logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice

20. května 2022
Zprávy 0
250
Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice

Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice

Jubilejní 25. ročník největšího logistického kongresu v České republice letos nesl podtitul Homo logisticus a symbolicky tak vzdal hold všem lidem, kteří pracují v logistice a kteří zejména během pandemie ukázali, že logistika je spolehlivou součástí krizové infrastruktury země. Tematicky se však kongres věnoval také dalším oblastem – vedle lidských zdrojů to byly automatizace a robotizace, vzestup e-commerce či environmentálně ohleduplnější logistika a doprava. 

Oproti loňskému ročníku navštívilo letošní ročník logistického kongresu Eastlog o více než sto nových účastníků více. Konečný počet návštěvníků se tedy ustálil na hodnotě 556. „Návštěvnost je pro nás jedním z důležitých měřítek úspěchu. Současně nejde pouze kvantitu, ale takříkajíc o kvalitu. Naším cílem je, aby kongres navštěvovali především logističtí profesionálové přímo z praxe. Mohou se nejen seznámit s trendy a novinkami prostřednictvím odborného programu, ale také si předávat zkušenosti v rámci networkingu. A v neposlední řadě velmi dobře funguje propojení s partnery, kteří konferenci podporují,“ říká Jeffrey Osterroth, generální ředitel pořádající společnosti Atoz Group.

Kongres, který se letos konal ve dnech 12. a 13. května v moderním kongresovém centru O2 universum v Praze, sestává ze společného programu, několika vložených workshopů specializovaných na dané téma, speed-datingové platformy Bizlog, večerního Logistického Business Mixeru a druhý den pak účastníci navštěvují logistické provozy.

Homo logisticus – člověk logistický

Dopolední program začal debatou dvou výrazných osobností – Josefa Středuly, předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů, a Radka Špicara, viceprezidenta pro hospodářskou politiku a export Svazu průmyslu a dopravy ČR. Prezentovali své názory na trh práce, uprchlickou krizi, vysokou inflaci nebo deglobalizaci.

Michal Šmíd (Amazon) a Pavel Sovička (Panattoni) pojali svou prezentaci opravdu interaktivně. Nejdříve přijeli s vozíky z Amazonu plnými beden, následovala přednáška o společné spolupráci Panattoni a Amazonu ve světě i v Česku. V závěru se pak ke stropu vznesl dron a Michal Šmíd a Pavel Sovička si pořídili s celým publikem jedno velké selfíčko.

Po kávové přestávce, kterou uvedl mistr barista Jiří Čad (Nestlé Professional), následovala velká panelová diskuse k ústřednímu tématu letošního ročníku – Homo logisticus neboli Člověk logistický. Moderovala ji Jaroslava Rezlerová (ManpowerGroup) a mezi panelisty byli zástupci mnoha oblastí – Barbora Habětínková (ShipMonk), Michal Harásek (Tymbe), Roman Kmec (Lidl Česká republika), Jiří Kristek (Cushman & Wakefield) a Jan Polter (Dachser Czech Republic). Účastníci zodpověděli například na otázky, jaké typy logistických provozů lze plně automatizovat nebo robotizovat či zda pandemie změnila způsob, jak člověk vykonává práci v logistice.

Polední pauza byla dostatečně dlouhá na to, aby se účastníci nejen občerstvili před bohatým odpoledním programem, ale aby také zvládli stovky krátkých obchodních schůzek. Takzvaný speed-dating v rámci sekce Bizlog představuje ideální příležitost pro navázání úvodního kontaktu a základní seznámení s výrobky a službami. Jedním z hlavních důvodů, proč navštěvovat konference, je totiž setkání s lidmi. Tyto kontakty umožňují oběma stranám – odběrateli i dodavateli – snadno a rychle na neutrální půdě zjistit, jestli je prostor pro další jednání o spolupráci. Bizlog je oblíbenou částí programu nejen pro partnery, ale i pro účastníky, protože usnadňuje vyhledávání nových dodavatelů. Letos organizátoři spustili nový formát programu Bizlog, který umožnil účastníkům kongresu prohlédnout si profily zúčastněných společností a vybrat si ty, s jejichž zástupci se chtěli během kongresu setkat.

Série případovek

Odpoledne se „rozpadlo“ do několika programových linií. Pandemie urychlila implementaci automatizovaných a robotizovaných logistických procesů. Týká se to řady různých technologií – AGV, AMR, miniloadů nebo shuttle systémů. Tomuto tématu se věnoval workshop Digilog. Téma otevřel Tomáš Kubica (Škoda Auto), který se zaměřil na zajímavé projekty automatizace a digitalizace v logistice největší české automobilky. Zmínil i nové nároky na logistiku při skladování a manipulaci s komponenty pro výrobu elektromobilů.

