logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Zboží&Prodej 5/2021: Spotřebitelé si dopřávají kvalitní vína

21. května 2021
CatScan 0
834
Zboží&Prodej 5/2021: Spotřebitelé si dopřávají kvalitní vína

Alespoň jednou za rok 2020 nakoupilo nějaké tiché víno zhruba 70 % českých domácností, většina z nich opakovaně. Nejvýraznějším rozdílem oproti předchozímu roku v nákupním chování je to, že domácnosti tuto kategorii nakupovaly výrazně více, za což může pandemie. Proto se zvedla domácí konzumace, naopak v gastronomii a při společenských akcích padla téměř na nulu. Víno z vyšší cenové kategorie si ale spotřebitelé neodřeknou.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 282 (5/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Ze Spotřebitelského kanálu GfK za období leden až prosinec 2020 vyplývá, že v tomto období domácnosti koupily v průměru 33 litrů vína. V roce 2019 to přitom bylo pouze 29 litrů. V rámci sledované periody domácnosti také zvýšily frekvenci nákupů; víno nakoupily jednou za dvacet dní. Celkově během loňského roku typická domácnost za tichá vína utratila téměř 2 500 korun. „Pokud srovnáme výdaje domácností do vína za uvedená období, zjistíme, že celkové výdaje se zvýšily. Nejvíce z nárůstu výdajů profitovala bílá, červená poměrně stagnovala,“ vysvětluje konzultantka Julia To.

Stále největší počet kupujících domácností nakupuje vína v hypermarketech a diskontech. „Diskontní prodejny v období pandemie výrazně profitovaly. Průměrně v nich za tichá vína utratila každá domácnost zhruba 1 150 korun,“ dodává Julia To. Hlavním tahounem růstu byly výdaje za nákup, zvýšil se ale i počet kupujících domácností a mírně také frekvence nákupu. Počet kupujících v hypermarketech se víceméně nezměnil, nicméně díky nárůstu frekvence nákupu se výdaje i v těchto místech prodeje meziročně zvýšily. Také supermarkety jako třetí místo s nejvyššími výdaji za domácí nákupy vína rostly.

Během druhé vlny vystřelil prodej o pětinu

Za posledních 12 měsíců se podle společnosti NielsenIQ od února 2020 do ledna 2021 v českých v hypermarketech, supermarketech a diskontech nad 400 m2 prodalo téměř 70 milionů litrů vín v hodnotě přesahující šest miliard korun. „V meziročním porovnání vzrostla hodnota prodejů vína o 14 procent, objem prodejů rostl 13procentním tempem,“ sděluje konzultantka Kateřina Panczaková. Nejoblíbenější jsou stále bílá vína (58 % prodaných litrů), jejichž spotřeba vzrostla o 17 %. Stejně tak se v minulém roce těšila narůstající oblibě červená (35 % objemu) a růžová vína (7 % objemu), která přitom v předcházejících obdobích spíše klesala. Za litr vína utratili Češi průměrně 87,50 Kč, cena vzrostla o 1,30 Kč/l. Růst kategorie v kamenných obchodech souvisí mimo jiné i s uzavírkami barů a restaurací, kdy se část spotřeby přesunula ze segmentu horeca domů.

V době prvních karanténních opatření v březnu až v květnu 2020 narostla spotřeba vín o 13 % oproti stejnému období před rokem. Během druhé vlny v listopadu 2020 narostly objemové prodeje dokonce o 21 %. „Ani po novém roce zvýšený nárůst prodejů v hyper- a supermarketech nepolevil. Nejvíce vín se prodá v supermarketech s diskonty, důležitost tohoto kanálu na tržbách je 59procentní,“ udává Kateřina Panczaková. Češi nejvíce utráceli za tuzemská vína (46 % tržeb) a jejich důležitost dále roste. K růstu mimo jiné napomáhají i maďarská a francouzská vína. Prodeje jsou taženy zejména značkovými víny, rostou ale i privátní značky. Objemově se nejvíce vín prodá ve standardní velikosti 0,7 a 0,75 litru (61 % objemu) a dominantní jsou skleněné láhve (78% významnost v prodaném objemu). Nejrychleji rostoucí byla ovšem v minulém roce větší a kartonová balení (bag-in-box), což může souviset s přesunem spotřeby do domácností, kdy trend větších balení lze pozorovat i u dalších kategorií.

