Vyšší spotřeba, ale i lepší zpětný odběr ve sběrných místech. Přechod na dobíjecí varianty a závazek zvýšit cíle oběhového hospodářství a snížit množství vyprodukovaného CO2. K tomu nutnost řešit problémy, které zapříčinila a stále prodlužuje pandemie covid-19. To je ve zkratce trh s bateriemi, který zažívá turbulentní období.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 288 (1-2/2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
V roce 2020 odevzdali Češi k recyklaci 2 156 tun použitých baterií. V přepočtu každý obyvatel vytřídil zhruba osm tužkových baterií typu AA. Podle dat společnosti Ecobat, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci baterií, nejaktivnější ve sběru baterií byli spotřebitelé na Vysočině, v Praze, Jihomoravském a Středočeském kraji. Nejvíce baterií se vybralo v obchodech, na druhém místě jsou sběrná místa v městských a obecních úřadech či sběrných dvorech a na třetím je firemní sektor.
Produkty jsou více zelené
Jak je všude patrné, tuzemští spotřebitelé se k recyklaci baterií staví více než pozitivně. A podobně se chovají i společnosti, které je vyrábějí, nebo prodávají. Například společnost IKEA již od loňského října neprodává žádné jednorázové alkalické baterie. Tímto krokem chce motivovat spotřebitele, kteří používají baterie často, aby přešli na dobíjecí. Pravidelným a dlouhodobým používáním dobíjecích baterií mohou zákazníci ušetřit i snížit množství odpadu v domácnosti. Studie navíc ukazují, že dopad alkalických baterií na životní prostředí je vyšší ve srovnání s dobíjecími nikl-metal hydridovými bateriemi (NiMH). Platí to v případě, že se používají v běžných domácích zařízeních, která mají vysokou spotřebu energie, a proto je potřeba je pravidelně nabíjet.
Ve srovnání s předešlými roky vzrostlo množství baterií, které se loni dostaly do oběhu. Podle informací od výrobců a prodejců šlo o meziroční nárůst přibližně na úrovni 15 %. Například pro značku Duracell, kterou oficiálně distribuuje společnost Maresi Foodbroker, je z důvodů orientace na udržitelnost aktuálním trendem opouštění tradičních zinkouhlíkových baterií, které jsou nahrazovány bateriemi alkalickými. Důvodem je zajištění více energie a nižší dopad na životní prostředí. Například 80 % obalů a až 9 % každé baterie vyrobené společností Duracell je složeno z recyklovaného materiálu.
„Během koronavirové krize zákazníci více využívali baterie, ať to bylo v elektronářadí, při hobby a sportovních aktivitách, nebo které nakoupili jako náhradní baterie do hraček, ovládačů či jiných domácích spotřebičů. I sběr vybitých baterií rostl, ale máme rezervy. Vždyť na recyklaci stále míří jen slabá polovina baterií, které se dostanou do oběhu,“ říká Kateřina Vránková, ředitelka oddělení obchodu a marketingu společnosti Ecobat. A dodává: „Usilujeme o to, aby třídění baterií bylo pro nakupující snadné a snižovala se vzdálenost, kterou musí absolvovat k nejbližšímu veřejnému sběrnému místu venku či ve vnitřních prostorách. V tomto ohledu je příznivou zprávou, že díky spolupráci s Českou poštou a společností Tesla Batteries jsme rozšířili naši sběrnou síť o další tisíce veřejných sběrných míst na poštovních pobočkách.“
Struktura typů k recyklaci se mění
Pro běžného spotřebitele jsou nejdostupnější a nejvyužívanější sběrná místa v obchodech. Podle Ecobatu v nich skončí 35 % vybraných baterií. „Velký nárůst v množství odevzdaných baterií sledujeme v obchodních řetězcích, jako jsou Lidl, Kaufland, Albert, Penny, Globus, Billa a další. Funguje, když si tyto obchody v rámci svých CSR aktivit vytvářejí dobře viditelné recyklační koutky, které jsou spotřebitelům dobře na očích. Není pro ně pak nic jednoduššího, než si naplánovat, že si na nákup vezmou vybité baterie, které zde snadno vyhodí. Neméně si však vážíme spolupráce s menšími provozovnami Coop a prodejnami dalších subjektů, které jsou často v menších městech a obcích a plní zde roli nejsnáze dosažitelného sběrného místa na baterie,“ sděluje Kateřina Vránková.
