logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Miloš Toman: Jak vypadá obchod budoucnosti?

16. března 2021
Blog 0
1303
Miloš Toman: Jak vypadá obchod budoucnosti?

Nedávno jsem narazil na článek, popisující „obchod budoucnosti“ na německém nádraží. Bez obsluhy. Prý urychlí nákup. Upřímně řečeno, když jsem pozoroval, jak si zákazník musí nejdříve vyhledat zboží na displeji nebo v mobilu, pak zaplatit a čekat, až mu robotická ruka dodá nákup do okénka, myslím si, že v obyčejné prodejně bych to zvládl rychleji. Obchod připomíná digitální hodinky. Technologicky pokrok, ale z obyčejného ciferníku se čas odečítá snáze.

Především měl ale dráždí opakovaná proroctví, podle nichž budou prodejny v budoucnosti vypadat takto. Zákazník v nich nepotká prodavače a nákup se smrskne na pořízení zboží. Opravdu to chceme a opravdu by se nám to líbilo? Jaké jsou potřeby a očekávání zákazníků, můžeme vidět na příkladu aktuálně zavřených restaurací. Každou chvíli mi někdo říká, jak se těší, až otevřou. Proč? Vždyť si mohou nechat dovézt jídlo domů. Jenže nejde jen o naplnění žaludku, ale o atmosféru.

Stejné je to v prodejně. Jistě se najde pár technologických nadšenců nebo introvertů, které řešení bez prodavačů zaujme. Ale většina zákazníků touží po něčem onačejším než jen po pořízení zboží. Nevěříte? Proč tedy má IKEA (když zrovna není epidemie) pořád plno? Proč tam chodí celé rodiny i s dětmi a tráví tam klidně i několik hodin? Protože jim jde o zážitek.

Jestliže se říká, že po covidu nebude nic jako dřív (a je potřeba to brát vážně), pak to platí i pro kamenné prodejny. Jen si pořídit zboží mohou lidé na internetu a mnoho z nich se to už naučilo. Nákup jim dnes dovezou až ke dveřím. Jak se tomu dá konkurovat? Jedině tak, že poskytnete něco, co na e-shopu nedostanou. Jsem přesvědčený, že akce a nízké ceny to nejsou. A nenapadá mě nic jiného než zážitek.

Jestliže se tedy modernisté snaží nahradit prodavače, protože jsou podle nich nespolehliví a trvá jim to dlouho, vy udělejte pravý opak. Prodlužte pobyt zákazníka v prodejně. Samozřejmě ne tak, že ho budete zdržovat nekompetentní obsluhou. Zařiďte, aby u vás toužil zůstat co nejdéle, povídat si s prodavačkami, vybírat a porovnávat zboží. A dobrá zkušenost ho navíc přiměje, aby přišel i příště.

Předpokládám, že si nechcete pořídit robotizovanou prodejnu. Pak tedy ale musíte naopak pracovat na její lidské podobě. Slovo „musíte“ je na místě. Poslední události změnily zvyky zákazníků a nezbývá vám, než se s tím popasovat.

Miloš Toman

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required