logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...

Zboží&Prodej 4/2022: Sladké svačinky se prodraží

13. května 2022
CatScan 0
247
Zboží&Prodej 4/2022: Sladké svačinky se prodraží

Některou z cukrovinek nakoupí alespoň jednou ročně všechny české domácnosti a tento fakt v roce 2021 nezměnila ani pandemie. Naopak se dá říci, že během dvou covidových let domácnosti za tuto kategorii svoje útraty navýšily. To je jistě dobrá zpráva. Avšak i tuto kategorii postihla vlna zdražování a vlivem konfliktu na Ukrajině ji poškodí ještě více.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 290 (4/2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 10/2021: Sladkosti o Vánocích lákají premiumizací

Cukrovinky domácnosti nakupují často, zhruba jednou za pět dní, a ročně jich nakoupí zhruba 26 kg. Jejich průměrná cena v roce 2021 vzrostla o 3 %. Podle výdajů jsou největšími subkategoriemi v cukrovinkách sušenky a oplatky, za které domácnosti utratí čtvrtinu svých výdajů do kategorie. Sušenky a oplatky nakupují skoro všechny domácnosti, v průměru jednou za deset dní. Celkově jich domácnosti ročně zakoupí 8,5 kg. Vyplývá to z dat společnosti GfK Czech.

Domácnost koupí více než dva kilogramy pralinek za rok

Z hlediska vývoje se domácnosti více přiklonily k nákupu oplatek, kde jak nakoupený objem, tak výdaje rostly. „Na druhém místě za sušenkami a oplatkami vidíme tabulkovou čokoládu, která má na výdajích domácností šestnáctiprocentní podíl,“ vypočítává client relationship manager Vladimíra Šebková. I tuto subkategorii kupuje více než 90 % domácností alespoň jednou za rok a v roce 2021 průměrná domácnost nakoupila zhruba 3,9 kg čokolády, což je oproti minulému období zhruba o 6 % méně. Na druhou stranu za tuto čokoládu zaplatily domácnosti o něco málo vyšší cenu než v předchozím roce. Domácnosti preferovaly nákupy čokolády na vaření, kde výdaje rostly o více než 8 %, dále mléčnou a bílou čokoládu. Naopak výdaje do hořké čokolády klesaly.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 6-7/2021: Impulz se vrací zpět na výsluní

Třetí největší subkategorií v cukrovinkách jsou z hlediska domácích výdajů tyčinky, které mají na kategorii podíl skoro 15 %. I tyčinky kupuje více než 9 z 10 českých domácností. „Výdaje do nákupu tyčinek v oba covidové roky rostly, zejména do variant, jako jsou ovocné, sójové a sladké nebo čokoládové,“ deklaruje Vladimíra Šebková. Až na čtvrtém místě se z hlediska výdajů umístily pralinky. I ty alespoň jednou za rok nakoupí 85 % českých domácností. Průměrná domácnost nakoupila více než dva kilogramy pralinek za rok; a to přesto, že průměrná cena za kilogram překročila 320 Kč. Celkové výdaje českých domácností do pralinek meziročně vzrostly skoro o pětinu.

O nejvyšší podíl na peněžence kupujících se v rámci sladkostí přetahují hypermarkety a diskontní prodejny. Oba tyto formáty mají více než 30% podíl na výdajích českých domácností. Při pohledu na nakoupený objem již diskontní prodejny vedou, domácnosti v nich nakoupily více než 36 % objemu celého sortimentu cukrovinek. „Důvodem vysokého podílu diskontních prodejen je to, že v nich kategorii nakupuje 9 z 10 českých domácností, kdežto v hypermarketech se počet kupujících meziročně mírně snížil o více než 20 000 domácností,“ vysvětluje Vladimíra Šebková. Důvodem je i rozdíl v průměrné ceně, která je v diskontních prodejnách o 17 % na kilogram nižší než v hypermarketech. V supermarketech nakoupily cukrovinky méně než tři čtvrtiny českých domácností, v malých prodejnách pak necelých 55 % domácností.

