
Konzervované a sterilované potraviny zažily meziroční pokles. Může za to však start pandemie v roce 2020, kdy se domácnosti těmito výrobky předzásobily. Jde tedy o čekanou korekci. Spotřebitelé jejich nákupy však více plánují – aby měli doma nutnou zásobu – oceňují dlouhou trvanlivost a mezi nejkupovanější patří zelenina. Objevují se i nové, neotřelé produkty.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 289 (3/2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Za posledních 12 měsíců se v České republice spotřebovalo téměř 68 tisíc tun konzervované zeleniny. U výrobků z této kategorie dochází k poklesu. Dokládají to aktuální čísla z trhu monitorovaného společností NielsenIQ. Hodnota prodaného zboží v období 01/2021 až 12/2021 poklesla o 3,6 % a utratilo se 3,7 miliardy korun. Průměrná cena konzervované zeleniny vzrostla na 54,7 Kč/kg (růst o procento) a došlo k poklesu prodaného objemu (pokles o 4,6 %) a kusů (pokles o 5,4 %). Jednotlivé kategorie konzervované zeleniny sice meziročně poklesly, ale podíváme-li se na rok 2019 a 2021, tak všechny kategorie vykázaly růst.
V prodejnosti vedou značkové výrobky
Prodané podíly kategorií se téměř nemění. Největší, 79,4 %, tvoří zelenina konzervovaná v nálevu, následují konzervované olivy s 9,8 %, konzervované fazole v omáčce (6,3 %) a konzervovaná zelenina (4,5 %). Nejkupovanějším druhem jsou nakládané okurky s 24,2 %. Druhé je zelí s 11,2 % a třetí je míchaná zelenina s 8,6 %. Většina typů zeleniny v rámci TOP 10 meziročně poklesla, s výjimkou okurek (1,2 %), míchané zeleniny (1 %) a červených fazolí (10 %). Více než 58 % zeleniny je kupováno ve skle, třetinu si pak zákazníci pořídí v plechovce (32,4 %). Velikostně jsou nejprodávanější balení do 500 gramů (61,6 %), větší balení do kilogramu utrží 37 %, 1,4 % tržeb jde za konzervovanou zeleninou nad kilogram.
„Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro konzervovanou zeleninu zůstávají stále supermarkety, ve kterých bylo v posledních dvanácti měsících realizováno téměř 46 procent hodnoty prodejů,“ sděluje konzultantka Jana Bollen. Následují hypermarkety s 39,3 % a síťové prodejny s 12,8% významností. Téměř 63 % tržeb putuje za značkovými výrobky, zbývajících 37 % připadá na privátní značky. Meziročně však značkové a privátní výrobky klesaly podobným tempem, privátní o 3,8 % a značkové produkty o 3,6 %. Co se sezony týče, není překvapením, že největší nárůst zažívá konzervovaná zelenina v období Vánoc, kdy ji spotřebitelé kupují především do bramborových salátů. V posledních dvou letech byly v průběhu lockdownů zaznamenány větší prodeje i v březnu.
Nejvíce promocí se odehrává u konzervovaných ryb
Konzervované a sterilované výrobky se nacházejí v nákupních košících prakticky každé české domácnosti. K nejoblíbenějším kategoriím patří zelenina, kterou kupuje 97 % z nich. V období ledna až prosince 2021 se na nákup vydaly v průměru 18krát a utratily bezmála 660 Kč. Hned 8 z 10 domácností nakoupilo konzervované ryby a mořské plody, a to sedmkrát ročně. Jejich průměrné roční výdaje činily 430 Kč. Tři čtvrtiny českých domácností si v loňském roce přinesly domů konzervované masné výrobky, a to v průměru sedmkrát, celkem za 330 Kč. Mezi kupující nakládaných rajčat a pyré patří 7 z 10 domácností. Kategorii nakupují v průměru jednou za dva měsíce a ročně za ni utratily 155 Kč. „Velmi podobný počet spotřebitelů mají kompoty, džemy a hotová jídla. Každá ze zmíněných kategorií přiměla k nákupu přibližně šest z deseti domácností. Mají i podobnou frekvenci nákupů. Takřka pětkrát ročně Češi nakupovali hotová jídla, jen o něco méně často se v nákupních košících objevovaly džemy a kompoty, které si zákazníci přinesli čtyřikrát,“ prozrazuje Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech. Co se týká typu balení, ve většině zmiňovaných kategorií převládají konzervy, jen u džemů, kompotů a nakládané zeleniny dominují skleněné obaly. Kelímky hrají významnější roli u paštik.