Trh se minimálně dočasně změnil

Z dat jasně vyplývá, že pandemie ovlivnila všechny aspekty lidského života. Zcela ochromen je gastronomický segment, zrušily se společenské akce, festivaly a vinobraní. Spotřeba vína se proto přesunula do domácností a celkový maloobchodní trh tichých i šumivých vín v roce 2020 narostl a částečně kompenzoval ztráty prodejů v gastru. „Je to tak, dokladem jsou i naše data. Během loňského roku jsme mimo jiné zaznamenali významný nárůst objednávek v našem e-shopu Osobnívinotéka.cz,“ deklaruje Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt. Omezením pohybu a zvýšenou opatrností zákazníků určitě došlo k tomu, že si nyní mnohem častěji vybírají vína v e-shopech než v kamenných prodejnách, nemluvě o restauracích, které jsou zavřené. „I u nás od začátku pandemie cítíme velký nárůst zájmu jednak běžných spotřebitelů o vína z našeho e-shopu a jednak ze strany vinoték v reakci na zvýšenou poptávku jejich zákazníků,“ informuje Zdeněk Bínek, jednatel společnosti Zebra Wines.

Změnu v zákaznickém přístupu potvrzuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika: „Pandemie přispěla k přesunu zákazníků z restaurací do kamenných obchodů, o vína je proto velký zájem napříč všemi kategoriemi. Zákazníci mohou v našich prodejnách za příznivé ceny zakoupit velmi kvalitní vína, která máme ve stálé nabídce. Tu pravidelně rozšiřujeme o česká i zahraniční vína prakticky ze všech světově známých vinařských lokalit.“ Nejnovější novinkou retailera je zalistování dalších moravských vín. „Pandemie nás ovlivnila spíš v prodeji do gastra. Vzhledem k tomu, že jsme v uplynulých letech věnovali velkou pozornost budování našeho vlastního e-shopu, daří se nám díky němu držet prodeje,“ uvádí Jan Bartušek, sommelier a obchodník vinařství Hort. I z pohledu společnosti Makro Cash & Carry ČR byla situace ovlivněna uzavřeným horeca segmentem, což se nejvíce projevilo na prodejích tuzemských vinařů, zejména těch větších. Díky tomu tato velkoobchodní firma zvyšuje podíl zákazníků na úkor právě zavřeného segmentu horeca a rostou jí prodeje od menších vinařů, které si zákazník nemůže koupit v restauraci.

Diverzifikace slaví úspěchy

Vládními opatřeními přišli vinaři, zejména pak ti malí a střední, o dva naprosto zásadní prodejní kanály – restaurace a vinařské akce. Prodej vína se během uplynulého roku realizoval zejména prostřednictvím obchodních řetězců, kam bude mít ale vždy přístup jen menšina vinařů. „Nákup vína v supermarketu je dlouhodobě sílící trend, který současná situace ještě akcelerovala. Víno zde kupují dvě třetiny konzumentů a polovina víno v super- a hypermarketech nakupuje nejčastěji,“ míní Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu. Jistou příležitostí se tak pro menší výrobce stal zmíněný on-line prodej prostřednictvím vlastních e-shopů či sdílených platforem. „Jakkoli jde stále o spíše minoritní kanál, do budoucna má logicky značný růstový potenciál. Za poslední rok v této oblasti udělala řada vinařů větší pokrok než za celou předchozí dekádu. Přineslo to i celkově výraznější a kvalitnější on-line prezentaci vína a vinařství, tedy celého našeho oboru,“ hodnotí Jaroslav Machovec. Přesun do on-line prostředí může kromě atraktivnějších marží navíc v očích zákazníka v mnoha ohledech smazávat tržní rozdíly mezi malými a velkými.

