
Prodej čokoládových sladkostí roste jak v objemu, tak v tržbách. Za poslední rok se v České republice prodalo 42,6 tisíce tun čokoládových sladkostí v hodnotě 11 miliard Kč. Nejprodávanější zůstávají tabulkové čokolády, které sice tvoří zhruba třetinu tržeb, ale svou oblibu ztrácejí. V daném období za ně čeští spotřebitelé utratili o 2,1 % méně než v tom předchozím a jsou jedinou klesající čokoládovou kategorií.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 286 (10/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Z dat společnosti NielsenIQ za období 8/2020–7/2021 vyplývá zvětšující se obliba čokoládových bonboniér s 27,6% podílem a nárůstem na tržbách 6,5 %. Podíl 20,9 % mají pak čokoládové tyčinky. Čokoládové cukrovinky s podílem na tržbách 17,4 % za posledních 12 měsíců narostly o 7,1 %.
Mezi bonbony vedou ty ze želatiny
Velikonoční sezona (měsíce březen a duben) v roce 2020 zaznamenala výrazný propad tržeb čokoládových cukrovinek. Prodeje cukrovinek ve stejné periodě v roce 2021 oproti loňsku narostly o 27,6 %. Nicméně i přes tento nárůst v letošním roce neutratili Češi za čokoládové cukrovinky stejně jako před pandemií (tržby za březen a duben 2021 byly o 10,8 % nižší než ve stejných měsících v roce 2019).
„Prodeje nečokoládových cukrovinek, bonbonů a lízátek dlouhodobě klesají. Tržby oproti předchozímu období poklesly o 3,5 procenta na 2,8 miliardy korun, objem prodejů v porovnání s předchozím obdobím klesl o 2,4 procenta na 14,8 tisíce tun,“ prozrazuje konzultantka Zuzana Sechterová. Propad tržeb nečokoládových cukrovinek je tažen poklesem druhého nejprodávanějšího segmentu – tvrdých bonbonů, které klesají 2,5× rychleji než celá kategorie (9,1 %), a jejich podíl na kategorii 27,4 % je o 1,7 procentního bodu nižší v porovnání s předchozím rokem. Nejoblíbenější zůstávají želatinové bonbony (54,2 % tržeb), které se prodávaly obdobně jako v předchozím roce. Na třetím místě jsou pak lízátka se 7,5% podílem.
Diskonty předstihly hypermarkety
Některou z cukrovinek nakoupí alespoň jednou ročně všechny české domácnosti a tento fakt nezměnila ani pandemie covidu-19. Cukrovinky domácnosti nakupují často, zhruba jednou za pět dní. Meziročně rostly výdaje na jeden nákup, v posledních 12 měsících domácnosti zaplatily u pokladen za cukrovinky průměrně 60 Kč za jeden nákup. „Z hlediska výdajů jsou největšími subkategoriemi v cukrovinkách sušenky a oplatky, za které vydají domácnosti zhruba čtvrtinu svých výdajů za kategorii,“ sděluje Vladimíra Šebková, client relationship manager GfK Spotřebitelského panelu společnosti GfK Czech. Sušenky a oplatky nakupují skoro všechny domácnosti, v průměru 32× za rok a za jeden nákup zaplatí průměrně 40 Kč, což je zhruba o 5 % více než v minulém období. Na druhém místě je tabulková čokoláda, která se na výdajích domácností podílí 16 %. I tuto subkategorii kupuje více než 90 % domácností alespoň jednou za rok, v průměru však nakupují čokoládu jednou za čtyři týdny a za jeden nákup utratí zhruba 50 Kč.
Třetí největší kategorií v cukrovinkách z hlediska domácích výdajů jsou čokoládové tyčinky, které mají na kategorii podíl 13 %. I ty kupuje více jak 9 z 10 českých domácností. Domácnosti nakupují tyčinky méně často než sušenky, v průměru 20× za rok a za jeden nákup zaplatí zhruba 33 Kč. Až na čtvrtém místě se z hlediska výdajů umístily pralinky. I ty alespoň jednou za rok nakoupí skoro 85 % českých domácností. Pralinky se nakupují méně často než ostatní velké subkategorie cukrovinek, zhruba jednou za sedm týdnů. Za tuto subkategorii domácnosti zaplatí nejvyšší obnos za jeden nákup, a to více než 80 Kč.