V rámci konzervovaných a sterilovaných potravin jsou privátní značky důležitější než na rychloobrátkovém trhu celkem. V průměru představují 38 % daného trhu ve výdajích. V kategorii rajčat a rajčatového či zeleninového pyré směřuje do privátních značek více než polovina výdajů. Těsně pod 50% hranicí zůstaly privátní značky u džemů a kompotů. Podobně jako celý rychloobrátkový trh, tak i konzervované a sterilované potraviny ovlivňují promoční aktivity výrobců a řetězců. „Největší promoční tlak panuje v kategorii konzervovaných ryb, kde se utratí přes 60 procent z celkových výdajů na nákupy v akci,“ říká Hana Paděrová. Akční nákupy u konzervovaných masných výrobků představují 55 % spotřebitelských výdajů a 50% hranici se blíží ještě promoční podíl v kategorii džemů. Nejdůležitějším nákupním místem konzervovaných a sterilovaných potravin jsou diskonty, kam směřuje třetina výdajů, s velmi malým odstupem následují hypermarkety. Na třetí pozici jsou supermarkety s 18% podílem na výdajích za daný trh.
Kategorie má své tradiční zákazníky
Tak jak pandemie přichází ve vlnách, tak se projevují i reakce zákazníků. „Prvotní panické nákupní vlny trvanlivých potravin jsou již za námi, ale zákazníci si zvykli více plánovat, chtějí být na vše připraveni a mít alespoň základní zásoby potravin na několik dní, takže ve větší míře v obchodech sahají po konzervovaném zboží. Rybí konzervy nejsou výjimkou,“ poukazuje Petr Vrňata, majitel společnosti Nekton – Vrňata. Zároveň je patrné, že pandemie tolik neovlivnila příjmy zákazníků, nezaměstnanost je stále rekordně nízká, takže nárůst poptávky je patrný u všech kategorií produktů, bez ohledu na cenu. „Pandemie a změna nákupního chování se dotýkají i našeho segmentu výrobků, nicméně žádné radikální změny nenastávají. Větší vliv mají cenové změny vlivem inflace, a tedy i cenová politika značkových výrobků proti privátním značkám obchodníků,“ vysvětluje Jiří N. Salamánek, marketingový a produktový manažer společnosti efko cz.
V průběhu pandemie obchodní řetězce v případě konzervovaných a sterilovaných potravin zaznamenaly rostoucí poptávku. Jak však upozorňuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika, ta je aktuálně již stabilizovaná a dodává, že největší výhodou těchto potravin je zejména dlouhá trvanlivost. I při nečekaných situacích, jako je například karanténa, mohou mít zákazníci základ pro své vaření právě v podobě konzervovaných potravin. Celá kategorie má svého tradičního zákazníka. I ten se ale v posledních několika letech výrazně více než v minulosti zajímá o složení a kvalitu těchto produktů. „Proto jsme pod privátní značkou Karlova koruna vytvořili celou řadu tradičních receptur a hotových jídel s poctivým zpracováním a vysokým podílem masa, a to převážně od českých výrobců,“ deklaruje Tomáš Bronček, manažer nákupu suchých potravin společnosti Penny Market.
Trendem jsou vegetariánské a veganské výrobky
Vliv pandemie byl a je citelný především v gastro segmentu a do dnešního dne se nevrátil do normálu roku 2019. „Ani v blízké budoucnosti nepočítáme s narovnáním tohoto trhu na úroveň před pandemií. U privátních značek pociťujeme stále větší tlak na co největší segment výrobků u našich obchodních partnerů, kdy již některé diskontní řetězce chtějí přejít až z 90 procent na privátní značky a brandové značky promovat formou akcí,“ poodhaluje Jiří Janča, sales director společnosti PT servis konzervárna. A podotýká, že výrazným trendem na trhu jsou momentálně vegetariánské a veganské výrobky.
Může se jednat jak o pomazánky, nebo vegetariánské náhrady rybích konzerv, ale i vegetariánská konzervovaná hotová jídla. „Nevím, do jaké míry to ukazuje na chování zákazníka, nicméně obchodníci se chtějí něčím odlišovat, proto hledají alternativní výrobky. V minulosti jsme tyto trendy zažili například s bio nebo bezlepkovými výrobky, kdy tento segment má výrazný nárůst a po čase začíná stagnovat, v horším případě prodej klesá,“ zdůrazňuje Jiří Janča. Důležitou součástí uvedení těchto výrobků na trh je cenová strategie a dlouhodobá marketingová podpora.