I pro společnost Vinselekt Michlovský se turbulentní doba projevila tím, že v řetězcích její prodeje výrazně narostly a kompenzovaly většinu ztrát, které zaznamenala v segmentu on-trade. Nebylo to ale zadarmo a samozřejmě musela do této části trhu více investovat. Ve specializovaném maloobchodě už to nebylo tak jednoznačné. „Máme obchodní partnery, kteří výrazně poklesli, třeba proto, že mají vinotéku v zavřeném obchodním centru nebo v dříve turisticky atraktivní destinaci. Vedle toho máme většinu vinoték, které pandemie neovlivnila vůbec, nebo dokonce pozitivně, soustředily se na domácí zákazníky anebo provozují i e-shop,“ komentuje výsledky obchodní manažer Milan Fifka. Podle něj je proto tato část trhu zasažená jen mírně. Hlavně tím, že není možné přímo na prodejní ploše degustovat, což omezuje prodej hlavně vín s vyšší přidanou hodnotou a cenou. „Další část maloobchodu, e-shopy, včetně našeho vlastního, nám výrazně narostly, některé o více než 100 procent v meziročním srovnání, ale jejich podíl na celkových prodejích je zatím velmi nízký,“ prozrazuje. A prodej firmy tzv. ze dvora byl postižený výrazně, a to právě kvůli omezením cestování a konzumace. To se zatím nezměnilo a aktuální stav je ještě horší, než byl v loňském roce.

„Většina konzumentů vína uskutečňuje své nákupy v supermarketech, kde je tento segment celkem dobře zásobovaný. Omezení a následné uzavření gastronomických provozů se negativně projevilo na přímých závozech a výrazně omezilo funkčnost velkoobchodního mezičlánku. V gastro segmentu se naše vinařství v dodávkách meziročně propadlo na 46 procent,“ reaguje Eva Gargelová, manažerka marketingu společnosti Znovín Znojmo.

Češi jsou ve vínech zase vzdělanější

Neexistuje jasná definice průměrného Čecha nebo Moraváka jako zákazníka kategorie vína. Na trhu se chovají na základě různých parametrů a dělí se do různých cílových skupin. Pro každou bude platit něco jiného, jakkoliv se v některých rysech nebo motivacích mohou překrývat. Ve Vinselektu Michlovský mají roční produkci přes milion lahví, proto se snaží nabízet vína pro většinu potenciálních zákazníků nebo cílových skupin. Jednu skupinu ale záměrně vypustili – neprodukují levná plochá a jednoduchá vína za minimální ceny. V tomto segmentu se podle nich nacházejí naopak hlavně zahraniční vína. „Soustředíme se pouze na lahvová vína a v rámci každé cenové kategorie, ve které vína máme, se snažíme být mezi top třemi značkami z hlediska poměru ceny a kvality. Říká se o nás, že pokud si nejste jistí při výběru a sáhnete po vínu z Vinselektu Michlovský, nikdy nesáhnete vedle. Díky tomu se na nás obrací spousta zákazníků, kteří si koupili poprvé víno třeba v řetězci, a protože jim chutnalo, jedou do našeho vinařství na jistotu,“ konstatuje Milan Fifka. Funguje to samozřejmě i opačně – zákazníci, kteří si pravidelně nakupuji víno třeba ve vinotéce, nemají problém si ho občas koupit i v řetězci, když je to pro ně zrovna rychlejší nebo pohodlnější.

„Také my jsme rádi, že naši zákazníci jsou věrní našemu vinařství a podporují nás. Převažují objednávky, kdy si zákazník navolí několik odrůd do kartonu, anebo jsou velmi oblíbené naše klubové balíčky, ve kterých má zákazník zvýhodněné určité víno anebo dopravu zdarma,“ shrnuje Jan Bartušek. Češi jako konzumenti vína jsou čím dál vzdělanější. „Proto v posledním období zaznamenáváme nárůsty prodejů například červených vín z Itálie nebo Španělska. Nepozorujeme žádnou převažující preferenci, nejvíce výběr vína ovlivňuje sezonnost nebo aktuální nabídka,“ sděluje David Král, head sommelier společnosti Makro Cash & Carry ČR. Výběr vína jak pro gastronomii, tak maloobchod je vždy velmi odlišný. „V gastronomických zařízeních má na rozhodnutí vliv doporučení sommeliera nebo dalších členů personálu, roli hrají i emoce dané chvíle. Při výběru vín v maloobchodě na spotřebitele mimo jiné působí značka, vzhled etikety i celé lahve, prezentace v místě prodeje i cena a promoční akce,“ poodkrývá Martin Fousek.

