logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Zlata Ulrichová nastoupila na pozici head of strategic marketing společnosti Rewe International...
  • Řetězec Penny Market zprovozní letos u svých prodejen desítky dobíjecích stanic pro...
  • Svěžím designem, rozšířeným sortimentem a dalšími nově poskytovanými službami se může pochlubit...
  • V dubnu letošního roku je to přesně 10 let, co se síť obchodů Žabka stala součástí skupiny...

Je na tom česká potravina tak mizerně, že je nutné její další existenci podpořit zákonem?

3. března 2021
Tradiční trh 0
533
Je na tom česká potravina tak mizerně, že je nutné její další existenci podpořit zákonem?

Z historie, ale i z mé vlastní praxe je známo, že prosazovat byť dobře míněná rozhodnutí či záměry zákonem je věc velmi ošidná a zrádná. Je to téměř vždy východisko z nouze, kterým většinou dává ten, kdo takový mechanismus u nás bohužel velmi často používá, najevo projev vlastní neschopnosti či nedostatečné politické zralosti.

Uveďme alespoň dva příklady z nedávné historie. Prvním může být jeden z částečně úspěšných pokusů prosadit neděli a svátky jako zavírací den pro český maloobchod. Je to jeden z příkladů porušení práv občana, neboť jenom on by měl jako zákazník o této věci rozhodnout. Pokud si zákazník přeje a maloobchodník je schopen splnit jeho přání, že chce o svátcích nakupovat, měl by mu to státní mechanismus umožnit. A ne takový nesmysl prosadit zákonem. Druhým příkladem, který si troufám uvést, je zákon o významné tržní síle, který je typickým přežitkem socialismu a ukázkou špatného či lépe řečeno amatérsky regulovaného trhu.

Zaměření na masovou sofistikovanou podporu všeho národního

Problémem, u něhož si dovolím se dále zastavit, je silné zpolitizování snahy o zajištění vyššího podílu prodeje českých potravin prostřednictvím stanovení minimálního procentního podílu z maloobchodního prodeje. Trochu si to rozeberme. Velmi by mě totiž mrzelo, kdybych čelil obvinění, že nemám zájem rozvíjet a případně i navyšovat prodej našich národních výrobků. Opak je pravdou. Kdo mě zná, ví, že jsem v tomto silný nacionalista. Stejně jako v již popsaných příkladech jsem ale i zde zásadně proti prosazování tohoto, byť opět dobře míněného záměru zákonem. Ve vyspělých zemích totiž existuje mnoho progresivnějších modelů, jak tento fenomén na národních trzích prosadit. Většinou se stát, například sousední Rakousko, soustředí na masovou sofistikovanou podporu všeho národního a věnuje tomuto záměru mnoho marketingových aktivit a peněz. Mimochodem, přiměřenost této snahy je měřena podílem takových aktivit ve finančním vyjádření na výši státního rozpočtu a ve srovnání s námi je to v Rakousku několikanásobně vyšší suma. Jsou samozřejmě i další metody, jak dosáhnout kýženého úspěchu, ale ty jsou na odborný rozbor a v jednotlivých státech se liší. Je potřeba si přiznat, že důležitou roli v tomto procesu hraje i míra nacionalismu v jednotlivých státech, která je bohužel, ve srovnání opětovně třeba s Rakouskem, podstatně silnější než u nás. Češi naneštěstí nejsou tak zaníceními patrioty a při výběru zboží nejdřív koukají na cenu a pak na ostatní atributy.

Razantní cesta v podobě zákona určitě není vhodná

Navíc je bohužel třeba respektovat i rozložení sil na českém trhu, kde samozřejmě hraje podstatnou roli téměř 80% podíl zahraničních řetězců. Tento stav je pro mě jako tvrdého podporovatele ryze českého maloobchodu již dlouhou dobu noční můrou. Taková je ale realita, kterou nezměníme, spíše naopak. Za tohoto stavu je těžké, ne-li nemožné „násilím“, tedy zákonem prosadit změnu. Uvedu zde další ilustrativní příklad, který jsem použil na jednom zasedání k problematice potravin, jež se konalo kdysi na Žofíně. Ptal jsem se tehdy na otevřené scéně odborné veřejnosti a přítomných šéfů řetězců na názor, co asi udělá vrcholový manažer řetězce a jak bude reagovat, když mu zahraniční majitel nařídí, že k určitému datu přestane nakupovat určitý sortiment, byť kvalitního zboží od českého výrobce, neb zástupce mateřské firmy podepsal nový kontrakt s výrobcem zahraničním. Zdvořile jsem se zeptal, zda český manažer v řetězci tuto nabídku jako nacionálně smýšlející člověk odmítne. Jakou byste čekali odpověď? Já se jí nedočkal. Ale v zákulisí mi bylo řečeno, že oslovený manažer samozřejmě sklapne kufry a vykoná urychleně příkazy zahraničního šéfa. Jakýkoliv odpor by byl jediným a posledním pozitivním gestem vůči českému zboží před rychlým vyhazovem. Takových příkladů je mnoho…

Doufejme však, že i naši politici „přijdou k rozumu“ a ve světě se poučí, že razantní cesta v podobě zákona určitě není vhodná k řešení obdobných složitých situací na našem trhu.

Autor: Zdeněk Juračka, čestný předseda, Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)

 

Související články:

Pavel Březina, předseda představenstva, Skupina Coop, a předseda, AČTO: Nemám rád populismus Jens Krieger, generální ředitel, Penny Market Česká republika: Chceme být diskontem jednadvacátého století Dodavatelé Albertu se zapojují do GDSN Petra Palánová (Flajtingrová), client business partner, retailer services, Nielsen: Každá zkušenost vás posune dál

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 20.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.7k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11.7k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.9k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

15. 4. 2021, Jak retail může pomoci (nejen) dodavatelům POP

21. 4. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, on-line

4.–7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Seznamte se: Modernizovaná prodejna Coop ve Starém Hrozenkově

15. dubna 2021

Fotogalerie: Coop Tuty Dukovany v novém slušivém kabátě

26. března 2021

Profily

Martin Čivrný, manažer udržitelnosti, Makro Cash & Carry ČR: Baví mě pracovat systematicky, krok po kroku od začátku do konce

18. března 2021

Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR: Úplně se tu rozpadl systém vládnutí

18. března 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required