
Moderní obchod Láhve: vás v Českomoravské ulici v Praze zaujme na první pohled. A to nejen proto, že je umístěn v přízemí rohového domu, takže se do jeho výlohy můžete podívat také z Ocelářské ulice. Obchodu dominují prosklené stěny, kov, široké uličky, tři cenové hladiny nabízeného vína a hlavně dostatek prostoru pro to, aby si zákazník pohodlně a v klidu vybral.
Moderní obchod s vínem či retailová vinotéka. Tak nazývá spolumajitel Mike Dudnyk obchod Láhve:, který se letos na jaře otevřel na ulici Českomoravská v Praze. Motto obchodu zní „Dostupné radosti života“ a jeho hlavní sortiment, jak název napovídá, je hlavně o láhvích. Ty přinášejí zákazníkům vybrané víno z vyhlášených vinařských oblastí Itálie, Francie, Německa, Rakouska a samozřejmě České republiky.
Mike Dudnyk čerpal inspiraci k podnikání během svého cestování. Sbíral nápady a příběhy, a když zakotvil v Čechách, hledal formát obchodu, který na trhu ještě není. A našel.
„Na začátku celého podnikání byl asi roční průzkum trhu, který měl myšlenku konceptu potvrdit,“ přibližuje začátky. Výsledek průzkumu byl zřejmý – českému trhu chybí koncept, který by nabídl „něco mezi“ supermarketovou nabídkou a specializovanými vinotékami. Taková retailová vinotéka. Co si pod tím vlastně představit? „Z moderního retailu tu najdete prostor a princip samoobsluhy a ze specializované vinotéky zase přístup k sortimentu,“ vysvětluje Mike Dudnyk. Obchod vlastní čtyři společníci a každý má na starost určitou část podnikání. Mike Dudnyk se stará hlavně o řízení sortimentu, úzkou spolupráci s dodavateli a marketing.
Nabízet zákazníkům radost
Na trhu podle něj existuje spousta možností koupit si dražší vína. Obchod Láhve: chce ale nabídnout kvalitu i ve střední a také té nejlevnější kategorii. „Víno je radost života. A radost života musí být dostupná,“ usmívá se. Co zákazníci ušetří na vínu, mohou zase věnovat na jiné životní radosti.
Cílem obchodu je nabídnout zákazníkům kvalitní víno ve třech cenových hladinách tak, aby si vybrat mohl opravdu každý. Sázejí tu na princip samoobsluhy a volnosti a styl obchodu podle jeho spolumajitele demokratizuje nákup vína. Princip je jednoduchý. Ne každý zákazník ocení obsluhu, ne každý zákazník reaguje pozitivně na další doporučení či spíše slušně řečeno vnucování dalšího zboží. „Chceme, aby se tu zákazník cítil dobře, mohl si pohodlně vybrat v prostředí samoobsluhy a měl dostatek času pročíst si etikety. A pokud bude chtít, personál je připraven pomoci s výběrem a odborným doporučením,“ říká. Proškolený personál ho ale nenabízí dřív, než si o něj zákazník sám řekne.
Na detaily si tu potrpí
Cenovky hrají v obchodu velmi důležitou roli. Lidskou řečí je na nich u každého vína popsáno, o jaké víno jde, k jakým pokrmům se hodí i při jaké teplotě jej nejlépe servírovat. Na detaily si tu opravdu potrpí. Zároveň se tu zákazník dozví také to, jakou slevu může získat při nákupu více lahví. A zdá se, že tento systém funguje velmi dobře. „Počítali jsme s tím, že většinou si zákazník odnese tři a více láhví, že půjde o zásobovací nákup, třeba na večírek. A to se nám potvrdilo, průměrný nákup obsahuje čtyři láhve,“ uvádí Mike Dudnyk a netají radost nad tím, že koncept opravdu funguje a zákazníci se opakovaně vracejí. Ze začátku mu totiž příliš nikdo nevěřil.
