
Některou z cukrovinek nakoupí alespoň jednou ročně všechny české domácnosti a tento fakt v roce 2021 nezměnila ani pandemie. Naopak se dá říci, že během dvou covidových let domácnosti za tuto kategorii svoje útraty navýšily. To je jistě dobrá zpráva. Avšak i tuto kategorii postihla vlna zdražování a vlivem konfliktu na Ukrajině ji poškodí ještě více.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 290 (4/2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Cukrovinky domácnosti nakupují často, zhruba jednou za pět dní, a ročně jich nakoupí zhruba 26 kg. Jejich průměrná cena v roce 2021 vzrostla o 3 %. Podle výdajů jsou největšími subkategoriemi v cukrovinkách sušenky a oplatky, za které domácnosti utratí čtvrtinu svých výdajů do kategorie. Sušenky a oplatky nakupují skoro všechny domácnosti, v průměru jednou za deset dní. Celkově jich domácnosti ročně zakoupí 8,5 kg. Vyplývá to z dat společnosti GfK Czech.
Domácnost koupí více než dva kilogramy pralinek za rok
Z hlediska vývoje se domácnosti více přiklonily k nákupu oplatek, kde jak nakoupený objem, tak výdaje rostly. „Na druhém místě za sušenkami a oplatkami vidíme tabulkovou čokoládu, která má na výdajích domácností šestnáctiprocentní podíl,“ vypočítává client relationship manager Vladimíra Šebková. I tuto subkategorii kupuje více než 90 % domácností alespoň jednou za rok a v roce 2021 průměrná domácnost nakoupila zhruba 3,9 kg čokolády, což je oproti minulému období zhruba o 6 % méně. Na druhou stranu za tuto čokoládu zaplatily domácnosti o něco málo vyšší cenu než v předchozím roce. Domácnosti preferovaly nákupy čokolády na vaření, kde výdaje rostly o více než 8 %, dále mléčnou a bílou čokoládu. Naopak výdaje do hořké čokolády klesaly.
Třetí největší subkategorií v cukrovinkách jsou z hlediska domácích výdajů tyčinky, které mají na kategorii podíl skoro 15 %. I tyčinky kupuje více než 9 z 10 českých domácností. „Výdaje do nákupu tyčinek v oba covidové roky rostly, zejména do variant, jako jsou ovocné, sójové a sladké nebo čokoládové,“ deklaruje Vladimíra Šebková. Až na čtvrtém místě se z hlediska výdajů umístily pralinky. I ty alespoň jednou za rok nakoupí 85 % českých domácností. Průměrná domácnost nakoupila více než dva kilogramy pralinek za rok; a to přesto, že průměrná cena za kilogram překročila 320 Kč. Celkové výdaje českých domácností do pralinek meziročně vzrostly skoro o pětinu.
O nejvyšší podíl na peněžence kupujících se v rámci sladkostí přetahují hypermarkety a diskontní prodejny. Oba tyto formáty mají více než 30% podíl na výdajích českých domácností. Při pohledu na nakoupený objem již diskontní prodejny vedou, domácnosti v nich nakoupily více než 36 % objemu celého sortimentu cukrovinek. „Důvodem vysokého podílu diskontních prodejen je to, že v nich kategorii nakupuje 9 z 10 českých domácností, kdežto v hypermarketech se počet kupujících meziročně mírně snížil o více než 20 000 domácností,“ vysvětluje Vladimíra Šebková. Důvodem je i rozdíl v průměrné ceně, která je v diskontních prodejnách o 17 % na kilogram nižší než v hypermarketech. V supermarketech nakoupily cukrovinky méně než tři čtvrtiny českých domácností, v malých prodejnách pak necelých 55 % domácností.
