logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Elegantní a moderní galerie Myslbek v pražské ulici Na Příkopě si začátkem července připomíná 25...
  • Alza.cz a Heureka.cz obnovují vzájemnou spolupráci. Po dubnovém spuštění kooperace na Slovensku...
  • Ekonomická nálada Čechů je v první polovině roku značně pesimistická. Index finanční situace...
  • Poslanci v prvním kole podpořili konec EET (Elektronická evidence tržeb). A s ním podle expertů...

Zboží&Prodej 9/2021: Obaly pro domácnost musí být funkční a stále více udržitelné

16. září 2021
CatScan 0
471
Zboží&Prodej 9/2021: Obaly pro domácnost musí být funkční a stále více udržitelné

Obaly pro domácnosti ovlivňují stejné trendy jako celý obalový průmysl. Na jedné straně jde především o jejich funkčnost a praktičnost, která zákazníkům šetří práci a čas, případně jim manipulaci s obaly maximálně usnadní. Na druhou stranu se ale stále více zraky spotřebitelů upírají na to, jak a z čeho obaly vznikají.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 285 (9/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 9/2021: Zájem o speciální výživu i bio stoupá

Potravinové fólie s pilkou a rolovaným začátkem pro snadné odvíjení i perforování pro snadnější práci s fólií už patří prakticky k domácí klasické výbavě. V oblibě jsou také různé sáčky, síťky a klipsy, které nabízí praktickou cestu, jak obaly uzavřít. Stejně tak si spotřebitelé oblíbili pečicí papír nejen v roli, ale také ten perforovaný, se kterým je opět manipulace snazší. Atraktivní jsou i různé pečicí sáčky, které umožňují připravovat pokrmy bez tuku, ve vlastní šťávě. Ty si pak zachovávají přirozenou šťavnatost a cenné látky, při pečení bez tuku také šetří kalorie.

U pytlů na odpad zase zákazníci ocení parfemaci i ucha, která se snadno zavážou a odpadky tak z pytle nevypadnou ani své okolí neobtěžují případným zápachem. A svou roli hrají samozřejmě i barvy, které pomáhají zákazníkům odpadky správně třídit.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 8/2021: Renesanci zažily rodinné hry

Jde o obnovitelnost a recyklovatelnost

Hitem jsou uzavíratelné plastové sáčky pro uchování potravin, které zákazníci využívají nejen doma, ale také na cestách. Jejich výhodou je univerzální použití a díky praktickému zipovému uzávěru lze sáčky rychle uzavřít a znovu otevřít. Vhodné jsou obvykle nejen do chladniček, ale také do mrazniček a pootevřené je lze použít také v mikrovlnné troubě. I tady zákazník hledí na to, z čeho je obal vyroben. A velké společnosti přicházejí se stále zajímavější nabídkou. IKEA Česká republika vyrábí uzavíratelné plastové sáčky značky Istad z plastu, který vzniká zpracováním cukrové třtiny. Materiál je tedy obnovitelný a recyklovatelný. Podle Alexandera Grouleffa, který má ve společnosti na starost inovace v oblasti plastu, chce IKEA v budoucnu pracovat výhradně s recyklovatelnými nebo obnovitelnými plasty.

Spotřebitelé mají jasnou volbu

V kategoriích obalů pro domácnost, pytlů na odpadky či ekologických obalů v posledních letech v programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka vítězily produkty, které uživatelům šetří hlavně čas, nabízejí komfort a rovněž i ekologičtější hledisko. „V roce 2019 tak například ocenění získala privátní značka společnosti Billa Česká republika za Clever Pečicí papír, který je pro větší komfort nastříhaný na 30 archů,“ přibližuje oceněné produkty Lukáš Matějka, marketing group manager společnosti Atoz Group, která program zastřešuje. Stále více podle něj napříč všemi kategoriemi vyhrává právě téma ekologie. V roce 2020 tak v kategorii Ekologické obaly zvítězil produkt nEKOnečný sáček od společnosti Kaufland Česká republika, který je opakovaně použitelný na ovoce a zeleninu a zákazníci jej využijí i pro jejich domácí uchování.

