
Stejně jako loni se maloobchodní trh i letos vypořádával s ochrannými opatřeními uloženými vládou, a byl tak pandemií tvrdě zasažen. I když meziroční srovnání ukazuje v druhém čtvrtletí 2021 výrazné zvýšení tržeb, celé první pololetí vyústilo ve zhruba 15% pokles oproti loňskému roku a 35% pokles oproti roku 2019. První známky oživení byly vidět v květnu a červnu. Podle ČSÚ se celkové maloobchodní tržby v prvním pololetí 2021 meziročně zvýšily o 3,6 %. Nicméně větší rozšíření ploch obchodních center se v tuzemsku nechystá.
„Potvrzuje se trend ve změně zákaznického chování z loňska, kdy se po otevření obchodů zákazníci do nákupních center opět vracejí. To je patrné z obratů jednotlivých obchodů v porovnání s minulým rokem a rokem 2019. Kvůli přetrvávající pandemii a některým povinnostem jako je nošení respirátorů nebo prokázání bezinfekčnosti před vstupem do provozoven typu restaurace či kina návštěvnost stále nedosahuje úrovně roku 2019. Zákazníci tak své nákupy předem plánují a nakupují cíleně. Současně však při své návštěvě utratí více, než tomu bylo v minulých letech,“ vysvětluje Tomáš Míček, vedoucí retail sektoru a oddělení správy obchodních center v CBRE.
Celková plocha obchodních center se v příštím roce rozšíří pouze o 2 %: nyní je totiž ve výstavbě jen jedno nové nákupní centrum a čtyři plánují rozšíření. Aktivnější je development nákupních parků, protože tuzemský trh jimi ještě není saturován: jejich celková plocha letos vzroste o zhruba 4 %. Tento trend bude pokračovat i v příštím roce – a to i díky tomu, že se koncept nákupních parků v době pandemie osvědčil.
Trh je v současnosti orientovaný na nájemce, protože jejich pozice při vyjednávání s pronajímateli velmi posílila. Prognóza společnosti CBRE předpokládá velký tlak na výši nájemného a slevy, příspěvky a flexibilitu v délce pronájmů – to vše až do doby, než pandemie dostatečně neodezní a trh se neobnoví. Lze také očekávat větší poptávku po krátkodobých pronájmech (tzv. pop-up konceptech), kde budou nájemci schopni překlenout dané období za příznivějších obchodních podmínek. Některé řetězce budou usilovat o optimalizaci své prodejní sítě, aby zvýšily efektivitu a snížily náklady.
Obchodní omezení a výrazný propad cestovního ruchu zasáhly i pražské prémiové nákupní třídy, (tzv. high street): nájemné se v prvním pololetí snížilo o 5,4 %, přičemž další 13% pokles se očekává do konce roku. Nájmy v nákupních centrech prémiových lokalit jsou na tom podobně: v prvním pololetí činil pokles 3,4 %, další snížení o 5 % se očekává do konce roku. Tyto změny v nájmech spolu s nově dostupnými prostory vytvářejí podle CBRE potenciál pro to, aby do žádaných prémiových lokalit vstoupily nové značky.