Tuzemská produkce u spotřebitelů vede

Klíčovým rozhodovacím faktorem při nákupu vína je pro Čechy dlouhodobě pozitivní předchozí zkušenost s daným vínem nebo vinařstvím, kvalita, věrohodné doporučení a samozřejmě i cena, respektive poměr ceny a výkonu. Naopak poměrně překvapivě mají při nákupu vína méně podstatný vliv faktory, jako jsou například ocenění nebo medaile ze soutěží. „V minulosti se vedly často debaty ohledně typu uzávěru. Nakolik bude mít vliv na nákupní rozhodování striktní používání stále dražších korkových zátek nebo přechod třeba jen části produkce na plastové či relativně nedávno zavedené šroubové uzávěry. Obavy se nepotvrdily, u spotřebitelů typ uzávěru nehraje podstatnou roli,“ vysvětluje Jaroslav Machovec. Co se týká šetrnosti k životnímu prostředí, ani toto není z hlediska nákupu vína zásadní téma. Drtivá většina tuzemských vinařů hospodaří v systému integrované produkce, tzn. šetrnost k životnímu prostředí je v tomto oboru už naprostý mainstream. A tak to vnímají i spotřebitelé.

Spotřeba podle druhu vína se navzdory současné situaci výrazně nezměnila. U zákazníků stále dominuje obliba bílých vín a většina z nich upřednostňuje vína tuzemské produkce. Kvalita se značkou jdou ruku v ruce. „I našemu vinařství se investice vložená do nové technologie a vlastních vinic vyplácí. Snažíme se udržet kvalitní nabídku vlastních výrobků a služeb, na které se může zákazník spolehnout. Prostřednictvím našeho léty prověřeného e-shopu a nabízeným množstvím způsobů distribuce a forem placení se zákazníkům nabízí poměrně komfortní nákup našich výrobků,“ dokládá Eva Gargelová. Dlouhá léta se čeští zákazníci řídili cenou, případně co nejvyšší kvantitou za danou cenu. Ale již nějakou dobu před nástupem pandemie začali vyhledávat kvalitnější vína a upřednostňovat kvalitu a pandemie této proces jenom urychlila. „Začínají se více zajímat o informace o jednotlivých odrůdách, cuvée, původu či výrobních metodách. Našemu typickému zákazníkovi již nestačí vybírat si v hypermarketech ve stylu pokus a omyl, ale hledá víno s dobrou a konzistentní kvalitou v cenovém rozmezí od 300 do 500 korun,“ doplňuje Zdeněk Bínek. Také Milan Fifka tento trend potvrzuje a dodává, že to bude pravděpodobně způsobeno útlumem v on-trade: „Lidé si prostě stále rádi dopřejí kvalitní jídlo, které si buď objednají domů z oblíbené restaurace, nebo si ho uvaří sami. A k tomu si vyberou odpovídající vína, což podporujeme.“

Zapojily se videospoty a on-line degustace

Dnešní doba nenabízí mnoho příležitostí pro setkávání se zákazníky ve sklepích, vinicích a na veřejných akcích. Převládá konzumace doma. Přesto se vinařství snaží být svým příznivcům nablízku. „Několikrát do roka připravujeme ucelenou nabídku vín podpořených videospoty, které jsou dostupné na našem webu a sociálních sítích. Záznamy jsou k dispozici kdykoliv, což zákazníkovi vyhovuje. Přes to všechno se těšíme na osobní setkání,“ vzkazuje Eva Gargelová. I vinařství Hort se vydalo novou cestou a spustilo on-line degustace. „Je to něco nového. Jsme přece jen zvyklí na osobní kontakt se zákazníkem, ať už na degustacích u nás ve vinařství, otevřených sklepech, anebo u obchodních partnerů. Ale tato nová zkušenost byla pro nás výzvou,“ prozrazuje Jan Bartušek. Preference zákazníků se přitom moc nemění. Existuje několik prodejních sezon za rok. V březnu se začíná růžovými a v květnu nastupuje sezona bílých vín, na podzim přichází na řadu mladé víno a potom červené.

Tím, že spotřebitelé nemají možnost si vychutnat dobré víno v oblíbené restauraci, snaží se chybějící zážitek vykompenzovat nákupem kvalitnějších vín z vyšší cenové kategorie. „Domníváme se, že i po návratu k normálním poměrům u tohoto zvyku z větší části zůstanou, protože jakmile přejdete z průměrného vína na lepší, návrat zpět již prakticky není možný. Jakožto specializovaný importér jihoafrických vín vyšší třídy postupně rozšiřujeme náš sortiment o nová vinařství na základě kvality, letos například přibyla značka Wildeberg z kapského regionu Franschhoek. Chystáme se i na letní sezonu speciální nabídkou nízkoalkoholických vín či produktů ve 250mililitrových plechovkách, které přijdou vhod všem, kdo budou trávit letošní dovolenou výlety a túrami po domácích destinacích,“ popisuje Zdeněk Bínek.