„Nedůvěra ze strany pronajímatelů, ale i následně dodavatelů byla asi nejtěžší překážka. Nikdo konceptu nevěřil a všichni říkali, že to nebude fungovat,“ vzpomíná na nelehký start. Najít prostor pro obchod pak bylo těžké i kvůli specifickým podmínkám. „Chtěli jsme přízemí s dobrou viditelností, možností zásobování přes dveře. Důležitá byla i nosnost podlahy, protože zásobování je na paletách a takové množství vín něco váží,“ přibližuje detaily. Nakonec se mu podařilo přesvědčit majitele objektu, ve kterém se obchod nachází, že koncept bude opravdu pecka.
Nedůvěra ale panovala i u dodavatelů. I přes to, že jim každý říkal, že prezentovat víno je třeba jedině v kombinaci se dřevem, trvali si na svém a zvolili kovový regálový systém. Ne že by tu nějaký ten dřevěný prvek nebyl. Netvoří ale onu dominantu a příjemně se tak odlišuje od ostatních obchodů s vínem na trhu.
„Otvíračka“ v lockdownu
Na podzim roku 2020 se započalo s rekonstrukcí, která se kvůli covidu trochu protáhla, na jaře roku 2021, v období covidového lockdownu, obchod přivítal první zákazníky. Otevíralo se tedy v období, kdy zákazníci do obchodu příliš nemířili a často využívali on-line služeb. Alkoholu včetně vína se ale v období lockdownu dařilo. „Na začátku to šlo pomalu. A nejnáročnější bylo plánovat reklamu,“ vzpomíná Mike Dudnyk. V době těžko předvídatelných vládních opatření se tak rozhodli raději otevřít bez reklamy než investovat do reklamy a mít zavřený obchod.
Největším úkolem obchodu je prý přesvědčit zákazníka o tom, aby si koupil víno v té nejlevnější kategorii. „Zákazníci mají v tuzemsku špatnou zkušenost s levnými víny. Chceme je přesvědčit, že poměr kvality a ceny opravdu existuje,“ vysvětluje Mike Dudnyk. Největší důraz tu tak kladou na výběr vín ve spodní cenové hladině. „Najít drahé víno není umění. Ale najít dobré víno v tom správném poměru cena versus kvalita není vůbec snadné a věnujeme tomu spoustu času,“ tvrdí se zaujetím. A dodává, že je přesvědčen, že vína v nabídce obchodu Láhve: v té nejnižší cenové hladině jsou kvalitativně výš než nabídka v tuzemských supermarketech v podobné cenové hladině. „Dokud zákazníci víno nevyzkoušejí, je to těžké. Každý zákazník si musí najít svou chuť,“ říká a dodává, že po vyzkoušení se ale zákazníci opakovaně a rádi vracejí. Víno si obvykle odnášejí v pevném kartonovém nosiči, který bez nehod udrží až šest lahví. Mike Dudnyk si zkrátka potrpí na detaily.
Nabídku obohatí horkokrevné Španělsko
V nabídce jsou italská, francouzská, rakouská, německá i česká vína, nejvíc je těch italských. Už brzy přibydou vína španělská. A také Španělsko nabídne výběr ve třech cenových hladinách. Koncept vína také brzy obohatí nabídka tvrdého alkoholu. V nabídce budou především giny, rumy a speciální alkohol, opět ve třech cenových hladinách. „Nebudeme nabízet značky, které jsou standardně k dostání v supermarketech, to by nedávalo smysl. Vždy se budeme snažit nabídnout nějakou zajímavou alternativu,“ dodává Mike Dudnyk. V současné chvíli obchod nabízí na prodejní ploše něco mezi třemi a čtyřmi tisíci lahví, přes 45 tisíc je jich skladem.
Co Čech, to vinař?