Někteří zákazníci se snaží přeorientovat
Kategorie cukrovinek, oplatek a sušenek patří mezi obratově rostoucí. „Větší nárůst v obratu vidíme například u čokoládových tyčinek. Na rozdíl od čokolád, které nezaznamenaly takový růst jako právě čokoládové tyčinky,“ poodkrývá Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika. Zdražování v rámci kategorie je realitou vzhledem ke všem okolnostem, které souvisí nejen s pandemií, ale i s aktuální situací. Největší problém, se kterým se dodavatelé cukrovinek setkávají, je nedostatek obalového materiálu a zpožděné dodávky surovin. „V pandemii jsme zaznamenali obratový růst privátních značek. I zde jsme se nevyhnuli navýšení cen. Přesto můžeme zákazníkům nabídnout stále dobrou kvalitu za nižší prodejní ceny, než je tomu u značkových výrobků,“ dodává Renata Maierl.
V kategorii cukrovinek, stejně jako u dalších potravin dochází ke zdražování o 5 až 10 procent. Důvodem je inflace a zvyšování nákladů v celém dodavatelském řetězci od vstupních nákladů na suroviny přes energie až po pohonné hmoty a ceny za logistiku. „V poslední době proto vidíme, že se někteří naši zákazníci snaží přeorientovat na cenově výhodnější produkty. Dlouhodobě však sledujeme i trend zdravějšího stravování, který se netýká jen sladkostí, ale všech kategorií potravin. Zákazníci častěji vyhledávají zdravější varianty sladkostí bez přidaných cukrů nebo s těmi přírodními, obsahující oříšky a přírodní zdroje energie či přírodní barviva,“ prozrazuje Andrea Dubská, specialistka cukrovinek e-shopu Košík.cz. Mění se také balení samotných potravin a stále častěji se dbá na to, aby obaly byly co nejvíce ekologické, tedy jednodruhové a z recyklovaných nebo jednoduše recyklovatelných materiálů, jako je třeba papír.
Snaha o budoucí zajištění dodávek
Celý trh cukrovinek zasáhla válka na Ukrajině, protože se zde nacházejí továrny velkých nadnárodních výrobců. „Kromě výpadku ve výrobě se dá očekávat další zdražení energií a pohonných hmot, ale i nedostatek některých vstupních surovin, protože Ukrajina je velmi důležitým producentem obilovin, jako je pšenice, ječmen, žito nebo kukuřice,“ konstatuje Andrea Dubská. Pro lepší představu: od začátku hospodářského roku 2021/22 bylo do 2. února 2022 z Ukrajiny vyvezeno 38,6 mil. tun obilovin. Kromě aktuální vlny zdražování panuje složitá situace v dodavatelsko-odběratelském řetězci a občasným nedostatkem pracovní síly. „Přestože se snažíme vyšší náklady absorbovat, museli jsme v některých případech přistoupit ke zvýšení cen v celosvětovém měřítku,“ popisuje Jiří Šebek, corporate & government affairs manažer pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko společnosti Mondelez Czech Republic.
Společnost Josef Manner se snaží tyto negativní trendy eliminovat vnitřními úsporami, zajištěním dlouhodobých cen surovin a tím, že investovala a učinila první kroky k soběstačnosti produkce lískových oříšků. „Kvalitní lískové oříšky jsou pro chuť mnoha našich výrobků zásadní a jejich dostupnost klíčová. V roce 2018 byla založena dceřiná společnost Manner Azerbaijan z důvodu převzetí výrobních fází od dodavatelů a v roce 2019 byly zakoupeny první pěstitelské plochy v Ázerbájdžánu,“ sděluje obchodní a marketingový ředitel Aleš Aldo Koláček. Jde o 318 hektarů zemědělské půdy (to odpovídá přibližně 445 fotbalovým hřištím). Celkem v ní bude zasazeno 200 tisíc keřů lískových oříšků. Pokud vše půjde podle plánu, první malou sklizeň lze očekávat koncem léta 2024. Při plné kapacitě budou schopni v budoucnu pokrýt přibližně 20 až 25 % své spotřeby lískových oříšků. V současné době pracuje na zakoupené zemědělské půdě asi 30 stálých pracovníků, kteří budou kvůli výsadbám mladých keřů postupně doplněni o další. Tím firma učinila důležitý krok k budoucímu zajištění dodávek a cenové stabilitě.