Víno je především o kultuře

Asi největší událostí minulého roku z pohledu šumivých vín je vznik nové kategorie Prosecco Rosé. „Jsme rádi, že se nám jako jednomu z prvních obchodů podařilo tuto novinku prezentovat na českém trhu. Tato skutečnost se velice pozitivně projevila i na prodejích kategorie šumivých vín. V tichých variantách se neustále snažíme obměňovat a vylepšovat náš sortiment, aby si u nás zákazník vždycky dokázal vybrat. Proto jsme rádi, že se nám v poslední době povedlo nabídku obohatit o zajímavá jména z řad tuzemských vinařů, například Jaroslav Springer, Vinařství Waldberg, Vinařství Glos a Vinařství Maňák,“ vyzdvihuje David Král. Dodává, že se daří zajímavé kategorii, a to sice nealkoholických vín, která rok od roku roste.

Víno dostalo pandemií a s ní spojenými opatřeními obrovskou ránu. A nejde teď ani o existenční potíže vinařů, ale o vnímání vína spotřebiteli a jeho propojení s určitými situacemi. Víno je ze všeho nejvíc společenský nápoj, spojuje lidi, baví je, přináší radost a spoluutváří kulturu. „Víno jako nápoj je jen jeden střípek celé mozaiky, kterou teď na déle než rok lidé prakticky ztratili možnost skládat. Víno není a nikdy nebylo jen alkohol, který si, když to nejde s přáteli a venku, dáte sami a doma. Částečně to samozřejmě takto pojmout lze, ale nahradit obývákem zavřené restaurace, vinárny, otevřené sklepy, vinobraní, svatomartinské slavnosti a tisíce dalších společenských příležitostí zkrátka nelze,“ uvádí Jaroslav Machovec. Nicméně víno je naštěstí pevnou součástí naší kultury, takže o něj nemějme z dlouhodobého hlediska zásadní obavu. Ekonomické rány se samozřejmě budou hojit mnohem déle, ale jakmile to bude možné, víno zase ožije a celá společnost s ním.

 

Názory odborníků:

 

„Rok 2020 nám ukázal, jakou sílu má příroda.“

Počasí na počátku loňského jara bylo pro vinohrady velmi příznivé, ale v průběhu května a června nastalo chladné a deštivé období, které způsobilo zkrácení vegetačního cyklu. Celý ročník byl z pohledu počasí pro vinohradníky a vinaře velmi náročný. Deště bylo enormně, což způsobilo čekání na zvýšení sladu v hroznech. Vinaři dlouho přemýšleli, jak se s tím vším vyrovnat. Přírodní cukr v hroznech přibýval pomalu, ale sběr hroznů musel začít co nejdříve, aby se díky vlhkému počasí zabránilo vzniku hniloby a ostatních nemocí hroznů. Bílá vína se s nepřízní počasí vyrovnala velmi dobře, i přestože jsou vína štíhlejšího charakteru. O to širší mají aromatický profil a šťavnatější kyselinku, což je velmi pozitivní hlavně u aromatických odrůd, jako jsou Tramin červený, Pálava, Sauvignon nebo Muškát moravský a jiné. Ročník 2020 dostatečně nepřál červeným vínům tak, jak tomu bylo v minulých letech. Vinaře červené odrůdy potrápily a vyzkoušely jejich zkušenost a profesionalitu. Samotná červená vína jsou nyní převážně ve fázi zrání v sudech a tancích. Všichni se těšíme na jejich premiéru. Jen musíme mít trpělivost a chvíli si počkat.