Češi jsou podle Mikea Dudnyka méně konzervativní a jsou ochotni zkoušet různá vína a hledat to, co jejich chuťovým buňkám nejvíc sedne. Právě proto se snaží nabídku udržet dostatečně pestrou. Kvalitu vín při výběru hodnotí partnerští spolupracovníci ve Francii a Itálii, bez nichž si celý obchod neumí představit. „To jsou lidé, kteří mají více než dvacetileté zkušenosti a jejich výběru důvěřuji,“ uvádí. Společně vytvářejí kolekce vín, které typově sednou české chuti. Cílem je nabídnout to nejlepší z desítek nejznámějších regionů a do nabídky zahrnout rozmanitá vinařství, která nejlépe charakterizují danou zemi a kvalitní nabídku ve všech cenových hladinách. „Jenom ve Francii existuje víc než 27 tisíc vinařství a udělat ten nejlepší výběr bychom bez tamních odborníků nezvládli,“ je přesvědčen Mike Dudnyk.
Malí vinaři z Moravy zpestřují nabídku
Česká, respektive spíše moravská produkce je v obchodě rovněž zastoupena. Nedávno do nabídky přibyla třeba vína z malého rodinného vinařství Knoll. Právě nabídka menších rodinných vinařství celý sortiment příjemně doplňuje. V nabídce jsou ale i ti o něco větší vinaři, třeba Vinařství Mádl nebo Vinselekt Michlovský. Do spolupráce s většími producenty se Mike Dudnyk nechystá. Je přesvědčen, že pokud by měl nabízet totéž jako tuzemské supermarkety, nedávalo by to smysl.
V létě se pije bílé a růžové
V létě se podle aktuálních zkušeností více pije bílé a růžové, po zbytek roku je poptávka po bílém a červeném vyrovnaná. I proto se v nabídce snaží mít vyrovnané „barvy“. „Zákazník přichází s nějakým rozpočtem a poměrně jasnou představou, zda chce bílé nebo červené,“ míní Mike Dudnyk. Logika v uspořádání sortimentu je tedy podle něj klíčová. A poněkud jiná, než na jakou jsou zákazníci zvyklí ze supermarketu, kde se nejlevnější vína nacházejí prakticky vždy ve spodních regálech. V obchodu Láhve: se ty nejlevnější nacházejí nahoře. „Očekávali jsme, že nejvíce vín půjde na odbyt v té střední cenové hladině. Ale příjemně nás překvapilo, že na odbyt jdou velmi dobře ta nejdražší vína,“ přibližuje dosavadní výsledky Mike Dudnyk. Ukázalo se, že do moderní retailové vinotéky chodí zákazníci z řad znalců i ti, kteří si rádi nechají poradit. A obě skupiny se rády vracejí. Výsledky tak vůbec nevypadají špatně, průměrný nákup obsahuje čtyři lahve a průměrná účtenka je na úrovni 650 korun.
Doplňkový sortiment je zkouška
Doplňkový sortiment zahrnuje v současné chvíli nabídku vinařských designových doplňků francouzské značky L´Atelier du Vin, která se na toto vybavení specializuje už od roku 1926. V nabídce jsou také olivové oleje a ovocné hořčice z Itálie nebo těstoviny. „Nejdůležitější je pro nás samozřejmě sortiment vína, tomu věnujeme maximální pozornost. Pomalu ale zkoušíme doplňkový sortiment a uvidíme, jak se mu bude dařit,“ vysvětluje Mike Dudnyk.
On-line, ochutnávky a možná franšíza
Plánů mají společníci obchodu poměrně hodně. Už zanedlouho spustí věrnostní program, který chystají ve spolupráci s řešením pro zákaznický věrnostní systém bez karet MojeBody. Místo nákladného pořizování a správy karetního věrnostního systému stačí jen chytrý telefon a aplikace. Zákazník si do ní přes QR kód naskenuje účtenku a získá předem stanovený počet bodů, za které pak může čerpat slevy. Aktuálně získává zákazník v obchodě okamžitou slevu při nákupu tří a více libovolných lahví, slevy jsou jasně komunikované na cenovkách. A rozjíždí se také rozvoz vín, pro které si Mike Dudnyk vybral do začátku jako partnera on-line retailera Everli.

Mike Dudnyk (vpravo) spolupracuje s dodavateli, řídí sortiment a řeší marketing. Nikolaj Epifanov má na starost hlavně provozní aktivity obchodu.