Následovala série případových studií. O zvýšení efektivity a úspoře díky autonomním vozíkům Agilox hovořili Stanislav Čakovský (Greiner Packaging) a Dušan Šutka (4IGV). Program pokračoval „případovkou“ zaměřená na propojení systému Radioshuttle a automatických retraků ve společnosti Linea Nivnice, svého času se jednalo o první instalaci v Evropě. Přednášeli Jaromír Oliva (Linea Nivnice) a Aleš Hušek (Toyota Material Handling CZ).

Název další případové studie zněl „Digitalizace: Výhra v odběratelsko-dodavatelských vztazích.“ Inspirativní příklad nastavení firemních procesů přinesly Michal Pavlorek (eD‘ systém) a Lubomír Veselý (Grit). Digitalizaci logistických procesů ve společnosti Dexis Slovakia se věnovali Marcel Mitošinka (Dexis Slovakia) a Pavel Motan (K2 atmitec). Závěrečná případová studie tohoto bloku patřila společnost Kiekert-CS a Still ČR. Petr Kuchyňa na straně uživatele logistických služeb a Filip Šustek jako zástupce poskytovatele představili projekt automatizace dopravy ze skladu do výroby za použití autonomních tažných souprav. Moderátorské „otěže“ třímal David Čapek (Systémy Logistiky).

Logistika retailu pod tlakem změn

Plzeňský Prazdroj nedávno realizoval několik zajímavých projektů automatizace v dodavatelském řetězci. A v současnosti připravuje plně automatický sklad ve svém výrobním závodu v Plzni. Podrobnosti představili David Udal a Tomáš Sedláček (oba Plzeňský Prazdroj). Následovala prezentace, která směřovala k problematice plýtvání s potravinami, resp. k metodám, jak mu zamezit. Prezentaci, která se týkala udržitelného jednání a spolupráci s Českou federací potravinových bank, měl Jaroslav Koláček (Penny Market).

Klíčová role zdravotnictví a jeho zásobování se ukázala v průběhu pandemie. Jednou z priorit bylo mít potřebný zdravotnický materiál v blízkosti odběratelů. Důležité je to i pro společnost Mapo, která se zabývá prodejem a distribucí spotřebního materiálu pro zdravotnictví či lázeňství. Její představitelé Pavel Brauner a Josef Krajčí se společně s Michalem Bujárkem (CTP) zaměřili na hledání nových skladových prostor.

Závěr workshopu patřil panelové diskusi s pracovním názvem Proklatě dynamická e-commerce. O doručení na poslední míli, fullfilmentu, automatizaci a robotizaci logistických procesů v e-commerci hovořili Tomáš Anděl (Alza.cz), Jakub Holec (108 Agency), Aleš Malucha (Rohlik.cz), Daniel Mareš (Wedo), Jan Palek (GLP) a Pavel Včela (GLS CZ). Moderoval Petr Hříbal (Zboží&Prodej).

Kde brát lidi

HRlog vycházel ze situace v pandemii, která přinesla jasný dopad na firmy i jejich zaměstnance. Home office, karanténa, ošetřovačka, testování, video porady… Workshop byl koncipován jako kulatý stůl, ke kterému byli přizváni HR manažeři a manažerky logistických společností, zástupci agentur nebo inovátoři v oblasti HR.

Debata se točila kolem současné praxe i toho, co lze očekávat do budoucnosti. HR manažeři se shodli především na základním, totiž panuje obrovský nedostatek pracovních sil a je třeba neustále vymýšlet cesty, jak oslovovat nové kandidáty. Zdá se přitom, že v blízké budoucnosti se situace příliš nezmění navzdory tomu, že se očekávají ekonomické těžkosti vyvolané válkou na Ukrajině, narušením dodavatelských řetězců i vysokou inflací. „Personální“ dvouhodinovkou provázel moderátor Roman Molek (Transearch International).

Dokáže být logistika zelenější?

Společný odpolední a podvečerní program patřil tématu, které hýbe nejen moderní logistikou, totiž udržitelnosti. Sekci Greenlog zahájil Alan McKinnon (Kühne Logistics University) s daty „vyfutrovanou“ přednáškou pojmenovanou Net-Zero Logistics: Co to znamená a jak tohoto stavu docílit? V úvodu načrtl, jak vypadají aktuální klimatické cíle a zmínil některé metody, jež mohou přispět k jejich splnění včetně např. zachytávání oxidu uhličitého z atmosféry. Dále vyjmenoval jednotlivé typy přeprav i s jejich klimatickými dopady (zdroj: DBEIS/DEFRA 2020). Nejvíce CO2 na tunokilometr produkuje letecká doprava na krátké vzdálenosti (2198 gCO2/tunokilometr), následuje letecká na dlouhé vzdálenosti (1128), poté dodávka (612), nákladní vůz (210), kamion s návěsem (78), trajekt (51), nákladní vlak (25), kontejnerová loď (16) a loď na přepravu volného nákladu (4).

