logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Zboží&Prodej 11-12/2021: Oleje a tuky prodává cena i původ

2. prosince 2021
CatScan 0
1004
Zboží&Prodej 11-12/2021: Oleje a tuky prodává cena i původ

Téměř 57 % tržeb za kuchyňské oleje putuje za privátními značkami a toto číslo meziročně roste. Domácnosti si oblíbily slunečnicový olej, ale objevují i řepkový, který je z hlediska výživových doporučení s ohledem na skladbu lidské stravy vhodnější. Pokud se podíváme na výdaje domácností za margaríny a melanže, zjistíme, že spíše poklesly. A to i přesto, že jedna pětina celkových výdajů domácností šla právě na tyto druhy tuků. Obě kategorie však nyní čeká velmi silné období roku.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 287 (11-12/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 11-12/2021: Tabákový trh otáčí kormidlem k alternativám

Za posledních 12 měsíců se v českých hyper- a supermarketech prodalo více než 61 milionů litrů kuchyňských olejů. Výrobkům z této kategorie se v tuzemsku daří. Dokládají to aktuální čísla z trhu monitorovaného společností NielsenIQ. Hodnota prodaného zboží za poslední období (9/20–8/21) vzrostla o 11,3 % a utratilo se více než 2,4 miliardy korun. Průměrná cena kuchyňských olejů vzrostla na 40 Kč/l (růst o 11,4 %), přesto byl zaznamenán mírný nárůst i v prodaných kusech (o 0,4 %), prodeje v objemu jsou stabilní.

Dýňový skokan roku

Nejkupovanějším druhem je slunečnicový olej s 40,4 %. Na druhém místě je olivový olej s 27 % a třetí příčku obsadil řepkový olej s 24,9 %. O zbylých 7,7 % se dělí alternativní oleje, jako je například kokosový, zeleninový, dýňový, rýžový, sezamový a další. Kromě slunečnicového (propad o 0,3 %) všechny hlavní druhy meziročně rostou, nejvíce řepkový (o 34,3 %) a olivový (o 9,2 %). „Více než tři čtvrtiny všech olejů jsou kupovány v litrových baleních, pětinu si spotřebitelé koupí v balení 500 až 999 mililitrů,“ deklaruje konzultantka Barbora Chmelařová. Podíváme-li se pouze na oleje olivové, dostaneme se k opačným hodnotám: 69,2 % je kupováno v baleních 500 až 999 mililitrů, 25,7 % pak v jednolitrových láhvích.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 11-12/2021: Mezinárodní potraviny jsou vítanou změnou

Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro kuchyňské oleje stále zůstávají supermarkety, ve kterých bylo v posledních dvanácti měsících realizováno více než 52 % hodnoty prodejů. Hypermarketům patří zbylých 48 %. „Přes 58 procent tržeb putuje za privátními značkami, zbývajících 41,6 procenta připadá na značkové výrobky, které v hodnotě rostou pomaleji, a to o 6,4 procenta, než brandované produkty, které rostou o 15,1 procenta,“ podotýká Barbora Chmelařová. Na to reaguje Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta, tím, že čísla sice hovoří jasně, nicméně v tucích je v Čechách jednoznačnou jedničkou jejich Jihočeské máslo, tedy kvalita postavená právě na zavedené značce. Největšími skokany v alternativních olejích jsou dýňový olej s růstem 79,2 % (o 6,4 mil. Kč), sezamový olej s růstem 28,4 % a dodatečnou hodnotou 1,5 mil. Kč, a lískooříškový olej rostl o 165 % a přinesl navíc 1,4 mil. Kč.

