logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

Zdeněk Jerie, provozní ředitel a jednatel, Lidl Česká republika: Naše filozofie se nemění

28. února 2022
Rozhovory 0
5310
Zdeněk Jerie, provozní ředitel a jednatel, Lidl Česká republika: Naše filozofie se nemění

V loňském roce otevřel Lidl své největší logistické centrum v Buštěhradě. Apetit pro expanzi retailerovi nechybí, v roce 2021 otevřel 26 nových prodejen, stávající se čile modernizují. A v žebříčku TOP 30 tuzemských maloobchodníků zůstává na nejvyšší příčce.

Jak potvrzuje Zdeněk Jerie, provozní ředitel a jednatel společnosti Lidl Česká republika, nová výstavba prodejen naráží na nedostatek vhodných pozemků. S nimi pak přibývají i nestandardní řešení a poněkud netradiční lokality. Nový obchod bude otevřen třeba na prestižní adrese Na Příkopě.

Provoz pátého a zároveň největšího logistického centra Lidlu v tuzemsku v Buštěhradě u Kladna jste zahájili v loňském roce. Co bylo jeho hlavním cílem?

Provoz jsme zahájili především kvůli efektivnějšímu zásobování našich prodejen. Jejich největší koncentrace je v Praze a blízkém okolí, bylo proto potřeba najít pozemek v bezprostřední blízkosti metropole. To se nám povedlo a nejfrekventovanější trasy kamionů jsme tak zkrátili na minimum. To má pozitivní dopad nejen na logistické náklady, ale také na životní prostředí.

Co všechno ovlivnilo jeho finální podobu?

Do finální podoby skladu se promítla poptávka zákazníků po čerstvém zboží. V průběhu výstavby se proto dodatečně upravovalo vnitřní uspořádání a prostor pro ovoce a zeleninu se rozšiřoval o celých padesát procent. To o logistickém centru, a nejen o tom v Buštěhradě, leccos napovídá. Nejdůležitější je totiž zajistit plynulé zásobování našich prodejen. V případě čerstvých a mražených potravin je toto zásobování podmíněno striktním dodržováním teplotního řetězce. K tomu nám napomáhají moderní technologie nejen v oblasti chlazení. Buštěhradský sklad ale vznikal i s ohledem na životní prostředí. Třeba k ohřevu užitkové vody a vody do podlahového topení využívá sklad odpadní teplo vznikající při chlazení. Využitím odpadního tepla ročně ušetříme asi 4 750 GJ za rok, což je množství tepla, se kterým by průměrná domácnost vydržela 163 let. Letos taky počítáme s instalací fotovoltaické elektrárny, která vyrobí až 870 MWh za rok. To odpovídá roční spotřebě elektřiny 260 domácností.

Buštěhrad vám pomáhá lépe zásobovat prodejny. Jaké jsou vaše další cíle v expanzi? Menší města, office centra nebo spíš nestandardní formáty?

Zákazníkům chceme jít naproti, proto stále hledáme vhodné pozemky a lokality pro umístění nových prodejen napříč Českou republikou. Rozhodující je přitom především spádová oblast, dále velikost pozemku nebo prostor a možnost zásobování. Trend spatřujeme v komfortním a rychlém nákupu s důrazem na výběr čerstvých a kvalitních potravin v moderním prostředí. Otevíráme nejen samostatně stojící standardní prodejny s parkovištěm a prodejnou ve stejné úrovni. V případě menšího pozemku v atraktivní lokalitě budujeme prodejny metropolitní, které mají parkoviště v přízemí a samotná prodejna je přístupná v patře nad ním. Zákazníkům ale vycházíme vstříc také prodejnami, které jsou součástí nákupních zón či obchodních center, nebo „prodejnami na míru“, které se přizpůsobují možnostem daného objektu. S nedostatkem vhodných pozemků tak přibývá nestandardních řešení. A chceme jít i do lokalit, které jsou trochu netradiční, třeba pražská ulice Na Příkopě.

Kolik prodejen jste loni otevřeli a co je v plánu pro letošek? A plánujete i nějaké samoobslužné technologie?

V loňském roce jsme celkově otevřeli 26 nových prodejen a dvě jako náhradu již existujících. Osm prodejen jsme modernizovali. Zároveň vyhodnocujeme i stav využívaných technologií a zařízení a případně je měníme například za úspornější modely. S letošním termínem dokončení máme prozatím ve výstavbě sedm nových prodejen. Pilotní projekt samoobslužných pokladen jsme spustili v prodejně Olbrachtova v Praze 4. V současné době je zde k dispozici celkem šest samoobslužných pokladen. Po celou dobu jejího otevření je v samoobslužné pokladní zóně k dispozici proškolený zaměstnanec, který zákazníkům v případě potřeby poradí a pomůže. Mimo samoobslužnou pokladní zónu jsou k dispozici ještě čtyři standardní a čtyři expresní pokladny. Aktuálně se nacházíme v testovací fázi. V případě, že bychom v budoucnu plánovali rozšířit samoobslužné pokladny do dalších prodejen, budeme o tom včas informovat.

