logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Loni přibylo nejvíce ploch retail parků za pět let

29. června 2022
Nákupní centra 0
319
Loni přibylo nejvíce ploch retail parků za pět let

Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově disponuje více než 1 100 000 m2 těchto ploch[1]. Jde o největší přírůstek za posledních pět let, zároveň ale také o nejméně projektů. Retail parky dnes bývají hodnoceny jako vítězové koronavirové krize – a jejich popularita i úspěch přetrvává. Nadále těží ze zájmu nakupujících, nízké neobsazenosti, za níž stojí expanze nájemců a dlouhodobé nájemní smlouvy, i rostoucího zájmu investorů. Výstavba nových nákupních parků se nyní kvůli vyšším nákladům zpomaluje, ale to by mělo jen zvýšit poptávku po prostorech v nich a pravděpodobně také nájemné.  

Loni se u nás dokončilo více než 65 tisíc m2 nákupních ploch v retail parcích, a to ve 14 projektech – ať už nových, rekonstruovaných, nebo rozšiřovaných. Jedná se o největší přírůstek v posledních pěti letech, na němž se 36 procenty podílel nový projekt Aventin Jihlava s 23 700 m2 retailové plochy, ostatní byly retail parky menší velikosti.

Přečtěte si také
Na český trh loni vstoupilo 38 nových značek

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků Cushman & Wakefield, říká: „Aktuálně se staví hlavně v menších městech do 40 000 obyvatel, často spíše menší projekty do 10 000 metrů čtverečních. To je dáno především tím, že velká část trhu je již z minulých let dostatečně saturovaná: krajská města už své velké projekty mají, proto se developeři více zaměřují mimo ně a staví spíše menší nákupní parky. I o ně je mezi nájemci zájem a developeři nemají zásadní problém je pronajmout.“

Tabulka 1: Vývoj nově dokončených retail parků v letech 2017–2021

Rok Maloobchodní plocha Počet projektů[2]
2017 41,600 16
2018 52,600 22
2019 56,500 15
2020 62,700 25
2021 65,000 14

Zdroj: Společnost Cushman & Wakefield

Minimální neobsazenost díky expanzím

Koncem loňského roku se výstavba retail parků zpomalila. Vzrostly totiž náklady na ni a započaté projekty se sice dokončily, ale ty, jež byly plánované pro letošek, byly zčásti odsunuty na rok 2023 či 2024. Pro existující projekty to však může být příležitost, protože po prostorech je ze strany nájemců velká poptávka. Expandují především nájemci v sektoru vybavení pro domácnost – např. prodejci kuchyňských potřeb, spánková studia, obchody s potřebami pro domácí mazlíčky. Daří se také diskontním prodejnám oblečení a vybavení domácností, které cílí primárně právě na retail parky a hledají další a další lokality pro nové prodejny. Velmi aktivní jsou i potravinové řetězce, které rozšiřují své portfolio – zvyšují počet prodejen jak ve formátu supermarketů, tak hypermarketů.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 8/2021: Snídaně jsou hlavně rozmanité

Neobsazenost retail parků je tak nyní minimální. Pohybuje se pod jedním procentem z celkové plochy, lze tedy mluvit o reálné plné obsazenosti trhu. Nájemní smlouvy v nich jsou přitom uzavírány na delší období 10 i 15 let, takže při očekávaném nižším objemu výstavby jsou volné prostory téměř vzácností.

„Nedostatek prostor k pronájmu se samozřejmě projeví na výši nájmů. Pronajímatelé budou těmi, kdo v příštím období bude určovat cenu. Zároveň do ní budou muset promítnout i vyšší náklady na výstavbu projektů. Růst cen nájemného je tak nevyhnutelný,“ říká Jan Čížek.

Požadavek na efektivní nakupování vede k optimalizaci prostor

Během koronavirové krize se nákupní zvyklosti české populace pozměnily a retail parky získaly na oblibě. Lidé si zvykli chodit nakupovat méně často, ale o to efektivněji. Snaží se nedojíždět příliš daleko, vyřídit vše rychle a na jednom místě, cíleně a bez zbytečného pohybu po pasážích a obchodech, kam nutně nepotřebují. I nadále jim vyhovuje menší koncentrace lidí, venkovní parkoviště a minimum společných vnitřních prostor, které jim retail parky nabízejí.

Na větší efektivitu nákupů se v souladu se změnami v zákaznickém chování zaměřily i potravinářské řetězce. Prodejny potravin optimalizují svou velikost. Tím se na trh dostávají nové plochy, jež jsou příležitostí pro expandující či nové nájemce. Tím se částečně kompenzuje nedostatek nové výstavby: z původních hypermarketů doplněných pasáží s několika obchody vznikají další retail parky.

Prodeje retail parků tvořily většinu retailových transakcí

Návštěvnost i obraty v retail parcích rostou, vzhledem k rostoucí poptávce ze strany nájemců a zpomalení výstavby má růst i nájemné. Toho si samozřejmě všímají i investoři, jejichž zájem o nákupní parky v posledních letech stoupá. Do roku 2019 tvořil podíl těchto transakcí v rámci investic do maloobchodních nemovitostí vždy kolem 20 procent celkového počtu a obvykle méně než 10 procent hodnoty celkového objemu těchto transakcí. V roce 2021 se již retail parky podílely na počtu retailových transakcí 56 procenty a na objemu 51 procenty.

Tabulka 2: Podíl investic do retail parků na celkových retailových investicích

Rok Dle počtu transakcí Dle objemu investic
2017 21% 4%
2018 26% 19%
2019 21% 9%
2020 38% 22%
2021 56% 51%

Zdroj: Společnost Cushman & Wakefield 

Pokud jde o developery, více než 40 procent trhu pokrývají tři největší: InterCora, CPI Group (jejíž portfolio se zdvojnásobilo převzetím aktiv Immofinanz) a Saller Group.

 

[1] Plocha je počítána bez plochy supermarketů a RWU (hobbymarketů a velkých prodejen nábytku), nejsou zahrnuty retail parky s plochou pod 1 500 m2.

[2] Do počtu dokončených projektů je započítáno dokončení nových parků i rekonstrukce a rozšíření stávajících parků.

Související články:

Na český trh loni vstoupilo 38 nových značek Zboží&Prodej 8/2021: Snídaně jsou hlavně rozmanité Celková plocha obchodních center se rozšíří jen málo Vstup na marketplace je čím dál snazší, jen za duben na Mall přibylo 400 nových e-shopů

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required