Je nutné pečlivě sledovat značení

Slunečnicový olej je u spotřebitelů historicky oblíbenější než olej řepkový – jak ve studené, tak teplé kuchyni. Dokumentují to výsledky spotřebitelského průzkumu, který proběhl v rámci projektu Řepkový olej – olej nad zlato. Z hlediska zastoupení mastných kyselin v obou olejích je na tom z výživového hlediska lépe ten řepkový. Z hlediska výživových doporučení s ohledem na skladbu stravy průměrného občana České republiky má vyvážené zastoupení mastných kyselin. U slunečnicového oleje převládají omega-6 mastné kyseliny, kterých je v naší stravě dostatek, a obsah omega-3 mastných kyselin je nutričně nevýznamný. Proto se slunečnicový olej nedoporučuje používat v domácnosti trvale, je možné jej střídat s olejem řepkovým.

Z hlediska tepelné stability je na tom díky převaze mononenasycených mastných kyselin lépe olej řepkový. Snese i větší tepelnou zátěž. Existují však speciální odrůdy slunečnice, u níž v oleji převažují mononenasycené mastné kyseliny. Tento druh oleje se označuje zkratkou HOSO (z anglického High Oleic Sunflower Oil), vyznačuje se vysokou odolností proti oxidacím a hodí se i k dlouhodobému smažení. Spotřebitel však musí pečlivě sledovat značení, aby oba druhy slunečnicového oleje správně odlišil.

Nezanedbatelnou roli hraje tuzemský původ

Téměř každá domácnost si během roku koupí nějaký druh oleje nebo tuku. Typická domácnost nakoupí nějaký druh oleje nebo tuku 32krát za rok. Vyplývá to ze Spotřebitelského panelu 8/20–7/21 společnosti GfK Czech. Více než čtvrtinu svých výdajů na oleje a tuky domácnosti utratí za privátní značky, u nichž kontinuálně navyšují náklady. V období mezi srpnem u 2020 a červencem 2021 domácnosti nejčastěji nakupovaly v hypermarketech a diskontních prodejnách. Hypermarkety zůstaly i nadále obchodním kanálem, kde za oleje a tuky domácnosti utrácejí nejvíce ze svých prostředků.

Až 9 z 10 domácností si koupí nějaký olej alespoň jednou za rok. „Nejvíce prostředků jde na slunečnicový a řepkový olej,“ poukazuje konzultantka Monika Pikhartová. Výdaje domácností na řepkový olej ve sledovaném období významně vzrostly. Tento trend potvrzuje i Adéla Čabayová, manažerka komunikace a PR společnosti Agrofert: „Popularita tohoto oleje v Česku stále a trvale roste. A roste i povědomí o jeho charakteristických vlastnostech, které mají pozitivní vliv na zdraví člověka.“

Řepkový olej obsahuje důležité nenasycené mastné kyseliny, zejména kyselinu linolenovou. Ta slouží k prevenci srdečně-cévních onemocnění. Kromě toho se řepkový olej na pánvi jen tak nepřepálí. „V teplé kuchyni je proto nepostradatelný, což si začíná uvědomovat čím dál více lidí,“ dodává Adéla Čabayová. Navíc je to potravina čistě tuzemského původu – i tento prvek dnes hraje u zákazníků svoji nezanedbatelnou roli. Ze Spotřebitelského panelu GfK dále vyplývá, že v meziročním srovnání posílil i olivový olej, který si z nákupu za uplynulých 12 měsíců přineslo 43 % domácností. Celkově utratila průměrná domácnost za dané období za oleje více než 550 Kč.

Melanže rostou ve výdajích i v četnosti nákupů

Máslo zakoupilo 9 z 10 českých domácností. Skoro polovina všech výdajů domácností na oleje a tuky šla právě na jeho nákup. Máslo je taká nejčastěji nakupovanou kategorií v tomto segmentu. Průměrná domácnost ho zakoupila v průměru 16krát za rok. Za máslo v daném období zaplatila průměrná domácnost téměř tisíc korun. Margaríny a směsné tuky (melanže) v daném období zakoupilo alespoň jedenkrát 8 z 10 českých domácností.

