
Česko má za sebou svátek slev známý jako Black Friday. Během uplynulého týdne Češi v počtu kliků (návštěvnosti) v on-line obchodech opět překonali rekord. Jejich průměrný počet za vteřinu od pondělí 22. 11. do neděle 28. 11. dosáhl čísla 417. E-shopy velkých kamenných hráčů si však oproti loňskému Black Friday pohoršily zhruba o 30 %. Statistiky vyplývají z analýzy společností vshosting a Shopsys.
Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak letos dopadne oblíbený svátek slev. Najdou lidé peníze na utrácení? Bude dostatek zboží? Nezavřou opět kamenné prodejny a nebude se celá republika bát přetížených logistických služeb? Nestalo se tak. Black Friday proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce si zapisuje úspěch, i když v porovnání s předchozími lety mírnější.
Průměrná hodnota kliků za vteřinu (návštěvnost) dosáhla hodnoty 417, což představuje oproti loňským 365 nárůst o 14,2 %. Z hlediska náporu na české servery se jedná o rekord. „Toto zjištění neznamená, že čísla rostla všem e-shopům, jsou mezi nimi velké rozdíly. Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek,“ říká David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting, a pokračuje: „Poukazuje to na fakt, že za poslední rok, kdy došlo k masivnímu přesunu do on-line prostředí, dochází k tříbení a konsolidaci trhu. Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021 spojila.“
Tržby elektronických obchodů velkých kamenných hráčů za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Z pohledu akce Black Friday si ale letos v porovnání s loňským svátkem slev pohoršily zhruba o 30 %. Důvodů, proč tomu tak letos je, může být celá řada. Mezi již dobře známé patří vysoká míra inflace a s tím související spoření u Čechů. Lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách. Loni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli. Obchodníci však zoufat rozhodně nemusejí.
„Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021 je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys, a vysvětluje: „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším však je právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech.“