V posledních letech se mění struktura typů baterií, které jsou předávány k recyklaci. Stále v ní dominují klasické tužkové baterie, ale narůstá využívání speciálních baterií, včetně knoflíkových. Samostatnou kategorií jsou lithiové baterie, které se používají v noteboocích, tabletech, mobilních telefonech, aku nářadí a stále častěji i v elektromobilitě; aktuálně jde především o baterie z elektrokol. Zásadní boom v množství zpětně odebraných lithiových baterií, které budou směřovat na recyklaci nebo na sekundární využití, se předpokládá během několika let, až budou na konci své životnosti baterie z elektromobilů, jejichž prodeje v současné době razantně rostou.
Výrobci byli nuceni navýšit ceny
Článkové baterie vykazují v nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz v meziročním srovnání o 23 % větší návštěvnost, zájem o produkty v e-shopech ale narostl obecně. Více za povšimnutí tedy stojí fakt, že nabíječky baterií a powerbanky jsou v meziročním srovnání oblíbenější o třetinu. Ostatní akumulátory pro aku nářadí a čelovky vykazují o 78 % větší návštěvnost. „Nejčastěji zákazníci hledají baterie podle velikosti nebo typu, jako jsou AA, AAA, C a podobně. Nejpopulárnějšími značkami jsou Varta, GP a Panasonic,“ uvádí Kristýna Hořovská, PR specialistka Zboží.cz. Společnost Tesla Batteries uvádí, že pandemie neměla na využívání baterií spotřebiteli výrazný vliv. Baterie se podle ní užívají ve stejném rozsahu jako předtím. Důsledky pandemie se ale výrazně promítají do cenových nákladů. Všichni výrobci proto byli nuceni navýšit své prodejní ceny.
Velká změna, pokud jde o ceny, se odehrála hned na počátku pandemie. „Došlo ke skokovému růstu prodeje baterií, což je ale typický jev pro jakoukoliv katastrofu, kdy si spotřebitelé nakupují do rezervy některé základní potraviny a věci k ‚přežití‘, mezi které baterie patří,“ míní Miroslav Černý, category manager batteries and accessories společnosti Borgy CZ. Následně se situace vrátila ke standardním prodejům. Jak Miroslav Černý dále naznačuje, v kategorii baterií na číslech pozorují ohromný posun od levnějších, ale méně výkonných zinkových baterií směrem k několikanásobně výkonnějším moderním alkalickým, které dnes tvoří zhruba 75 % prodejů. Spotřebitelé velice oceňují dlouhou dobu využití, respektive skladovatelnost alkalických baterií, kterou značka Philips poskytuje u všech alkalických řad na 10 let. „Zaznamenali jsme rostoucí poptávku po spotřebitelských bateriích z důvodu zvýšeného používání lékařských přístrojů a přechodu na práci z domova. Tento trend pokračoval i v roce 2021,“ reaguje Pavel Matyáš, regional sales manager společnosti Verbatim.
Přišly komplikace v logistickém a dodavatelském řetězci
Trh s bateriemi aktuálně trápí dvě věci – cena surovin a náklady na dopravu. „Velmi vzrostly ceny surovin. Zinek o 21 procent, mangan o 20 procent, měď o 26 procent. Vzrostly i náklady na obalový materiál. Lodní, železniční i silniční doprava jsou dokonce na svém historickém cenovém maximu. Přeprava lodních kontejnerů je nyní osminásobně vyšší než před pandemií. Baterie jsou hmotnostně těžkou komoditou, cena dopravy tedy ovlivňuje konečnou cenu významně,“ upozorňuje David Kania, CEO společnosti Tesla Batteries. Baterie Philips jsou kompletně vyráběny u renomovaných výrobců v Číně. Proto pandemie této značce způsobila prodloužené dodací termíny, které jsou zapříčiněny přechodným uzavíráním výrobních továren, přístavů a karanténami lodních posádek. To může za zhoršenou rotaci kontejnerů a tím omezení přepravních kapacit. Značku Duracell to nijak nepostihlo, protože své baterie vyrábí v rámci EU, a proto pro ni nevznikají komplikace v logistickém, nebo dodavatelském řetězci.
Je evidentní, že baterie jako celek výrazně ovlivňuje přeprava, mimo jiné i nedostatek přepravních kontejnerů. „Je třeba si však uvědomit, že poptávka po bateriích závisí na spotřebičích a zařízeních, které zákazníci používají. Proto je zapotřebí dobře plánovat jejich dovoz z továren. Momentálně máme dodávkami a dostupností pokryt celý náš sortiment baterií a neočekáváme žádné výrazné výpadky prodejů,“ deklaruje Pavel Matyáš. A David Kania dodává, že největší prodeje spotřebních baterií jsou dva měsíce před Vánocemi. Jinak jsou prodeje v průběhu roku víceméně vyrovnané.
