logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Zboží&Prodej 5/2022: Opalovací kosmetika vyhlíží léto

12. června 2022
CatScan 0
762
Zboží&Prodej 5/2022: Opalovací kosmetika vyhlíží léto

Pro opalovací kosmetiku platí, že jde o výrazně sezonní artikl, který v posledních dvou letech kvůli omezeným možnostem cestovat na dovolenou k moři zaznamenal značné propady prodejů. Proto letošní sezonu, která již není sešněrovaná restrikcemi týkajícími se cestování, vyhlížejí výrobci i obchodníci s nadějí, že se prodeje vrátí na předcovidovou úroveň. Dalším charakteristickým rysem u opalovacích přípravků je rostoucí poptávka po produktech šetrných k životnímu prostředí.  

Skutečnost, že opalovací kosmetika je vyloženě sezonní záležitost, potvrzují mimo jiné data Spotřebitelského panelu GfK, z nichž vyplývá, že většina nákupů kategorie se realizuje v období od dubna do srpna. „V letech 2019 a 2020 činily výdaje za kategorii během těchto pěti měsíců bezmála 90 procent celoročních výdajů. V roce 2021 to bylo dokonce přes 90 procent, což znamená, že výdaje za kategorii mimo hlavní sezonu představovaly méně než 10 procent,“ vypočítává Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech. Dodává, že červen je vůbec nejdůležitější měsíc pro nákupy prostředků na opalování. Loni v červnu spotřebitelé za opalovací prostředky zaplatili 5,5krát více, než je celoroční měsíční průměr.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 5/2021: Opalovací kosmetika vyhlíží restart

Jak dále uvádí, promoce ovlivňují trh prostředků na opalování podobně jako rychloobrátkové zboží celkem. Dvaapadesát procent z celkových výdajů na kategorii připadá právě na akční nákupy. Pokud jde o privátní značky, mají v kategorii silnější pozici než na trhu rychloobrátkového zboží celkem. Osmatřicet korun z každé stokoruny vynaložené na opalovací prostředky směřovalo na nákup privátních značek.

Blýská se na lepší sezonu

Po velmi nevydařené sezoně v roce 2020 označují výrobci i obchodníci loňský rok z hlediska prodejů opalovací kosmetiky za přece jen úspěšnější. „Podle dat společnosti IQVIA se loni ve srovnání s prvním rokem pandemie začal trh opalovací kosmetiky pomalu vzpamatovávat. Nicméně čísla se stále nevrátila na původní hodnoty,“ podotýká Vendula Krejčová, produktová manažerka společnosti Stada Pharma CZ. Podobně se vyjadřuje Andrea Söhnelová, brand manažerka značky Astrid: „Pandemie koronaviru ovlivnila velmi výrazně sezonu 2020, kdy se celkový pokles prodejů pohyboval v desítkách procent, a pouze segment samoopalování zaznamenal nárůst. Loňský rok přinesl částečné zotavení, růst zaznamenaly všechny segmenty, tedy přípravky na opalování, po opalování i na samoopalování, nicméně celkový trh nedosáhl úrovně roku 2019.“

Přečtěte si také
Obchodní řetězce v roce 2021 v České republice výrazně posilovaly

Vzhledem ke zrušení restrikcí týkajících se cestování vzhlížejí výrobci i obchodníci k letošní sezoně s nadějí, že se prodeje opalovacích prostředků dostanou na předcovidovou úroveň. Jejich optimismus posilují cestovní kanceláře, které hlásí obrovskou poptávku po zájezdech s tím, že mezi nejžádanější země pro letošní letní dovolenou patří Chorvatsko, Turecko, Řecko a Egypt. Jde o destinace, kam prakticky žádný Čech neodjíždí bez opalovacího prostředku.

Přesto se ale nad uvedenou kategorií i pro letošek určitý otazník vznáší. „Pro tuto sezonu je výhled optimistický do té míry, že vzhledem k rozvolnění vládních opatření je možné vycestovat do zahraničí bez zásadních omezení. Výrazně zlepšit prodeje mohou i teplé a slunečné dny v tuzemsku. Je ovšem otázkou, jaký vliv budou mít na prodeje opalovacích přípravků rostoucí ceny energií, pohonných hmot a potravin, které mohou negativně poznamenat velikost rozpočtu na dovolenou mnoha českých domácností,“ přemítá Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt.

Žádaná je fotoprotekce s benefitem

Není sporu o tom, že díky dlouhodobé osvětě se povědomí o potřebě chránit pokožku před negativními účinky slunečních paprsků rok od roku zvyšuje. Například Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri, poukazuje na to, že za poslední roky se rozšířila informovanost ohledně důležitosti ochrany pokožky před UV zářením nejen při přímém vystavení pokožky na slunci.