Dominantním nákupním místem pro cukrovinky jsou hypermarkety, ale během uplynulého roku skoro stejnou výši výdajů, a to 30 %, domácnosti utratily i v diskontních prodejnách. Ty při pohledu na nakoupený objem již vedou a domácnosti v nich nakoupily skoro 36 % objemu celého sortimentu cukrovinek. „Důvodem vysokého podílu obou formátů je to, že zde nakupuje více než 85 procent domácností, a to v hypermarketech. Diskontní prodejny mají více kupujících než hypermarkety, cukrovinky v nich nakupuje 9 z 10 českých domácností,“ komentuje výsledky Vladimíra Šebková. Domácnosti cukrovinky v těchto formátech kupují jednou za 14 dní. V supermarketech koupilo sladké cukrovinky více než 75 % domácností, v malých prodejnách pak 57 % domácností. Kupující cukrovinek si pro ně zajdou do supermarketu nebo malé prodejny zhruba jednou za dva týdny. Oproti celkovému trhu jsou v malých prodejnách důležité zejména sušenky a oplatky a v supermarketech pak tabulková čokoláda.
Spotřebitelé žádají neobvyklá spojení
Přestože data za letošní Vánoce budou známa až v novém roce, není pochyb o tom, že cukrovinky jsou třetí největší kategorií v rámci celého FMCG trhu a během svátečního období zvyšují svoji hodnotu až o 20 %. „Nárůst však není tažen pouze sezonními produkty, ale i segmenty prodávanými celoročně, tedy včetně například čokoládových tyčinek či tabulkových dezertů. Sezonní cukrovinky si Češi nakupují převážně podle příležitostí spotřeby, kterými jsou primárně mikulášská nadílka spolu s adventními kalendáři, tradiční Vánoce a obdarování. Největší příležitostí z pohledu hodnoty jsou v Česku přitom tradičně Vánoce,“ vyjmenovává Zdeněk Sokol, category development manager CZ & SK společnosti Nestlé Česko. Tradice a tradiční hodnoty jsou pro české spotřebitele stále velmi důležité a odráží se to i v jejich nákupním chování. To potvrzují i data z různých výzkumů, která ukazují, že si stále mnoho Čechů zdobí vánoční stromek čokoládovými cukrovinkami. K tomu nepochybně přispívá i lokální a tradiční značka Orion a její nabídka nejen vánočních kolekcí. V rámci sezonního portfolia je ale třeba reflektovat i chování mladších spotřebitelů a přinášet i pro ně atraktivní produkty jejich oblíbených značek. „Pro tyto spotřebitele každý rok připravujeme řadu atraktivních novinek pod značkami Kit Kat, Lentilky a JoJo,“ dodává Zdeněk Sokol.
Sladké Vánoce v řetězci Penny Market mají dva rozměry. „Ten první je tradiční, kdy v nabídce nesmějí chybět vánoční kolekce, salonky a řada dalších cukrovinek, které si zákazníci pojí s Vánocemi. Součástí naší sváteční nabídky jsou i tradičně desítky produktů exkluzivní řady Selection,“ poukazuje manažer nákupu suchých potravin Tomáš Bronček. Do této řady jsou zásadně vybírány produkty, které nabízejí neobvyklé spojení chutí, a nacházejí se v ní i prémiové výrobky, které nejsou běžně v nabídce.
„Celkově pozorujeme největší zájem o produkty, zejména pak čokolády, které pocházejí z certifikovaných surovin a jsou vyráběny udržitelně. Konkrétním příkladem může být fairtradová čokoláda Way To Go, kterou jsme zákazníkům letos poprvé nabídli a která je vyrobená z udržitelně pěstovaného kakaa z africké Ghany,“ vyzdvihuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika. K dostání je ve čtyřech různých příchutích: mléčná, tmavá, mořská sůl a karamel, kokos a pekanové ořechy. Díky netradičním chuťovým kombinacím i nápaditému obalu může posloužit i jako jedlý dárek.
Zájem je o prémiové produkty za zvýhodněné ceny
Také pro společnost Mondelez Czech Republic je během Vánoc kategorie značkových, prémiových a dražších produktů velmi důležitá. Zároveň platí, že se dobře prodávají sezonní dárkové produkty s vánoční tematikou. „Pro naše spotřebitele jsme proto připravili sušenky Oreo ve vánoční plechovce, Milka čokoládové figurky sněhuláků, Mikulášů a adventní kalendáře. Již tradičně slavíme velký úspěch s čokoládou Milka v balení s roztomilou plyšovou hračkou. Velmi oblíbené u spotřebitelů jsou i naše vánoční kolekce a dárkové kazety,“ deklaruje Jiří Šebek, corporate & government affairs manažer pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Pro hospodyňky v letošním roce přichystali kromě řady čokolád na vaření Figaro i soutěž o elektrické roboty značky Eta a u značek Tatiana a Zlaté Esíčka, Derby a Koka se mohou spotřebitelé těšit na zimní přebaly. „I u nás o Vánocích pozorujeme pokračování trendu, kdy spotřebitelé mají zájem o prémiové cukrovinky za zvýhodněné ceny. A proto v naší nabídce nebude chybět jejich široká nabídka,“ uvádí Pavel Vojta, marketingový manažer společnosti Storck Česká republika.
