
Společnost Metro si stanovila strategické cíle, kterých chce do roku 2030 dosáhnout. V nadcházejících letech se chystá zrychlit tempo svého růstu, maximalizovat svou hodnotovou nabídku a rozšířit svou pozici předního velkoobchodu s potravinami. Metro se navíc bude i nadále zaměřovat na udržitelnost.
Velkoobchod se zaměřuje na profesionální zákazníky a rozšiřuje svůj několika-kanálový model. Klíčová opatření plánovaná do roku 2030 jsou:
- Funkční přeorientování prodejen pro profesionální zákazníky se zaměřením na B2B sortiment
- Plánovaný nárůst podílu vlastních značek o více než 35 %
- Rozšíření podnikání FSD (Distribuce stravovacích služeb) prostřednictvím rozšíření využití skladových prostor pro dodávky, dodatečných skladů a posílení prodejních sil
- Mezinárodní expanze on-line tržiště Metro Markets
- Zlepšení udržení zákazníků skrze škálování digitálních dish produktů do pohostinství
- Rozšíření franšízových řešení pro obchodní zákazníky
Metro si klade za cíl překonat růst trhu a oznamuje střednědobé a dlouhodobé ambice do roku 2030:
- Celkové tržby porostou zpočátku, mezi lety 2022 až 2025, o 3 % až 5 % CAGR (složené roční tempo růstu), poté do roku 2030 zrychlí na více než 40 miliard eur
- Růst tažený především prodejem FSD, které jsou nastaveny na více než trojnásobek a rozšíření podnikání na trhu na více než 3 miliardy eur; digitální tržby vzrostou na 40 % celkových tržeb
- EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) vykáže zpočátku mezi lety 2022 až 2025 silný růst o 3 % až 5 % CAGR, v dlouhodobém horizontu se v roce 2030 zvýší na více než 2 miliardy eur
- Hotovostní investice vzrostou do roku 2025 až na 2,5 % celkových tržeb ročně, poté se budou postupně snižovat než dosáhnou dlouhodobé úrovně 1,5 %
- Volný peněžní tok má pokrýt zvýšené investiční požadavky na zajištění cíleného organického růstu ve střednědobém horizontu. V dlouhodobém horizontu tok volných peněžních prostředků vzroste v roce 2030 na více než 0,6 miliardy eur
- Poměr čistého dluhu k EBITDA se má do roku 2025 postupně snížit na cílovou částku přibližně 2,5krát.
- Dividendová politika je potvrzena na 45-55 % EPS (zisk na akcii)
V rámci svého Capital Markets Day (Den kapitálových trhů) dnes velkoobchodník Metro odhaluje svou růstovou strategii „sCore”. Název je kombinací slova „skóre”, což znamená dosažení stanovených cílů a „jádra” pro silné velkoobchodní jádro společnosti Metro. V nadcházejících letech si Metro klade za cíl zrychlit tempo svého růstu, maximalizovat svou hodnotovou nabídku a se svými dlouhodobými cíli pro rok 2030 také rozšířit svou pozici předního velkoobchodu s potravinami. To vše má do roku 2030 zvýšit tržby na více než 40 miliard eur a EBITDA na více než dvě miliardy eur. V rámci této strategie společnost plánuje do roku 2025 investovat až 2,5 % svých celkových tržeb a poté tuto částku postupně snižovat až na 1,5 % celkových tržeb. Z dlouhodobého hlediska hodlá velkoobchodník v roce 2030 vytvořit volný peněžní tok ve výši více než 0,6 miliardy eur.
Růstová ofenzíva je založena na třech pilířích: zaostření velkoobchodního zaměření na profesionální zákazníky, výrazné rozšíření vícekanálového obchodního modelu a rozvoj nových obchodů. To znamená pečlivě sladit sortiment tak, aby vyhovoval potřebám profesionálních zákazníků. Kromě toho se plánuje více než ztrojnásobit prodeje FSD a tržby v Metro Markets tržištích mají být zvýšeny na více než tři miliardy eur. Rozvoj nových obchodů zahrnuje rozšíření franšízových konceptů pro Trader zákazníky a další zrychlení podnikání klíčových zákazníků v sektoru pohostinství. Výsledkem toho bude obchodní model velkoobchodu silně zaměřen na profesionální zákazníky, kteří by měli tvořit více než 80 % tržeb. Metro se navíc bude i nadále zaměřovat na udržitelnost. Klíčovými body strategie udržitelnosti společnosti Metro je dosažení klimatické neutrality do roku 2040, zamezení plýtvání plasty a potravinami a pokračování v rozšiřování řady udržitelných produktů.