V přehlídce novinek vítězí i ekologie

Letošní rok patří vítězství v programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka v kategorii Pytle na odpad společnosti Sarantis Czech Republic. Řada Fino Green Life pokrývá kategorii pytlů na odpadky a úklidových pomůcek. Jejich filozofie je postavena na větším použití recyklovaných a přírodních zdrojů. V nabídce jsou pytle na odpad vyrobené s 97% podílem recyklovatelného plastu, houbička na nádobí ze sisalu či multifunkční hadřík z bambusového vlákna.

„Funkčnost u obalových materiálů je hlavním důvodem, proč je spotřebitelé nakupují. V dnešní hektické době si všichni potřebujeme nějakým způsobem urychlit každodenní rutinu spojenou s vařením, balením svačinek ratolestem či vynášením odpadků. Nákupní chování v těchto kategoriích je samozřejmě ovlivňováno promoční politikou maloobchodních řetězců, avšak pro spoustu spotřebitelů je ověřená kvalita pořád hlavním stimulem k nákupu před levnějšími alternativami,“ přibližuje situaci na trhu Zuzana Branná, brand manager household division společnosti Sarantis Czech Republic and Slovakia.

Za růstem stojí pandemie a restrikce

Zdravotní nezávadnost výrobků, které přicházejí do kontaktu s potravinami, je legislativně daná, proto ji spotřebitelé příliš neřeší a je brána jako fakt. Ekologie je často skloňované téma, protože většina výrobků v daných kategoriích je z plastu. „U kategorie pytlů na odpadky jdou ekologické trendy reflektovat používáním recyklátu, avšak u výrobků určených pro styk s potravinami prozatím nejsou technologické možnosti, jak recyklát zapracovat,“ vysvětluje Zuzana Branná. Vývoj na trhu domácích obalů je podle ní ovlivněn pandemií covidu a s ní spojenými restrikcemi: „Spotřeba domácností se ve všech sledovaných kategoriích navýšila zejména díky všem, kteří se z kanceláří přesunuli do takzvaných domácích kanceláří. Více se vařilo, peklo a vytvářelo se více odpadu.

„Hodnotově kategorie pytlů na odpadky rostla mezi roky 2019 a 2020 o 17 procent, kategorie alobalů o 24 procent a kategorie pečicích papírů o 34 procent,“ přibližuje data Zuzana Branná. A upozorňuje na to, že podíl maloobchodních značek na regálech obchodů má rostoucí tendenci. Například v kategorii pytlů na odpadky i alobalu tvoří prodeje více než polovinu veškerých realizovaných prodejů. „Nicméně pro významnou část zákazníků převládají preference kvality a nákup značkových výrobků a jsou to především značkové výrobky, které svou hodnotou a inovacemi povzbuzují růst kategorií,“ doplňuje Zuzana Branná.

K nejprodávanějším artiklům společnosti patří Fino barevné pytle s uchy 60 a 35 l, v kategoriích uchovávání potravin by obchodníkům neměl chybět v regále Fino alobal 10 m, Fino pečicí papír v arších či potravinová fólie Fino EasyCut, se kterou lze bez problémů manipulovat pouze pomocí rukou, bez nůžek či řezáku. Novinkou v sortimentu je velké balení barevných pytlů s uchy. „Nabídkou jsme tak vyšli vstříc chatařům a těm, kteří nechtějí na nákup pytlů na odpadky myslet často a chtějí ověřenou kvalitu za rozumnou cenu,“ dodává Zuzana Branná.

Žádný další obal navíc

Zákazníci si pozvolna začínají zvykat také na udržitelné obaly, kterými lze nahradit ty konvenční. Například klasické mikrotenové sáčky, nejčastěji používané na uchování jídla či na svačiny do školy, umějí nahradit takzvané voskové ubrousky. Díky včelímu vosku chrání potraviny před vyschnutím a prodlužují tak čerstvost u pečiva, sýrů, zeleniny i ovoce. Kromě funkčních vlastností obvykle nabízejí také hezký design a k dispozici jsou hlavně ve specializovaných e-shopech, prodává je ale například také Alza.cz.