Poté vystoupil prof. Vladimír Kočí (VŠCHT Praha), který měl na počátku stručné pojednání o hodnocení LCA. Protože ekologická řešení by měla být opravdu udržitelná, nikoliv pouze „zelená“, líbivá či marketingově zajímavá, zaměřil se pak Vladimír Kočí na tři příklady, kdy hodnotil „zelenou“ inovativnost jednotlivých projektů. Na testu LNG vozidel spolupracovaly společnosti Budějovický Budvar a Iveco, příklad prezentovali Vojtěch Lechner (Budějovický Budvar) a Miroslav Hnát (Iveco). Následovala inovace v podobě elektrifikace depa Pharos společnosti Direct Parcel Distribution SK, na které spolupracovala s firmou ChargeUp. Prezentovali Milan Jurík (Direct Parcel Distribution SK) a Ondřej Synek (ChargeUp Engineering). Představeným projektem byla také fotovoltaická elektrárna na střeše skladu Amazonu v Kojetíně, který uvedl Jiří Zita (Panattoni) jménem developera a klienta Amazon.

„Jdeme po zelené“ byl název další velké panelové diskuse letošního ročníku Eastlogu. Jsou nově stavěné sklady opravdu „zelené“? Jak se firmy vypořádávají s požadavky na dopravu ohleduplnější k životnímu prostředí? Kde jsou největší rezervy při hledání úspor energií? To byly jen některé z otázek, které moderátor Tomáš Martoch (GS1 Czech Republic, Česko-slovenská iniciativa ECR) položil svým hostům. Vystoupili Gaël Gonzalez (LPR – La Palette Rouge), Jan Hyťha (Hopi Holding), Pavel Pánek (Budějovický Budvar), Kateřina Rázlová (DHL Supply Chain) a Michal Vrba (Prologis).

Rio Eastlog

Téměř dva roky „se nesmělo zpívat a nesmělo se hrát“. A tak pořadatelé pro letošek zařadili večerní program, který rozproudil krev v žilách. Ihned po ukončení hlavního programu se na pódium vrhl taneční soubor Tradición a rozpoutal karnevalové „šílenství“.

Pět pestrobarevně oděných tanečníků a tanečnic předvedlo salsu, sambu nebo karnevalové zvyky. Účastníci si mohli poté sami zatančit s hudební skupinou Carisma, ochutnat Caipirinhu, vyzkoušet brazilské speciality nebo si udělat fotografickou vzpomínku díky Smileboxu. Zkrátka Rio Eastlog.

Pestrý výběr logistických provozů

Seelog je tradiční programová sekce Eastlogu, která nabízí exkurze do zajímavých logistických provozů. Již v předvečer kongresu, 11. května, vyrazili účastníci do nového hubu společnosti Wedo, který stojí v Ostředku. Funguje zde automatický sorter, který vytřídí až 12 000 balíků za hodinu.

V pátek 13. května se konaly hned tři exkurze. Část účastníků se vydala do distribučního centra řetězce Datart (společnost HP Tronic) v Jirnech. V současnosti sklad využívá několik technologií: například OSR shuttle (Knapp) pro vysokohustotní skladování drobného zboží, propojený s pick-it-easy stanicemi doplněnými pick-by-light technologií pro jeho efektivní vychystávání, čtyřpatrovou galerii pick-to-belt, 3,5 km dopravníků, VNA vozíky, spádové regály či automatické páskovačky.

Další skupina zavítala do Přelouče do společnosti Kiekert-CS, která zde vyrábí automobilové zámky, a to 200 000 denně. Srdce skladu tvoří už jednou rozšířený vysokokapacitní miniload. Prostorově omezená zóna pro příhradové regály je vyplněna mobilními regály, které zvyšují hustotu skladování. Zásobování mezi skladem a výrobou je nově řešeno pomocí dvou automatizovaných tažných souprav. Nedávnou inovací je také nasazení autonomních vozíků značky Agilox.

Konečně poslední skupina se vydala do distribučního centra v Postřižíně, odkud je zaváženo všech 185 prodejen značky Tesco. Účastníci navštívili suchý a chlazený sklad, které fungují v teplotním rozmezí +2 °C do +25 °C. Postřižínské centrum bylo otevřeno v roce 2006, zaměstnává od 800 do 1000 pracovníků a má kapacitu 25 000 paletových míst. Celková plocha centra činí 110 000 m2.

Přehled logistických provozů ukazuje, že výběr byl velmi pestrý a účastníci mohli vidět různé typy logistik, které sledují trochu jiné cíle a provozní akcenty.

Kompletní shrnutí kongresu Eastlog 2022 včetně fotogalerie naleznete zde.

 

Související články:

Eastlog 2021: Restart logistických akcí vyšel na jedničku Kongres Eastlog 2022 se zaměří na aktuální výzvy a proměnu role člověka v logistice Program kongresu Eastlog 2021 cílí na největší výzvy v logistice

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required