Spotřeba hotových omáček roste
Podle informací značky Hamé vzrostl prodej konzervovaných ryb v Česku meziročně o 6 %, přičemž nejprodávanějším druhem na moderním trhu je jednoznačně tuňák (61 %). Tento trend se rozhodla využít a posílit svoji pozici na rybím trhu představením atraktivnějšího vzhledu obalů celého portfolia. Nový moderní design více zviditelňuje benefity jednotlivých výrobků a použité barvy obalů umožňují lépe rozlišit jednotlivé rybí varianty. Michala Kadlecová, senior product manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, se domnívá, že segment zeleninových pomazánek představuje dynamicky se rozvíjející trh. A podle ní navíc roste podíl spotřebitelů, kteří sice konzumují masové výrobky, ale rádi si dají něco bezmasého. „Očekáváme, že i nadále poroste trend nahrazování živočišných produktů těmi rostlinnými a zelenina, čerstvá i ta konzervovaná, bude mít stále důležitější a větší roli, ať už při grilování, či v podobě rozmanitých salátů, které už se také stávají nedílnou součástí grilování,“ informuje Petr Chlupáč, brand manager CZ/SK společnosti Bonduelle.
Pro část této kategorie, vyhrazené segmentu hotových omáček na těstoviny a rýži, platí, že její obliba dlouhodobě roste. Je to znát na růstu prodaného objemu, který podle společnosti NielsenIQ meziročně vzrostl o 9,8 %. „Jedním z impulzů je posilování privátních značek, které se počínaje rokem 2021 ujaly v celém svém součtu většího objemového podílu než tradiční značky, které až do roku 2020 naopak v tomto segmentu převažovaly. Aktuální objemový podíl za rok 2021 byl privátní značky 50,4 procenta versus značky 49,6 procenta,“ deklaruje Ivana Zajícová, marketingová manažerka značky Panzani (Pfanner).
Zdražení představuje problém
I trh s rybími konzervami se potýká, jako další, se zdražením vstupních surovin a dopravy. Dražší plech prodražuje výrobu konzerv, zdražily i rostlinné oleje. Zároveň je mnohonásobně dražší kontejnerová doprava. U rybích konzerv ovlivňují protipandemická opatření výrobu více než v jiných odvětvích. „Automatizace je u zpracování ryb velice komplikovaná a nákladná, většina ryb se stále zpracovává ručně a v továrnách pracovníci u pásu musí stát dva metry od sebe, takže jich nemůže pracovat tolik a výrobní kapacita se sníží, i když je pracovní síly dostatek. Na druhé straně nejsou v našem oboru výkyvy v dostupnosti vstupních surovin nic neobvyklého a dokážeme s nimi pracovat,“ odhaluje Petr Vrňata. Občas se třeba přihodí omezení výlovu určitého druhu ryb, a proto je nutné být vždy ve střehu a na podobné situace pružně reagovat. V současnosti je snad jen potřeba o něco více plánovat dopředu. „Ve všeobecném kontextu trh trápí tlak na zvyšování cen, který se projevuje na samotných vstupech surovin a energií. Hodně záleží i na kvalitě a úrovni sklizně, která je v rukou přírody,“ specifikuje Ivana Zajícová.
I Tomáš Bronček potvrzuje, že zákazníci jsou velmi citliví na cenu výrobků. Zdražení však budou muset přijmout, protože je nevyhnutelné. Postupně zdraží veškeré vstupy – energie, obaly, surovina a další. „Vliv energií je přitom tak zásadní, že se projeví u všech dodavatelů. Právě toto zdražování vstupů představuje problém v případě privátních značek. V minulém roce jsme nakontrahovali ceny a množství u těchto výrobků a spoustu privátních značek se vyrábí až v tomto roce, a proto se stává pro mnoho výrobců tato výroba nerentabilní,“ konkretizuje Jiří Janča. Z posledních průzkumů veřejného mínění je jasné, že pro spotřebitele je dnes velmi důležitá nejen kvalita výrobků, ale i důvěryhodnost značky. „Nakupující kladou větší důraz na reference o společnosti, pro generaci Z a mileniály je důležitá společenská odpovědnost firmy, a to zejména její postoje vůči přírodě a Zemi,“ zmiňuje Petr Chlupáč.