„Naše srategie ,sCore’ znamená růst hlavní činnosti společnosti Metro, velkoobchodu s potravinami pro profesionální zákazníky. S naším multikanálovým obchodním modelem, našimi franšízovými koncepty a digitálními nabídkami Metro správně reaguje na změny, které v současnosti pohánějí průmyslová odvětví Horeca a Trader. Náš trh zároveň zůstává, díky své velikosti, růstu a vysoké úrovni fragmentace, mimořádně atraktivní. Metro proto bude hrát roli v nadcházející konsolidaci velkoobchodního sektoru. V posledních měsících jsme již, díky rekordním prodejům v mnoha zemích, překonali růst trhu. Nyní jde o pečlivé zavedení naší strategie. Náš růst bude převážně organický a financován bude prostřednictvím provozního podnikání. S naší strategií sCore vytváříme přidanou hodnotu pro naše zákazníky a zaměstnance, pro investory a pro společnost,” říká Steffen Greubel, generální ředitel Metro.
Multikanálový mix: win-win pro Metro a jeho profesionální zákazníky
Multikanálový obchodní model Metro je USP (jedinečný prodejní argument) ve fragmentovaném potravinářském velkoobchodním průmyslu a je bijícím srdcem jeho strategie. V tomto modelu se obchody, FSD, prodej a digitální nabídka vzájemně doplňují a dokonale propojují. Zákazníci, kteří využívají všechny kanály, jsou obzvlášť loajální s neúměrně vysokými prodeji.
- Prodejny zůstávají klíčovou složkou obchodního modelu, protože zákazníkům Metro umožňují při dodávkách zboží vysokou míru flexibility a zároveň usnadňují osobní interakci na místě. Plány předpokládají, že se prodej ve velkoobchodech bude dlouhodobě zvyšovat 1,2krát. Velkoobchodní prodejny by navíc měly zvýšit efektivitu FSD podnikání tím, že v budoucnu budou stále více využívat prostor pro dodávky mimo sklad.
- Metro navýší kapacitu stávající sítě, čímž urychlí FSD podnikání. Tento druhý prodejní kanál představuje nejsilnější růstovou páku, usnadňuje práci zákazníků a hraje stále důležitější roli v pohostinství. S plánovaným rozšiřováním sítě sestávající z out-of-store dodávek a skladů se očekává, že prodeje FSD se do roku 2030 více než ztrojnásobí oproti finančnímu roku 2020/2021. To se podaří pouze se silnou prodejní silou. Dalším důležitým pilířem pro zvýšení prodeje profesionálním zákazníkům jsou osobní vztahy. Z tohoto důvodu hodlá Metro rozšířit své prodejní síly a plánuje více než ztrojnásobit současných 6 500 zaměstnanců. Společnost také současně investuje do udržení svých zákazníků a kvality poradenských služeb.
- Trh je dalším rapidně rostoucím prodejním kanálem v multikanálovém mixu Metro. On-line tržiště Metro Markets, které bylo spuštěno v roce 2019, nyní funguje v Německu a Španělsku a nabízí profesionálním zákazníkům více než 600 000 produktů souvisejících s pohostinstvím. Metro Markets hodlá dále rozvíjet svůj sortiment, expandovat v Evropě a do roku 2030 zvýšit tržby na trhu 60násobně na více než 3 miliardy eur.
Všechny kanály jsou propojeny digitálními řešeními, která usnadňují objednávání na doručení (M|Shop) a nákup v obchodě (M|Companion) nebo procesy zákazníků (dish). Podle plánů bude 40 % všech prodejů v roce 2030 generováno digitálně.
Velkoobchod pro velkoodběratele: kompas
Základem realizace růstové ofenzívy je důsledné zaměření všech procesů a nabídek na profesionální velkoobchodní zákazníky. V souladu s tím hodlá Metro do roku 2030 zvýšit prodejní podíl profesionálních zákazníků (Horeca a Traders) na více než 80 % (v současnosti tvoří 66 %).
Velkoobchod pro profesionální zákazníky je průmyslový, efektivní, spolehlivý a profesionální. To znamená, že sortiment, vlastnosti produktů, prezentace produktů a balení budou do budoucna výhradně přizpůsobeny potřebám profesionálních zákazníků. To platí zejména pro výrobky vlastní značky. Metro plánuje v příštích letech zvýšit prodejní podíl vlastních značek na více než 35 % (aktuálně tvoří 17 %).
Ceny mají zůstat trvale nižší než na maloobchodní úrovni. Tato správa portfolia je klíčem k velkoobchodnímu zaměření. Umožní společnosti Metro zvýšit svou relevanci a efektivitu pro profesionální zákazníky, a tvoří tak ideální základ pro úspěšné vícekanálové podnikání.
Klíčové údaje Metro