logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Služba on-line obchodu Albert se od roku 2021, kdy nabídla doručení potravin obyvatelům Brna,...
  • Nový koncept prodejen zapadá do plánů společnosti Billa Česká republika, které počítají s...
  • Společnost Alza přichází s inovativním přístupem k reklamacím. Většina zákazníků internetových...

Miloš Toman: Jak vrátit akcím funkčnost a sílu

19. července 2021
Tradiční trh 0
1225
Miloš Toman: Jak vrátit akcím funkčnost a sílu

Každé léto vídám záplavu akčních slev na zmrzlinu. Nedává to smysl. Slevu bychom přece měli dávat na to, co zrovna nejde na odbyt. Místo toho obchodníci lákají zákazníky na zboží, které by si stejně koupili. Jenže akce už dávno nefungují tak, jak by měly. Stal se z nich zvyk.

Pokud si ovšem lidé na něco zvyknou, přestanou to vnímat. Za módním výstřelkem se na ulici ohlédnete, ale když to pak budou nosit všichni, ani vám to nepřijde. Podobné je to s akcemi. Když je zákazníci nevnímají, nejsou vlastně k ničemu.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Také vám prodavači odhánějí zákazníky?

Akce původně vznikly z dobré myšlenky: Přilákejme slevou zákazníky do prodejny, a když už tam budou, koupí i nezlevněné zboží. Záměr mohl fungovat pouze v případě, že akce byly ojedinělé a konkurence nic takového nenabízela. Jenže dnes je všechno jinak. V místním malém supermarketu Tesco jsem jen v oddělení čerstvé zeleniny a ovoce napočítal 21 slevových akcí. To už prostě nikoho nezaujme.

Vlastně ano. Při výběru, co si koupit. Jestliže je zlevněná zmrzlina mezi dalšími, které jsou nabízeny za plnou cenu, zákazník samozřejmě sáhne po té akční. Zvláště když jdou do akce i prémiové značky. Proč by si proboha měl kupovat dražší zboží? A jestli jeho oblíbená značka není zrovna ve slevě, tak si počká, až bude.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok

Obchodník na tom samozřejmě prodělává. Místo aby prodával běžné zboží, na odbyt jdou akční položky s nízkou marží. Je to cena za přilákání zákazníků? Ne nutně. Hledají se samozřejmě způsoby, jak se přebujelých akcí zbavit. Někteří obchodníci například přemýšlejí, že je nahradí trvale nízkými cenami. Nedělejte to. Podle výzkumů to nefunguje. A je celkem snadné se dovtípit, proč.

Zatímco nízké ceny už zákazník při druhé návštěvě nevnímá, nebo si je nemá jak porovnat, reakce na akce je pozitivní. Pro naše instinkty, které se od pravěku příliš nezměnily, je to terno, které nám umožní déle přežít. Asi jako když se pračlověk vydal na lov zajíce a našel na pasece skoleného mamuta. Vyplavuje se dopamin, hormon odměny. Koupit akční zboží je zkrátka příjemné.

Co tedy s tím? Vraťte se k původní ideji: Zákazník přilákaný akcí koupí i další, nezlevněné zboží. Nevystavujte tedy akční zboží vedle nezlevněného. Pokud máte dejme tomu v nabídce 6 kečupů a jeden z toho je v akci, přemístěte ho někam jinam. Třeba do čela regálu, kde ho obklopíte těstovinami, kořením apod. Nebo přidejte leták s receptem. Zákazník, který nutně potřebuje kečup, si ho vybere z nezlevněných. Kdo jde po akcích, koupí i něco navíc.

Podobně můžete postupovat, pokud zasíláte zákazníkům newsletter. Dejte do něj recept s výčtem surovin a upozorněte, že jedna z nich je právě v akci. Zvýšíte tak pravděpodobnost, že nakupující nedají do vozíku jen to akční zboží.

I v době přebujelých akcí je tedy možné využít je ke svému prospěchu, chce to jen víc aktivity. Ale aktivní prodej je tou nejlepší cestou k vyšším tržbám.

Miloš Toman

 

Související články:

Miloš Toman: Také vám prodavači odhánějí zákazníky? Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok

Doporučujeme

Komerční sdělení

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění povzbuzuje malé děti k větší aktivitě

Pro děti 1–4 let: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění  Posláním PLAYMOBIL 1.2.3 je cíleně povzbuzovat batolata ke hře a inspirovat děti i rodiče. Díky jedinečnému konceptu učebních úrovní, který není založen čistě na věku, ale na vývojovém stupni dítěte, se lze učit a zdokonalovat motorické, sociální a kognitivní dovednosti. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Monika Trávníčková, manažerka kategorie dekorativní kosmetiky, Rossmann: Category manager musí být vždy pár kroků před ostatními

21. září 2023

Jahody a ochutnávka farmářského venkova u Hančů

31. srpna 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required