Pro přípravu rychlého a chutného jídla
Nabídka konzervovaných zeleninových výrobků je velmi široká a ve škále chutí obsahuje sladké, kyselé i slané tóny. Užití výrobků je široké, od přímé konzumace po přílohy, saláty a delikatesy. „To nabízí i široké spektrum příležitostí užití našich výrobků. Ovšem pokud jde o nákupní zvyklosti, užití, frekvence a objem, tak je to čistě individuální a nesmírně záleží na životním stylu, návycích a pestrosti gastronomie v rodinách. Zde cítíme jisté probuzení zájmu o jiné než klasické výrobky,“ míní Jiří N. Salamánek. Více se prosazují svěží kombinace, zdravější složení a kvalitnější receptury značkových výrobků. „Sterilovaná zelenina je běžnou součástí českých domácností, zelí a tradiční saláty se používají i jako přísada při vaření nebo jako příloha k teplému jídlu. Pravidelně sledujeme navýšení spotřeby na přelomu roku spojené s vánočními svátky,“ naznačuje Šárka Grecu, product manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko. Značné oblibě se těší grilování, které si řada spotřebitelů bez beraních rohů, cibulek a křupavých okurek neumí představit.
Rybí konzervy mají dobrou pozici, protože patří mezi kvalitní, zdravé a zároveň i dostupné potraviny. „Díky tomu se s nimi setkáte od první svačiny dne do večeře. Tuňák, losos, makrela v omáčce nebo zeleninové saláty se staly běžnou součástí jídelníčku. Tresčí játra, sardinky, mušle nebo chobotnice se navíc často používají jako drobná pozornost nebo jsou součástí dárkových košů,“ vyjmenovává Petr Vrňata. Pro mnohé generace to jsou osvědčené delikatesy s nádechem exotiky. „Z našeho pohledu český zákazník zůstává poměrně konzervativní, preferuje to, co již vyzkoušel, řídí se značkou, kterou zná, a pochopitelně cenou. Nákupy jednotlivých výrobků jsou do jisté míry dány sezonností, na Vánoce a Velikonoce okurky, zelí, směsi do salátů, a v létě je to více masových produktů, jako jsou paštiky, hotová jídla či masové konzervy,“ popisuje Jiří Janča.
„Naši zákazníci produkty nakupují pravidelně. I v této kategorii je ale vidět vysoký podíl prodaných výrobků v rámci akčních nabídek. To se týká zejména zboží od značkových výrobců. Z hlediska sezony je nejvyšší zájem o konzervované a sterilované produkty v období dovolených nebo vánočních svátků,“ prozrazuje Tomáš Bronček. Panzani hotové rajčatové omáčky na těstoviny si získaly své konzumenty pro svou chuť, která staví na čerstvosti použitých surovin. „Češi se naučili využívat je na přípravu oběda nebo večeře, zvláště během pracovního týdne. Příprava jídla je díky našim omáčkám rychlá, a přitom se člověk nešidí na kvalitě. Ba naopak, dostane se mu skutečně kvalitně připravené a chuťově vyvážené hotové rajčatové omáčky,“ doplňuje Ivana Zajícová. Svůj čas, který by jinak strávil jejím vařením, může věnovat rodině nebo svým blízkým, což je největší benefit, který je nedocenitelný.
Češi na talíři nechtějí mít stále stejné potraviny
Aktuálně se výrobci soustředí hlavně na zajištění výroby již na trh uvedených produktů. „Převratné novinky se v současnosti moc neobjevují. Zásadní je pro výrobce udržet sortiment, pro nás pak dostat jej na český trh,“ dokládá Petr Vrňata. Například řetězec Penny zákazníkům doporučuje zavedené produkty, jako je hovězí maso ve vlastní šťávě ve skle (82 % masa), prémiový kečup San Fabio, kde 530 gramů bylo vyrobeno z 1,3 kilogramu rajčat či tradiční Pražská šunka značky Karlova koruna nebo zelný salát s kukuřicí stejné značky. Společnost PT servis konzervárna představila transparentní obaly na hotová jídla, novou řadu veganských a rybích pomazánek v Alu obalech a rodinná balení. „Velké oblibě se u spotřebitelů těší naše minibalení, která jsou vhodná právě do salátů. V poslední době jsme rozšiřovali toto portfolio o quinou a červenou řepu na kostky, které svými nutričními hodnotami nebo chutí povznesou saláty na vyšší úroveň,“ vzkazuje Petr Chlupáč. Sílícím trendem je i flexitariánství a obecně snaha více nahrazovat živočišné produkty těmi rostlinnými. A to platí obecně. Čím dál více spotřebitelů podle něho hledá kvalitní alternativy živočišných produktů a již teď je znát, že tento segment potravin a výrobků bude růst i v budoucnu.
