logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Podle odborníků bude zdražování trvat až 10 let. Česko míří do stagflace

14. ledna 2022
Zprávy 0
593
Podle odborníků bude zdražování trvat až 10 let. Česko míří do stagflace

Ekonomická situace se v Česku nevyvíjí příliš dobře a ani v roce 2022 odborníci neočekávají zlepšení. Naopak. Zdražování bude pokračovat. V Česku reálně hrozí stagflace – stagnace ekonomiky, vysoká inflace a vysoká nezaměstnanost.

Ceny v Česku strmě rostou. Zdražuje se téměř vše – zvyšují se ceny za energie, bydlení, potraviny i služby. Podle ekonomů se ale občané České republiky musejí připravit na to, že ceny porostou ještě několik let. „Občané i firmy budou v letošním roce čelit nejen zvyšování cen zboží a služeb z důvodu zvyšování cen energií a rozkladu mezinárodního obchodu, ale také zvyšování úrokových sazeb z hypoték a dluhů obecně. Důvodem je zvednutí základní úrokové sazby z nuly na 3,75 procenta během několika měsíců Českou národní bankou. Tento smrtící koktejl ekonomických restrikcí a represí navíc na pozadí stále probíhající pandemie a snahy o snižování emisí ze strany Evropské komise naznačuje, že krize bude mít mnohem delší trvání, než jak jsme byli doposud zvyklí na jeden až dva roky,“ upozorňuje Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti Zlaté rezervy.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 8/2021: Snídaně jsou hlavně rozmanité

Koncem loňského roku inflace zrychlila na 5,8 procenta, což je nejvíce od roku 2008. Odborníci počítají s tím, že začátkem letošního roku inflace překročí hranici šesti procent a poroste dál ještě několik let. „Inflace je nejjednodušší forma snižování dluhové zátěže, jak osobní, tak i státní. Osobně se domnívám, že vysoká inflace v rozmezí pět až deset procent ročně bude trvat přinejmenším pět, ale spíše deset let. Nejen, že se bude jednat o inflaci, ale přímo o stagflaci – vysoký růst cen a nízký hospodářský růst. Důvodem je kompletní změna ve fungování globální ekonomiky, která za posledních 50 let směřovala k maximální efektivitě a závisela na otevřeném trhu a nízkých cenách energií. Pojem „just in time“ – přístup k výrobě, který umožňuje podniku vyrábět výrobky v určeném množství a určeném čase dle požadavků zákazníka – je minulostí. Každý podnikatel, který je více nebo méně závislý na mezinárodním obchodu, vidí, kam svět směřuje. Spotřebitel to pozná ve stále se snižující pestrosti nabídky zboží a služeb a zvyšujících se cenách. Než se naše ekonomika transformuje do zcela jiných podmínek fungování světové ekonomiky, bude to trvat přinejmenším pět let, ne-li více,“ vysvětluje Roman Pilíšek.

Hodnota peněžních úspor se bude snižovat

Inflace nezadržitelně ukrajuje z úspor českých domácností a ty se budou muset rychle rozhodnout, jakým způsobem své nastřádané peníze zachránit. „V tak represivním ekonomickém prostředí je třeba uvažovat nejen v měřítku ochrany úspor před inflací, ale také o ochraně úspor obecně. Málokdo dokáže předpovědět, co se v tomto a příštích letech chystá, ale existují zde jasné náznaky blížícího se kolísání na akciových trzích. Světové akciové indexy jsou na svých maximech a je pouze otázkou času, kdy dojde k výrazné korekci, proto bych osobně volil mezi uložením prostředků na spořicí účet a po poklesu trhů o 20 a více procent bych investoval peníze do akcií. Dále bych doporučil uvažovat o nemovitostech a drahých kovech. Za pět let budou lidé v lepším případě na třech čtvrtinách reálných peněžních úspor, v horším na polovině. Zlato je v tomto prostředí jednou z mála variant, jak se proti poklesu hodnot peněžních úspor a obecně poklesu životní úrovně bránit,“ doporučuje Roman Pilíšek.

Právě drahé kovy za sebou mají turbulentní rok. Stále jsou ale považovány za bezpečnou investici v době politické, ekonomické a společenské krize. Podle odborníků je pravděpodobné, že v roce 2022 cena zlata pokoří historické maximum. „Zlato vyčkává na podněty ze světové ekonomiky a mezinárodní politiky. Bude vystaveno zkoušce zvyšování úrokových sazeb světových centrálních bank, ovšem pokud toto zvyšování zapříčiní pokles na akciových trzích, pak po úvodním poklesu lze očekávat růst na nová historická maxima – cena za unci by se mohla dostat přes dva tisíce amerických dolarů. Nákup investičního zlata je osvobozen od DPH, ostatní kovy jsou jí převážně zatíženy. Nabízí se ještě investice do stříbra, u něj jsou ceny v českých korunách aktuálně příznivé,“ uvádí Roman Pilíšek.

Související články:

Zboží&Prodej 8/2021: Snídaně jsou hlavně rozmanité Zboží&Prodej 10/2021: Alkohol poteče hlavně doma

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required