
Nový koncept Skupiny Coop umožňuje zákazníkům nakupovat doslova kdykoliv. Pro nákup mimo standardní otevírací dobu potřebují jen platební kartu, bankovní identitu a stažení speciální aplikace.
Poprvé si zákazníci vyzkouší nákup bez obsluhy ve strakonické prodejně v Podskalské ulici, která se nachází v historickém centru města a je mezi místními oblíbená jako místo pro menší a rychlé nákupy. Druhá prodejna s automatickým prodejem se otevře v následujících měsících v Českém Krumlově, a v tomto případě půjde pro změnu o větší prodejnu. V plánu je i třetí varianta, a to kontejnerové řešení pro velké průmyslové komplexy nebo továrny. Skupina Coop tak chce vyzkoušet nasazení automatických systémů v různých formátech.
„Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejnu i nadále obsluhovat personál, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu,“ komentuje otevření prodejny Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop. Celá prodejna prošla kompletní rekonstrukcí. Novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v rámci kterého bude posílena zejména nabídka chlazeného čerstvého zboží. Obchod aktuálně nabízí 2 500 položek, jako běžná samoobsluha s obslužným pultem má rozlohu 120 m2, při nočním provozu je to bez obslužného pultu 80 m2.
Konec omezené prodejní doby
Skupina Coop se inspirovala u sesterských družstev ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Lukáše Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby. V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem. Pro rychlé nákupy je neustále otevřený automatický obchod v pěší dostupnosti ideální řešení,“ upřesňuje Lukáš Němčík.
Podle vedení Skupiny Coop jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou i časově více flexibilní. „Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplňuje Lukáš Němčík.
Budoucnost obchodu je v digitalizaci
Podle Pavla Kozlera, výkonného ředitele agentury Knowinstore, která stojí za technickým řešením celého konceptu, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času. „Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen. Například v zemích jako Jižní Korea jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje strakonický model Pavel Kozler.
Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. „Bankovní identita, taková naše digitální občanka, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, je tu s námi už přes rok. Už teď je jisté, že díky ní jsme schopni vyřídit více věcí on-line a šetří nám čas i starosti třeba se spoustou hesel. Mám radost, že se možnosti využití bankovní identity dále rozšiřují. Lidé si díky ní mohou třeba zkontrolovat doklady, vyřídit daně, přihlásit se k on-line službám soukromých firem, založit účet nebo využít digitální podpis. A nově taky nakupovat i po zavírací době obchodu, což je jednoznačně inovace, kterou oceníme všichni,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.
„Bankovní identitu dnes poskytuje většina velkých bank a jen za minulý rok ji využilo více než 700.000 uživatelů,“ uvádí Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, která služby bankovní identity poskytuje. Zákazníci si dále pro nákup musí stáhnout speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. „Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován. Není tedy například problém, pokud najednou nakupuje více zákazníků. Zákazník opustí prodejnu s nákupem až po ověření platby,“ dodává Pavel Kozler z Knowinstore.
O bezpečnost se postará pult centrální ochrany
Samotná platba probíhá kartou prostřednictvím samoobslužných pokladen, které jsou dnes již v rámci moderních obchodů standardem a zákazníci jsou na ně zvyklí. Hlavním partnerem projektu je v této souvislosti společnost Mastercard. „Jsme technologická firma a stále usilujeme o to, aby platby a celý proces nakupování a placení byl pro zákazníky co nejjednodušší, nejrychlejší, a zároveň poskytoval nejvyšší možnou míru bezpečnosti. A jsem vždy velmi rád, když vidím, jak se naše vize budoucnosti stává realitou už dnes – a to nejenom v Praze, ale právě i v regionech. Věřím, že našimi společnými silami dokážeme vdechnout život i dalším ambiciózním projektům budoucnosti,“ říká k zapojení do projektu Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a SR.
Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu nově pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany. Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit s vzdálenou ostrahou. Podle vedení Skupiny Coop budoucnost ukáže, jak český zákazník na tento nový systém prodeje zareaguje. „Z našeho pohledu automatické prodejny přinesou zvýšený komfort zákazníkům a impuls pro snadno dostupné menší městské či vesnické prodejny, které nabídnou neomezenou otevírací dobu při stejných mzdových a dalších nákladech,“ komentuje Lukáš Němčík a dodává, že jde o další z řady inovací sítě, která jako první v ČR nabídla zákazníkům výdejní chlazené boxy s potravinami, nyní masivně rozšiřuje počet obchodů napojených na e-shop a aktuálně testuje také rozvoz potravin.
Jak probíhá nákup
1. Stáhněte si mobilní aplikaci Contio
2. Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna Coop Strakonice
3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
4. Vezměte si košík a nakupujte
6. U pokladny naskenujte zboží
7. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
8. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace
Video o samoobslužném nákupu můžete zhlédnout zde.
Co je bankovní identita
Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví. Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity stále přibývá.
Bankovní identita v Česku:
– 4,4 milionu unikátních uživatelů
– 700 000 unikátních přístupů za rok 2021
– 6 zapojených bank
– využívána aktuálně ve více než 100 státních, veřejných a komerčních službách
zdroj: ČSOB
Jaké je zabezpečení prodejny proti krádežím
– bankovní identita jednoznačně identifikuje každého zákazníka
– kamerový systém kompletně pokrývá prostor automatických prodejen
– prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován
O otevření automatického obchodu budoucnosti jsme vás poprvé informovali zde.