Někteří zákazníci se snaží přeorientovat

cukrovinkyKategorie cukrovinek, oplatek a sušenek patří mezi obratově rostoucí. „Větší nárůst v obratu vidíme například u čokoládových tyčinek. Na rozdíl od čokolád, které nezaznamenaly takový růst jako právě čokoládové tyčinky,“ poodkrývá Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika. Zdražování v rámci kategorie je realitou vzhledem ke všem okolnostem, které souvisí nejen s pandemií, ale i s aktuální situací. Největší problém, se kterým se dodavatelé cukrovinek setkávají, je nedostatek obalového materiálu a zpožděné dodávky surovin. „V pandemii jsme zaznamenali obratový růst privátních značek. I zde jsme se nevyhnuli navýšení cen. Přesto můžeme zákazníkům nabídnout stále dobrou kvalitu za nižší prodejní ceny, než je tomu u značkových výrobků,“ dodává Renata Maierl.

V kategorii cukrovinek, stejně jako u dalších potravin dochází ke zdražování o 5 až 10 procent. Důvodem je inflace a zvyšování nákladů v celém dodavatelském řetězci od vstupních nákladů na suroviny přes energie až po pohonné hmoty a ceny za logistiku. „V poslední době proto vidíme, že se někteří naši zákazníci snaží přeorientovat na cenově výhodnější produkty. Dlouhodobě však sledujeme i trend zdravějšího stravování, který se netýká jen sladkostí, ale všech kategorií potravin. Zákazníci častěji vyhledávají zdravější varianty sladkostí bez přidaných cukrů nebo s těmi přírodními, obsahující oříšky a přírodní zdroje energie či přírodní barviva,“ prozrazuje Andrea Dubská, specialistka cukrovinek e-shopu Košík.cz. Mění se také balení samotných potravin a stále častěji se dbá na to, aby obaly byly co nejvíce ekologické, tedy jednodruhové a z recyklovaných nebo jednoduše recyklovatelných materiálů, jako je třeba papír.

Snaha o budoucí zajištění dodávek

Celý trh cukrovinek zasáhla válka na Ukrajině, protože se zde nacházejí továrny velkých nadnárodních výrobců. „Kromě výpadku ve výrobě se dá očekávat další zdražení energií a pohonných hmot, ale i nedostatek některých vstupních surovin, protože Ukrajina je velmi důležitým producentem obilovin, jako je pšenice, ječmen, žito nebo kukuřice,“ konstatuje Andrea Dubská. Pro lepší představu: od začátku hospodářského roku 2021/22 bylo do 2. února 2022 z Ukrajiny vyvezeno 38,6 mil. tun obilovin. Kromě aktuální vlny zdražování panuje složitá situace v dodavatelsko-odběratelském řetězci a občasným nedostatkem pracovní síly. „Přestože se snažíme vyšší náklady absorbovat, museli jsme v některých případech přistoupit ke zvýšení cen v celosvětovém měřítku,“ popisuje Jiří Šebek, corporate & government affairs manažer pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko společnosti Mondelez Czech Republic.

Společnost Josef Manner se snaží tyto negativní trendy eliminovat vnitřními úsporami, zajištěním dlouhodobých cen surovin a tím, že investovala a učinila první kroky k soběstačnosti produkce lískových oříšků. „Kvalitní lískové oříšky jsou pro chuť mnoha našich výrobků zásadní a jejich dostupnost klíčová. V roce 2018 byla založena dceřiná společnost Manner Azerbaijan z důvodu převzetí výrobních fází od dodavatelů a v roce 2019 byly zakoupeny první pěstitelské plochy v Ázerbájdžánu,“ sděluje obchodní a marketingový ředitel Aleš Aldo Koláček. Jde o 318 hektarů zemědělské půdy (to odpovídá přibližně 445 fotbalovým hřištím). Celkem v ní bude zasazeno 200 tisíc keřů lískových oříšků. Pokud vše půjde podle plánu, první malou sklizeň lze očekávat koncem léta 2024. Při plné kapacitě budou schopni v budoucnu pokrýt přibližně 20 až 25 % své spotřeby lískových oříšků. V současné době pracuje na zakoupené zemědělské půdě asi 30 stálých pracovníků, kteří budou kvůli výsadbám mladých keřů postupně doplněni o další. Tím firma učinila důležitý krok k budoucímu zajištění dodávek a cenové stabilitě.

