
Zrychlení a zefektivnění nákupu pro nové i stávající zákazníky. Takové je hlavní poselství „Velkého zářijového updatu“, v jehož rámci on-line supermarket Košík.cz představil nové funkce. Výrazných změn doznalo především vyhledávání produktů, které by mělo více pracovat s emocemi a impulsy, jež lidé používají v kamenném obchodě. Nový je také způsob, jakým Košík postupuje v případě vyprodaného zboží.
Největší změny se v rámci Velkého zářijového updatu odehrály přímo u „brouzdání“ na webu. Přepracováním prošlo zobrazování jednotlivých kategorií a hlavně podkategorií. Ty nově pracují se silnými vizuálními prvky a doprovázejí je produktové fotografie. Navigace po stránkách je díky tomu výrazně rychlejší a přirozenější a využívá rozhodovací procesy, které ovlivňují nákup v kamenných prodejnách. Podkategorie zároveň získaly příznaky, takže zákazník okamžitě pozná, co právě „letí“.
Výrazným vylepšením prošlo také vyhledávání. Zákazníci nyní získají nejen výpis relevantních výsledků, ale také graficky zpracovaných kategorií, ve kterých se vyhledávané produkty nachází. Všechny výsledky je navíc možné filtrovat tak, jak je to běžné u položek v kategoriích – tedy například podle země původu, alergenů nebo preferovaného životního stylu.
„Mám rád, když na webu kliknu a hned vidím, co potřebuji. Proto výrazně víc pracujeme s fotkami jednotlivých produktů a kategorií, abychom se přiblížili chození po klasickém obchodě. Nechceme nové zákazníky přeučovat z toho, na co jsou zvyklí,“ zmiňuje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. „Je to logické, filozofie on-line nákupu je z principu jiná a je třeba si na ni zvyknout. Na druhou stranu hledáme cesty, jak tuto bariéru co nejlépe překonat.“
Úpravy podle Tomáše Jeřábka reálně zrychlily celý nákupní proces. Běžný nákup se díky nim zkrátil – a to jak pro stávající, tak nové zákazníky. „I nový zákazník teď nakliká běžný nákup do čtvrt hodiny, což nám potvrzují první čísla,“ pochvaluje si. Zároveň zmiňuje, že s novými zákazníky se hodně mění způsob, jak lidé v on-line supermarketu nakupují. „Stále více zákazníků nakupuje přes vložení nákupního seznamu anebo pomocí vyhledávání jednotlivých slov. Košík berou zkrátka jako vyhledávač dobrot do lednice nebo spíže a my se tomu musíme přizpůsobit,“ dodává Tomáš Jeřábek.
Úprav se dočkal také způsob náhrad zboží, které bylo v průběhu nákupu vyprodáno. Alternativu je možné vybrat přímo v nákupním košíku na základě doporučení nejvhodnějších produktů. Každý zákazník si zároveň může nově vybrat, jak se Košík zachová ve chvíli, kdy bude některý z produktů chybět při balení nákupu. Tedy zda za zákazníka vybere náhradní produkt, jak tomu je doposud, anebo položku v nákupu vynechá.
„Přestože se snažíme, aby se to nedělo, občas prostě nějaká objednaná položka chybí. Na základě zpětné vazby zákazníků nyní budeme dávat možnost volby. Buď přijde námi vybraná náhrada, anebo položku vynecháme,“ poznamenává Tomáš Jeřábek. „Je jasné, že když máte svou oblíbenou značku nebo produkt, není žádná náhrada dostatečná.“
Zajímavý přístup zvolil Košík také v případě dárků, které pravidelně přidává k nákupům. Komu dárek z jakéhokoli důvodu „nesedne“, má šanci ho před objednáním nákupu odmítnout. On-line supermarket tak zamezí případnému plýtvání a získá důležitou zpětnou vazbu o tom, jaké dárky jeho zákazníkům dělají skutečně radost.