logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Čeští spotřebitelé mají zájem o „zelenější“ e-shopy

11. března 2021
E-commerce 0
1218
Čeští spotřebitelé mají zájem o „zelenější“ e-shopy

Odvětví e-commerce hraje v ČR každým rokem významnější roli. V souvislosti s omezeními, které přinesla pandemie covid-19, pak v některých spotřebitelských oblastech jde v zásadě o roli klíčovou. V roce 2020 se podíl on-line prodejů na českém maloobchodě vyšplhal na 16,2 % a lze očekávat, že i nadále poroste. Kromě jiného je stále více kladen důraz na ochranu životního prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zákazníci v Česku jsou připraveni se s ohledem na trvalou udržitelnost uskromnit ve svých očekáváních.

„Udržitelnost včetně cirkulární ekonomiky rezonuje v Evropě i přímo v České republice stále více. A také české e-shopy se nyní věnují tomu, jak poskytovat služby, které by měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Velmi důležité pro další vývoj bude ale také chování spotřebitelů. Proto jsme v rámci našeho výzkumu zjišťovali, nakolik jsou připraveni si v zájmu ekologie například snížit svůj uživatelský komfort,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Na „zelené“ otázky odpovídalo více než 1000 respondentů v rámci panelového výzkumu agentury Nielsen Admosphere.

Přečtěte si také
Obrat tuzemských e-shopů přesáhl ve druhém čtvrtletí 50 miliard

Z výsledků vyplynulo, že v současné době je ekologický přístup při výběru e-shopu zásadním faktorem pro 5,3 % nakupujících. Dalších 20,2 % vnímá kroky internetového obchodu pro udržitelnost jako jeden z bodů při svém rozhodování. Z dalších odpovědí je ale zřejmé, že vývoj bude mít do budoucna významně stoupající trend. „Zeptali jsme se zákazníků, zda by byli ochotni se vzdát části svého komfortu při dodání zboží, pokud by to současně znamenalo podporu ekologičtějšího internetového obchodu. 67,9 procent  potvrdilo, že jsou alespoň částečně připraveni takto udržitelnější přístup podpořit,“ uvádí Jan Vetyška. Je zřejmé, že především v oblasti doručování a také využití obalových materiálů je prostor pro první zlepšení. „Jak vyplývá ze zahraničních studií, jen využívání tzv. pick-up pointů pro polovinu ze všech dodávek může snížit emise CO2 o 17 %. Z toho pohledu je rostoucí popularita osobních odběrů krok správným směrem, i když dosud je za ním spíše volba většího pohodlí ve výběru času odběru zboží ze strany spotřebitelů než ekologický záměr.“

Udržitelnost je na pořadu dne

Přečtěte si také
Celková návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala loňský rekord

České internetové obchody se tématu udržitelnosti věnují stále více. „Provozovatelé e-shopů hledají nejprve nejvhodnější způsoby, jak kombinovat ekologický a ekonomický přístup. Jak v praxi ukazují, začít se dá od překvapivě jednoduchých věcí. Jedná se například o čistě elektronickou komunikaci a dokumentaci nebo úpravu prostředí ve skladech. Obchodníci se snaží o co nejefektivnější využití obalových materiálů nebo výplní balíků, ale také o zavádění vratných obalů,“ hodnotí současnou aktivitu e-shopů Jan Vetyška. „Je zřejmé, že v první fázi jsou nejlepší možnosti pro zlepšení ve velkých městech. E-shopy v nich díky vhodnějším podmínkám začínají v případě své vlastní dopravy k zákazníkům využívat vozů na plyn nebo elektromobilů, testují dokonce elektrokola.“ V tuto chvíli navíc lze na českém e-commerce trhu narazit na obchody, které se přímo specializují na „zelené“ zboží a jeho prodej v souladu s cílem dosáhnout maximální ekologické udržitelnosti ve všech krocích od výroby až po dodání.

Dopravci, kteří agregují dodávky (nejen) z různých e-shopů, v současné době hledají ty nejvhodnější cesty, po kterých se ke snižování CO2 a udržitelnosti vydat. V následujících letech tak můžeme čekat rozšíření aut na elektro, plynový anebo vodíkový pohon. „Je potřeba zmínit několik ale, na která zatím dopravci při objemu dodávek naráží. Infrastruktura pro elektromobily není v současnosti pro jejich účely dostatečná, a to ani ve městech, kam budou elektrododávky mířit v první fázi primárně. Kvůli nedostatečné dobíjecí kapacitě, ale také malé výdrži baterií, tak nyní nelze pokrývat dodávání zboží novými cestami ve větším rozsahu. Na druhou stranu je zjevné, že ekologie je i pro logistické společnosti důležitým tématem a vývoj může za vhodných podmínek nabrat nový směr v následujících třech až pěti letech,“ doplňuje Jan Vetyška.

Zákazníci jsou ochotni si připlatit

A jak je to s ochotou si za udržitelné chování e-shopu či služby připlatit? 7,6 % respondentů výzkumu zvolilo ve své odpovědi variantu „určitě ano“. Dalších 35,9 % se k nim pak připojilo ve variantě „spíše ano“. Peníze navíc naopak odmítá vydat 16,8 % nakupujících. Největší ochotu investovat do udržitelných služeb projevili zákazníci ve věku 25 až 34 let. Naopak nejmenší chuť si připlatit za udržitelnější přístup mají spotřebitelé ve věku 55+.

„Je zjevné, že každý z nás bude v nejbližší budoucnosti muset řešit kroky směrem k ekologičtějšímu chování. E-commerce jako dynamický lídr změn hledá již nyní cesty, jak situaci zlepšit. Probíhají první testy obalových materiálů na opakované použití stejně jako optimalizace logistiky. Téma udržitelnosti mezi e-shopy i dopravci jednoznačně rezonuje,“ uzavírá Jan Vetyška.

 

Související články:

Obrat tuzemských e-shopů přesáhl ve druhém čtvrtletí 50 miliard Celková návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala loňský rekord Podíl e-commerce na českém maloobchodě se v roce 2021 zvýšil na 17 %

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required