Značka Panzani uvedla na trh v posledním roce tři nové příchutě rajčatových omáček na těstoviny, a to se žampiony, grilovaný lilek s ricottou a grilovanou cuketu s kozím sýrem. Jsou to všechno příchutě, které naplňují poptávku po dalších nových variantách v tomto segmentu, tak aby si Češi a zejména příznivci těstovin mohli dopřávat pestrost těchto jídel a nemít stále to stejné na talíři. „V naší nabídce zájemci najdou nejrůznější konzervy s ovocem, případně zeleninou, konzervované výrobky z ryb, rajčatové protlaky, ale i konzervované luštěniny či houby. Nenabízíme ovšem výhradně suroviny využitelné při přípravě oběda. Na své si přijdou i zákazníci, kteří chtějí například pohostit návštěvu,“ uvádí Tomáš Myler. Sáhnout mohou po plněných olivách, nakládaných cibulkách i kaparech. Vhodnou svačinou nejen pro děti je pak ovocné biopyré v kapsičkách, které je nabízeno v několika příchutích.
Poptávku po špičkové kvalitě surovin i zpracování odrážejí novinky
Značka Hamé aktuálně představuje novinku – balení tuňáka v kapsičkách. „Tento produkt nemá na českém trhu konkurenci. Jeho hlavní předností je minimální obsah oleje, a tedy mnohem snazší příprava sendvičů nebo salátů a lehká gramáž,“ vysvětluje Michaela Plecitá, product manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko. Dalším novým produktem této značky je pomazánka s cizrnou a kurkumou. Jedná se o zeleninovou pomazánku s bohatou kořeněnou, lehce pikantní chutí kurkumy. Tento produkt je bez umělých zvýrazňovačů chuti, bez konzervantů a bez lepku. Záměr nabídnout oblíbené příchutě v novém kabátku inspiroval vznik tří novinek pod značkou Znojmia, které jsou na trhu od loňského podzimu. Jedná se o pikantní chilli okurky, burger okurky a červenou řepu nakrájenou na jemné nudličky.
Společnost efko cz zaznamenala velice úspěšný nástup svých výrobků k přímé konzumaci v řadě Salatbar, což je kombinace zeleniny a ovoce. Příkladem je celer s ananasem nebo mrkev s ananasem. „Toscana salát je užasnou harmonií bylinek, paprik, cuket a cibulek, tedy výrobek zastupující mladé, chutné, barevné a křupavé salátky,“ poodkrývá Jiří N. Salamánek. Dodává, že trend poptávky po špičkové kvalitě surovin i zpracování umožňuje vznik takových skvostů, jako je řada Exclusive, kdy sluncem sušená vyzrálá rajčata v oleji doplňuje bazalka nebo chilli papričky. A opět se, nejspíše s nárůstem domácího vaření, ke slovu dostávají základy krájených sušených rajčat, česneku a bylinek v oleji ve třech verzích. „Pro celou řadu Exclusive jsme zvolili moderní sklo, které jsme si nechali navrhnout, s vysokým matným víčkem a exkluzivním designem etiket,“ uzavírá Jiří N. Salamánek.
Názor odborníka:
„Spotřebitelé oceňují kvalitu a úsporu času.“
Obecně vnímáme nárůst zájmu spotřebitelů o konzervovanou a mraženou zeleninu. Jeden z faktorů je bezpečnostní hledisko, zákazníci u těchto výrobků nemají díky jasným hygienickým nařízením při zpracování obavy z kontaminace a vnímají je jako bezpečné. Zároveň víme, že velká část spotřebitelů je nucena pracovat a více fungovat z domova, včetně přípravy jídla. V tomto případě spotřebitelé oceňují hlavně kvalitu výrobků a úsporu času při jejich zpracování a vaření.
Petr Chlupáč, brand manager CZ/SK, Bonduelle
Data:
28,3 %
českých domácností používá směsi a hotové omáčky dvakrát až třikrát měsíčně.
Zdroj: Median, MML-TGI, 21/II–21/III
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2022.