„I když výdaje domácností na margaríny a melanže spíše poklesly, jedna pětina celkových výdajů domácností šla právě na tyto druhy tuků,“ komentuje Monika Pikhartová. Domácnosti v tomto období utratily za margaríny méně než v období předešlém a také je nakupovaly méně často. Oproti tomu melanže zaznamenaly růst ve výdajích i v četnosti jejich nákupů. A 6 z 10 českých domácností zakoupilo ve sledovaném období nějaký bílý tuk nebo sádlo. Průměrná domácnost za tyto druhy tuků utratila necelých 200 Kč. Sádlo si domácnosti pořídily více než jedenkrát za čtvrt roku, zatímco bílý tuk asi jedenkrát za půl roku.

Slunečnicový olej je aktuálně levnější

V postcovidové době podle Jana Teplého žádné zásadní novinky nebo změny trendů nenastaly. „Jen v souvislosti s otevřenými restauracemi došlo k mírnému odlivu domácího vaření, to je asi jediný viditelný detail,“ upřesňuje. Dodává, že z důvodu enormního zdražení energií, přepravních nákladů, obalového materiálu i lidské práce bude období Vánoc a Nového roku o brutálním zdražení, až v řádu desítek procent. To podle něj bude nepříjemná novinka.

Je tedy evidentní, že cena bude v následujícím období hrát podstatnou roli. Je to téma nejen pro české zákazníky, zvláště v tomto složitém období, kdy dochází ke skokovému zdražování zboží i služeb. „V současné chvíli je sice cena slunečnicového oleje o něco níže než cena řepkového, což souvisí s aktuální úrodou potravinářských komodit. Dlouhodobě však platí, že řepkový olej patří mezi cenově nejzajímavější,“ sděluje Adéla Čabayová. Je třeba si uvědomit, že globální průmysl rostlinných olejů a tuků zaznamenal za poslední rok nejprudší inflaci ze všech polnohospodářských komodit. „Cenový růst nevykazuje žádné další signály zpomalení v blízké budoucnosti. Inflace se týká všech olejů používaných na výrobu našich produktů,“ uvádí Zuzana Fintová, customer marketing support specialist SK & CZ společnosti Upfield Slovensko. Meziroční růst světových cen činí v případě palmového oleje 40 %, řepkového 35 % a slunečnicového 30 %.

Blíží se nejsilnější období roku

Českého spotřebitele během vánočního období nejvíce ovlivňuje cena a samozřejmě tradice, které se právě v tomto období roku nejvíce dodržují – při vaření a pečení vánočních dobrot. „Pro tuto vánoční sezonu přinášíme našim spotřebitelům inovaci oblíbeného tradičního margarínu na pečení Hera. Ta se vyrábí bez použití jakýchkoliv barev a konzervačních látek,“ specifikuje Zuzana Fintová. Hera Classic je nyní vhodná i pro vegany a všechny, které trápí intolerance mléčných výrobků, laktózy anebo bezlepková dieta. „Co se týče období Vánoc, každoročně v listopadu i v prosinci zaznamenáváme značný nárůst zájmu o naše oleje, které jsou v mnohých domácnostech nedílnou součástí tradičních svátečních receptů,“ sděluje Adéla Čabayová.

Pro společnost Madeta je období Vánoc a konce roku zejména ve znamení výroby másla a následně smetan, případně i zakysaných smetan a pomazánkových másel. „Vždy nastává vysoká spotřeba v důsledku pečení a vaření či přípravy pomazánek. Upřímně nevím, jak to bude tento rok,“ komentuje situaci Jan Teplý.

 

HOSO olej je jiná písnička

Přestože klasický slunečnicový olej není vhodný na smažení a fritování, české domácnosti ho většinou používají. Existuje však i slunečnicový HOSO (z anglického High Oleic Sunflower Oil) olej s bodem zakouření až 230 °C, který se výborně uplatní i na smažení a lehké fritování.

