
Po květnovém znovuotevření obchodních center se zvýšily jejich tržby i návštěvnost, a to na míru převyšující loňské výsledky ze stejného období. Oproti předkrizovému roku 2019 byla návštěvnost nižší, ale tržby srovnatelné, dokonce mírně vyšší. Nejlépe jsou na tom z hlediska tržeb supermarkety a hypermarkety, daří se také prodeji elektroniky a produktů pro zdraví a krásu. Obchodní centra se tak opět stávají předmětem zájmu investorů.
Přestože k otevření všech obchodů došlo až ve třetině května, dosáhla podle údajů realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield květnová návštěvnost o 31 procent vyšší úrovně než ve stejném měsíci roku 2020, tržby dokonce vzrostly o 55 procent. V červnu 2021 byla návštěvnost obchodních center meziročně o 6 % vyšší, tržby stouply o 18 %. To je pro celý maloobchodní trh rozhodně pozitivní zpráva – nenaplňují se původní obavy, že kamenný retail koronavirovou krizi nepřežije.
V posledních měsících se tak projevuje efekt odložené spotřeby, kdy se mnoho spotřebitelů již nemohlo dočkat možnosti vyrazit na nákupy do obchodního centra. „Zároveň současná situace komplikuje cestování do zahraničí, a tak mnoho lidí, kteří by jinak v létě odjeli na dovolenou mimo Českou republiku, zůstává v tuzemsku, kde tím pádem také utrácí peníze. Na druhou stranu je stále třeba rozlišovat mezi jednotlivými typy a lokalitami maloobchodních projektů: i v našem portfoliu vidíme velké rozdíly zejména mezi menšími regionálními projekty a většími obchodními centry, případně těmi v centru Prahy, jež do určité míry závisejí na zahraničním turistickém ruchu, který se stále neblíží úrovni před pandemií,“ komentuje aktuální situaci Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
Méně návštěv, ale vyšší útraty
Návštěvnost zatím nedosáhla předkrizové úrovně – lidé nyní obchodní centra navštěvují méně často. Oproti roku 2019 byla letošní návštěvnost v květnu o 26 % a v červnu o 21 % nižší.
Za nákupy v nich ale utrácejí dokonce o něco více než před krizí: v květnu byly tržby o 4 % vyšší než předloni, v červnu o 2 %.
Někdo lépe, jiný hůře
Ne všem typům obchodů v nákupních centrech se daří stejně, některé zatím předkrizových tržeb nedosahují, mnohé již však ano.
Na tržby supermarketů a hypermarketů měla pandemie vliv pozitivní: všech dosavadních šest měsíců letošního roku byly výrazně vyšší než ve stejném období předkrizového roku 2019. V prodejnách elektroniky tržby vzrostly v květnu o 32 %, v červnu o 21 %. Pozitivní čísla hlásí i prodejci zboží pro zdraví a krásu – nárůst v květnu činil nárůst 10 %, v červnu pak 15 %.
V segmentu oblečení a obuvi tržby bezprostředně po otevření rostly – v květnu o 21 %. Červen byl oproti roku 2019 slabší, tržby se snížily o 10 %.