„Velkou část nabízeného sortimentu ekologičtějších variant obalového materiálu na potraviny, jako jsou například voskované ubrousky, jsme v Alze začali prodávat v letošním roce právě na základě poptávky našich zákazníků,“ uvádí Ondřej Hnát, obchodní ředitel Alza.cz. Tyto ekologické alternativní obaly si u zákazníků rychle získaly oblibu a jejich prodeje za poslední měsíce rostou v řádech vysokých desítek procent. Poptávku po ekologičtějších obalech zaznamenali v Alze i v dalších segmentech. Také proto vznikl koncept privátní značky drogerie Alza Eco. Jeho cílem je udržitelný výrobek od složení po obal. A právě obal měl být od samého počátku značky nejekologičtější. „Drogerii AlzaEco balíme, co nejvíce je to možné, do bag-in-boxů, díky čemuž jsme snížili použití plastů až o 89 procent,“ vysvětluje Ondřej Hnát. Papírové části obalů jsou nejen snadno recyklovatelné, ale již se z recyklovaného papíru vyrábějí. „Snažíme se také o to, aby obaly fungovaly současně i jako přepravní balení – ideálním obalem z pohledu ekologie je totiž žádný další obal navíc,“ míní Ondřej Hnát.

Nejlepší je znovupoužitelný

Zájem o alternativní nabídku k té konvenční roste taky na e-shopu Econea.cz. Jak říká jeho category managerka Jana Rudová, jednorázové produkty jsou pro firmu a její zákazníky čím dál víc jen doplňkovou možností. „Tam, kde je to jen trochu možné, preferují naši zákazníci výrobky, které lze při správném zacházení užívat trvale,“ uvádí. A dodává, že papírové ubrousky a utěrky lze bez problémů nahradit látkovými a svačinu či oběd zabalit do plátěné kapsy z nebělené biobavlny. V případě propustného obsahu lze potraviny uložit do přenosných boxů ze 100% recyklovaného plastu nebo nerezové oceli.

„Obecně se dá říct, že zákazníci, kterým leží na srdci stav životního prostředí, se nenechali odradit ani pandemií, během které výrazně narostla spotřeba jednorázového a nerecyklovatelného odpadu, a stále hledají šetrné varianty, jak snížit ekologickou zátěž,“ přibližuje spotřebitelské chování Jana Rudová. A upozorňuje na to, že u kompostovatelných a plně rozložitelných materiálů dochází v poslední době k přehodnocování jejich skutečné prospěšnosti. „Pečlivě to sledujeme. Chceme se vyvarovat greenwashingu a propagování produktů, které jsou líbivé a trendy, ale při důkladnější analýze jejich životního cyklu jsou ekologické jen zdánlivě,“ uvádí Jana Rudová. Z toho důvodu firma v minulosti zavrhla oxodegradabilní plasty.

V portfoliu společnosti Econea najdou zákazníci například sáčky na bázi kukuřičného škrobu či pytle na odpad z téměř kompletně recyklovaného plastu, které se ukázaly zatím tou nejlepší variantou. „Aktuálně se začínají prosazovat i jiné zajímavé technologie, které zaručují plnou rozložitelnost bez toxických reziduí a mikroplastů pouze při působení vody, kdy její teplota významně ovlivňuje rychlost rozložení. Vše v tuto chvíli pečlivě zkoumáme a zvažujeme,“ dodává Jana Rudová.

Nezapomínejte na papír

I papírové tašky mohou najít své využití jako domácí obaly. „Poté, co papírová taška poslouží jako odnosná taška z obchodu, je možné ji vzít na další nákup, ponechat v autě na příležitostné využití, vynášet v ní odpad a následně ji vyhodit do kontejneru sběrového papíru k další recyklaci,“ uzavírá téma Roman Sechovec, obchodní zástupce společnosti Litobal.

 

Názory odborníků:

 

„Nejlepší obal je ten znovupoužitelný.“

Obecně se dá říct, že zákazníci, kterým leží na srdci stav životního prostředí, se nenechali odradit ani pandemií, během které výrazně narostla spotřeba jednorázového a nerecyklovatelného odpadu. Stále hledají šetrné varianty, jak snížit ekologickou zátěž. Řešení se najde vždy, papírové ubrousky a utěrky se dají nahradit látkovými, svačinu lze zabalit do plátěné kapsy z nebělené biobavlny. Chceme se ale vyvarovat greenwashingu a propagování produktů, které jsou ekologické jen zdánlivě.