Sladké jako dárek
Jak je patrné, vánoční prodej je stále více zaměřen na kvalitní produkty a také na limitované edice produktů. Společnost Josef Manner proto přináší mnoho výrobků s vánoční tématikou a speciální produkty určené pouze pro tento sváteční trh. „Hlavní novinkou pro ten letošní bude série produktů pod názvem Winter Edition. Jde o 200gramové balení v sáčku s exkluzivními vánočními příchutěmi pražené mandle, pečené jablko a spekulatius. Zároveň přinášíme speciální produkty, jako je vysoce kvalitní nugát pod značkou Ildefonzo, a mnoho dalších vánočních produktů s využitím kombinace třeba s alkoholem, jako jsou například čokoládové lahvičky Bols likér, Manner skořicové hvězdy a mnoho dalších,“ konkretizuje obchodní a marketingový ředitel Aleš Aldo Koláček. V nabídce však nebude chybět ani tradiční nabídka čokolády na pečení, včetně speciálních Schoko Glasur Sachertorte a Punsch Glasur.
„V předvánočním čase se zvyšuje odbyt celého portfolia, kromě sezonních produktů s vánoční tematikou se dobře prodávají i Milka pralinky a další prémiové produkty. Spotřebitelé se častěji navštěvují a naše produkty volí jako dárek pro své blízké,“ prozrazuje Jiří Šebek. Dodává, že rozhodující je luxusní vzhled, konkrétní příchuť nebo oblíbená značka. Cena nehraje v předvánočním čase hlavní roli.
Mezi aktuální trendy, na které Nestlé Česko reaguje, patří hravý a moderní design. Přináší například novinky pod značkou Lentilky (adventní kalendář) a hotové mikulášské balíčky. Na větší otevřenost spotřebitelů k nákupu prémiových produktů odpovídá třeba novinka Orion Ateliér adventní kalendář. „Nesmíme ale zapomenout na velmi důležité téma udržitelnosti, a to jak z pohledu samotných výrobků, tak i jejich výroby. Naše společnost se kontinuálně snaží redukovat plasty a používat recyklovatelné výlisky. Můžeme se například hrdě přihlásit k faktu, že naše značka Lentilky je zcela bez jakýchkoliv plastů, a to platí i pro nabídku sezonních produktů,“ sděluje Zdeněk Sokol. Vánoce v Nestlé Česko nejsou zdaleka jen o čokoládě, proto se zaměřují i na bonbonové portfolio pod značkou JoJo, kde si pro tento rok připravili atraktivní novinku JoJo Arabesky.
Uplatnění si najdou suché plody
I společnost Penny Market si v letošním roce pro své zákazníky připravila celou řadu novinek. „Nabídku obohatíme o vánoční cukrovinky, které budeme prodávat pod privátní značkou Douceur v elegantním vánočním designu. K tomu u nás zákazník navíc najde tradiční cukroví, perníky, dražované ořechy nebo suché plody,“ uvádí Tomáš Bronček. Pavel Vojta navazuje tím, že na Vánoce připravují akce nejoblíbenějších značek pralinek merci a Toffifee, spolu se speciálními obaly pro toto období.
„V případě čokolád Milka jsme na podzim představili limitovanou edici tří nových příchutí. Milka Coffee & Cookie spojuje chuť kávy s kousky sušenek, rodinnou pohodu pomůže navodit Milka s příchutí jablečného koláče, sušenek a karamelu a pro filmové nadšence je tu čokoláda plná popkornu, práskacích kuliček a karamelu,“ informuje Jiří Šebek. Další novinkou jsou Opavia Spekulky – křupavé skořicové sušenky vyrobené ze speciálně vyšlechtěné pšenice Harmony od lokálních farmářů vypěstované šetrným způsobem s ohledem na ochranu půdy, vody a biodiverzitu.
Společnost Lidl Česká republika před Vánocemi každoročně do prodeje zařazuje sezonní řadu cukrovinek pod privátní značkou Favorina. Zákazníci si mohou vybírat z balíčků s čokoládovými postavičkami a drobným pečivem typickým pro předvánoční čas, nechybějí ani ozdoby na vánoční stromek, adventní kalendáře a oblíbené suché plody v čokoládě. „V letošním roce představíme novinky v podobě mandlí v bílé čokoládě, slaný karamel, pekanové ořechy v mléčné čokoládě či lískové ořechy v mléčné čokoládě s perníkovým kořením,“ dodává Tomáš Myler. Nabídku tohoto řetězce zpestří také vybrané pochoutky pod značkou Deluxe.