Čtvrtým rokem běží v tuzemsku e-shop Lidlu. Ačkoliv jste od začátku avizovali, že se bude týkat jen non-food položek, nezměnila to pandemie?

I nadále platí, že prodej potravin prostřednictvím našeho e-shopu aktuálně neplánujeme. Chceme se plně soustředit na jeho vylepšování a postupné rozšiřování sortimentu v podobě spotřebního zboží. O tom, že jdeme správným směrem, svědčí nejen zájem zákazníků, ale i různá ocenění, třeba v soutěži ShopRoku nebo v anketě Mastercard E-shop roku.

Jak se daří aplikaci Lidl Plus? Kolik zákazníků ji aktivně využívá a jaké funkcionality jsou v ní nejoblíbenější? 

Aplikaci Lidl Plus dlouhodobě využívá více než 80 procent registrovaných uživatelů, což považujeme za velký úspěch. Čeští zákazníci v tomto patří k nejaktivnějším v Evropě, čemuž kromě zajímavého obsahu a užitečných funkcí napomáhá také naše postavení na tuzemském trhu. V loňském roce patřila aplikace mezi nejstahovanější v České republice. Právě digitální účtenky spolu se stíracími losy či slevovými kupony náleží mezi nejvyužívanější funkcionality aplikace. Díky účtenkám uloženým v mobilu je v případě potřeby možné vrácení zboží i jeho reklamace. Aplikace se nám osvědčila také jako nástroj efektivní komunikace s našimi zákazníky. V době, kdy se podmínky nakupování dramaticky mění, což bylo především při první vlně pandemie, dokážeme jejím prostřednictvím zákazníky rychle informovat o případných změnách. S ohledem na situaci s nimi dokážeme také komunikovat či zasílat nabídky podle regionu nebo oblíbené prodejny. Aplikace navíc nabízí možnost zjistit, jak je daná prodejna aktuálně vytížená.

Zmínil jste komunikaci se zákazníky. Stále platí, že tištěný leták je klíčovým prvkem v komunikaci? Jak to změnily digitální kanály? A jak to vnímáte z pohledu ekologie?

Digitální letáky jsou k dispozici nejen v naší aplikaci, ale také na našich webových stránkách, zákazníci mohou využívat i newsletter zasílaný e-mailem. Přesto jsou tištěné letáky jednoznačně nejpopulárnější a jsou jedním ze stěžejních reklamních nosičů. Ostatní reklamní kanály nám totiž neposkytují takový prostor. Letáky přitom neobsahují pouze informace zaměřené na akce a slevy. Jejich prostřednictvím informujeme mimo jiné o našich CSR aktivitách. Zákazníci se tak mohou dozvědět například o certifikacích našich produktů, o plnění našich závazků v podobě redukce soli a cukru v produktech nebo o redukci plastu v obalech výrobků našich privátních značek. Začátkem roku 2020 jsme formát našich letáků zmenšili z velikosti 300 x 350 mm na současnou 200 x 280 mm. Menší leták je nejen praktičtější, ale také šetrnější k přírodě. Ve spojení s menším rozměrem tak uspoříme víc než 2 500 tun papíru ročně.

V posledních letech kladete důraz hlavně na čerstvost, kterou vaši konkurenti často zpochybňují a poukazují na množství baleného zboží. Jak to v Lidlu vnímáte vy?

Koncept čerstvosti se týká celé řady kategorií a je pro nás klíčová. Naše prodejny zásobujeme každý den čerstvým mlékem, sýry, vejci, ovocem a zeleninou, ale také masem. Obaly nejdou proti čerstvosti. U masných výrobků využíváme moderního balení v ochranné atmosféře MAP, která patří mezi nejbezpečnější a nejhygieničtější způsoby balení čerstvých potravin. Výrobky si dlouho uchovávají maximální čerstvost díky sníženému obsahu kyslíku uvnitř balení, který zamezuje růstu nežádoucích mikroorganismů. Díky balení mají také zákazníci k dispozici informace o původu a obsahu čerstvého masa, doporučené době spotřeby i optimálních skladovacích podmínkách.

Jaký je profil vašeho běžného zákazníka? Jak se v čase mění?