Jedná se o vděčný sortiment
Nákup baterií nepatří mezi typické plánované každotýdenní nákupy, ale nákupy impulzní. „Z nákupních zvyklostí je každoročně z hlediska prodejů nejzajímavější období říjen až prosinec, které přechází až do měsíce ledna,“ podotýká Petr Dobrý, key account manager společnosti Maresi Foodbroker. Dále letní sezona, kdy se rodiny vybavují na dovolené, a spotřeba baterií se zvyšuje z důvodu trávení času mimo domov. Kromě toho nákup baterií Češi řeší kontinuálně tak, aby měli doma vždy nějakou zásobu. „Impulzem k nákupu bývá i pořízení nového spotřebiče, který vyžaduje k provozu některý typ baterií,“ konstatuje Pavel Matyáš.
Tématem posledních měsíců je plošné omezení provozu výroby čínskou vládou v návaznosti na energetiku a ekologii. „Tato omezení se nově dotýkají všech výrobních segmentů včetně výroby baterií. Společně s růstem cen základních nerostných surovin pro výrobu baterií způsobuje další zdražování vstupů a zhoršení celkové dostupnosti zboží,“ míní Josef Zavřel, produktový manažer GP společnosti Emos. I přesto jsou baterie pro obchodníky vděčným sortimentem, protože nemají sezonní výkyvy a spotřebitelé si je kupují prakticky neustále během celého roku podle toho, jak je potřebují. „Důležité je proto jejich vhodné vystavení v prodejnách, tak aby i zákazník, který nemá baterie na nákupním seznamu, dostal v prodejně impulz, že vlastně baterie potřebuje nakoupit,“ upozorňuje Miroslav Černý.
Prodeje v e-commerce rostly
Podle čeho Češi toto zboží aktuálně nakupují? „U baterií je to stejné jako u jiných výrobků. Část zákazníků se dívá jen na cenu, pro ty jsou vhodné promoakce nebo multipacková balení, která jsou, přepočteno na kus baterie, cenově nejvýhodnější. Druhá část zákazníků jde po značce, které nejvíce věří a mají s ní dobré zkušenosti,“ poukazuje David Kania. Jedním dechem dodává, že tito zákazníci jsou náročnější, ale neváhají si za kvalitu zaplatit. Pavel Matyáš na to reaguje tím, že Češi milují slevy, a ne jinak tomu je právě u sortimentu baterií. „Chování spotřebitele se nicméně výrazně liší při nákupu levných jednorázových, či dražších nabíjecích baterií,“ reaguje Josef Zavřel.
Mezi nejsilnější distribuční kanál patří sítě obchodů (moderní trh, prodejny elektro), kde se realizují přibližně dvě třetiny celkového obratu této kategorie. „Momentálně však pociťujeme kvůli situaci s covid-19 silný přesun prodejů do e-commerce,“ sděluje Petr Dobrý. Podle zkušeností s prodejem značky Philips má největší vliv na nákup baterií několik skutečností. Dobře rozpoznatelné balení a typ baterií. Poměr cena a výkon, ideálně podpořeno značkou, která dává spotřebiteli pocit důvěry v kvalitu baterie. Či již zmíněné cenové promo nabídky a multibalení s výhodnou cenou za jeden kus baterie.
Sortiment rozšíří nové a ještě výkonnější baterie
Samozřejmě co ani u baterií nemůže chybět, jsou inovace a novinky. V loňském roce značka Philips převedla kompletní nabídku dobíjecích baterií NiMH na technologii, kdy jsou připraveny ihned k použití, což spotřebiteli umožňuje použít baterii okamžitě po jejím zakoupení, aniž by ji musel nejprve dobíjet. Značka Tesla Batteries v minulém roce spustila divizi Tesla Industry, která se specializuje na trakční baterie pro manipulační techniku, blokové baterie pro čisticí stroje a zvedací plošiny, záložní baterie, UPS a dieselagregáty. Dále nabízí nabíjecí přístroje a kompletní servis všech průmyslových baterií.
„Momentálně se připravujeme zejména na zavedení vlajkové lodi mezi nabíječkami, a to ultra rychlé nabíječky Charge 10, která nabídne společně s dedikovanými bateriemi Charge 10 bleskové a bezpečné nabíjení AA baterií během 10 minut. Rovněž rozšiřujeme naši nabídku pomocí nových promo položek v nabíjecím segmentu, čímž se snažíme podpořit trend ekologického používání baterií v domácnosti. V neposlední řadě výrazně rozšiřujeme i nabídku CR knoflíkových baterií, což je reakce na rozšiřující se trh smart-home a IoT,“ prozrazuje Josef Zavřel. Značka Duracell uvede v průběhu první poloviny roku 2022 u vybraných obchodních partnerů novou řadu baterií s dosud nejpřevratnější inovací stejnojmenné společnosti. Tato nová alkalická baterie Duracell Optimum poskytuje ještě delší výdrž až o 100 % proti běžným alkalickým bateriím, a to díky novému složení a úpravě katodového systému baterie. Značka Verbatim se v posledních dvou letech v bateriích zaměřuje na rozšíření nabídky různých typů balení. „U knoflíkových lithiových baterií jsme přešli od dvou- na čtyřpacky. U tužkových baterií AA a AAA máme momentálně v nabídce balení od 4packu po 24pack,“ uzavírá Pavel Matyáš.