Za zdravé mlsání
Na zdravých a chutných produktech bez zbytečných ingrediencí je postavena filozofie značky Bombus. Její zákazníci jsou podle marketingového manažera Romana Anderleho aktivní lidé, maminky s dětmi sportovci či studenti. Ti všichni dbají na to, jak zdravě jíst, doplnit energii nebo si chtějí jen tak bez výčitek pochutnat. „Hlavními benefity našich produktů je jejich poctivé složení. Snažíme se vždy použít jen minimální množství surovin v té nejvyšší kvalitě a dbáme na to, aby naše výrobky měli jedinečnou chuť,“ popisuje. A dodává: „Produkty pod značkou Bombus neobsahují lepek, konzervanty, barviva ani přidaný cukr, pouze ten přirozeně se vyskytující v ovoci. A to je přesně to, co naši zákazníci hledají.“ Právě díky poptávce po zdravém mlsání firma uvádí na trh zdravé ovocné bonbony Fruit Energy, které jsou vyrobeny pouze z ovoce, neobsahují přidaný cukr a navíc jsou veganské. Nabídku tvoří dvě příchutě, jahoda a mango.
Názory odborníků:
„Roste zájem o zdravé cukrovinky.“
V poslední době vidíme nárůst zájmu o zdravé cukrovinky. Ať už se jedná o snížený podíl cukru, či zvýšenou preferenci v používání přírodních barviv a ovocných složek. V současné době připravujeme novou řadu produktů, která je právě takto zaměřená. Český zákazník je velmi konzervativní, spíše než na vlastní značku reaguje na tradici a cenu. Má zažitou podobu kolekcí, adventních kalendářů a dutých figurek a toho se dlouhodobě drží. Jsme tradiční výrobce, žádnou zásadní revoluci ve vánočním sortimentu nepřipravujeme. Naši zákazníci mohou opět očekávat výbornou chuť a zpracování našich cukrovinek. Zároveň se mohou těšit na novinky, které budeme uvádět v roce 2022. A nebude jich málo.
Michal Habrdla, marketingový ředitel, Chocoland
„Když čokoláda, tak fairtradová.“
Zákazníci stále více preferují produkty ve vyšší kvalitě. Na trhu je vidět jasný trend nárůstu podílu oříšků, kvalitní čokolády, stejně tak i veganských a fairtradových produktů. Z tohoto důvodu nejenže držíme maximální možný podíl použitých kvalitních surovin, ale také jsme přešli na kompletní použití čokolády s označením Fair Trade.
Aleš Aldo Koláček, obchodní a marketingový ředitel, Josef Manner
„Cítíme potenciál v segmentu zdravého mlsání.“
Cítíme potenciál v segmentu zdravého mlsání a věříme, že se Fruit energy gummies stanou oblíbenou odměnou během dne nebo ideální svačinkou, která zdravě potěší a doplní potřebnou energii při sportu, na výletech, ve škole či v kanceláři.
Roman Anderle, marketingový manažer, Bombus
Data:
79,9 %
spotřebitelů konzumuje mléčnou čokoládu.
Zdroj: Median, MML-TGI, 20/IV–21/I
Cukrovinky
(TOP 5 podle hodnoty maloobchodního prodeje)
Nestlé Česko
Mondelez Czech Republic
Mars Czech
Ferrero Česká
Storck Česká republika
Zdroj: Euromonitor International, 2020
Cukrovinky
(meziroční růst hodnoty maloobchodního prodeje, v %)
2018-2019 2019-2020 2020-2021 (odhad)
Cukrovinky celkem 1,4 -3,4 2,3
Čokoládové cukrovinky 1,8 -2,5 1,8
Žvýkačky 0,3 -3,0 1,8
Zdroj: Euromonitor International
Čokoládové cukrovinky v České republice
- Čokoládové cukrovinky zažívají v roce 2021 oživení, protože situace kolem pandemie se začíná zmírňovat poté, co byla v roce 2020 negativně ovlivněna kovidem-19.
- Čokoládové cukrovinky zaznamenávají v roce 2021 aktuálně 4% růst hodnoty a 1% růst objemu maloobchodního prodeje a dosáhnou 16,7 mld. Kč a 56 400 t.
- Sezonní čokoláda zaznamenává v roce 2021 nejvyšší růst aktuální maloobchodní hodnoty ve výši 7 %.
- Průměrná jednotková cena zaznamená v roce 2021 3% růst.
- Nestlé Česko v roce 2021 i nadále vede v čokoládových cukrovinkách, a to s 30% podílem na hodnotě maloobchodního prodeje.
- Očekává se, že čokoládové cukrovinky v příštích pěti letech dosáhnou složeného ročního tempa růstu hodnoty maloobchodního prodeje ve výši 3 % a v roce 2026 zaznamenají hodnotu prodeje 18,4 mld. Kč.
Zdroj: Euromonitor International, červenec 2021
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 10/2021.