
Velké množství papírových tašek, ve kterých se vozí potraviny objednané po internetu, dlouhodobě trápí jak zákazníky, tak samotné on-line supermarkety. Košík.cz nyní přichází s ideou, která z problému činí naopak výhodu. Z každé tašky, kterou vybere od zákazníka, udělá tzv. Cirkutašky. Ve spolupráci s finskou společností Huhtamaki začne své papírové tašky spolu s ostatním odpadem ze skladu ekologicky přetvářet pomocí inovativní technologie rozvláknění, která neničí papírové vlákno. Vše, co z tašek vznikne, tak bude nadále recyklovatelné a kompostovatelné.
V případě Cirkutašek je zajištěna kompletní ekologická recyklace, blížící se efektivitou ke stoprocentní hranici. Od zákazníků začne Košík.cz vybírat papírové tašky ve velkém a spolu s dalším papírovým odpadem z distribučního centra se postará o jejich přeměnu v nové užitečné obaly.
„Bez papírových tašek se na Košíku ještě nějakou dobu neobejdeme – mají skvělou nosnost, věci nemačkají a pokud se nedopatřením dostanou do volné přírody, papír se rychle rozloží. Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, CEO Košík. „Papírová taška zároveň není neekologická, pokud ji recyklujete citlivě a tak, že nezničíte původní surovinu – tedy vlákna papíru. A to přesně budeme s Cirkutaškami dělat.“
V Česku se sice každoročně vytřídí zhruba 90 % papírového odpadu, přičemž 96 % z vysbírané suroviny je možné využít k další recyklaci. Většina recyklačních zařízení však používá technologie, která přináší ekologickou zátěž a zároveň ničí původní papírová vlákna. Tím se surovina znehodnotí natolik, že ji není možné využít v maximálním množství cyklů jako při citlivém rozvláknění. A to není jediný problém.
„Dnes v modrých kontejnerech stále častěji končí třeba znečištěné obaly od jídel, mastné krabice od pizzy nebo termokelímky. To vše je třeba vytřídit, protože se tu míchají s recyklovatelným papírem, který navíc mohou znečistit. Stojí to zbytečnou námahu i energii,“ zmiňuje Tomáš Jeřábek. „Neříkám, že tento systém nefunguje dobře. My však chceme mít plnou kontrolu nad tím, aby byla surovina zpracovaná co nejefektivněji a nejekologičtěji. Díky novému projektu můžeme zákazníkům garantovat, že se z každé vrácené tašky stane Cirkutaška, která dostane nový ekologický život a po něm se opět může vrátit jako surovina k dalšímu zpracování.“
Z tašek bude Košík vyrábět nové ekologické obaly. Jako první Košík s Huhtamaki představí obaly na vajíčka, do kterých zamíří novinka značky Authentic – vejce od farmáře Františka Starého, který provozuje vlastní mobilní kurníky. Ty umožňují slepicím trávit celý den na rozlehlých loukách a pastvinách a zároveň se starají o jejich pohodlí při nocování a krmení.
„A přesně tak by do budoucna měly vypadat všechny produkty naší privátní značky Authentic. Pokud dlouhodobě voláme na trhu po změně v přístupu, pak musíme být ti, kteří zkoumají možnosti, jak dělat věci jinak a lépe,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek. „Pokud si tedy zákazník koupí naše vajíčka Authentic v zodpovědném obalu, může mít jistotu, že ekologičtější alternativa v ten moment na trhu není.“
U plat na vajíčka to však neskončí, uvádí on-line supermarket. Spolupráce nejen s Huhtamaki umožní Košíku postupem času úzce provázat obaly z vlastního odpadu s privátními produkty. Už v příštích měsících by tak mohly vzniknout například vaničky na ovoce a zeleninu, květníky na čerstvé bylinky nebo organizéry na zálohované plechovky.