Oplatky slouží primárně k doplnění energie

cukrovinkyPandemie ovlivnila chování nakupujících v tom, že začali preferovat rodinná balení produktů. „Na jejím začátku spotřebitelé vybírali levnější produkty, privátní značky, ale v loňském roce došlo k obratu a rostly prodeje našich prémiových produktů Milka biscuits, sušenky Oreo a oplatky Kolonáda,“ komentuje Jiří Šebek. David Šátek, manažer kategorie cukrovinek v obchodech Albert, potvrzuje, že během pandemie zákazníci sice zvětšili svůj nákupní košík, ale zase chodili nakupovat méně často. „To ovlivnilo i impulzní nákup drobnější cukrovinek. Situace trvala asi do poloviny loňského roku. Nyní už zákazníci nakupují cukrovinky v podobné míře jako před pandemií,“ doplňuje. Zvýšená poptávka po těchto produktech je typická pro příležitosti, jako jsou velikonoční svátky, Valentýn, Vánoce, MDŽ, Den matek a další sezonní události, jako je dětský den, začátek nebo konec školního roku.

Oplatky a tyčinky si spotřebitelé kupují ze dvou hlavních důvodů – doplnění energie a jako lahůdku, nebo sladkou svačinku. „Oplatky slouží k doplnění energie a nejvíce jsou konzumovány v dopoledních hodinách. Čokoládové tyčinky jsou potom preferovány spíše jako sladká svačinka na odpoledne, na chuť,“ vyzdvihuje Pavel Vojta, marketingový manažer společnosti Storck Česká republika. Značka Knoppers nabízí jak oplatky, tak čokoládovou tyčinku Knoppers NutBar, ke které přibudou novinky Knoppers Peanutbar a Knoppers Coconutbar.

Nechybí speciální a narozeninové edice

Sušenky jsou součástí spíše impulzního nebo dárkového charakteru nákupu. Slouží tedy jak k mlsání, rychlému snacku, tak jako dárek. „V současné době máme privátními značkami K-Favourites nebo K-Classic pokryty všechny segmenty v rámci cukrovinek. Velmi oblíbené jsou K-Favourites bonboniéry nebo tabulkové čokolády K-Classic,“ říká Renata Maierl.

Společnost Josef Manner se snaží nabízet širokou škálu produktů pro každou příležitost. Od malých snacků až po rodinné balení Manner oplatků. „Pod značkou Casali nabízíme řadu čoko-banánků a širokou škálu pralinek s alkoholem i bez něj. V exkluzivní řadě potom pod značkou Victor Schmidt Mozart Kugeln disponujeme největší nabídkou koulí na trhu,“ pochvaluje si Aleš Aldo Koláček. Pro zimní období firma uvedla speciální edici produktů, jako je Pečené jablko, Spekulatius a Pražené mandle. Prodejnost byla mile překvapivá a zákazníci si je oblíbili zejména z důvodů vysoké kvality a podílu surovin ve výrobku. „V návaznosti na tuto řadu připravujeme i letní limitovanou edici s příchutěmi malina, broskev a pomeranč. V tomto období jsme v případě značky Napoli Dragge Keksi ála Creme Caramel uvedli na trh Casali Rum Kokos v bílé čokoládě a banánem a dále jsme rozšířili sérii Manner Knuspino o příchuť Limette ve stodesetigramovém balení,“ informuje.

cukrovinkyZnačka Haribo se letos připravuje na oslavu stoletého výročí medvídků Haribo. Bonbony poprvé spatřily svět v roce 1922, kdy se Hans Riegel nechal inspirovat oblíbenými tančícími medvídky na poutích a vytvořil své tančící medvědy Tanzbären, které se nyní prodávají po celém světě. I v České republice patří Haribo medvídci díky své charakteristické chuti, tvaru a kvalitě k nejprodávanějším výrobkům v dané kategorii. „Proto se tuzemští spotřebitelé mohou těšit na prodej speciální edice zlatých medvídků Goldbären v narozeninovém obalu,“ upozorňuje Dana Broersma, brand manažerka společnosti Haribo CZ/SK.