Zdroj: Bidfood Czech Republic

 

Jak na recyklovatelný obal

Ve spolupráci se zpracovateli odpadů připravila společnost Eko-Kom doporučení pro konstrukci a design obalů olejů a tuků, aby byla zajištěna jejich maximální recyklovatelnost.

PET láhve

recyklovatelné: nemodifikovaný PET; transparentní bezbarvé a světlé barvy (modrá, zelená); SiOx plazmový povlak, uhlíkový plazmový povlak, PA multilayer do 5 % hmotnostních bez vazby na podklad; slitina PTN; bez potisku či laserový tisk; etikety z PE, PP, OPP (s hustotou do 1 g/cm3); lepidla v zásadách, nebo vodou rozpustná, nebo v zásadách/vodě uvolnitelná při 60 – 80°C bez reaktivace; uzávěry PE nebo PP (s hustotou do 1 g/cm3), včetně těsnění z PE+EVA

zhoršují recyklovatelnost: transparentní tmavé barvy; EVOH multilayer do 3 % hmotnostní bez spojovací vrstvy; PA multilayer do 5 % hmotností se spojovací vrstvou; monolayer PA směs; PGA multilayer; UV stabilizátory; blokátory formaldehydu (AA); optické zjasňovače; absorbéry kyslíku; minimální potisk (DV, DMT) doporučenými barvami; etikety z EPS, LDPE (vše s hustotou do 1 g/cm3); lehce pokovené etikety; papírové etikety pevné za mokra; hotmelty, lepidla pro samolepící etikety; těsnění ze silikonu s hustotou do 0,95 g/cm3; nebo z EPET

obtížně recyklovatelné:  PC, PO, PET-G, PVC, PS; netransparentní, opalické, fluorescenční a metalické barvy; EVOH multilayer nad 3 % hmotnostní, EVOH ve vazbě na podklad, PA multilayer nad 5 % hmotnostních, nebo se spojovací vrstvou; bio/oxo/světlem degradovatelné přísady; nanokompozity; kovové součásti, materiály s hustotou nad 1 g/cm3; jakýkoliv jiný přímý tisk, včetně použití metalizovaných barev; etikety, které brání identifikaci podkladového PET (např. příliš velké, silně potištěné, metalizované); etikety s hustotou nad 1 g/cm3 (PVC; PS; PET; PETG; PLA);  nerozebíratelné, nebo svařované etikety, papírové etikety nepevné za mokra; lepidla v zásadách, nebo vodě nerozpustná, nebo neoddělitelná při 60 – 80°C; uzávěry z materiálů a směsí s hustotou nad 1 g/cm3 (např. vysoce plněný PE, kovy…); těsnění ze silikonu, PVC, kovů

Skleněné láhve

recyklovatelné: standardní sodnovápenaté obalové sklo; nebarvené, lehké barvy, zelená, hnědá; co nejmenší potisk; dobře oddělitelné plastové a papírové etikety pevné za mokra, max. 50 % plochy obalu; lepidla rozpustná ve vodě; uzávěry snadno oddělitelné z plastů, železa a hliníku

zhoršují recyklovatelnost: neprůhledné, metalické barvy; dobře oddělitelné neskleněné součásti na bázi kovů, nebo plastů (např. madla); celoplošný potisk

obtížně recyklovatelné: neobalová skla, např. borosilikátové, olovnatý křišťál, kryolitové apod.; složité konstrukce s neoddělitelnými neskleněnými prvky, metalizované povrchy; metalické barvy; neoddělitelné etikety bez ohledu na materiál a plochu pokrytí; lepidla nerozpustná ve vodě a neoddělitelná (hotmelty); uzávěry neoddělitelné, lisované, ze železa, hliníku, plastů, keramiky a porcelánu