Důležitou součástí propagace obchodu a nabízených vín jsou ochutnávky, které byly v covidové době značně omezené. „Teď to nedává příliš smysl, nařízení porušovat nechceme a pro omezený počet zákazníků v obchodě se ochutnávky nevyplatí,“ přemítá Mike Dudnyk. Dodává, že technicky je na to obchod připraven, a jakmile to bude možné, tuto formu podpory prodeje využije. Smysl mu také dává účast na lokálních akcích a festivalech, na kterých lze oslovit místního zákazníka. A hodně si slibuje také od on-line. Zpětná vazba je tam podle něj velmi rychlá. Na začátku vyzkoušel k propagaci několik billboardů, ale zdá se, že lidé už dnes koukají spíše jen do mobilu.
V plánech do budoucna je také otevření druhé prodejny v Praze. A později si umí Mike Dudnyk a jeho společníci představit i franšízový koncept. Franšíza ale podle něj musí být „připravený zabalený produkt“. Na prvním a druhém plánovaném obchodu si hodlá koncept franšízy co nejvíce vyzkoušet. Její úspěch totiž podle něj závisí hlavně na dobře popsaných provozních procedurách. „Myslím, že v tomto směru máme vše maximálně zpracované. Počkáme si ale ještě na další zkušenosti s druhým obchodem. A pak budeme připraveni,“ uzavírá Mike Dudnyk.
Mike Dudnyk:
- 46 let, ženatý, syn (8 let)
- spolumajitel; obchod Láhve: provozují čtyři společníci
- Zkušenosti v retailu si přinesl z dlouholetého působení ve skupině Fozzy Group, která je jedním z předních ukrajinských maloobchodníků s více než 700 prodejnami po celé zemi.
- Rád vnáší do retailu nové koncepty a propojuje to nejlepší z různých stylů se zaměřením na detail.
- Zájmy: vaření a plastikové modelaření, u kterého relaxuje.
Láhve: Dostupné radosti života:
Sídlo: Českomoravská 2517/13, Praha
Počet zaměstnanců: 4 na plný úvazek
Otvírací doba: pondělí až pátek od 11.00 do 19.00, v sobotu od 10.00 do 14.00 hodin
Prodejní plocha: 269 m2 (včetně provozního skladu a kanceláře)
Web: www.lahve-lahve.cz
Vybavení obchodu:
Obchod působí moderním vzdušným dojmem, který umocňují široké uličky v kombinaci s kovovým regálovým systémem značky Modern Expo. Systém má na míru upravené hlubší koše, do kterých se vejde šest lahví. Šikovné je to především z provozního hlediska – zboží je z provozního skladu vychystáváno jednodruhově, jednoduchá je také kontrola. Personál zboží doplňuje podle přesného planogramu pomocí transportního vozíku.
Pro větší komfort je k dispozici i víno chlazené. O chlazení se starají vitríny značky Philco (dodavatel Fast ČR).
Nejlepší teplota pro uchování vína je 21 stupňů, obchod má proto okna se speciální fólií, jež nepropouští UV záření, které vínu škodí. Optimální teplotu zboží pak zajišťují ještě rolety a klimatizace. Starost o víno je tu opravdu na prvním místě.
Víno si mohou zákazníci odnést v pevném kartonovém obalu s brandingem Láhve:, který bez nehod udrží až šest lahví.
Čísla z obchodu:
139 Kč
stojí nejprodávanější bílé víno, francouzské Chardonnay. Hned na druhém místě je jedno z nejdražších francouzských červených vín za 759 Kč.
si zákazníci průměrně odnášejí z jednoho nákupu. K dispozici mají speciální kartonový obal, kam se vejde až šest lahví.
3 cenové hladiny
dávají možnost výběru opravdu každému. Průměrná účtenka je 650 Kč. Ta nejdražší dosud byla ve výši 6 369 Kč.
Další zajímavá čísla a údaje:
Obchod nabízí 3 500 lahví, 550 vín z pěti zemí a 45 000 lahví je skladem.
Nejprodávanější odrůda bílého je francouzské Chardonnay, hned za ním je Pinot Grigio.
U červených na celé čáře vede italské Primitivo.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 9/2021.