
V dubnu letošního roku je to přesně 10 let, co se síť obchodů Žabka stala součástí skupiny Tesco. Za tu dobu prošla řadou změn – upravila nabídku potravin a služeb, začala expandovat mimo Prahu a Střední Čechy a zmodernizovala své obchody. Proměnily se i potřeby jejich zákazníků a skladba nákupního košíku. Zákazníci také stále častěji využívají finančních služeb nebo on-line nákupů.
Historie Žabky v Česku se píše od roku 2007, tehdy investiční skupina Penta převzala původně polskou síť a expandovala s ní do České republiky. Vůbec prvním obchodem Žabka otevřeným v Česku byla prodejna v Maiselově ulici v centru Prahy, která byla otevřena v dubnu 2008. Tento obchod svým zákazníků slouží dodnes.
V době prodeje skupině Tesco měla síť Žabka necelou stovku prodejen, nyní jich je více než 120. Obchody Žabka pak byly výhradně v Praze a Středních Čechách. To už také neplatí a Žabka rozšířila svou působnost do východních Čech a na jižní Moravu. Zaměřila se na město Pardubice, kde má nyní již 5 prodejen a na Brno, kde je v současnosti 8 obchodů Žabka. „Naším cílem je expanze Žabky i do ostatních měst, které při výstavbě bytů preferují i rozšíření obslužnosti pro své obyvatele v místě bydliště. V budoucnu se chceme zaměřit právě na rezidenční typy prodejen,“ vysvětluje Radim Lunda, generální manažer sítě Žabka.
Úspěšný model se podařilo rozšířit i za hranice. Na Slovensku byla před nedávnem otevřena již pátá prodejna Žabka a brzy budou následovat další.
Flexibilita konkurenční výhodou
Skočte si nakoupit, tak zněl slogan Žabky před 10 lety a beze změny platí dodnes. Právě prostředí moderního obchodu s širokým výběrem produktů a služeb v kombinaci s dobrou polohou jsou jedny z konkurenčních výhod prodejen Žabka. K tomu je třeba ještě připočíst dlouhou otevírací dobu (denně od 6 do 22 či 23 hodin) a 363 dní v roce. „Velkou výhodou našich obchodů je jejich variabilita a dokáží se přizpůsobit různým tvarům objektů. Standardní velikost prodejny Žabka se pohybuje od 90 do 110 metrů čtverečních, což je i ideální rozměr pro rozmístění veškerého zboží, které zákazník potřebuje k denní spotřebě,“ říká Radim Lunda. Žabka si ale dokáže poradit i s daleko menším prostorem, kde je schopna zařídit plnohodnotný obchod. Důkazem je nejmenší obchod v celé síti, nacházející se v pražské Štefánikově ulici, který má pouhých 27 metrů čtverečních.
Žabka pružně reagovala na změny zákaznického chování a postupně začala upravovat nabídku produktů i služeb. S příklonem ke zdravému životnímu stylu rozšířila portfolio výrobků se sníženým obsahem cukru či bio. Rozšířila i sortiment finančních služeb – umožnila platbu složenek, cash back nebo možnost vyzvednutí zásilek. V reakci na pandemii covid-19 pak zahájila on-line prodej a zařadila do sortimentu nabídku léčiv.
Zákazníci míří za kvalitním snídaňovým sortimentem, proto asi nepřekvapí, že mezi nejoblíbenější položky patří kombinace kávy a sladkého croissantu. „Zatím co dříve markantní část prodejů na pekárně tvořil rohlík a houska, které se dováželo z velkých pekáren, v dnešní době se prodávají spíše položky jako kaiserka, croissant, které dopékáme na všech našich prodejnách vždy podle aktuální potřeby zákazníka,“ dodává Radim Lunda.