logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Kateřina Rédová nastoupila na pozici senior retail specialist v outletovém nákupním centru...
  • Nejlepším obchodníkem s českými jablky, cibulí i bramborami se letos stal řetězec Kaufland....
  • V rámci rotace na manažerských pozicích přichází do vedení Penny Česká republika Florian Jens...
  • Od prvního června se prodlužuje otevírací doba u více než 250 z celkových 316 prodejen Lidl....

E-shopy velkých kamenných hráčů za poslední dva roky vyrostly o 149 %

5. ledna 2022
E-commerce 0
1197
E-shopy velkých kamenných hráčů za poslední dva roky vyrostly o 149 %

Po prvním pandemickém roce, který přinesl skokový růst on-line prodejů v Česku i ve světě, došlo k výraznému celkovému navýšení i roce loňském, zejména v jeho první polovině. I když ve druhé polovině roku 2021 zaznamenaly e-shopy pokles, návrat zákazníků do off-linu se neočekává. Českou e-commerce do budoucna ovládnou velcí hráči, a to bez ohledu na to, zda vyrostli v on-linu či off-linu. Uspěje ten, kdo dokáže oba světy perfektně propojit. Vyplývá to z analýzy společnosti Shopsys, která se zabývá tvorbou e-shopů pro největší hráče.

Podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci utržily české e-shopy v loňském roce 233 miliard korun, což je o 14 % více než loni a o 44 % více než v předpandemickém roce 2019. „Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů však rostly ještě výrazněji. Za rok 2021 utržily v porovnání s rokem 2020 o 23 procent více, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 149 procent více, jejich procentuální nárůst za poslední dva roky je tedy více než trojnásobný oproti celému trhu,” uvádí Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys.

Přečtěte si také
Celková návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala loňský rekord

Loňský rok byl jako na houpačce

Rok 2021 byl pro e-shopy značně specifický. První polovina roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z téměř 40 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 20 %. Hlavní příčinou těchto výsledků jsou lockdowny z první poloviny roku 2021, kdy byli zákazníci nuceni nakupovat on-line.

Přečtěte si také
Výzva APEK k přehodnocení nabízeného zboží

„Od začátku roku 2021 jsme věděli, že odhadovat výsledky, kterých česká e-commerce dosáhne, bude tentokrát o poznání složitější než v minulosti. Bylo zřejmé, že si Češi on-line nakupování během prvního roku pandemie koronaviru ještě více oblíbili. Na druhou stranu prodeje významně ovlivňovaly uzávěry obchodů a další vládní opatření,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Nejúspěšnější tak co do meziročního růstu bylo nakonec hned první čtvrtletí. „V roce 2020 zasáhl první lockdown především druhý kvartál. Proto byl úvod loňského roku z pohledu on-line prodejů pokračováním skokového navýšení o desítky až stovky procent.“

Celé první pololetí skončilo pro e-shopy velmi úspěšně. Ve druhé polovině roku už ale došlo z meziročního pohledu ke zpomalení. „Nebýt masivního růstu v roce 2020, pokračovala by e-commerce v plynulém růstu přes 15 procent i na podzim. Tentokrát ovšem musíme při srovnáních zohledňovat naprosto ojedinělou situaci, kterou jsme prožili – nákupy byly poměrně dlouhou dobu možné v zásadě jen na internetu,“ upozorňuje Jan Vetyška. Přestože tedy ve druhém pololetí 2021 prodeje e-shopů v meziročním srovnání stagnovaly či rostly spíše o jednotky procent, lze i tak mluvit o úspěchu. Pandemie jednoduše urychlila boom on-line nakupování, během kterého Češi začali masivně objednávat zboží, které dříve kupovali pouze v kamenných obchodech.

Zákazníci se do kamene vrací jen částečně, důležité je propojení všech prodejních kanálů

I když tržby e-shopů na konci loňského roku meziročně mírně poklesly, dlouhodobý trend je zřejmý. „Důležitost on-line prodejů u velkých kamenných hráčů je čím dál tím větší. Zajímavé je, že i když se v porovnání s rokem 2020 meziročně návštěvnost jejich e-shopů snížila, jejich on-line obraty vyrostly. To znamená, že více návštěvníků těchto e-shopů skutečně dokončilo nákup a méně jich po e-shopu pouze brouzdalo bez vytvoření objednávky. Pokud srovnáme roky 2021 a 2019, vzrostl podíl návštěvníků e-shopů, kteří skutečně dokončí nákup, o 28 procent,” doplňuje Matěj Kapošváry.

Pandemie urychlila stírání hranic mezi on-line a off-line nakupováním. Většina zákazníků dnes již nenakupuje pouze off-line nebo pouze on-line, ale při své nákupní cestě chce plynule přicházet mezi oběma světy. Toto propojení kanálů, tzv. omnichannel, je něco, co zákazníci očekávají a považují za samozřejmost. Jak ale ukázal výzkum magazínu EXEC, který zkoumal 60 předních prodejců z pohledu 20 omnichannel scénářů, většina prodejců na tento způsob prodeje zatím není zcela připravena – 53 % zkoumaných prodejců nedosáhlo v průzkumu ani na polovinu maximálního počtu bodů. Velcí hráči tak budou muset v následujících letech do digitalizace svých prodejů dále značně investovat.

 E-commerce ovládnou velcí hráči

„Byť je Česká republika dlouhodobě a právoplatně označovaná za e-shopovou velmoc z pohledu počtu e-shopů na obyvatele, jednotlivé e-shopy se velmi liší co do velikosti. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 procent obratu celého trhu. Tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči – bez ohledu na to, zda vyrostli v on-linu či off-linu,” očekává Matěj Kapošváry.

Zmíněný směr vývoje celého trhu potvrzuje i Heureka, z jejíž dat vyplývá, že za loňský rok vzrostl počet e-shopů pouze o 3 %, kdežto v předchozích letech byly meziroční nárůsty počtu on-line prodejců na úrovni 6–7 %. „I když jsou bariéry vstupu do e-commerce poměrně nízké, bariéry úspěchu v on-line prodeji jsou vysoké a už pouze porostou,” uzavírá Matěj Kapošváry.

Související články:

Celková návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala loňský rekord Výzva APEK k přehodnocení nabízeného zboží Podíl e-commerce na českém maloobchodě se v roce 2021 zvýšil na 17 %

Doporučujeme

Komerční sdělení

QSL pomáhá firmám zajistit bezpečnost i kvalitu potravin

Legislativní požadavky na výrobce potravin, obchod a stravovací zařízení se neustále mění, a proto je dobré mít po boku zkušeného partnera. Kvalitou potravin, jejich bezpečností a právními aspekty se už 10 let zabývá společnost QSL. Kromě poskytování komplexních poradenských služeb pro tento segment se firma také intenzivně věnuje inovacím. Vyvinula například online aplikaci Etiketomat, www.etiketomat.cz, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

31. 5. 2023, seminář Digitální komunikace podporuje a mění retail, Praha

7.–⁠8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

15. 6. 2023, společenské setkání Coop Centra družstva

15. 6. 2023, Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2023 a Retail Business Mixer, Praha

Profily

Jsme prostě Ovoce a zelenina ve Štěchovicích

31. května 2023

Lukáš Cingr: Zákazníci od velkých firem čekají hodně, proto je zklamou i menší problémy

31. května 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required