Peter Mislovič, hlavní technolog, Vinium

 

„Vína se zabydlela na internetu.“

Čeští spotřebitelé i nadále deklarují, že upřednostňují tuzemská vína a nově je nakupují i v on-line prostředí. To umožnilo i menším vinařům prodávat svá vína spotřebitelům v okamžiku, kdy jsou restaurace zavřené a vinařská turistika velmi omezená. Vnímáme, že vedle stálic naší nabídky sektů a vín lákají spotřebitele k vyzkoušení také méně tradiční produkty. Těmi jsou například degustační sady nebo sekty a vína v balení se sklenkami, které pomohou navodit výjimečnou atmosféru nebo přinést konzumentům doplňkový zážitek.

Martin Fousek, marketingový ředitel, Bohemia Sekt

 

Data:

43,4 %

spotřebitelů kupuje vína na základě chuti.

Zdroj: Median, MML-TGI, 20/III–20/IV

 

Aktuálně z trhu:

 

Obliba nákupu vín na internetu dál stoupá, zákazníci preferují vinné balíčky

Vinaři za uplynulý rok rekordně posílili on-line nabídku vín. Do prodeje stále častěji uvádějí také tematické balíčky a speciální kolekce vín. Právě o tyto produkty je podle vinařů největší zájem. Spolu s rostoucími prodeji vzrostla i důvěra spotřebitelů v tento způsob nákupu vín. Informace vyplývají z průzkumu mezi členy Vinařské unie ČR.

Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie ČR, která sdružuje významná tuzemská vinařství, uvádí: „Pandemie ukázala potenciál on-line prodeje u tak tradičního odvětví, jakým je vinařství. I vinaři, kteří internetové prodeje dlouho upozaďovali, do nich investují. Díky tomu je dnes pro spotřebitele na internetu dostupné pestré portfolio vín, ale i e-degustace nebo on-line návštěvy vinařství, které alespoň částečně umožňují udržovat kontakt se zákazníky.“

Pandemie rovněž pomohla zvýšit důvěru spotřebitelů v nákup vín na internetu. Ten dlouhodobě doprovázely obavy spojené například s doručováním křehkého zboží. „Zákazníci se už stihli přesvědčit, že vína jsou doručena k nim domů v pořádku a získali k tomuto typu nákupu mnohem větší důvěru,” popisuje Iva Šantavá, ředitelka vinařství Víno Blatel.

Trendem jsou tematické balíčky

Na internetu roste zájem hlavně o unikátní produkty, které nejsou k dostání v maloobchodě. „V e-shopu Osobnivinoteka.cz evidujeme rekordní zájem o tematické balíčky poskládané zejména z různých druhů šumivých vín, které sestavují naši someliéři,“ říká Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt. „Zákazníci mají zájem především o řady vín Collection 1508 určené pro gastronomii, které nejsou běžně k dostání v maloobchodě,“ potvrzuje Bořek Svoboda, ředitel Zámeckého vinařství Bzenec.

Z internetových „pultů“ rychle mizí také novinky, se kterými pravidelně přichází většina vinařství. „Na novou tematickou kolekci se u nás zákazníci mohou těšit každý týden,“ popisuje Daniel Smola, ředitel vinařství Lahofer. V těchto dnech plní nabídku e-shopů zejména růžová tichá, šumivá a perlivá vína, která jsou hitem jarních a letních měsíců. „Na květen jsme připravili speciální nabídku růžových vín a klaretů. Také pomalu chystáme vína ročníku 2020,“ potvrzuje Iva Šantavá, ředitelka vinařství Víno Blatel.

Druhé smutné jaro ve vinařstvích

Co však internet nedokáže nikdy zcela nahradit, je přímý kontakt se zákazníkem. „Částečně jsme jej suplovali on-line degustacemi, na které máme velmi pozitivní ohlasy. Bohužel tyto nástroje neumí zprostředkovat návštěvu přímo ve sklepě,“ říká Bořek Svoboda, ředitel Zámeckého vinařství Bzenec.

Vinařství tak zažívají už druhé jaro bez návštěvníků. Doufají, že se situace změní co nejdříve a že alespoň v létě uspořádají plánované akce. „Věříme, že zvítězí zdravý rozum, lidé nebudou muset být zavřeni a společenské akce se v létě uskuteční. Máme naplánováno mnoho skvělých kulturních akcí spojených se špičkovým vínem přímo u nás v rodinném vinařství v rámci projektu ´hudba na vinících´. Všechny srdečně zveme a věříme, že si to společně s námi užijí,“ dodává David Šťastný, ředitel Château Valtice – Vinné sklepy Valtice.

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2021.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required