V letošním roce jsme oslavili pomyslnou plnoletost Lidlu na českém trhu a za tu dobu se nám podařilo ujít pořádný kus cesty. Proměnil se interiér našich prodejen, ale také nabízený sortiment. Kvalita, čerstvost a komfortní nakupování jsou u nás stále na prvním místě, do skladby naší nabídky ale promítáme také nové trendy a přání zákazníků. Rostoucí zájem evidujeme například o bioprodukty či veganské a vegetariánské výrobky. Ty se zákazníkům snažíme dopřát v rámci tematických akcí i prostřednictvím stálé nabídky. Všechny tyto změny se samozřejmě promítly i do skladby zákazníků. Naše prodejny nenavštěvují výhradně lidé, pro které je nejdůležitější cena, ale také ti, kteří vyhledávají alternativní a zdravé produkty a potrpí si na kvalitní a čerstvé produkty.

Pozorujete v souvislosti s covidem změnu spotřebitelských a nákupních zvyklostí?

Pandemie koronaviru se do chování našich zákazníků samozřejmě promítla. Lidé se snaží v obchodě netrávit více času, než je nutné, do prodejen tedy chodí méně často, objemově jsou však jejich nákupy větší. Dlouhodobě se snažíme o to, aby u nás zákazníci nakoupili rychle a přitom komfortně, tento trend je aktuálně ještě patrnější. Nedá se ovšem říct, že by nakupující již nezajímala cena. O naše tematické i akční nabídky je nadále velký zájem, v prodejnách jsou umístěny na vyhrazených místech tak, aby je zákazníci našli snadno a rychle.

Jak chcete, aby vás zákazníci vnímali? Co by se jim mělo vybavit, když se řekne Lidl?

Chceme, aby si zákazníci jako první vybavili vysokou kvalitu za nejnižší cenu v podobě našich privátních značek a jednoduchý a komfortní nákup. Aby nás vnímali především jako maloobchodní řetězec, u kterého se mohou spolehnout na vstřícný personál, čerstvé a kvalitní potraviny i zboží denní potřeby, které v našich prodejnách naleznou rychle, v dostatečném množství a na jednom místě. Zároveň ale jako obchodníka, kterému není lhostejná komunita. Právě proto je s otevřením nové nebo nově rekonstruované prodejny spojena lokální podpora vybraného vzdělávacího zařízení v blízkosti prodejny. Jen za minulý rok jsme věnovali na modernizaci a rozvoj zvláště mateřských a základních škol více než 2,4 milionu korun. A také chceme být vnímáni jako společnost, která bere ohled na životní prostředí.

Strategie Lidlu byla vždy založena na privátních značkách, tvoří více než 75 % sortimentu. V nabídce se ale objevují i známé značky. Měníte strategii?

Naše filozofie se nezměnila. I nadále náš prodej stavíme na privátních značkách, které dále rozšiřujeme. Nedávno jsme uvedli na trh třeba značku Náš kraj. V rámci sortimentu se ale snažíme vycházet vstříc přáním našich zákazníků, a nabídku tak rozšiřujeme i o značkové výrobky. Zastoupení našich privátních značek v nabídce však i nadále výrazně převažuje.

Zmínil jste privátní značku Náš kraj od tuzemských dodavatelů, na Slovensku s tím začali o něco dřív. Jak značka vznikala?

Novou privátní značku Náš kraj jsme uvedli na trh v listopadu loňského roku a jde výhradně o výrobky od českých dodavatelů. Prostřednictvím produktů v obalu s jednotným motivem jsme chtěli vyjít vstříc zákazníkům, pozorujeme totiž rostoucí zájem právě o výrobky od tuzemských dodavatelů. Nová privátní značka zahrnuje produkty inspirované tradicí, chutěmi, které máme všichni rádi. Jedná se tedy například o uzeniny, pomazánky, koláče nebo třeba termix. Celkově nabídka obsahuje přes 80 produktů od více než 30 dodavatelů, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Už před dvěma lety jsme v našich prodejnách zavedli akci s podtitulem Ochutnejte to nejlepší z regionů!, kde se soustředíme na regionální výrobce. Nabídka je oblíbená, opakujeme ji několikrát ročně.

Českým dodavatelům pomáháte proniknout v rámci privátních značek do zahraničí. Jaká je aktuální situace? Kteří dodavatelé či značky ze spolupráce nejvíc těží?

