Po prvním pandemickém roce, který přinesl skokový růst on-line prodejů v Česku i ve světě, došlo k výraznému celkovému navýšení i roce loňském, zejména v jeho první polovině. I když ve druhé polovině roku 2021 zaznamenaly e-shopy pokles, návrat zákazníků do off-linu se neočekává. Českou e-commerce do budoucna ovládnou velcí hráči, a to bez ohledu na to, zda vyrostli v on-linu či off-linu. Uspěje ten, kdo dokáže oba světy perfektně propojit. Vyplývá to z analýzy společnosti Shopsys, která se zabývá tvorbou e-shopů pro největší hráče.
Podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci utržily české e-shopy v loňském roce 233 miliard korun, což je o 14 % více než loni a o 44 % více než v předpandemickém roce 2019. „Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů však rostly ještě výrazněji. Za rok 2021 utržily v porovnání s rokem 2020 o 23 procent více, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 149 procent více, jejich procentuální nárůst za poslední dva roky je tedy více než trojnásobný oproti celému trhu,” uvádí Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys.
Loňský rok byl jako na houpačce
Rok 2021 byl pro e-shopy značně specifický. První polovina roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z téměř 40 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 20 %. Hlavní příčinou těchto výsledků jsou lockdowny z první poloviny roku 2021, kdy byli zákazníci nuceni nakupovat on-line.
„Od začátku roku 2021 jsme věděli, že odhadovat výsledky, kterých česká e-commerce dosáhne, bude tentokrát o poznání složitější než v minulosti. Bylo zřejmé, že si Češi on-line nakupování během prvního roku pandemie koronaviru ještě více oblíbili. Na druhou stranu prodeje významně ovlivňovaly uzávěry obchodů a další vládní opatření,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Nejúspěšnější tak co do meziročního růstu bylo nakonec hned první čtvrtletí. „V roce 2020 zasáhl první lockdown především druhý kvartál. Proto byl úvod loňského roku z pohledu on-line prodejů pokračováním skokového navýšení o desítky až stovky procent.“
Celé první pololetí skončilo pro e-shopy velmi úspěšně. Ve druhé polovině roku už ale došlo z meziročního pohledu ke zpomalení. „Nebýt masivního růstu v roce 2020, pokračovala by e-commerce v plynulém růstu přes 15 procent i na podzim. Tentokrát ovšem musíme při srovnáních zohledňovat naprosto ojedinělou situaci, kterou jsme prožili – nákupy byly poměrně dlouhou dobu možné v zásadě jen na internetu,“ upozorňuje Jan Vetyška. Přestože tedy ve druhém pololetí 2021 prodeje e-shopů v meziročním srovnání stagnovaly či rostly spíše o jednotky procent, lze i tak mluvit o úspěchu. Pandemie jednoduše urychlila boom on-line nakupování, během kterého Češi začali masivně objednávat zboží, které dříve kupovali pouze v kamenných obchodech.
Zákazníci se do kamene vrací jen částečně, důležité je propojení všech prodejních kanálů
I když tržby e-shopů na konci loňského roku meziročně mírně poklesly, dlouhodobý trend je zřejmý. „Důležitost on-line prodejů u velkých kamenných hráčů je čím dál tím větší. Zajímavé je, že i když se v porovnání s rokem 2020 meziročně návštěvnost jejich e-shopů snížila, jejich on-line obraty vyrostly. To znamená, že více návštěvníků těchto e-shopů skutečně dokončilo nákup a méně jich po e-shopu pouze brouzdalo bez vytvoření objednávky. Pokud srovnáme roky 2021 a 2019, vzrostl podíl návštěvníků e-shopů, kteří skutečně dokončí nákup, o 28 procent,” doplňuje Matěj Kapošváry.
Pandemie urychlila stírání hranic mezi on-line a off-line nakupováním. Většina zákazníků dnes již nenakupuje pouze off-line nebo pouze on-line, ale při své nákupní cestě chce plynule přicházet mezi oběma světy. Toto propojení kanálů, tzv. omnichannel, je něco, co zákazníci očekávají a považují za samozřejmost. Jak ale ukázal výzkum magazínu EXEC, který zkoumal 60 předních prodejců z pohledu 20 omnichannel scénářů, většina prodejců na tento způsob prodeje zatím není zcela připravena – 53 % zkoumaných prodejců nedosáhlo v průzkumu ani na polovinu maximálního počtu bodů. Velcí hráči tak budou muset v následujících letech do digitalizace svých prodejů dále značně investovat.
E-commerce ovládnou velcí hráči
„Byť je Česká republika dlouhodobě a právoplatně označovaná za e-shopovou velmoc z pohledu počtu e-shopů na obyvatele, jednotlivé e-shopy se velmi liší co do velikosti. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 procent obratu celého trhu. Tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči – bez ohledu na to, zda vyrostli v on-linu či off-linu,” očekává Matěj Kapošváry.
Zmíněný směr vývoje celého trhu potvrzuje i Heureka, z jejíž dat vyplývá, že za loňský rok vzrostl počet e-shopů pouze o 3 %, kdežto v předchozích letech byly meziroční nárůsty počtu on-line prodejců na úrovni 6–7 %. „I když jsou bariéry vstupu do e-commerce poměrně nízké, bariéry úspěchu v on-line prodeji jsou vysoké a už pouze porostou,” uzavírá Matěj Kapošváry.