Nicméně z hlediska osvěty je stále co zlepšovat, což potvrzují zejména lékárníci, kteří se každoročně setkávají s případy podcenění fotoprotekce hlavně v tuzemských podmínkách. Podle nich například stále platí, že jen minimum lidí používá opalovací přípravky ve městě při cestě do práce či na nákupy. „Mám pocit, že nemůže existovat nikdo, kdo by nebyl o negativních účincích slunečního záření a o potřebě se před ním chránit poučen, ale touha po hodně opálené pokožce zatím vyhrává. Každoročně nastává stejná situace. S prvním jarním sluníčkem se nám klienti spálí, a poté si přijdou koupit nějaký panthenol a levnější opalovací přípravek,“ popisuje vedoucí lékárny Medea v Hostomicích nad Bílinou Leona Štěpková.

A o jaké přípravky mají ti, kteří opalovací kosmetiku kupují, největší zájem? „I přesto, že nejprodávanější jsou stále produkty s ochranným faktorem 30, obliba přípravků s faktorem 50 stoupá. Proto jsme letos do našeho sortimentu zařadili produkty, které mají ochranný faktor 50 nebo 50+, a jsou navíc vhodné proti sluneční alergii,“ vysvětluje Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann.

Právě v souvislosti se zmínkou o přípravcích vhodných proti vzniku sluneční alergie je třeba zmínit trend, který je patrný již delší dobu. Zvyšuje se totiž poptávka, a to zejména v lékárnách, po produktech specializovaných a s benefitem, tedy po přípravcích, které poskytují pokožce víc než jen ochranu před negativními účinky UV záření. Jde například o přípravky, které zároveň pokožku hydratují, nebo o přípravky, jež díky aktivním anti-agingovým ingrediencím současně napomáhají bojovat proti stárnutí pleti a pigmentovým skvrnám. O rostoucí oblibě intenzivně pečujících přípravků se speciálními kosmetickými ingrediencemi, jako je kupříkladu kyselina hyaluronová či bio konopný olej, se zmiňuje i Andrea Söhnelová.

Velké oblibě se také těší produkty, které jsou vyvinuté pouze pro určité partie. Trendem posledních let jsou například BB krémy na obličej s UV filtrem. „Letos už jsme zaznamenali enormní zájem o nejnovější varianty mezi ,opalovákyʻ, kterými jsou technologie face mist a shaka fluid,“ říká Jana Ulvrová, vedoucí Pilulka Lékárny na Senovážném náměstí v Praze. Opalovací krémy ve formě fluidu jsou vhodné pro všechny typy pokožky včetně pokožky citlivé a se sklonem k sluneční alergii. Fluid je navíc dobře snášen i v citlivé oblasti kolem očí. Face mist ve formě osvěžujícího spreje na obličej poskytuje nejen vysokou ochranu s efektem neviditelné mlhy, ale díky nové technologii pomáhá proti lesku pleti.

Nároky maminek jsou vysoké

Jak konstatuje Hana Paděrová, nejvíc domácností nakupuje opalovací kosmetiku v drogeriích. Během posledních dvou covidových sezon ale bezesporu posílily její prodeje v rámci e-commerce. „Jak jistě většina výrobců zaznamenala, chování spotřebitelů se v posledních dvou letech změnilo a významná část prodejů se i v této kategorii přesunula na e-shopy,“ přibližuje Vendula Krejčová.

Zejména spotřebitelé, kteří se potýkají s nějakým problémem, jako je například citlivá pokožka, nebo preferují speciální produkty, případně potřebují s jejich výběrem poradit, míří za nákupy do lékáren, v nichž významnou zákaznickou skupinu tvoří hlavně maminky malých dětí. Podle lékárníků jsou obvykle velmi dobře informované, většina z nich už také zná rozdíl mezi minerálním a chemickým filtrem a uvědomují si rizika slunečních paprsků pro dětskou pleť. Při výběru sluneční kosmetiky mají maminky nemalé nároky a cena pro ně není při výběru produktu na prvním místě.

A jaká kritéria při výběru opalovacích přípravků spotřebitelé obecně zohledňují? „Při výběru je pro zákazníka rozhodující, pro koho je přípravek určen, zda jde o dítě, dospělého, jedince s citlivou pokožkou a podobně. Pak také záleží na preferencích konkrétní značky. Roli hraje i cena a s ohledem na výši inflace je pravděpodobné, že význam tohoto kritéria ještě poroste. Důležitá je pochopitelně i výše ochranného faktoru a aplikační forma. Samotný proces rozhodování v kategorii opalování je vysoce individuální,“ shrnuje Jiří Peroutka.