Novinkám pomáhá in-store aktivace

Různé cukrovinky, oplatky a sušenky, a to i ty zdravější, kupují Češi dětem jako součást svačinky do školy nebo jako zdroj rychlé energie na různé výlety či tábory. Nákup sladkostí a podobných produktů každoročně ovlivňují sezonní události, jako jsou Vánoce, Velikonoce nebo konec školního roku. „V posledních dnech se tyto potraviny staly součástí různých sbírek pro Ukrajince postižené válkou. Vzhledem k celkovému zdražování a našemu mottu ‚Jednoduše pro všechny‘ se momentálně v rámci produktových novinek zaměřujeme hlavně na zalistování cenově příznivějších, ale zároveň kvalitních produktů, které tolik nezatíží peněženky zákazníků,“ přibližuje Andrea Dubská.

V průběhu roku zákazníci dobře reagují na promoakce, například při představování nového výrobku. „V březnu jsme připravili zajímavou in-store aktivaci pro filmové fanoušky a při příležitosti premiéry nového velkofilmu jsme na trh uvedli limitovanou edici sušenek Oreo s Batmanem,“ uvádí Jiří Šebek. Kromě batmanovské edice představila tato značka i nové sušenky Oreo Golden – tradiční černé sušenky vystřídaly sušenky světlé, náplň zůstává vanilková. Další novinkou je nová příchuť Fidorky – v růžovém obalu se ukrývá mléčná oplatka s kakaovou náplní. „Před Vánoci jsme představili Spekulky od Opavie, křehké skořicové sušenky jsou inspirovány tradičními nizozemskými Speculaas. Zatím poslední letošní novinkou jsou oplatky Zlaté od Opavie s příchutí Cappucino, která doposud v našem portfoliu chyběla,“ uzavírá Jiří Šebek.

 

Názor odborníka:

cukrovinky„Dojde k dalšímu zvýšení cen.“

V průběhu pandemie se zákazníci orientovali na větší balení produktů. Tento trend se již otáčí a spotřebitelé se vrací k běžným zvyklostem. Trh však nyní bude trápit zvyšování cen. Nejen s ohledem na poslední vývoj na Ukrajině. Situace kolem pšenice, slunečnicového oleje, pohonných hmot a tak dále totiž nebude možné kompenzovat jinak než dalším zdražením.

Aleš Aldo Koláček, obchodní a marketingový ředitel, Josef Manner

 

Data:

23,6 %

českých domácností konzumuje oplatky 2- až 3x měsíčně.

Zdroj: Median, MML-TGI, 21/III–21/IV

 

Aktuálně z trhu:

Biopekárna Zemanka představuje nové hravé obaly

cukrovinkyNové obaly produktů a novou vizuální identitu aktuálně uvádí na trh Biopekárna Zemanka. Už od konce března tak zákazníci na pultech prodejen objevují obaly sušenek a krekrů od tohoto výrobce s ovečkou v kakaovém lusku, hořkou čokoládu surfující na kousku kokosu nebo slunečnicovými semínky tančícími kolem kousků sýra.

Do konce dubna by měly nové obaly produktů Biopekárny Zemanka kompletně vystřídat staré etikety. Autorkou nového vizuálu je Klára Voborníková, která stála také za vizuální identitou Dobrý cider nebo nové vizuální identity a kolekce obalů Ivety Fabešové. Na spolupráci ji bavilo vytvářet hravé příběhy pro jednotlivé dětské sušenky, které potěší nejen ty nejmenší.

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2022.

 

Související články:

Zboží&Prodej 10/2021: Sladkosti o Vánocích lákají premiumizací Zboží&Prodej 6-7/2021: Impulz se vrací zpět na výsluní Zboží&Prodej 3/2022: Spotřebitelé se vracejí k čerstvému pečivu zemankaBiopekárna Zemanka otevírá v Praze vlajkový obchod

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required