Oplatky slouží primárně k doplnění energie
Pandemie ovlivnila chování nakupujících v tom, že začali preferovat rodinná balení produktů. „Na jejím začátku spotřebitelé vybírali levnější produkty, privátní značky, ale v loňském roce došlo k obratu a rostly prodeje našich prémiových produktů Milka biscuits, sušenky Oreo a oplatky Kolonáda,“ komentuje Jiří Šebek. David Šátek, manažer kategorie cukrovinek v obchodech Albert, potvrzuje, že během pandemie zákazníci sice zvětšili svůj nákupní košík, ale zase chodili nakupovat méně často. „To ovlivnilo i impulzní nákup drobnější cukrovinek. Situace trvala asi do poloviny loňského roku. Nyní už zákazníci nakupují cukrovinky v podobné míře jako před pandemií,“ doplňuje. Zvýšená poptávka po těchto produktech je typická pro příležitosti, jako jsou velikonoční svátky, Valentýn, Vánoce, MDŽ, Den matek a další sezonní události, jako je dětský den, začátek nebo konec školního roku.
Oplatky a tyčinky si spotřebitelé kupují ze dvou hlavních důvodů – doplnění energie a jako lahůdku, nebo sladkou svačinku. „Oplatky slouží k doplnění energie a nejvíce jsou konzumovány v dopoledních hodinách. Čokoládové tyčinky jsou potom preferovány spíše jako sladká svačinka na odpoledne, na chuť,“ vyzdvihuje Pavel Vojta, marketingový manažer společnosti Storck Česká republika. Značka Knoppers nabízí jak oplatky, tak čokoládovou tyčinku Knoppers NutBar, ke které přibudou novinky Knoppers Peanutbar a Knoppers Coconutbar.
Nechybí speciální a narozeninové edice
Sušenky jsou součástí spíše impulzního nebo dárkového charakteru nákupu. Slouží tedy jak k mlsání, rychlému snacku, tak jako dárek. „V současné době máme privátními značkami K-Favourites nebo K-Classic pokryty všechny segmenty v rámci cukrovinek. Velmi oblíbené jsou K-Favourites bonboniéry nebo tabulkové čokolády K-Classic,“ říká Renata Maierl.
Společnost Josef Manner se snaží nabízet širokou škálu produktů pro každou příležitost. Od malých snacků až po rodinné balení Manner oplatků. „Pod značkou Casali nabízíme řadu čoko-banánků a širokou škálu pralinek s alkoholem i bez něj. V exkluzivní řadě potom pod značkou Victor Schmidt Mozart Kugeln disponujeme největší nabídkou koulí na trhu,“ pochvaluje si Aleš Aldo Koláček. Pro zimní období firma uvedla speciální edici produktů, jako je Pečené jablko, Spekulatius a Pražené mandle. Prodejnost byla mile překvapivá a zákazníci si je oblíbili zejména z důvodů vysoké kvality a podílu surovin ve výrobku. „V návaznosti na tuto řadu připravujeme i letní limitovanou edici s příchutěmi malina, broskev a pomeranč. V tomto období jsme v případě značky Napoli Dragge Keksi ála Creme Caramel uvedli na trh Casali Rum Kokos v bílé čokoládě a banánem a dále jsme rozšířili sérii Manner Knuspino o příchuť Limette ve stodesetigramovém balení,“ informuje.