Jana Rudová, category manažerka, Econea.cz

 

„Alternativní obaly si hledají cestu k zákazníkům.“

Ekologické alternativy obalů pro domácnost, jako jsou například voskované ubrousky, si rychle hledají cestu k zákazníkům. Jejich prodeje v posledních měsících rostou v řádech vysokých desítek procent. A poptávku po ekologických obalech vidíme i v jiných segmentech, i proto jsme vyvinuli koncept privátní značky Alza Eco a také Alza Power.

Ondřej Hnát, obchodní ředitel, Alza.cz

 

Jak na recyklovatelný obal

Ve spolupráci se zpracovateli odpadů připravila společnost Eko-Kom doporučení pro konstrukci a design obalů pro domácnost, aby byla zajištěna jejich maximální recyklovatelnost.

Obaly z PP

recyklovatelné: PP; transparentní bezbarvé a světlé barvy; bez potisku; etikety z PP, OPP, BOz

zhoršují recyklovatelnost: multilayery z PE; ostatní barvy kromě černé; EVOH do 1 % hmotnostního, aditiva neměnící hustotu, metalizace tenkou vrstvou Al; etikety a uzávěry z PE, HDPE, MDPE, LDPE; in-mould etikety z PE s minimálním potiskem

obtížně recyklovatelné: multilayer s PLA, PS, PVC, PET, PETG; černá barva; metalizace silnou vrstvou Al; etikety a uzávěry z non-PO materiálů, PVC, Al a jiných kovů, laminovaného papíru; bio/oxo degradovatelné přísady

Obaly z PE

recyklovatelné: HDPE; transparentní bezbarvé; bez potisku

zhoršují recyklovatelnost: HDPE multilayery z dalších modifikací PE; transparentní světlé barvy; bariéry na bázi SiOx, nebo Al2O3; tisk barvami, kromě černé; etikety a uzávěry z PE, HDPE, MDPE, LDPE; in-mould etikety z PE s minimálním potiskem

obtížně recyklovatelné: multilayer s PP, HDPE s PLA, PS, PVC, PET, PETG; černá barva; metalizace vrstvou Al; etikety a uzávěry z PP, nebo z PET, PET-G, PS, PLA; papírové etikety pevné za mokra; bio/oxo degradovatelné přísady

Papírové obaly

recyklovatelné: celulózová vlákna z dřevin; bez coatingu a laminace; nebarvené; co nejmenší potisk doporučenými, vodou ředitelnými barvami; standardní plniva (kaolín, mastek, CaCO3, škrob)

zhoršují recyklovatelnost: vlákna z jednoletých rostlin (tráva, bavlna, třtina); průhledová okénka, kovové svorky

obtížně recyklovatelné: oboustranný plastový coating, voskové, silikonové a metalické povlaky; plastové lamináty; neoddělitelné nepapírové součásti; krvácející barvy, barvy s migrujícími látkami, metalické barvy; velkoplošné plastové etikety

Technologie a podmínky pro recyklaci odpadů se stále rozvíjejí. Na trhu se objevují nové způsoby materiálového využití dosud obtížně recyklovatelných odpadů. Přestože Eko-Kom vynakládá značné úsilí, aby poskytované konzultace, informace a doporučení byly aktuální a přesné, nemůže to jakkoli zaručit. Budete-li mít zájem, pracovníci autorizované obalové společnosti Eko-Kom vám pomohou s podrobnějším posouzením: vaše konkrétní obaly mohou konzultovat přímo se zpracovateli odpadů.

 

Data:

34 %

dosáhl růst kategorie pečicích papírů v letech 2019 až 2020. Dvouciferně rostly i kategorie pytlů na odpadky a alobaly.

Zdroj: Nielsen, TTL market, 2019–2020

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 9/2021.

 

Související články:

Zboží&Prodej 9/2021: Zájem o speciální výživu i bio stoupá Zboží&Prodej 8/2021: Renesanci zažily rodinné hry Zboží&Prodej 8/2021: U přípravků na mytí nádobí se cení přírodní složení

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required