
Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách e-shopů, které se stávají dominantní platformou v oblasti spotřebitelského nákupu. V 1. čtvrtletí tohoto roku provedla 254 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 196 případech, což je 77,2 %. Nejčastěji obchodníci neinformovali spotřebitele o možnostech výrobky reklamovat nebo použili vůči němu klamavé obchodní praktiky.
Česká obchodní inspekce v období od 3. ledna do 31. března 2022 provedla 254 kontrol, které byly zaměřené na internetové obchodování. Kontrolami cílenými především na internetové obchody a platformy, u kterých identifikovala možné riziko poškozování práv spotřebitelů, zjistila ve 196 případech (77,2 % všech provedených kontrol), porušení právních předpisů.
Nedostatky téměř ve 400 případech
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 398 případech. Konkrétně se jednalo o následující případy. 105 případů, kdy prodávající řádně neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. V 97 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele. V 72 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem. V 70 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů a ve 21 případech prodávající porušil předpis, který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě. Ve 27 případech šlo o porušení přímo použitelných právních předpisů EU a 43 případů se týkalo dalších porušení právních předpisů v dozorové kompetenci ČOI.
Pokuty se vyšplhaly přes čtyři miliony
Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 239 pokut ve výši 4 083 500 Kč. Nejvyšší pokutu uložil inspektorát České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jednalo se o pokutu ve výši 750 000 Kč společnosti Lunzo, která se dopustila nekalé obchodní praktiky mimo jiné tím, že na svých stránkách uváděla nepravdivé informace o a upravovala příspěvky spokojenosti uživatelů s nákupní galerií lunzo.cz. Upraveno bylo i hodnocení inspektorky ČOI (která vystupovala v postavení spotřebitele), když její negativní hodnocení spočívající v udělení 1 hvězdičky doplněné komentářem „Nejsem spokojená, dlouhá doba dodání“, zobrazila se nakonec recenze s udělenými 5 hvězdičkami.
ČOI nadále rozšiřuje a aktualizuje seznam rizikových e-shopů na adrese www.rizikove.cz.