elektronického obchodu a jeho dopad na privátní značky a obaly. Jeden z workshopů patřil opět udržitelnosti. Mezi zdůrazňovanými závěry bylo, že udržitelnost už není jenom jedna z možností. V dodavatelském řetězci se stala nutností, neboť zákazníci mění nákupní kanály a jejich očekávání se vyvíjejí. Udržitelnost je nový normál. Program zakončil exkluzivní videorozhovor s Paulem Staintonem, bývalým manažerem společnosti Aldi UK.