V supermarketech kradou většinou muži, a to v odpoledních hodinách. Typicky drogistické zboží nebo alkohol. S odhalováním krádeží kromě pracovníků ostrahy nově pomáhají i IT technologie.
Krádeže v obchodech tuzemská policie eviduje teprve od loňského roku. Dle policejních statistik tak loni došlo k celkem 1496 nahlášeným krádežím. V průměru jsou to v celém Česku čtyři krádeže denně.
Příznivou statistiku meziročního snížení drobných krádeží přímo „u zdroje“ potvrzuje Martin Giebel, ředitel Divize retailu společnosti M2C, která má v České republice na starosti ostrahu a facility management ve více než 65 velkých obchodních centrech.
„Hlavní příčiny nižšího počtu krádeží v obchodech spatřuji v menší návštěvnosti a větším počtu zaměstnanců na prodejní ploše. Dalším aspektem byl zvýšený počet pracovníků ostrahy, kteří se na prodejnách podíleli na koordinaci hygienických opatření,“ vysvětluje Martin Giebel.
Podle Martina Giebela byla v pandemickém roce viditelná všudypřítomná celková soudržnost a solidarita obyvatel Česka, což mělo také velký podíl na celkovém poklesu kriminality.
Nejen alkohol
Ze statistik M2C vyplývá, že v obchodech nejčastěji kradou muži (75 procent případů), a to v odpoledních hodinách. Typicky kradeným zbožím jsou cukrovinky, drogistické zboží nebo alkohol.
S odhalováním nejenom externí, ale rovněž interní kriminality, kdy krade samotný zaměstnanec obchodu, nově pomáhají i nejmodernější výpočetní technologie. Například analytický software TrackSys, jenž vyvinula společnost M2C, přičemž základní aplikaci je možné nainstalovat do všech provozoven s datovým připojením a sítí kamer.
V Česku jeden z modulů využívá například síť supermarketů Albert a v blízké budoucnosti se počítá s nasazením této technologie v obchodech s módou nebo v logistických procesech.
TrackSys v maloobchodu vyhodnocuje například nestandardní transakce na pokladnách. Díky napojení na kamerový a pokladní systém lze jednoduše ověřit, zda bylo všechno zboží namarkováno správně. Monitorovat lze tímto systémem nejenom klasické, ale i samoobslužné pokladny.
V případě interní kriminality se mezi podezřelé transakce zahrnují častá storna nebo nákupy složené jen z položek za menší částky. Analytický software dokáže odhalit i takzvané „přátelské“ nákupy, kdy pokladní nenamarkuje všechny položky nebo když si lidé na samoobslužných pokladnách namarkují levnější zboží, než jaké ve skutečnosti kupují.
„Po nasazení monitorovacího systému se zvýšil počet vyhodnocených podezřelých účtenek v pokladních zónách, díky čemuž došlo ke snížení interní kriminality. Technologie přispěla také k automatizaci procesů a to jak na straně společnosti Albert, tak na straně operátorů M2C, kteří vyhodnocují incidenty,“ říká technický ředitel M2C Filip Ryšavý. Podle něj systém přináší 60% časovou úsporu při šetření incidentů a zároveň množství vyřešených případů zvyšuje až o 150 procent.
„Interní kriminalita má společný znak, že se zpravidla opakuje a to dlouhodobě. Jednotlivé případy obvykle nezpůsobí okamžitou ztrátu ve vysoké hodnotě, ale při dlouhodobém působení se suma načítá,“ poznamenává ke krádežím vlastních zaměstnanců v supermarketech Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra M2C Space. A jak dodává, zaznamenány byly i případy, kdy souhrnná ztráta dosáhla vyšších desítek tisíc korun.