logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Konec falešných recenzí a umělých slev. České e-shopy čekají kvůli novele zákona o ochraně spotřebitele změny

18. května 2022
E-commerce 0
462
Konec falešných recenzí a umělých slev. České e-shopy čekají kvůli novele zákona o ochraně spotřebitele změny

E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou proti falešným slevám či smyšleným spotřebitelským recenzím. Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku míří po jednání vlády do Poslanecké sněmovny. Návrh MPO by měl významně posílit ochranu spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám. Podle Upgates, dodavatele e-‑shopových řešení, se posílí důvěra mezi spotřebiteli a poctivými obchodníky a zrychlí se celkový přechod k nakupování on-line.

Nová směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU), pro kterou se vžilo označení Omnibus, má v členských zemí EU vstoupit v platnost do 28. května. Česká implementace v podobě novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku bude nyní projednávat Poslanecká sněmovna.

Přečtěte si také
Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste

Poctivost se vyplácí

E-commerce v posledních dvou letech ohromně narostlo a jen na českém trhu nyní působí 51 tisíc e-shopů. I když se jen malá část z nich nechová v souladu s předpisy, legislativa musí reagovat pružně a chránit spotřebitele proti nekalým praktikám obchodníků.

„Modernizace právních předpisů na ochranu spotřebitele celkově zkultivuje e-commerce prostředí. S novelou zákona se pro poctivé e-shoppery nic nemění, jejich pozice se naopak ještě více upevní a důvěra mezi spotřebiteli se posílí,“ říká Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, jednoho z dodavatelů e-shopových řešení v Česku.

Přečtěte si také
Letos lépe nebude

Uvádění skutečných slev

E-shoppeři i obchodníci v kamenných prodejnách musí přestat uměle navyšovat ceny před slevou. Tu musí vypočítat podle nejnižší ceny, kterou měl produkt 30 dnů před slevou. „Nově se sleva musí počítat ze skutečné ceny a nikoli například z ceny zaváděcí,“ přibližuje Martin Pech.

Recenze pouze od reálných zákazníků

Prodejci budou zodpovědní za ověření, že spotřebitelské recenze udělují opravdoví zákazníci, kteří si výrobek koupili nebo ho užili. Vymyšlené nebo zkreslené recenze již nebude možné zveřejnit. „Zkušenosti ostatních uživatelů jsou pro nakupující extrémně důležité a podle mnoha výzkumů jsou při rozhodování minimálně stejně důležité jako cena. Manipulace s hodnocením a falešné recenze u zboží nemají v e-commerce své místo. E-shoppeři musí sami zařídit autenticitu a na vyzvání kontrolora prokázat, že se o své zkušenosti s výrobkem či službou podělili opravdoví spotřebitelé,“ upozorňuje Martin Pech.

Transparentní personalizování cen

Směrnice, přestože se zabývá úpravou ceny, nezakazuje její personalizaci například prostřednictvím umělé inteligence. Pokud e-shop zobrazí cenu, kterou spočítá algoritmus podle předchozího chování spotřebitele, musí jej o tom dostatečně informovat. „Pokud zákazníci vidí různé ceny podle toho, odkud na web přišli či jak často e-shop navštěvují, musí o tom být informováni. Stává se to například u dopravců, kteří navyšují jízdné, takže při další návštěvě už zájemce vidí jinou cenu. Za férové počínání prodejců se bude považovat informování o způsobu, jakým se cena spočítá,“ uvádí Martin Pech.

 Férové řazení produktů

Nová informační povinnost se dotýká také provozovatelů online tržišť, kteří musí zajistit, že výsledky vyhledávání a parametry určující pořadí produktů budou jasné. Spotřebiteli musí být zřejmé, jaký je princip řazení výsledků, proč jsou vybrané produkty na předních pozicích a také s kým uzavírá smlouvu.

„V případě řazení od ,nejlevnějších‘, nebo ,nejprodávanějších‘ položek je princip uspořádání vcelku jasný. U výběru zboží podle volby ,doporučené‘ musí být jednoznačně uvedeno, podle jakého klíče se nabídka zobrazuje. Pokud provozovatel online tržiště poskytuje obchodníkům přední místa ve výsledcích vyhledávání za úplatu, tyto výrobky budou muset nést označení, že jsou takto umístěny díky placené reklamě,“ vysvětluje Martin Pech.

Pokuty budou vysoké

Na vyzvání České obchodní inspekce musí provozovatel internetového obchodu či online tržiště prokázat, že recenze napsali opravdoví uživatelé, slevy nejsou jen na oko a výsledky vyhledávání se řadí transparentně. ČOI bude vymáhat dodržování novely zákona a postihovat porušování nových pravidel vysokými pokutami. Evropská směrnice nespecifikuje částku pro penále, ale stanovuje, že její maximální výše bude činit alespoň čtyři procenta ročního obratu e-shopu v dotčeném státu EU. Pokud tyto informace nejsou k dispozici, maximální výše pokuty bude alespoň dva miliony euro.

„Na novinky v legislativě flexibilně reagujeme a implementujeme změny do e-shopových řešení, abychom zavedení aktuálních opatření obchodníkům co nejvíce usnadnili,“ zdůrazňuje Martin Pech.

Související články:

Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste Letos lépe nebude Letáky nejsou pouze nositeli slev

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required