logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Kontroly musí mít smysl a být přínosem pro spotřebitele

22. dubna 2022
Moderní trh 0
396
Kontroly musí mít smysl a být přínosem pro spotřebitele

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) vyzývá ministra zemědělství Zdeňka Nekulu, aby v případě spuštění avizovaných kontrol zajistil jejich naprostou transparentnost a objektivnost. Aby zveřejnil jasnou metodiku, která vyvrátí veškeré pochybnosti o politickém zneužití zdražování potravin.

SOCR ČR upozorňuje, že marže je zcela neprůkazná veličina, neboť zahrnuje všechny náklady včetně mezd, energií, logistiky a dalších položek. Ty se přitom v různých článcích řetězce zemědělec, výrobce potravin a obchodník výrazně liší. Jedinou použitelnou hodnotou k porovnání je ziskovost. Ta se v případě obchodu pohybuje na úrovni 3,5 % až 4 %.

Přečtěte si také
Letos lépe nebude

„Panu ministrovi bych rád připomněl, že marže se nerovná v žádném případě zisk. Pokud na svém plánu zahájit kontroly trvá, vyzývám ho, aby do nich zapojil celý řetězec produkce a distribuce potravin. Tedy i zemědělce a výrobce a zahrnul celý sortiment, nejen několik náhodně vybraných položek,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. A dodává: „Celá Evropa řeší problém vysokého tempa růstu cen potravin. Jen my prověřujeme, zda je rovnoměrné rozložení marží v potravinovém řetězci. Ministerstvo by mělo jednoznačně říct, co je jeho cílem. Pokud je to ochrana zájmu spotřebitele, tak by se měl pan ministr vrátit ke svému slibu na snížení DPH na potraviny. Ten zcela vyšuměl. Případně skutečně účinně osekat zbytečné dotace velkým zemědělcům a ušetřené peníze použít na snížení nákladů těch výrobců potravin, které drtí vysoké ceny energií. Z dosavadních vyjádření pana ministra bohužel plyne, že jeho cílem je místo ochrany zájmu občanů této země umělé navyšování zisků velkých zemědělců. Ti přitom loni vykázali třetí nejvyšší zisk v historii.“

Přečtěte si také
Jan Hrdina: Předmětem zájmu by měla být ziskovost
ziskovost

Princip fungování retailu staví na nízké průměrné marži při vysokém obratu

Tempo růstu cen potravin v ČR je dlouhodobě nižší (11,5 %) než úroveň inflace (13 %). Ceny zemědělských produktů přitom narostly až o 27,6 %. Obchod tak brání skokovému nárůstu cen ve prospěch zákazníka a na úkor svých marží. Princip ekonomického fungování retailu je založen na nízké průměrné marži při vysokém obratu. České prostředí v retailu patří v Evropě k těm nejvíce konkurenčním. Na pokrytí 75 % trhu se podílí až 11 obchodních řetězců, zatímco v okolních zemích jich je přibližně polovina.

„Žádám ministra zemědělství, aby nám sdělil, kdo bude kontroly provádět a na jakém legislativním základě. V případě, že ke kontrolám dojde, pana ministra vyzývám, aby se osobně zaručil, že tento systém bude naprosto transparentní a v souladu s platnou legislativou. Především ale žádám pana ministra, aby přestal hájit agrobarony. Aby začal konečně myslet na lidi a přišel se skutečně účinnými opatřeními, která zpomalí růst ceny potravin,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza.

Podobná kontrola marží, konkrétně u másla, se uskutečnila v roce 2017 v době tzv. máselné krize. Výsledky šetření jasně prokázaly, že marže obchodníků jsou stabilní a za masivním nárůstem ceny stálo umělé zdražování ze strany potravinářských firem.

K tématu se vyjadřuje i prezident Agrární komory ČR Jan Doležal po jednání o záměru monitorovat marže potravin na Ministerstvu zemědělství.

„S nekalými praktikami odběratelů se členové Agrární komory ČR setkávají pravidelně. Je třeba řešit tuto problematiku v širším kontextu, a to v novele zákona o významné tržní síle. K praktikám, které považujeme za nespravedlivé, patří především zneužívání dominantního postavení velkých obchodních řetězců. Dále skutečnost, že dodavatelé z řad zemědělců jsou nuceni produkci prodat teď a tady. Často však nemají ve větším množství jinou volbu než právě obchodní řetězce. Z tohoto pohledu vítáme novelu zákona o významné tržní síle jako krok správným směrem. Zároveň však s ohledem na některé chronické potíže dodavatelsko-odběratelské vertikály není dostatečně ambiciózní.

Vítáme taktéž záměr sledování marží u vybraných potravin, který považujeme současně za vstřícné gesto ke spotřebitelům. Zvláště v této době bychom měli dělat všechno pro to, aby ceny potravin dále nerostly nebo alespoň nerostly tak zběsilým tempem. Nicméně seznam sledovaných potravin, který čítá jednotky položek, považujeme za nedostatečný. Podle našeho názoru by měl být monitorován vývoj marží nejméně u desítek potravin, a to jak u potravin ve slevové akci, tak u potravin prodávaných za cenu běžnou.

Je také třeba říct, že zemědělci ceny na pultech neurčují. V současné době se potýkáme s extrémním nárůstem vstupních nákladů, nízkými výkupními cenami a přehodnocením dotační politiky směrem k větší podpoře neprodukce, a to v kombinaci s aktuální situací na Ukrajině, což může vést k dalšímu růstu cen. Pokud nedojde k přehodnocení dotační politiky v Bruselu i České republice, dočkáme se s největší pravděpodobností dalšího snižování potravinové soběstačnosti Česka,” říká prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

 

Související články:

Letos lépe nebude ziskovostJan Hrdina: Předmětem zájmu by měla být ziskovost Zboží&Prodej 3/2022: Spotřebitelé se vracejí k čerstvému pečivu Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required