Výsledky exportu za rok 2020 byly rekordní. S Lidlem vyvezlo své potraviny a drogerii celkem 185 výrobců do 28 zemí Evropy a USA, a to za téměř 9,7 miliardy korun. V porovnání s rokem 2019 se jedná o více než čtrnáctiprocentní nárůst. Počet tuzemských výrobců, kteří s Lidlem v rámci exportu spolupracují, se přitom postupně zvyšuje. Oproti roku 2019 jich v roce 2020 bylo o 18 více. Mezi TOP 10 výrobců podle objemu vyvezeného zboží patří v oblasti potravin Le & Co – Ing. Jiří Lenc, Mowi Czechia, Mlékárna Pragolaktos, Krahulík – Masozávod Krahulčí, Delimax, Tereos TTD, Hortim-International a La Lorraine. Již potřetí v řadě však byla největším vývozcem společnost Drylock Technologies, která je výrobcem hygienických prostředků a pod značkou Lupilu vyváží zejména dětské pleny.

Lidl udělal velký kus práce v employer brandingu. Na čem jste hlavně stavěli? A jak to proměnila pandemie?

Za osmnáct let na českém trhu se nám povedlo ukázat, že zaměstnanci jsou základním kamenem našeho úspěchu. Za tu dobu jsme se vyprofilovali jako stabilní a vyhledávaný zaměstnavatel. Uchazeči ve velké míře oceňují stabilní a dobře placenou práci i řadu benefitů. Zvýšený zájem o zaměstnání jsme evidovali i v souvislosti s pandemií. Naši nabídku práce využívali například uchazeči z gastronomických oborů nebo cestovního ruchu, část zaměstnanců se u nás rozhodla zůstat i po rozvolňování vládních opatření. Kromě náboru nových zaměstnanců je ale samozřejmě důležitá i péče o ty stávající. Také proto garantujeme nárůst mezd po prvním, druhém i třetím roce práce a pravidelně rozšiřujeme nabídku benefitů. Nově například zaměstnanci za každý odpracovaný rok v Lidlu získají jeden den dovolené navíc až do maximální výše pěti dní. Za rok tak mohou čerpat až 30 dní dovolené. Každoročně zaměstnancům věnujeme i děkovací kampaň. Chceme, aby věděli, že jsou pro nás prioritou a bez jejich odhodlání a nasazení bychom v každodenním provozu ani při mimořádných výzvách, jako byla například pandemie, neobstáli.

Neméně diskutovanou otázkou je také společenská odpovědnost. Jak moc jsou zákazníci v tuzemsku k těmto tématům vnímaví?

Každý den se přesvědčujeme o tom, že naše CSR aktivity jsou důležité nejen pro nás, ale i pro naše zákazníky. Oprávněně očekávají, že firma naší velikosti bude nabízet takové zboží, které nebylo vyrobeno, sklizeno či pěstováno neetickým a ekologicky či sociálně problematickým způsobem, byť pochází z jiného konce světa. Považují přitom za samozřejmé, že silná mezinárodní firma podniká sociálně a ekologicky udržitelně. Potvrzují nám to i data z průzkumu, který provádíme při pravidelném vydávání Zprávy o udržitelném rozvoji.

 

Profil zákazníka Zdeňka Jerieho:

Oblíbený obchod: Lidl.

Jak nejčastěji nakupuji: S nákupním seznamem.

S kým nejraději nakupuji: Sám.

Co mě na nakupování baví a nebaví: Objevovat nové produkty a ztracený čas.

Jaký jsem zákazník: Disciplinovaný.

Moje nejoblíbenější značka: Pikok Pure.

 

CV Zdeňka Jerie:

Zdeněk Jerie je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. Od roku 2004 pracuje pro společnost Lidl Česká republika, ve které prošel řadou manažerských pozic. Tři roky pracoval jako regionální manažer, šest let v pozici vedoucího prodeje, zkušenosti sbíral také téměř dva roky v Německu. Po dvou letech v pozici obchodního ředitele je v pozici jednatele, který je v Lidlu zodpovědný za provoz prodejen. K jeho zájmům patří hlavně sport, rád běhá, hraje tenis a lyžuje.

 

Vize aneb jak bude vypadat maloobchod v horizontu pěti až deseti let:

Výhled do budoucna je za aktuálních podmínek těžké předvídat. Pandemie nám ukázala, co všechno se může změnit ze dne na den a naučila nás, jak na dané změny rychle a efektivně reagovat. Jednalo se především o prověrku našich týmů. Patřili jsme totiž k těm provozům v naší zemi, které pracovaly nepřetržitě. Naší úlohou bylo vlastně dostát našim hodnotám a našemu poslání – být tu pro naše zákazníky, aby mohli mít jistotu, že si i přes „lockdown“ budou moci bezpečně nakoupit. Vše stálo obrovské úsilí všech našich zaměstnanců, za což jim patří obrovský dík. To je vlastně i odpověď na otázku. Náš cíl za pět i deset let bude i nadále stejný – být jedničkou na trhu a představovat pro naše zákazníky moderní nákupní prostředí. To znamená sledovat trendy a včas na ně reagovat.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

Rozhovor najdete i v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2022.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required