Data:
Česko splňuje přísné normy EU
Sběr a recyklaci baterií v České republice zajišťují dvě společnosti. Na celkovém množství 2 156 tun vybraných baterií se v roce 2020 z 82 % podílela společnost Ecobat, o zbývajících 18 % se postarala společnost Rema Battery. Česká republika i v roce 2020 splnila přísné normy EU, které členským zemím ukládají vytřídit minimálně 45 % baterií. Konkrétně bylo vybráno 48 %.
Zdroj: Ecobat a Rema Battery, 2021
Aktuálně z trhu:
Billa pomohla vybrat téměř 8,5 tuny baterií k další recyklaci
Společnost Billa Česká republika se v roce 2021 už po devatenácté zapojila do sběru použitých baterií ve spolupráci s neziskovou organizací Ecobat, a pomohla tak vybrat celkem 8 359 kg baterií. Z vybraného množství bylo následnou recyklací získáno 6 186 kg kovonosných druhotných surovin, které výrobci opětovně využijí pro nové produkty. Celkové množství vybraných baterií se každým rokem navyšuje a minulý rok se zařadil dokonce mezi rekordní.
Sběr baterií v obchodním řetězci Billa má tradici už od roku 2003, kdy započala spolupráce s neziskovou organizací Ecobat zajišťující zpětný odběr vybraného materiálů. Během téměř dvaceti let se za pomoci zákazníků do sběrných krabic v prodejnách tohoto retailera podařilo vybrat cekem 86 187 kg baterií, z nichž bylo recyklací získáno 56 744 kg znovu využitelných kovonosných surovin.
„Baterie obsahují spoustu látek, které špatnou manipulací mohou způsobit problémy lidskému tělu i přírodě. V recyklaci vidíme tak nejen významnou úsporu materiálových surovin, které po správném zpracování nachází nové využití, ale také ohleduplnost. Děkujeme všem, kteří baterie třídí a pomáhají nám šetřit planetu,“ uvedla Dana Bratánková, manažerka korporátní komunikace společnosti Billa ČR.
Využívání recyklovaného bateriového materiálu probíhá hned v několika odvětvích, nejčastěji však v průmyslu a stavebnictví. Recyklací jedné tuny použitých tužkových baterií je možné získat například 15 kg niklu, který je zapotřebí k výrobě turbín. Zhruba 210 kg zinku poslouží zase jako ochranná vrstva proti korozi či na výrobu okapů a svodů. „Od počátku usilujeme o to, aby lidé měli možnost třídit baterie jednoduše. Máme radost, že k dnešnímu dni se nám podařilo rozmístit speciální boxy na více než 25 tisících sběrných míst a obchody Billa jsou jedny z nich,“ dodává Petr Kratochvíl, jednatel společnosti Ecobat.
Celkové množství vybraných baterií a akumulátorů
Zdroj: Billa ČR, 2022
Skupina Legrand může převzít Emos CZ
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil svým prvostupňovým rozhodnutím spojení mezi soutěžiteli Legrand France a Emos CZ group.
Na základě rozhodnutí ÚOHS získává společnost Legrand France možnost vykonávat výlučnou kontrolu nad společností Emos CZ group. Podle ÚOHS nebude mít posuzované spojení za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabylo právní moci.
Legrand France je celosvětově aktivní v oblasti vývoje a výroby produktů a systémů pro elektroinstalace a jejich komponenty k využití v rezidenčních budovách a komerčních objektech, průmyslových celcích a datových centrech a v oblasti poskytování souvisejících služeb. Emos CZ group působí mimo jiné na území ČR, SR, Polska, Slovinska, Maďarska, Lotyšska, Chorvatska a Rumunska především v oblasti velkoobchodního prodeje elektrických výrobků, zejména svítidel (lamp a kapesních svítilen), prodlužovacích přívodů, kabelů a baterií maloobchodním prodejcům, v menší míře i v oblasti maloobchodního prodeje produktů z oblasti elektro skrze vlastní internetový obchod.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2022.