Podle Olgy Stanley při výběru nejvíce rozhoduje značka a cena. Zároveň doplňuje: „Do povědomí zákazníků se ale rovněž dostává důležitost výše ochranného faktoru, a to zejména při výběru sluneční péče pro děti. Rozhodující tedy je, pro koho je výrobek určen. U dětí také hraje důležitou roli voděodolnost výrobku a aplikační forma.“

Andrea Söhnelová zase upozorňuje na to, že spotřebitelé mají tendenci se u této kategorie rozhodovat racionálně: „Produkty sluneční péče jsou vysoce funkční záležitost, a spotřebitelé proto upřednostňují značky a výrobky, které splní, co deklarují. Úroveň ochrany lidé vnímají především prostřednictvím údajů o výši ochranného faktoru, typech slunečního záření a odolnosti vůči vodě.“

Stěžejní je šetrnost vůči životnímu prostředí

Stejně jako v jiných kategoriích i u opalovací kosmetiky se čím dál víc prosazuje trend udržitelnosti a šetrnosti vůči životnímu prostředí jak u samotných produktů, tak v případě jejich obalů. „V posledních letech je znát příklon k opalovacím krémům s přírodními UV filtry. Důvodem je mimo jiné fakt, že řada dovolenkových destinací již zakázala dovoz, prodej i používání opalovacích krémů s konkrétními syntetickými UV filtry a konzervanty, které se fatálním způsobem podílejí na likvidaci korálových útesů, fauny a flóry oceánů. Také řada národních parků a chráněných oblastí například v Mexiku i jinde už vyžaduje na daném území používání ekologických opalovacích přípravků,“ specifikuje Andrea Vaníčková, PR & marketing director společnosti La BiOrganica.

Také Olga Stanley vyzdvihuje, že letos lze na trhu zaznamenat větší množství výrobků, které jsou šetrné k životnímu prostředí. „Týká se to nejen jejich samotného složení, v jehož případě je důležité, aby výrobek neobsahoval parabeny a další škodlivé chemické látky, ale i obalů, u nichž výrobci preferují stoprocentně recyklovatelné materiály,“ informuje.

Že spotřebitelé vyhledávají produkty, které jim zajistí bezpečnou ochranu před sluncem a respektují životní prostředí, naznačuje i Andrea Söhnelová. A dodává: „Je tedy důležité, aby přípravek obsahoval filtry ohleduplné k životnímu prostředí a ingredience přírodního původu z udržitelných zdrojů, bylo v něm použito méně přísad a také jeho obal byl v souladu s udržitelným rozvojem.“

Rovněž Jiří Peroutka poukazuje na udržitelné trendy. „U obalů dochází k redukci plastů, používají se recyklovatelná balení, obaly se vyrábějí z recyklovaného materiálu, některé spreje se dělají bez víček, případně mají u víček alespoň zvýšený podíl recyklátu. V poslední době se na obalech také objevují loga, která odrážejí respekt k oceánům v podobě sdělení, že přípravek neobsahuje určité chemické filtry a mikroplasty. Tento vývoj jsme zohlednili u opalovací kosmetiky naší značky Sundance. Používáme recyklovatelné obaly, etikety vyrábíme ze stejného materiálu jako obaly, čímž je zaručena stejná míra recyklovatelnosti, upouštíme od sendvičových etiket. Šetříme materiál i prostřednictvím odstranění víčka nebo samotným snížením hmotnosti obalu. Moderní design obalů pak respektuje poslední trendy pro ergonomické a praktické používání,“ deklaruje.

Opalovací mléka stále nejoblíbenější 

Pokud jde o jednotlivé formy opalovacích přípravků, výběr je široký od mlék, olejů přes krémy, pěny až po fluidy a mlhy. „Největším segmentem jsou opalovací mléka, s odstupem následují krémy a oleje,“ sděluje Hana Paděrová. Její slova potvrzuje Jiří Peroutka: „Z aplikačních forem jsou nejoblíbenější klasická mléka a opalovací přípravky ve spreji vzhledem k jejich jednoduché aplikaci.“ Stejné zkušenosti má Olga Stanley: „Oblíbené jsou přípravky ve spreji, nejprodávanější formou však stále zůstávají opalovací mléka.“

Obchodníci i výrobci myslí na zavedenou klasiku i na moderní trendy, takže spotřebitelé mají z čeho vybírat. „Opalovací kosmetiku nabízíme v našich prodejnách zpravidla na přelomu dubna a začátku května. Pro zákazníky máme připravenu nabídku zahrnující opalovací spreje, krémy i mléka s různými ochrannými faktory. Opalovací kosmetiku pod naší privátní značkou Cien, která je u zákazníků velmi oblíbená, nabízíme pouze v rámci akčních nabídek. Největší zájem bývá o klasické opalovací krémy a spreje, jejichž obliba roste především díky pohodlné aplikaci. Snadno se totiž nanášejí i vstřebávají a odolají i vodě,“ nastiňuje Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl ČR.