Obaly z PP

recyklovatelné: PP; transparentní bezbarvé a světlé barvy; bez potisku; etikety z PP, OPP, BOPP

zhoršují recyklovatelnost: multilayery z PE; ostatní barvy mimo černé; EVOH do 1 % hmotnostního,

aditiva neměnící hustotu, metalizace tenkou vrstvou Al; etikety a uzávěry z PE, HDPE, MDPE, LDPE; In-mould etikety z PE s minimálním potiskem

obtížně recyklovatelné: multilayer s PLA, PS, PVC, PET, PETG; černá barva; metalizace silnou vrstvou Al; etikety a uzávěry z Non-PO materiálů, PVC, Al a jiných kovů, laminovaného papíru; bio/oxo degradovatelné přísady

Obaly z PE

recyklovatelné: HDPE; transparentní bezbarvé; bez potisku

zhoršují recyklovatelnost: HDPE multilayery z dalších modifikací PE; transparentní světlé barvy; bariéry na bázi SiOx, nebo Al2O3; tisk barvami, mimo černé; etikety a uzávěry z PE, HDPE, MDPE, LDPE; In-mould etikety z PE s minimálním potiskem

obtížně recyklovatelné: multilayer s PP, HDPE s PLA, PS, PVC, PET, PETG; černá barva; metalizace vrstvou Al; etikety a uzávěry z PP, nebo z PET, PET-G, PS, PLA; papírové etikety pevné za mokra; bio/oxo degradovatelné přísady

Plechovky Fe

recyklovatelné: feromagnetické kovy; co nejmenší potisk; dobře oddělitelné plastové a papírové etikety pevné za mokra; lepidla ve vodě rozpustná; neoddělitelné i oddělitelné uzávěry z ocelového plechu

zhoršují recyklovatelnost: celoplošný potisk; neoddělitelné etikety bez ohledu na materiál a plochu pokrytí; oddělitelné uzávěry z jiných materiálů než feromagnetických.

obtížně recyklovatelné: jiné než feromagnetické kovy; neoddělitelné nekovové a neferomagnetické součásti; neoddělitelné uzávěry z jiných materiálů než feromagnetických

 

Data:

 

16×

za rok koupí průměrná domácnost máslo.

Zdroj: GfK Czech, 8/20–7/21

 

Oleje

(TOP 5 podle hodnoty maloobchodního prodeje)

Viterra Czech

Albert Česká republika

Lidl Česká republika

Tesco Stores ČR

Kaufland Česká republika

Zdroj: Euromonitor International, 2020

 

Oleje

(meziroční růst hodnoty maloobchodního prodeje, v %)

                        2018-2019      2019-2020

Oleje celkem              3,0                   4,1

Olivový olej               4,9                   6,5

Řepkový olej              2,4                   2,9

Slunečnicový olej      1,6                   2,7

Ostatní oleje               5,1                   5,8

Zdroj: Euromonitor International            

 

Oleje v České republice

  • Segment horeca utrpěl v roce 2020 velké ztráty, protože se prodej během výluky přesunul do maloobchodních kanálů.
  • Oleje zaznamenaly 4% růst hodnoty a 4% růst objemu maloobchodního prodeje, který dosáhl 2,9 mld. Kč a 63 mil. l.
  • Olivový olej dosáhl nejrychlejšího růstu hodnoty maloobchodního prodeje ve výši 7 %, celkový objem prodeje přitom činil 908 mil. Kč.
  • Průměrná jednotková cena zaznamenala 1% nárůst.
  • Společnost Viterra Czech byla lídrem trhu s 22% podílem na hodnotě maloobchodního prodeje.
  • U olejů se očekává, že v příštích pěti letech dosáhnou složeného ročního tempa růstu hodnoty maloobchodního prodeje ve výši 3 % a v roce 2025 zaznamenají hodnotu prodeje 3,4 mld. Kč.

Zdroj: Euromonitor International, listopad 2020

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2021.

 

Související články:

Zboží&Prodej 11-12/2021: Tabákový trh otáčí kormidlem k alternativám Zboží&Prodej 11-12/2021: Mezinárodní potraviny jsou vítanou změnou CatScan: U olejů a tuků to nejhorší teprve přijde

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required