Značka Haribo se letos připravuje na oslavu stoletého výročí medvídků Haribo. Bonbony poprvé spatřily svět v roce 1922, kdy se Hans Riegel nechal inspirovat oblíbenými tančícími medvídky na poutích a vytvořil své tančící medvědy Tanzbären, které se nyní prodávají po celém světě. I v České republice patří Haribo medvídci díky své charakteristické chuti, tvaru a kvalitě k nejprodávanějším výrobkům v dané kategorii. „Proto se tuzemští spotřebitelé mohou těšit na prodej speciální edice zlatých medvídků Goldbären v narozeninovém obalu,“ upozorňuje Dana Broersma, brand manažerka společnosti Haribo CZ/SK.
Novinkám pomáhá in-store aktivace
Různé cukrovinky, oplatky a sušenky, a to i ty zdravější, kupují Češi dětem jako součást svačinky do školy nebo jako zdroj rychlé energie na různé výlety či tábory. Nákup sladkostí a podobných produktů každoročně ovlivňují sezonní události, jako jsou Vánoce, Velikonoce nebo konec školního roku. „V posledních dnech se tyto potraviny staly součástí různých sbírek pro Ukrajince postižené válkou. Vzhledem k celkovému zdražování a našemu mottu ‚Jednoduše pro všechny‘ se momentálně v rámci produktových novinek zaměřujeme hlavně na zalistování cenově příznivějších, ale zároveň kvalitních produktů, které tolik nezatíží peněženky zákazníků,“ přibližuje Andrea Dubská.
V průběhu roku zákazníci dobře reagují na promoakce, například při představování nového výrobku. „V březnu jsme připravili zajímavou in-store aktivaci pro filmové fanoušky a při příležitosti premiéry nového velkofilmu jsme na trh uvedli limitovanou edici sušenek Oreo s Batmanem,“ uvádí Jiří Šebek. Kromě batmanovské edice představila tato značka i nové sušenky Oreo Golden – tradiční černé sušenky vystřídaly sušenky světlé, náplň zůstává vanilková. Další novinkou je nová příchuť Fidorky – v růžovém obalu se ukrývá mléčná oplatka s kakaovou náplní. „Před Vánoci jsme představili Spekulky od Opavie, křehké skořicové sušenky jsou inspirovány tradičními nizozemskými Speculaas. Zatím poslední letošní novinkou jsou oplatky Zlaté od Opavie s příchutí Cappucino, která doposud v našem portfoliu chyběla,“ uzavírá Jiří Šebek.
Názor odborníka:
„Dojde k dalšímu zvýšení cen.“
V průběhu pandemie se zákazníci orientovali na větší balení produktů. Tento trend se již otáčí a spotřebitelé se vrací k běžným zvyklostem. Trh však nyní bude trápit zvyšování cen. Nejen s ohledem na poslední vývoj na Ukrajině. Situace kolem pšenice, slunečnicového oleje, pohonných hmot a tak dále totiž nebude možné kompenzovat jinak než dalším zdražením.
Aleš Aldo Koláček, obchodní a marketingový ředitel, Josef Manner
Data:
23,6 %
českých domácností konzumuje oplatky 2- až 3x měsíčně.
Zdroj: Median, MML-TGI, 21/III–21/IV
Aktuálně z trhu:
Biopekárna Zemanka představuje nové hravé obaly
Nové obaly produktů a novou vizuální identitu aktuálně uvádí na trh Biopekárna Zemanka. Už od konce března tak zákazníci na pultech prodejen objevují obaly sušenek a krekrů od tohoto výrobce s ovečkou v kakaovém lusku, hořkou čokoládu surfující na kousku kokosu nebo slunečnicovými semínky tančícími kolem kousků sýra.
Do konce dubna by měly nové obaly produktů Biopekárny Zemanka kompletně vystřídat staré etikety. Autorkou nového vizuálu je Klára Voborníková, která stála také za vizuální identitou Dobrý cider nebo nové vizuální identity a kolekce obalů Ivety Fabešové. Na spolupráci ji bavilo vytvářet hravé příběhy pro jednotlivé dětské sušenky, které potěší nejen ty nejmenší.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2022.