Pohodlí při aplikaci opalovacího přípravku zvyšuje popularitu forem ve spreji. Jak dokládá Andrea Söhnelová, takzvaný easy sprej umožňuje aplikovat přípravek ze všech směrů, a to i když se balení drží dnem vzhůru. „Pokud jde o velikost balení, oblíbená jsou větší rodinná balení a také miniatury, které se vejdou do kabelky, takže je možné je mít vždy u sebe,“ doplňuje.

Zejména lékárníci upozorňují, že ne zcela ideální je péče po opalování, kterou dost lidí podceňuje. O přípravky po opalování je zájem hlavně tehdy, pokud jsou v balíčku s opalovacím prostředkem.

Nabídka je opět bohatší

Pro letošní sezonu se nabídka opalovacích prostředků opět rozrostla o řadu novinek tradičních i privátních značek. Charakteristické pro všechny je, že odpovídají současným trendům jak co do složení, tak i pokud jde o jejich obaly.

Portfolio značky Astrid Sun se letos rozšíří o novou řadu Eco Care s OF 30, která reflektuje současný trend udržitelnosti, stále rostoucí popularitu vyšších ochranných faktorů i důležitost spolehlivé ochrany pro citlivou pokožku. Řada zahrnuje tři produkty – hydratační mléko na opalování, dětské hydratační mléko na opalování a hydratační pleťový krém na opalování, o nichž Andrea Söhnelová říká: „Poskytují širokospektrální fotostabilní ochranu před škodlivými vlivy UV a infračerveného záření a viditelného světla. Technologie ekologicky vyvážených UV filtrů je ohleduplná k mořskému i suchozemskému životu a šetrná k lidskému zdraví. Přípravky neobsahují UV filtry oktinoxát, oxybenzon a oktokrylen. Mají hypoalergenní složení, jsou voděodolné, rychle se vstřebávají a nezanechávají bílý film. Také obal je šetrný k přírodě, je stoprocentně recyklovatelný a částečně vyrobený z recyklovaných materiálů.“

Dva speciální produkty obohatily nabídku privátní značky SunOzon v drogeriích Rossmann. Jde o limitovanou edici přípravků zaměřenou na péči o pokožku, konkrétně o kapky na opalování s ochranným faktorem 30, které obsahují vitamin C, a o noční sérum po opalování.

Novinky dm značky reagují na trendy v péči o pokožku před, během a po opalování a při samoopalování. „Aktuálně rozšiřujeme nabídku slunečních fluidů Sundance s ochranným faktorem 30, 50, 50+, které zahrnují péči o citlivou pokožku, péči po opalování a dostupné budou také varianty produktů neutrálních k životnímu prostředí v rámci řady Pro Climate,“ prozrazuje Jiří Peroutka.

 

Názor odborníka:

„Velkou pozornost věnujeme edukaci spotřebitelů.“

Výraznou marketingovou podporu pro opalovací přípravky spouštíme v květnu. Podpoříme je v inzercích podle cílových skupin a formou advertorialů. Každoročně věnujeme velkou pozornost edukaci spotřebitelů. Na webu dm.cz naleznou naši zákazníci klíčové informace o produktech i o možných rizikách opalování. Během června a července posilujeme prezentaci opalovací kosmetiky v rámci druhotného vystavení přípravků na dm stojanech, které podpoříme dalšími marketingovými aktivitami.

Jiří Peroutka, manažer komunikace, dm drogerie markt

 

Data:                                       

 52 %

z celkových výdajů za opalovací kosmetiku utratí spotřebitelé při akčních nákupech.

Zdroj: GfK Czech, 1/19–2/22

 

 Markéta Grulichová, marketa.grulichova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2022.

Související články:

Zboží&Prodej 5/2021: Opalovací kosmetika vyhlíží restart Obchodní řetězce v roce 2021 v České republice výrazně posilovaly dm drogerie markt získala ocenění Green Brands GfK, NielsenIQNielsenIQ a GfK se spojily

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required